Till er med frågor om tröga magar

Väldigt många skriver till mig ofta angående deras tröga magar och vad de ska göra åt det. A och O är självfallet en bra kost (och bra kost för dig behöver inte vara samma sak för någon annan, våra magar fungerar olika och vi är olika tröga) avslappning och att man rör på sig. Men ibland bråkar det ändå.

Många frågor om bra laxermedel. Men nej, nej och återigen nej. Undvik laxermedel till varje pris. Laxermedel ska enbart tas om man har en långvarig förstoppning. Det är inte bra för tarmsystemet och du kommer känna av de negativa effekterna på en gång. Tarmretande saker ska man överlag undvika om man på något sätt eller vis upplever att man har en bråkig tarm.

Det finns däremot andra hjälpmedel. Om du är trög för att du saknar fibrer så är inolaxol ett alternativ, det är fruktfibrer som ökar volymen på avföringen i tarmen och gör det smidigare. Jag använder inte Inolaxol själv, då det är helt fel alternativ för mig. Och du ska inte ta det om du redan är förstoppad, utan snarare i förebyggande syfte.

Själv så upplever jag att Laktulos och olja (rapsolja, helst) är bra alternativ. Det fungerar som glidmedel för tarmen. Laktulos finns på Apoteket och är en sirap som verkar som glidmedel i tarmsystemet. Det här kan du använda dig av dagligen. Något som jag dock upplever fungerar bättre men som kanske inte är ett alternativ för samtliga är att dra i sig stora mängder olja. Det sätter garanterat spurr på tarmen. Fett är något som tarmarna behöver för att fungera ordentligt, och i stora mängder så kan det rädda vilken nödsituation som helst och du slipper den skadande effekten som laxermedel ger. För vissa kan det räcka med en matsked, andra kan behöva mycket mer. Men dra aldrig i dig mer än en matsked åt gången, då du garanterat spyr om du får för mycket koncentrerat fett i tarmen på en gång (been there, done that). Dela hellre upp det längst med dagen.

Men, bäst av allt är självfallet det som jag nämnde längst upp, och vi är som sagt alla olika. Det är helt normalt att gå på toa tre gånger om dagen, precis som det är helt normalt att gå på toa en gång var tredje dag. Det räknas inte som en förstoppning förens det gått fyra dagar.

Och, låt mig återigen poängtera att laxermedel ska undvikas så ordentligt man bara kan. Det är inte bra för tarmen, och bara efter några användningar så blir tarmen tillräkligt retad för att hela tarmfunktionen ska sättas ner än mer. Det vill du inte. Om du absolut måste använda laxermedel så föreslår jag ett rektalt alternativ som exempelvis minilax, då det enbart påverkar ändtarmen och inte hela matsmältningssystemet.

Kommentarer
Postat av: Mallan

Jag säger bara:

Linfrön (max 1 msk om dagen) och/eller sk "Lopp-frön" (de heter någonting annat som jag inte kan stava till). Toppen för magen!

2008-04-16 @ 11:13:58
Postat av: anna

Hej! Jag har hört att kiwi ska vara bra mot förstoppning/trög mage.

Postat av: jos

Bra där! Du tar verkligen ditt ansvar, som tarmombudskvinna. Fann just en mgn mellan dig och en annan bekant. Se http://jeskommunikation.blogspot.com/2008/04/mgn-laktulos.html



Lycka till med tarmmissionen!

2008-04-16 @ 12:21:38
URL: http://www.jeskommunikation.blogspot.com
Postat av: morbengta

Linfrö-avkok är också jätte bra för tarmen, fungerar som smörjmedel :)

2008-04-16 @ 13:20:35
URL: http://morbengta.blogg.se/
Postat av: lejnox

avsnitt 6 av "erik & mackan - hela och rena" handlade om bajs. lärorikt eller mest äckligt är dock svårt att avgöra.

2008-04-16 @ 13:23:55
URL: http://lejnox.blogspot.com
Postat av: Lina



Upplever att tarmtömningsbesvär blivit betydligt vanligare bland unga kvinnor. Och givetvis beror det på att man börjat mixtra med maten, hålla igen på vissa saker, typ fett!. Tarmen är ju en tuff liten sak trots allt och återfår nästan alltid

sin normala funktion när man väl äter som man ska.

Men jag vill poängtera. Laxermedel suger!

Visst får du gå på toaletten men du kommer i gengäld dra på dig en massa vätska, pga att kroppen försöker kompensera för alla förlorade salter du dessutom skiter ut. Man blir uppsvälld och vill ta mer laxermedel, ond cirkel bla bla..

Äe man sugen på något laxerande vid något verkligt förstoppat läge kan kaffe eller min favorit en drink eller ett glas vin på tom mage vara värt att prova. Men skit i laxermedlet!

2008-04-16 @ 15:04:00
Postat av: Umma

Som en gammal förstoppad sate har jag ett uråldrigt tips som fungerar. För alla som föredrar det naturliga!



Psylliumfrö (Loppfrö) alternativt Linfrö som blötläggs en liten stund i vatten. SVEP och skit som en gud! Bättre glidmedel finns inte.

2008-04-16 @ 15:47:10
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Emilie

GOD FAKTA! Tack.

2008-04-16 @ 17:03:14
URL: http://nordfleisch.wordpress.com/
Postat av: sjuksyrra

Nja, Laktulos fungerar inte som sirap eller glidmedel för tarmen utan vid nedbrytning av laktulos i tarmen bildas syror. Syrorna binder vatten och ger en ÖKAD VOLYM i tarmen. På så sätt normaliseras tarmrörelserna och förstoppningen motverkas.

2008-04-16 @ 17:06:22
Postat av: Angie

Eller så köper man sig en påse av Euroshoppers torkade aprikoser och äter ett par stycken då och då; det är så laxerande á la naturligt att man knappt hinner springa till toaletten. White-trash laxatives au naturell, helt enkelt.

2008-04-16 @ 17:31:32
URL: http://livsirritation.blogspot.com/
Postat av: Sara

Jag undrar varför folk skriver till dig om det här... spörsmålet?

Men annars är väl linfrön och katrinplommon en gammal huskur?

2008-04-16 @ 18:26:59
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: Hanna P

har du testat sån där tarmgång? (sätt dig på huk och gå framåt i den ställning, en morgon tog jag ett steg sen behövde jag gå på toa).

2008-04-16 @ 19:01:35
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Emelie

För mig fungerar detta knep alltid:

Lägg typ en matsked hela linfrön i ett glas vatten över natten, eller dagen och drick sedan slemmet som blir. Det kräver lite tålamod, vilken man egentligen inte har vid förstoppning, men det funkar!

2008-04-16 @ 20:00:57
URL: http://emeliesvedjer.blogspot.com
Postat av: Emilia

Men ibland när jag är bortrest så gör jag inte annat än kissar på över en vecka, det är inte så bra då alltså. Och hemma gör jag det kanske 3 gånger i veckan.

2008-04-16 @ 20:08:37
Postat av: Monika

Jag kokar gröt varje morgon av rågflingor och tillsätter där i Psylliumfrön, "Loppfrön" (1-2 matskedar). Funkar super! Fröna blir som gele i samband med vätska så gröten blir skönt len och fastnar inte heller i kastrullen! Psylliumfrön är det bästa!!!!

2008-04-17 @ 04:48:37
Postat av: SATAN

Jag blir lite förbannad (fast inte på riktigt, egentligen) på människor som säger 'Åh, linfrön är så bra', eller något annat sådant 'lätt' hjälpmedel. Det finns de av oss (=jag) som INGENTING hjälper på - de av oss som drar i sig linfrön och psylliumfrön varenda förbannade dag, katrinplommon, aprikoser och all annan sådan där skit som sägs hjälpa.

Varför det hela (nästan) gör mig förbannad är ju givetvis för att det ju skall vara så jävla bra men inte är bra på MIG och för att det ju hjälper alla jävla andra MEN INTE MIG.



Och Laktulos gör mig så äckligt gasig att det inte är sant. Det är definitivt individuellt vad för laxermedel som hjälper! (En genomspolning a la brandslang, kanske?)

2008-04-17 @ 07:51:29
URL: http://apocalypticpussy.blogspot.com/
Postat av: ronnie

bajsrelaterat härligt!



saknar din tarmblogg...



blev lite inspirerad, har ett bra tips i min egen blogg...kika in vetja ;)

2008-04-18 @ 01:21:10
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Emma

Hanna, jag tycker bara du blir bättre och bättre! "Let's talk about bajs" liksom. Seriöst, du verkar vara en smart tjej!

2008-04-18 @ 15:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback