Min payoff för en massa viktslit

image2112
Bild snodd från
Gymgrossisten.se

Det här är ett av mina kosttillskot! Om man bara äter det som det är så är det till för, haha, eh, ultimat muskeluppbyggnad och fettförbränning. Men jag tränar inte. Och jag blandar det med rödmjölk. Och jag äter 3 portioner av det här varje dag i kombination med tre måltider. Flera mellanmål. En tesked shottad olja. Godis. Och mitt 1 kg Bregott i veckan.

Vad blir det då?
En intensiv viktökningskur. Man går upp jättemycket i fett!
Totalt tvärtemot de där eländiga bantningskurerna.

Och tack vare det här (och Glutamin-O) har jag lyckats gå upp till en vikt på cirka 55-60 kg från typ 40-45 kg. Det gör mig stolt. Det gör det. Det tog lång tid, men bannemig.

Så inga satans jävla bantningskurer för mig, inte! Min kropp är hel nu. Den blir inte fylld av blåmärken av att sitta på en stol. Jag hittar kläder som passar i butikerna. Jag ser inte ut som ett skelett utan kläder (undervikt + bred benstomme är en förbannatt ful kombo) jag har stjärt och jag har bröst och jag har en söt mage. Förut hade jag bara benmuskler. Sedan var jag en spik.

Åt helvete med idealet som säger att alla ska vara så smala! Jag var asmal, på grund av min Celiaki, min embarmligt snabba ämnesomsättning och min tarmskada som jag fått pga. tidigare ätstörningar. Men jävlar. Idag är jag bra, det är jag. Vet ni vad som framförallt spurrade mig till det här, som jag började med för kanske ett och ett halv år sedan?


Det var ni. Jag blev så ledsen när unga tjejer kom till bloggen och skrev "Åh! Det är så fint att vara så smal! Hur gör du? Jag vill också!" "Åh jag vill också vara modellsmal precis som du, så fint!" "Åh, jag skulle vilja banta och bli som du, åh!"

Och det förbannade jag mig för. Jag vägrar vara den typen av ideal som satte mig själv i ätstörningar 7 år i sträck. Och jag har slitit och kämpat och tagit i, och i grund och bottnen ledde det till och med till att min kropp blev friskare. Trots att min undervikt ses som "naturlig underviktig". Men sedär, även för en sådan, en sådan som jag, en naturlig spinkpinne, så var det bra att gå upp!

HA!

I HAVE PREVAILED!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

DU ÄR HIMLA BRA.

2008-01-23 @ 16:06:01
Postat av: hej

det är ju helt vansinnigt men BRA att du kan äta sådär

2008-01-23 @ 16:16:58
Postat av: Anonym

Åh vi har samma problem! var köper man den dära whey-100?

2008-01-23 @ 16:20:18
Postat av: Hanna-beundrare

Fan vad bra gjort av dig! Du är en inspirationskälla för mig som fortfarande dras med de anorektiska tankarna.

2008-01-23 @ 16:29:05
Postat av: Angelica

Det är så sjukt bra att du finns.
En intelligent och framgångsrik ung kvinna i mediafokus, där du behövs.

2008-01-23 @ 16:29:37
Postat av: Maria

Kanske skulle prova din diet, jag försöker också gå upp några kg ;) Runt 50kg skulle vara alldeles lagom för korta jag :) Haha, nåja, att slänga i sig onyttigheter är ju inte så bra fast man är spinkig heller, även vi tar skada av skräpmat även om det inte syns på kroppen. Jag har börjat träna på gym, och eftersom muskler också väger hoppas jag på att kunna gå upp ett kg eller 2 :)

Postat av: anonymous

skitbra. faktiskt.

2008-01-23 @ 16:56:13
Postat av: Ellenn

Fan vad bra gjort! Gillar din blogg ännu mer nu!

2008-01-23 @ 17:17:09
URL: http://vitamin-ellen.blogspot.com
Postat av: I.S

Jag vet inte riktigt varför jag blir så förbannat glad över att läsa detta. Antagligen för att det känns som en befrielse. Ett stopp. Jag tycker det är starkt och bra gjort av dig att välja ditt eget ideal. Som vanligt häpnar jag, på ett bra sätt, av din självständighet och önskar att jag en dag på ett genuint sätt kan känna lika dant.

2008-01-23 @ 17:20:15
Postat av: sanne

Shit, det där är det bästa jag har läst på länge, fan vad du är bra! :D

2008-01-23 @ 17:30:54
Postat av: Marte

Hanna, du er kul. (=grym på svensk!)

2008-01-23 @ 17:48:08
URL: http://hoppestrikk.blogspot.com
Postat av: fia

Men vad läskigt! Jag har också celiaki, varit underviktig hela livet, har en extremt effektiv ämnesomsättning samt återkommande tarmproblem och 7-8 års ätstörningar i ryggen. Interesting! Undrar om det hänger ihop? Typ, Celiaki (=tarmproblem) + effektiv ämnesomsättning --> undervikt --> ätstörningar?

Utöver det: Jävlar vilket bra inlägg. Åh vad glad jag blir.

2008-01-23 @ 17:52:01
URL: http://fiastankar.blogg.se
Postat av: Anna

Jag känner inte dig men är likväl förbannat stolt över dig!

2008-01-23 @ 17:57:03
Postat av: Emmy

En sjujävla inspirationskälla, är vad du är.

2008-01-23 @ 17:57:17
URL: http://emiliekilstrom.blogg.se
Postat av: Malin

Du är förjävla bra, Hanna Fridén.
Det här inlägget fick mig att tänka till lite. Banne mig, det fick mig att tänka lite vettigare, om än bara i några minuter. Tack för att du är så bra!
Jag vill också kunna gå upp i vikt och vara nöjd med det.

F.ö. älskar jag din blogg, och jag får lite smått panik om jag inte läser din blogg varje dag, ärligt talat.
Jag liksom sitter där på bussen efter skolan och bara längtar till att jag får komma hem till min dator, och läsa dina blogginlägg.
(Nej, jag är ingen läskig stalker. Egentligen.)
Ching chong, have a good one, ye.

2008-01-23 @ 18:09:44
Postat av: Sara

SJUKT STARKT att trotsa idealen. Jag vet själv att jag aldrig skulle klara det.

2008-01-23 @ 18:17:38
Postat av: Maria

I know I've said it before... but you GO GIRL!! :)

2008-01-23 @ 18:24:25
Postat av: Red

Härligt! Du e nog tuff, Hanna. Inspiration när det är som bäst :)

2008-01-23 @ 18:31:19
URL: http://redfashion.blogg.se
Postat av: Helst anonym

"ätstörningar 7 år i sträck" -skrev du. Det gör mig ganska så skärrad, eftersom jag vet att jag själv kommit in i väldigt väldigt dåliga vanor som nog lätt kan kallas som ätstörningar. Hur gjorde du för att "komma upp" ur det träsket?? Det gör mig så glad att det finns nån som har ändrat inställning och ideal så pass som du, det har satt ett litet frö i mitt huvud och jag hoppas att det kommer att växa! Kämpar varje dag med det jävla krig som pågår inom mig just nu. Självklart behöver du inte skriva något om ätstörningarna men ifall du vill så.... tack för att du är så underbar! :)

2008-01-23 @ 18:48:52
Postat av: K

Tack Hanna! Du räddar mig!

2008-01-23 @ 19:58:50
Postat av: Hanna Isabella

Jag tycker det är jättebra att du säger emot idealet, och jag blir jätteglad när du skriver om det för det är aldrig nån som gör det. Hanna, du är min idol!

2008-01-23 @ 20:09:09
URL: http://hannaisabella.blogspot.com
Postat av: ajna

woho! viktökning! :D först när jag läste rubriken tänkte jag; ..... inte en till person som ska skryta om att den väger 45 kg :(. Men så stod det om att du ökat i vikt och är sjukt lycklig och då blev jag också lyckig! :D tack för en underbar blogg, hannah!

2008-01-23 @ 20:21:42
URL: http://evilkonversations.blogg.se
Postat av: ronnie

jag brukar tycka att du är rätt ball smart och fantastisk och så brukar jag tycka att jag är rätt ball smart och fantastisk med. men på en punkt slår du mig med hästlängder...bregottlängder...arm och benlängder!


jag behöver inte säga mer än så tror jag...man blir smart av mat och dum av svält, tänk om jag vågade käka då kanske jag skulle va ännu ballare än dig ;)sorgligt att jag i skrivandets stund ändå är så fast i min skit att jag låter vem som helst springa om mig bara för att jag inte törs käka mat ordentligt. sorgligt mycket sorgligt men du är ett förbaskat gott föredömme och det du just skrivit gav mig nästan en tår i ögat faktiskt!

2008-01-23 @ 21:10:45
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: David

Du vet om vad det där pulvret är va?

Det är protein.
Det har alltså inte direkt med viktuppgång att göra..
Inte fettförbränning heller.

Sen att du skryter om ditt dåliga sätt att gå upp i vikt på är anmärkningsmärt, när du hela tiden försöker påpeka din intelligens...det där är ja, vad säger man, bara rent jävla korkat.

Visst, du har kanske gainat några kilo...
Men frågan är hur bra din kropp mår på insidan.

2008-01-23 @ 21:42:53
Postat av: A

Hanna Fridén. Du är en av dom som förändrar världen - till det bättre. Så är det. Jag tror att det du gör, det du skriver, säger, signalerar, står för... är det viktigaste i svensk populärmedia just nu. Och det inkluderar den underliga fleecemössan. Du är viktig på riktigt. Jag bugar och bockar.

2008-01-23 @ 21:45:45
Postat av: Saga

BRAVO HANNA! :D

fast det där med smöret låter äckligt...

2008-01-23 @ 22:05:17
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: MyyZz

Helt fantastiskt inlägg och speciellt att det kommer från en kvinna som syns, som är ikon och är förebild för många unga tjejjer.

GO Hanna!!!

2008-01-23 @ 22:22:37
URL: http://blogg.myyzz.nu
Postat av: Hanna Fridén

David: Jag föreslår att du kollar upp vad Celiaki är innan du fäller en så fullkomligt idiotisk kommentar angående min kropps välmående. Gör det. Kolla hur mitt näringsupptag ser ut. Kolla upp hur mycket protein min kropp tar upp av sig själv. Kolla hur mycket fett den tar upp. Kolla hur mycket mineraler och vitaminer den tar upp. Och lär dig sedan att man inte kan gå upp i vikt utan protein, om du nu inte visste det.

Det är ganska löjligt att komma och jiddra om intelligens när du inte ens ids kolla upp fakta om det du kritiserar, David. Speciellt när det är så enkelt att googla!

2008-01-23 @ 22:26:27
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nancy

fyfan vad härligt skrivet ! creds

2008-01-23 @ 23:34:55
URL: http://nancyb0y.blogg.se
Postat av: Anonym

Så freakin sant.

Bless

2008-01-24 @ 00:17:40
Postat av: Heléne

Fyfan vad PEPP du är. ÅÅÅH, vad jag gillar dig.
Det är såna som DU som ska få mest uppmärksamhet.
Såna som kan stå för något bra, något naturligt.
Du är så cool så jag finner egentligen inga ord.

TACK HANNA!

2008-01-24 @ 00:46:56
Postat av: David

så om man lider av celiaki, så ska man äta som en gris? varför mättade fetter och inte fleromättade?
speciellt om du har en sjukdom gör att du har svårt att tillgodose kroppen med näringsämnen, varför då föda den med skit...

Och angående protein, det går visst att få viktökningar utan nämnvärda proteinmängder, men det blir svårt, protein är byggsten för muskler blablabla... Det jag störde mig på, var att du "marknadsförde" proteinpulver som något viktökningspulver, vilket är fel. Kolla in någon gainer istället.
Proteinpulver kan ätas vid såväl diet som bulkperiod. Men, Hanna, det vet väl du, så intelligent som du är.

2008-01-24 @ 00:52:11
Postat av: Jennie

fan va bra gjort!

2008-01-24 @ 01:50:18
URL: http://hallon8.blogg.se
Postat av: Sami

Skönt att höra. Grattis!

2008-01-24 @ 06:59:26
Postat av: Sin

David: Shit vilken okunskap du har!
Jag har jobbat på gym, varit nära kollega med dietister och folk som besitter oerhört stor kunskap om näringslära och kroppens alla funktioner.

Att det inte har med viktuppgång att göra förstår jag över huvud taget inte att du ens kan med att säga! Det är nog det vanligaste rådet för en nyttig viktökning (bl.a. när man tränar) är att äta alla sina mål (ca 2 st om dagen) och dessutom lägga till en proteindrink till 3 av målen. Precis som Hanna gör.
Vad hade ditt förslag varit? Att hon skulle ätit mer/större portioner? Men hey, som tjej (som dessutom beskriver hur hon haft ätstörningar) är det inte möjligt att trycka i sig 2 jätte portioner mat (vilket skulle krävas för att få i sig samma mängd protein som i en shake + en portion mat).
Hon skriver ju dessutom om sin höga förbränning som kräver att kroppen får i sig fett och proteiner för att inte börja förbränna på hennes egna kropp.
Sen förundras jag även över att, du som nu "vet" inte skriver vad proteinet verkligen då ska användas till enligt dig, om det nu inte skulle användas till det Hanna skriver om?
Så helt enkelt: Lägg ner skitsnacket innan du har fakta i ryggen.

2008-01-24 @ 08:53:05
Postat av: stars in heaven

Jätte bra gjort!

2008-01-24 @ 09:28:14
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: stina

trodde jag var den enda i hela världen som pressade för att gå upp i vikt.. alla jag känner bantar, medans jag trycker i mig massa mat för jag inte pallar vara så smal och frysa hela tiden.. jag ska fan testa din diet! ;)

2008-01-24 @ 09:42:15
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: Lotta

Bra med tillskott som funkar åt båda håll=)

2008-01-24 @ 10:19:45
URL: http://saxiquine.blogg.se
Postat av: Helst anonym jag med.

Lite nyfis bara! Jag vet att du var ganska stor förut, och då torde du inte ha den ämnesomsättningen du talar om nu. Kom den i och med din Celiaki eller vad hände?

Skitbra, hoppas du står dig. Du är sjukt snygg på bilderna med långa handskar som är tagen i köket (?), du ser lagom muskulös och vältränad ut. Snyggast!!

2008-01-24 @ 11:56:25
Postat av: s

Hade anorexia i 14 år men klarade mig ur det pga psykologer, dietister och framförallt pojkvän. Det är jävligt svårt, jag vet det, så GRATTIS till dig!
All cred!

2008-01-24 @ 12:15:23
Postat av: Emma

Allvarligt, jag kan inte göra annat än hålla med ovan läsare (ja utom den där David då, som var allt annat än en glädjespridare)

Du är fanimej beundransvärd. Jag hoppas du får ett större forum nån dag där du kan nå ut till många fler, för såna som du behövs. Starka, självständiga tjejer som inte ber om ursäkt, eller larvar bort sin intelligens. Jävligt bra!!

2008-01-24 @ 14:10:02
URL: http://boomshakalak.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Helst anonym jag med: Jag hade en period där jag var det, ja! Det var innan min Celiaki blev diagnostiserad, och några av de typiska symptomen av Celiaki tolkades som en annan grej som jag inte riktigt vill gå in på. Men jag fick i alla fall en feldiagnos och felmedicinering, och en av bieffekterna var att man gick upp väldigt, väldigt mycket i vikt av den här medicineringen.

2008-01-24 @ 14:20:19
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

David: Jag skriver visserligen i början av texten att det kan användas både som bantningspreparat och som tillskott för att hjälpa kroppen att gå upp i vikt. Angående mättade och fleromättade, så visst är det bätte med omättade fetter, det vet väl alla.

2008-01-24 @ 14:22:26
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Jesper

Så sant.
Och det är också dags för tjejer att bli medvetna om att killar inte vill ha benrangel till flickvänner.
Jag menar, något måste man ju kunna ta på.

2008-01-24 @ 15:05:52
URL: http://somethingmustbreak.blogg.se/
Postat av: David

Sin:

Jag har tränat och tävlat på elitnivå inom kampsport och athletic fitness. Samt jobbat nära med dietister då jag jobbat som personlig tränare.

Jag tror jag har kunskap så det räcker.
Om du sliter dig från din dyslexi, och läser vad jag skriver, så kanske du ser att det jag syftade på var att Hanna haussar ett vanligt proteinpulver som viktökningspulver, samt att hon skryter om att äta onyttiga fetter.

Att gå upp i vikt är världens lättaste sak. Intag av
kcal > användning av kcal.

Sedan kan man ju välja källorna till kcal på olika sätt. en del mindre bra uppenbarligen...

2008-01-24 @ 15:52:04
Postat av: Therese

jag vill också gå upp i vikt, min drömvikt är över 50 men det tycks inte min kropp förstå även om jag äter som en häst! hurra, för att det finns fler med samma problem :D ska testa med detta! tack för tipset

2008-01-24 @ 16:10:25
Postat av: Hanna Fridén

David: Det är kanske du som har dyslexi, David, och försök hålla en konversation utan att gå på med personliga påhopp. Det är löjligt, och ingen kommer att respektera det du säger. När du väljer att ta förolämpningar före fakta, eller ens kombinera fakta med förolämpningar så borde du veta att ingen kommer att tro på ett ord du säger angående dina erfarenheter. Jag, exempelvis, tror inte ett ord på dig.

Och kalla någon dyslektisk? David. Du har inte ens läst texten ordentligt. Jag säger klart och tydligt vad pulvret är till för i början av texten. Jag säger INTE att det är ett viktöktningspulver, jag säger att det är ett tillskott. Låt mig citera: "ultimat muskeluppbyggnad och fettförbränning". Läs där, fettförbränning. Jag skriver klart och tydligt att man kan använda det för det om man inte kombinerar det med annat.

Dessutom, kan du bestämma dig för vad du vill kritisera mig för? Nyligen var det fel typer av fetter, men nu har du ändrat dig. Jag tycker snarare att det verkar som att du är arg och vill slå åt vilket håll som helst.

Nu, varför är du arg David? Kan du förklara det? Är det kanske något annat som besvärar dig i din vardag som du är för mesig och feg för att ta tag i, och du istället väljer dig att ägna dig åt anonym bajskastning på internet? Blir du stolt över det? Får det dig kanske att må bättre?

2008-01-24 @ 16:19:58
Postat av: Perfa

Jag önskar faktiskt att jag hade samma problem som du. Det verkar vara okej eller t.o.m. - i vissa kretsar - beundransvärt att ha någon slags ätstörning som innebär att man är smal och pressar sig själv att bli smalare.

Men om man har problem med att känna ett stopp när man äter, om man går upp mitt i natten för att få äta vad man vill och vilka mängder man vill och kunna förbli obemärkt så blir man stämplad som en glupsk, äcklig gris. Jag är inte överviktig men man mår jävligt dåligt åt andra hållet också, dels över all ångest och p.g.a. att maniskt frosseri inte är någonting man skulle erkännna, av rädsla inför folks nedlåtande kommentarer.

2008-01-24 @ 16:44:53
Postat av: Johan

duktigt jobbat! synd bara att du inte lyft lite vikter samtidigt! bra att packa på sig lite muskler också om man en gång ska gå upp i vikt. vill du bli min träningspartner? haha!

2008-01-24 @ 17:01:22
Postat av: Jasmin

Åh, detta inlägg får mig att må bättre. Idealet idag borde förändras för osäkra tjejer som tyvärr bl.a mig själv. Fortsätt såhär Hanna och du vänder allting upp och ner åt det bättre!

2008-01-26 @ 15:43:06
URL: http://lovelysunday.blogg.se
Postat av: Mirijam

asså shit, du fattar inte hur bra du är som skriver sånt här! det finns alldeles för mycket sjuka viktbloggar därute. och det är förvånansvärt hur lättpåverkad man är av dem. Jag råkade komma in på en sida där man kunde kolla sitt BMI. Jag har 22 och tycker att det är normalt. Men där stod det att övervikt var 23! dvs. jag är nästan överviktig. (vilket låter helt knäppt, eftersom att jag alltid varit smal) Jag hade för mig att gränsen för övervikt var ungefär 25?!?!
Men nu läste jag ditt inlägg och mår mycket bättre!
Tack Hanna! Du är brabrabrabra!!!

2008-01-26 @ 18:04:23
Postat av: Maria

Eftersom det snackas om det mättade fettets dålighet så kan jag tipsa om att det finns många som ifrågasätter den "sanningen". Se t.ex. här: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

2008-01-26 @ 18:54:43
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: HannaJo

Hej Hanna
Sökte runt på bloggar som skriver om Crohn.
Ville bara tipsa om en länk till Annika Dahlqvist blogg om kost. Där hon förespråkar mycket fett och lite kolhydrater för att tappa vikt, och även för att må bra i magen. Du kanske ska äta mer kolhydrater för att gå upp i vikt?
Ha det bra!
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

2008-01-28 @ 09:35:58
URL: http://hannajo.blogg.se
Postat av: sasha

Du är så bra. Så jävla bra!!

2008-03-10 @ 21:20:52
Postat av: Nina.

Du är skitsnygg & smart & en otroligt bra förebild!!! Det behövs flera som du i dagens samhälle, underbara människa!! Kram/nina.

2008-03-14 @ 14:58:50
URL: http://totalflopp.blogg.se
Postat av: sofia

åh känner oxå igen mei med det där åh du borde bli modell du är ju så smal! Typiskt att man ska va ngt för hur man ser ut och inte för vad man är bra på. Känns faktiskt inte så bra som folk tror att det gör. Hade hellre velat att någon sa fan du är så grym på att förstå människor du borde bli psykolog. Hehe :) Anyways. Trivs med min vikt men har inget emot att gå upp. Hittade till din sida genom aftonbladet... I like it!
Du skriver så fritt o roligt :) Tycker om dina feministiska värderingar oxå. Go girl keep on writing ;)

2008-03-25 @ 02:16:02
URL: http://soffila.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback