Feminist

Ibland blir folk arga för att jag kallar mig feminist. Då anspelar de på klyschor. Klyschor som säger att man, som feminist, absolut inte får upppmuntra utseendeideal.

Jag vet inte ens om jag gör det. Jag ger blanka fan i vad andra väljer att ha på sig. Jag vill inte tvinga eller uppmuntra någon till att göra något de inte vill. Däremot ser jag inget fel med att prata om mode och trender för de som är intresserade av det.

Men om det bara är klyschor som spelar roll så kan jag alltid berätta det här:

Jag rakar inte benen, inte raggarsträngen och mustachen har fått stanna bra länge nu, till vardags är jag oftast osminkad och jag biter på nagelbanden.

Nu uppfyller jag en klyscha, är nu alla okej med att jag kallar mig feminist? Okej, tack!

Nu dricker jag kaffe, sedan ska jag klossa.


Kommentarer
Postat av: Joaquim

Jag håller absolut med dig för en gångs skull! Det har inget med feminism att göra om man rakar och sminkar sig. Gäller detta killar som rakar sig också? Kan inte de vara feminister?
Alla är lika mkt värda precis som de är! Eller borde iaf vara det...

Fridens/ Jocke

Postat av: Anonym

Jag tycker du är rätt konsekvent vardagsfeministisk (iallafall här på din blogg, och jag träffar dig ju ingen annanstans). Du lyfter fram kvinnor som du tycker gör bra saker. Du klankar aldrig ner på kvinnor på det slentrianmässiga sätt som vi kvinnor fått lära oss att göra sen barnsben (Vem tror hon att hon är egentligen? Hur ser hon egentligen ut i den där kjolen? Fan vad dryg hon är. Etc. Etc.). Du protesterar när andra gör så. Du inleder kreativa samarbeten med andra kvinnor. Du räds inte andra kvinnor. Du fan respekterar och hyllar dem.

Det ger en jävligt skön energi härinne på din blogg, som jag hoppas smittar av sig på iallafall några av dem som läser.

Och så kan man ju citera Kitty Jutbring, som jag är helt bombis sa nån gång (i nån intervju i nån tidning men jag kommer inte ihåg var eller när):

"Att vara kvinna och inte vara feminist är som att bajsa sig själv i ansiktet."

2007-04-18 @ 13:34:48
Postat av: Ylva

Det var inte Kitty som sa det utan en gammal chefredaktör på vr som sen blev sparkad jag kommer dock inte ihåg vem det var.

2007-04-18 @ 14:14:38
Postat av: Paulina

Haha, hur orkar man bry sig? Vad spelar det för roll var man rakar sig eller inte?! :S Och man får väl lov att tycka det är kul med kläder och mode.. och samtidigt vara för jämnställdhet! annars vore det ju rätt trist!

2007-04-18 @ 15:15:19
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Jennifer

Jag satt och pratade med en kille om politik. Sen hips vips så sa jag att jag var med i vänsterpartiet och då freakade han ut. Efter ett tag sa jag även att jag var feminist. Jag förstår inte varför det är sånn grej utav att vara de för vissa personer. Jag är en sann feminist, och jag fattar inte riktigt varför inte de flesta är det? Det är för att vi ska få ha det jämnställt. Sedan började den där grabben påpeka att en städerska som skitit i skolan inte ska få tjäna lika mycket pengar som en man som pluggat stenhårt. Då tappade jag hakan, är det de han trodde skulle vara jämnställdhet? Efter jag kommit med argumenten och mina åsikter och fakta om feminism så var de enda han sa efteråt; "det är gulligt när du är sådär seriös men det är en riktigt partyförstörare." då gav jag upp, han hade inte bättre att komma med.

2007-04-18 @ 15:20:51
URL: http://fashionfera.blogg.se
Postat av: A

Alltså, jag undrar hur det kommer sig att man blir bajsnödig av kaffe. Är det koffeinet, eller nåt annat ämne i kaffet, som sätter fart på magen?

2007-04-18 @ 15:59:47
Postat av: Anonym

Jennifer - det är då man ska fråga honom varför en manlig utomhusarbetare som struntade i skolan ska ha bättre betalt än en kvinnlig inomhusarbetare som struntade i skolan.

2007-04-18 @ 16:16:54
Postat av: Hanna Fridén

Joaquim: Man kanske måste skita i att raka sig för att vara kvinnlig feminist men raka allt för att vara manlig feminist!

Anonym: Tack, vad glad jag blir över att du säger det, det är precis sådan jag hoppas att jag är. Jag själv har förstås svårt att se mig utifrån sett, och det är kanske svårt att basera på bloggen, men i vilket fall så blir jag väldigt glad, tack!

Ylva: Jag försökte googla citatet men hittade inte! Men fint är det.

Paulina: Framförallt så exkluderar man en himla massa människor från jämställdhetskampen om man sätter så strikta, och enligt mig, felaktiga regler.

Jennifer: Usch, det låter som att han var en riktig idiot, och dessutom ganska svinig och han yttrade sistnämnda fras till dig. "Gullig" för att man är seriös, fan vad irriterande!

A: Det ska jag berätta för dig! Det är de här syrorna som finns i kaffet som är drivande, vad de nu heter. Espresso blir man minst bajsnödig av, och bryggkaffe blir man mest bajsnödig av. Om du har en kaffebryggare som stått och fräst riktigt länge så blir kaffet mer laxerande eftersom att det bildas mer syra desto längre kaffet står och ju längre vattnet är i kontakt med kaffet (som med koffein, alltså). Jag har dock upptäckt att om man har en riktigt gammal sunkig espressobryggare, som egentligen inte tar så hemskt lång tid att brygga i och använder riktigt starkt espressokaffe så får man ett laxermedel som slår allt som finns på Apoteket, utan att bajsa flera timmar i sträck! Eller så kan man dricka Café Strings kaffe, ungefär samma effekt.

Anonym: Ja, bra svar på tal!

2007-04-18 @ 17:11:30
Postat av: b

Ylva: Ah! Emma Hamberg dårå eller?

2007-04-18 @ 17:11:34
Postat av: Anonym

det heter väl garvsyra?

2007-04-18 @ 18:10:23
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Det låter som att det kan stämma, ja! Tack!

2007-04-18 @ 18:41:26
Postat av: Anonym

Citatet är (c) Linda Skugge. Who else... <3

2007-04-19 @ 01:24:38
Postat av: b

haha ja men då tror jag faktiskt att kitty citerade henne (eller vem det nu är), för jag har ett sånt sjukt starkt minne av att ha läst henne säga det iallafall.

2007-04-19 @ 13:24:47
Postat av: Cicci

Bara att du kände att du behövde skriva huruvida du rakade dig tyder ju på hur folk ser på det här. Det är inget ont mot dig, utan att det bara är så i samhället. Jag rakar benen och sådär och tycker egentligen det är helt sjukt, för jag vet ju att det någonstans kommer från att det förväntas av mig som tjej. Ändå vill jag inte börja låta bli nu, för nu har jag blivit van vid det, precis lagom till jag fick ngn slags insikt.. Jag tror, som Magnus Betnér sa på tv för ett tag sen, att det handlar om hur vi uppfostrar barnen från det dom föds. Om vi tex (krävs ju såklart med konsekvens än såhär men..) skulle ge en liten flicka lika många bilar att leka med som dockor, och en pojke lika många dockor som bilar, skulle barnen slippa lära sig att det finns sånt som är typiskt kvinnligt eller typiskt manligt. Inget som förväntas, det vore fint...

2007-04-21 @ 12:01:43
URL: http://plommoneurenius.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback