Jag testar mig för KOL

Expressen har bra sjukdomstest. Jag får visserligen alltid sjukdomen som ska diagnostiseras. Gjorde en om depression en gång. Stod att jag behövde grav terapi. Det visste jag inte! Kanske bra att veta, jag trodde att jag mådde grymt bra! Nu ska vi testa om jag har KOL.


Är du 40 år eller äldre?
Ja
Nej

Är du storrökare eller före detta rökare?
Ja, jag röker nu eller jag har rökt tidigare
Nej, jag har aldrig rökt

Har du besvär av mycket slem när du har hosta?
Ja
Nej

Besväras du av hosta mer än tre månader per år?
Ja
Nej

Upplever du att det blivit jobbigare än vanligt att motionera och sporta än för dina jämnåriga?
Ja
Nej

Har du ofta långdragna förkylningar som sitter i flera veckor?
Ja
Nej

Får du återkommande infektioner i de nedre luftvägarna, till exempel luftrörskatarr?
Ja
Nej


"Om du svarar ja på de två första frågorna samt ytterligare två frågor i formuläret kan du ha KOL och bör söka läkare."


Nej, jag svarade ju nej på grejen över 40. Så okej, lungt då. Jag är bara förkyld.
Test.
KOL.


Kommentarer
Postat av: Thindre

KOL är inte kul, men ibland funderar man på hur mycket man ska ta sådanadär tester på allvar.. Ha en bra måndag & krya på dig!

Postat av: Andy

"Så okej, lungt då".
Var det en freudiansk felskrivning eller en medveten lustighet? I bägge fallen passar ju "lungt" bäst i detta sammanhang.
För övrigt kan det väl aldrig vara bra att röka även om man ännu inte fyllt 40 för över en natt hamnar alla rökare som fortfarande hänger med i riskgruppen för KOL som det verkar...

2008-02-18 @ 12:31:57
Postat av: karin i london

du, ska man lyssna på alla de där testen blir man tokig. min kille gjorde ett sånt där en gång och det visade sig att HAN hade livmodercancer eller nåt i stilen. yesssss.

2008-02-18 @ 22:05:12
URL: http://beetlebum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback