Det är så himla roligt

Även om ni inte går på Spy Bar så borde ni nästan prenumerera på deras utskick bara för att det är så roligt.

Jag vet inte vilken eminent själ det är som skriver utskicket, jag är inte ett dugg intresserad av nyheterna längre, bara det roliga introt som överglänser allt. Om det är Carl M Sundevall så får jag väl skjuta mig för att jag ger honom en offentlig komplimang, annars kommer han att håna mig till döds i dörren.

Jag copy-pastar (och tar bort alla konstiga bokstavsfel),
Spy bars nyhetsutskick:


Byggjobbare det nya vita!

Det sägs ofta att media inte bestämmer vad vi ska tycka, men
vad vi ska tycka till om. Oavsett om det är hedersmord, anorexi,
könshårsfrisering, steroider eller Mr Oizos nya saxonfonlåt,
så brukar media samlas kring diskussionsämnet och mjölka
ur det hela tills det känns lika fräscht som, well, trenchcoaten.

Senaste veckorna har det med start av Ronnie Sandahl,
mannen som var nära pp att få en Ebba von Sydow-upprättelse
men som istället råkade ut för den nytänkande alla-hatar-honom-
så-jag-borde-gilla-honom-men-jag-pallar-inte-vad-fan-åsikten,
diskuterats kokain och hur det med Stureplan som epicentrum
missbrukas av rikt, flashigt och varför inte mediarelaterat folk.

Kanske var det på grund av denna vilja att koppla ihop de två
klassiska överklassvidrigheterna kokain och Stureplan, som
media till stor del ignorerade när Gunnar Lindfeldt från Maria
Beroendecentrum
gick ut med den totalt motstridiga informa-
tionen att nio av tio av de som söker behandling för kokainmiss-
bruk är... byggnadsarbetade i åldern 20-30 år. (
länk här (och med
tanke på datumet: Vi har researchat och det handlar inte om ett
aprilskämt)).

image965
 En alltför vanlig syn i stans innekretsar

Nio av tio. Det förklarar varför det knappast är en tillfällighet att
det får kokainsnortande populära uttrycket "borra" fått sån
spridning, eller varför knarkterminologin utvecklats till att inne-
hålla fraser som "har du något spackel?", "byggefterfest",
"betongbihåla" och "skiftnyckel" (istället för det tidigare före-
kommande "nyckel"). Vår källa berättar:
-- (med förvrängd röst och i motljus) Oftast ärr det byggbasen
som bjuder loss redan första dagen, inte sällan via sina hant-
langare finsnickarna. Det är detta som vi numera kallar för
byggfest, och om man inte testar är det svårt att accepteras i
gruppen. Det tar dock inte lång tid innan de vill ha betalt för
spacklet.
(återhållsamt hulkande). Många av oss är nu livegna -
vi kan omöjligt tjänga pengar på det traditionella bygget i
samma takt som vi bygger våra näsor.


Om medias bild av att det är innefolket som brukar drogen
stämmer, så borde vi i viljan att locka denna innegrädda till Spy
Bar
egentligen drapera stället i plast, sprida ett jämnt dammlager
över interiörerna, stoltsera med valkar på händerna, låta en band-
såg utgöra musiken i Vita Baren, bjuda på shots ur limsprutor
och klä all vår personal i Blåkläder.

Men icke. Lagen måste följas, varför vi för stunden tittar över
möjligheten att ur rent preventiv synvinkel porta alla byggarbetare
från Spyan. Samtidigt uppmanar vi dock lagstadgande att se
över diskrimineringslagen att innefatta denna arbetsgrupp,
istället för att bara innefatta religion eller trosuppfattning, kön,
sexualitet, handikapp, etnisk ursprung och ålder. Annars är
byggarbetarna inom kort en utrotad del av stans uteliv.




Här reggar ni er för utskicket: http://www.spybar.se/



Kommentarer
Postat av: emilie

haha. ja, det ger ju en ny innebörd till frasen att jobba vitt.

alltså, jag ber om ursäkt. jag har gått och hållt på det där fruktansvärt dåliga skämtet ända sedan jag läste utskicket imorse.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback