Bensinskatten..?

Jag fick ett sånt här fånigt kedjebrev. ETT KEDJEBREV. Jag kan inte ens komma ihåg senaste gången jag fick någon sådant crap i min inbox, men i alla fall.

Det här handlade om bilskatten! Missnöjda bilägare som är så sura över att den höjs! Läs!

> >>> Hej!
> >>>
> >>>
> >>> Någon hörde en intervju med vår 'kära' statsminister. I intervjun sade
> >>> han
> >>> att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern
> >>> frågade
> >>> hur han motiverar detta uttalande.
> >>> - Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot
> >>> bensinpriset.
> >>> Nu får det vara nog!
> >>> Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
> >>> Bensinskatteuppror!!!
> >>> 8 av 10 resor görs med bil.
> >>> Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
> >>> När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
> >>> Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
> >>> Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme,
> >>> totalt
> >>> 74 miljarder om året.
> >>> När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
> >>> En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i
> >>> bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
> >>> Listan fyl ls på riktigt fort!
> >>> Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och vidarebefordra
> >>> detta
> >>> mail!
> >>> http://www.bensinskatteuppror.se





Ja! Uppror! Jag ÄR missnöjd över bensinpriset. Det är för jävla lågt. Jag tycker att bensinen ska kosta ungefär 100 kr litern, så kan alla som känner sig så jävla tvungna att åka bil och förstöra miljön (och orsaka olyckor...) bli riktigt straffade för att de inte pallar kollektivtrafiken. Fram för kollektivtrafiken, ner med bilarna!

Det finns de som behöver bilar, ja. Låt dem använda det, men alla dessa nöjesåkare och deras gnäll går mig på nerverna.

Att köra bil är ingen rättighet. Att köra bil är inget måste. Det är ett val. Ett medvetet jäkla val. Det är inte som med mat eller vatten eller bostad. Det är ett medvetet val och det är inte synd om de som väljer bil framför kollektivtrafik när det egentligen inte finns något annat skäl än ren lust. Låt det kosta pengar, säger jag! Vi har för mycket biltrafik. Det förstör miljön och är obehagligt för samhället.

HÖJ BENSINPRISET TILL 100KR LITERN! Eller bestäm vilka som får åka bil, vilka som har behov för det, och ge sedan ut kuponger baserat på ett faktiskt behov (finns inget rimligt skäl så kan de väl få nöjesåka någon gång på semestern). Låter kanske fascistiskt, men vi har, som sagt, för många bilar.

Min ringa åsikt.

Kommentarer
Postat av: Fluff

Jag är med! Var skriver jag under?

2007-12-11 @ 17:55:24
Postat av: fia

Kunde inte hålla med mer! Bra skrivet.

Postat av: Sune

Helt rätt, låt bilåkarna betala för att de förstör världen.

2007-12-11 @ 18:01:23
Postat av: Anonym

ooh, fan vad jag ÄLSKAR din blogg.. och håller verkligen med dig, HÖJ bensinpriset istället för att arbeta fram en BRA och FUNGERANDE kollektivtrafik och förnybara bränslen!!

/Linn

2007-12-11 @ 18:06:28
URL: http://ecologica.blogg.se
Postat av: Maria

För de som bor i städer med fungerande kollektivtrafik skulle det vara en utmärkt idé, men kollektivtrafiken här där jag bor är som ett enda stort skämt.. Tro mig, här skulle vi vara rätt hjälplösa utan egen bil. Men jo, det ligger nåt i det du säger.

2007-12-11 @ 18:20:28
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Anonym

Man kanske inte bör höja bensinpriset men jag är absolut för att höja bensinskatten. då kan de skattepengarna överföras för att utveckla kollektivtrafiken till det bättre

2007-12-11 @ 18:24:05
Postat av: Josefine

Grejen är väl att det då blir synd om de som bor på landet dit det går en buss om dagen. Men annars, jag håller med. Bilåkning är ofta överdrivet och onödigt.

2007-12-11 @ 18:40:26
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Linnéa.

Men hur funkar det för dem som har 6 km till närmsta hållplats? Trots allt så finns det inte tunnelbana under hela sveriges yta.
Nu är jag inte någon förespråkare för all persontrafik, men eftersom det är såpass stor del av sveriges befolkning bor på landsbygden så tycker jag att det känns lite överdrivet. Men javisst, jag förstår din poäng.

2007-12-11 @ 18:46:19
Postat av: Freddie

Du tror inte att det är lite skillnad i kollektivtrafikens täthet mellan Stockholms innerstad och Norrland? Det sagt så måste den gröna skatteväxlingen självklart fortsätta, det har ju till och med alliansen insett efter att de hånat MP för den i mer än 20 år...

2007-12-11 @ 18:54:31
Postat av: Robin

Det bästa du skrivit, fascistiskt eller ej.

2007-12-11 @ 18:57:08
URL: http://postcommotio.wordpress.com
Postat av: Ida

Håller med dig. Måste dock bara inflika att vissa bor på landet och har inte tillgång till lokaltrafiken ö h. Dem kan man väl ursäkta till viss del. Att det sedan är deras val att överhuvudtaget bo på landet är ju en sak... men så är det ju. Skulle bli tokigt om alla bodde i tätorter.

2007-12-11 @ 19:06:45
Postat av: kristoffer

Det här inlägget rimmar ju iofs rätt dåligt med dina egna vanor i badkaret du skrev om sist, eller?
En grov uppskattning ger att ditt bad i en timma drar 30kWh (http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=5915), dvs ca 10 000 kWh per år. Energiskatten är ca 30% och priset ca en krona per kWh, vilket betyder att det kostar dig 7000 kr (10 000 kr inkl. skatt) om året. Om du nu är så sugen på att betala skatt så kan du ju lägga på 200% skatt istället så det blir samma som för bilister, och då kostar det mer än 20 000 kr om året! Samma ökning till 100kr litern skulle motsvara 200 000 kr om året för dina bad...
Allt är ju som sagt ungefärliga beräkningar, men skulle du vara villig att betala det? Om inte tycker jag inte du har nåt att säga till bilisterna om...

Alltså: bara för att klargöra så tycker också jag att bilskatten borde höjas, och skulle gärna utrota varenda personbil på planeten. Men det är en sak att bara skjuta över problem på andra, och en annan att ta tag i sin egen miljöpåverkan. Energi är energi, och det spelar bara en marginell roll i hur den utvinns (iaf i dagsläget). För jag antar att du inte har taket fullt med solpaneler för att värma upp badkaret?

I övrigt.. tack för en bra blogg!

2007-12-11 @ 19:08:53
URL: http://vjkrute.blogspot.com
Postat av: Frida

Jag håller med om att det är många som klagar i onödan. Men vad ni i Stockholm inte tänker på är att det vore faktiskt totalt omöjligt att klara sig utan bil här uppe i Norrland. Vi har inte kollektivtraffik på samma sätt som ni har så det är vi som drabbas av höjd bensinskatt. De som har företag här uppe, särskilt åkerier, förlorar enorma pengar på detta och det leder bara till att allt blir mer centraliserat.

2007-12-11 @ 19:11:24
Postat av: amanda

word

2007-12-11 @ 19:19:42
Postat av: Mia

Håller med om att det borde höjas till den grad att den "onödiga" efterfrågan minskar. Men inte till 100 kr för då blir bilåkandet bara en klassfråga.

2007-12-11 @ 19:23:41
URL: http://heartofastar.blogg.se
Postat av: Cicci

Håller med till 100%. Man måste bara ha bättre kollektivtrafik för oss ute i bushen för att det ska funka. Men annars, skitbra!

Postat av: maj

okej? så det ska vara en klassfråga?

2007-12-11 @ 19:43:52
Postat av: Annie

Det finns faktiskt ställen dit kollektivtrafiken inte går. Så är jag uppvuxen. På landet är det inte alltid så att det finns så mycket att välja på.

2007-12-11 @ 19:47:12
Postat av: Axel

Fast de som inte bor i Huvudstaden, dricker lattar på knivsöder och drinkar på Neu? Vad skulle hända med de människor som inte lever med tunnelbana? Glesbygden är beroende av bilen, men man kanske ska bygga trådbussnät över hela Sverige?

2007-12-11 @ 19:52:38
Postat av: Axel

Fast de som inte bor i Huvudstaden, dricker lattar på knivsöder och drinkar på Neu? Vad skulle hända med de människor som inte lever med tunnelbana? Glesbygden är beroende av bilen, men man kanske ska bygga trådbussnät över hela Sverige?

2007-12-11 @ 19:52:58
Postat av: Anonym

Bra idé! Sen kan vi höja skatten på cigaretter till ca 200kr per paket så det täcker vårdkostnaderna!

2007-12-11 @ 20:05:52
Postat av: Sandra

WORD! WORD! Bra, Hanna, håller FULLKOMLIGT med!
Tycker att upprorsmakaren ska bli upprörd över viktigare saken än att bensinskatten är för hög. Miljön, till exempel. Bortskämt-barn-syndrom, vill jag kalla det.

2007-12-11 @ 20:20:51
URL: http://soleii.webblogg.se
Postat av: Ida

Har du någonsin bott utanför Sthlm i ditt liv? Någonstans där man är beroende av bil för att ens kunna ta sig till skola/jobb? På något sätt tror jag inte det.

2007-12-11 @ 21:29:22
Postat av: Paulina

Visst skulle det vara bra om vi slapp förbruka så mycket bensin. Men det finns inte lika bra kollektivtrafiksförbindelser i hela Sverige. Förstår att det inte är så svårt att klara sig utan bil i Stockholm till exempel!
Har inte bil, vill inte ha bil, men jag skulle behöva en bil så jävla mycket! Just för att jag just nu bor på landet. Går inte att klara sig utan bil här. Sorgligt men sant!

2007-12-11 @ 21:43:23
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Sara

Jo, fast man MÅSTE ju inte använda bilen även man bor i norrland... Man kan ju leva på kråkor och sorkar och elda med ved som man snott från någon stackars skogsägare och isolera sig helt från omvärlden...

2007-12-11 @ 22:50:58
Postat av: Jeanette

Jag vet inte om jag är varken för eller emot sänkning (har inte ens körkort själv).
Pengarna går ju trots allt tillbaka till samhället.
Men visst känns det samtidigt pissigt att så jäkla många tusenlappar ska gå åt till bensin bara för att kunna ta sig till jobbet i tid eller slippa behöva släpa matkassar för en stor familj x antal kilometer från bussen.
För alla bor ju trots allt inte i en storstad... ;)

Men det kanske är värt att ha skyhög bensinskatt även för alla som bor i buschen (vi är fler än du tror tjejen) bara för att straffa "nöjesåkarna"?

2007-12-11 @ 22:53:23
Postat av: karin

"Vi på landet har inget annat val". Att bo på landet är väl ockå ett val. Om man bor på landet/mindre ort och jobbar i en annan stad så väljer man ju därmed att köra bil varje dag och göra sina barn beroende av att bli skjutsade. Jag tycker att det är lite hemskt med folk som vill bo på landet för att det är så lugnt och vackert och skönt, men så kör dom bil överallt dom ska, och ofta flera bilar per familj.
Töntigt dessutom med alla stocholmskommentarer, vad jag erfarit funkar det fint att åka kommunalt i andra delar av landet och i/mellan orter i många olika storlekar.
Jag tycker att det låter hemskt med 8 av 10 resor sker med bil. Jag har i mitt liv nog gjort 1 av 100 med bil.
Förövrigt är det en mycket fin känsla att med cykel susa förbi bilköer varje morgon och eftermiddag!

2007-12-11 @ 23:24:04
Postat av: riksha

De flesta transporter sker med lastbil. Höj bensinpriset till 100 kr, så börjar helt plötsligt en liter mjölk kosta 20-30 kronor istället. Fattiga barn kommer inte ha råd med mjölk, får kalciumbrist och stannar i växten! Benskörhet och dåliga tänder! Skräck..

2007-12-12 @ 00:22:55
Postat av: gazton

vi har inte för många bilar, vi har för uselt bränsle. utlys en belöning på 100 miljoner till de som tillverkar ett bra miljöbränsle så kan ju dom som vill köra så mycket bil de vill.

2007-12-12 @ 00:26:15
Postat av: fia

Men om det nu är så att mjölken skulle börja kosta tjugo spänn för att det är dyrt att köra lastbil eller att situationen i allmänhet blir olidlig lovar jag att man kommer utveckla andra alternativ illa kvickt.

Speciellt om det finns ett ekonomiskt intresse...

2007-12-12 @ 05:08:02
URL: http://fiastankar.blogg.se
Postat av: amy

hahahahahahahaha,-25 grader och det kostar 100 kr att starta bilen för att TA sig till jobbet. Nä men vad säger ni? Vi går istället va? I love u, men i vilken självcentrerad värld lever du.

2007-12-12 @ 07:56:24
Postat av: Anonym

ett högre bensinpris straffar ju som vanligt bara de med en tunn plånbok och framförallt de på landsbygden som är mer eller mindre tvugna att ta bilen... Rika människor med stadsjeepar kommer fortsätta köra lika mycket bil oavsett om bensinpriset kostar 100 spänn eller 10..Fatta

2007-12-12 @ 08:25:27
Postat av: hahdf

Ett hjöt bensinpris slår bara mot de med tunn plånbok och framförallt de på landsbygden som mer eller mindre tvingas ta bilen.. Rika människor kommer fortsätta att köra omrking i stadsjeeper och dyl oavsett om bensinpriset ligger på 100 eller 10 spänn. Fattttataa

2007-12-12 @ 08:27:43
Postat av: Johanna

haha. Jag hatar kollektivtrafiken. Alltid förseningar, idoter på tåget som skall trakasseras, det tar dubbelt så lång tid att komma hem, och i alla fall nu, så tjänar jag och min sambo på att åka tillsammans till jobbet. För bor man i bålsta, så kostar ett SL-kort nästan tusen kronor. Vi betalar 700-800 kr var i bensin. Har man kass lön så sparar man gärna in där det går.

2007-12-12 @ 08:28:16
Postat av: Nadine

eller så slopar vi bara bensin bilen å gör som de inteligenta gulingarna, skaffar oss elbilar!

2007-12-12 @ 09:13:35
Postat av: Johannis

Bra tänkt men ack så stockholmskt!!

Vad ska jag göra som bor så långt ute på landet att kollektivtrafiken har prioriterat bort mig? Jag vill jättegärna pendla med tåg men har inget val annat än att åka bil (försöker så gott det går att samåka men ändå!!)

Höj gärna bensinen men utgå inte från att hela Sverige bor i stan!

2007-12-12 @ 09:46:08
Postat av: Karin

Men herregud. Ni som skriver om behovet av personbilar i Norrland! Tryck på kollektivtrafiken så det kan dras flera linjer med bussar istället. Jag tror verkligen inte att skribenten (Hanna) menar att hon förutsätter att hela Sverige har tunnelbana. Men det körs onödigt mycket bil. Och framför allt blir hela jävla landet bara fetare och fetare. Bor man i en mindre stad har man ofta mindre sträcka till jobbet. Vad sägs som att gå/cykla 10-15 min varje dag istället?

2007-12-12 @ 10:36:44
Postat av: Rebecka

Woooo! Fan vad bra sagt! Vi kan väl skapa en egen lista som kräver höjda bensinpriser och dessutom byte till bättre och miljövänligare bränslen!

2007-12-12 @ 10:51:23
Postat av: sanna

Framför allt tycker jag att man borde satsa på att sänka kollektivtrafikspriserna. Som det är nu är det oftare betydligt billigare att åka ensam i en bil än att åka tåg/buss. Tyvärr gör det att många tar bilen istället.

2007-12-12 @ 11:17:13
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

karin:
Det handlar inte ens bara om 'landet', det handlar om hålor & att du har erfarenhet av att det fungerar överallt där du varit innebär inte att det fungerar överallt. & någon jävel måste ju bo i hålorna, jo - måste - för annars blir det jävligt trångt & väldigt få att ta hand om.. saker som nu tas hand om i hålorna. INte fan vet jag vad. Vattenkraft, eller någonting. Säkert någonting viktigt. Är ju heller inte så lätt för en norrlänning att susa fram med cykeln i 2 meters snö, men om vi tar & väntar lite på växthuseffekten så den kommer med den beryktade värmen kanske vi har turen att slippa snön & DÅ jävlar, då kan norrlänningarna susa fram!

2007-12-12 @ 14:34:52
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

TILL SAMTLIGA SOM INTE GILLAR MIN TEXT PÅ GRUND AV ATT DE ANSER ATT JAG FÖRBISER LANDSORTSBOR.

Ursäkta, men varför valde ni att censurera ut en hel paragraf i texten ur erat medveteande? Eller betyder det absolut inget att jag poängterar att det FINNS de med bilbehov och att det sedan finns NÖJESÅKARE. Jag talar om bägge sorter, och tar upp ett kupongexempel.

På vilket vis anser ni då att jag ignorerar er situation? Läs om texten, läs hela texten, och ta inte bort stycken där ni känner att det passar!

Jag för gärna en seriös diskussion, men det förutsätter också att ni utgår ifrån det jag redan sagt och inte hävdar att jag skulle mena tvärtom. Läs om texten, notera överallt där det står att det finns folk som har behov. Diskutera sedan.

Tack.

2007-12-12 @ 15:56:20
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Jag tror att dom som klagar på att landsortsborna inte tycks få förståelse censurerar det du skrivit lika lite/mycket ur sina medvetandet som du censurerar faktumet att dom finns & att du trots det vill ha skyhöga bensinpriser (oavsett om det är överdrift eller ej). Du konstaterar att en del verkligen är i behov av bil, & hur ska då dom klara av svindyr bensin? Ja det är väl där kupongerna kommer in.. Egentligen bryr jag mig inte om detta så jag tystnar nu, ville bara klargöra för dig att dom flesta som kommenterar troligtvis utgått precis från vad du skrivit, utan att ignorera att du konstaterar att vissa behöver bil. Att du är MEDVETEN om att vissa behöver bil & ändå vill höja är väl det som stör mest. Kanske.

2007-12-12 @ 17:02:20
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: filmfredrik

Jag håller med Hanna till 100%. Ner med bilismen i och kring städer.

2007-12-12 @ 17:03:46
Postat av: Ida

Till Karin som liksom jag anmärkte på att det faktiskt är ett val att bostätta sig på landet överhuvudtaget. Det är naivt att lämna det vid den saken, hur skulle Sverige se ut om alla valde att bosätta sig i tätorten?

Sedan kommenterade någon att vi i Norrland helt enkelt får trycka på kollektivtrafiken och se till att den går överallt. Har du någonsin varit i en by uppe i Tornedalen med invånarantalet 50 personer? HUR ska det hela gå runt? Fet chans att bussbolagen tar en sådan risk som att börja köra ut till landsbygden när ingenting pekar på att folk faktiskt åker. Hur ska man övertyga dem om de borde göra det?

2007-12-12 @ 17:08:50
Postat av: Hanna Fridén

SKiNHEaD BArBiEdOLL: Men jag förstår inte, kupongerna ska ju delas ut efter faktiskt behov, vilket innebär att de som bor på landbygden och behövde bil inte skulle behöva betala asmycket för bensinen, men att de som bodde vid vettiga kollektivstrafiskförbindelser skulle göra det.

Jag tycker att jag är klar och tydlig med att man höjer för dem som inte behöver använda bil utan att det går ut över dem som måste.

Därför tycker jag det verkar som att folk bara censurerar ut det jag skrivit för att de helt enkelt, rakt av, blir förbannade över ett förslag att höja bensinpriset överhuvudtaget.

2007-12-12 @ 17:33:08
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Jo precis, som jag säger.. Om vi snackar kuponger gäller ju en helt annan krej & då finns det ingenting för folk att bitcha om. Det jag tog upp var om det inte handlade om kuponger, eftersom du tog upp två alternativ i din text.

2007-12-12 @ 17:49:03
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Ella

Jag kanske lider av ett överflöde av sömn för min hjärna är helt "clouded" och jag läste på fullt allvar
"bensin-katten"... Yay me.

2007-12-13 @ 08:42:41
Postat av: Lisa

headshoot på alla som körstadsjeep.
stadsplanering, miljöbilar och man får väl skaffa bättre bussförbindelser.

Jag är trött på allt larv och kompromissande i miljödebatten.
utsläppen ska ner med 80% de närmaste tjugo åren.
Då snackar vi oh noo cars, oh noo charterresor till Thailand.

2007-12-13 @ 10:36:11
Postat av: icki

Vi kan väl börja med att lyncha stadsbor som envisas åka i beninslukande fyrhjulsdrivna SUVar. Hur korkat är inte det.

2007-12-13 @ 11:11:51
Postat av: yasmine

Jag håller med dig! Men, ute här på ön Åland i någon avlägsen kommun där det inte går bussar (vi har inget annat än bussar nej) så funkar det ju inte, men det sa du ju själv. Men i storstäder skulle det fan vara lag på att alla förutom företag och posten inte skulle få köra bil. :P

2007-12-13 @ 12:26:17
URL: http://yasmineblom.blogg.se
Postat av: Linnea

jag håller med dig men om det inte finns kollektivtrafik då?

2007-12-13 @ 14:15:46
Postat av: C

Jag håller med dig!

2007-12-13 @ 15:31:50
URL: http://touche.webblogg.se
Postat av: Sara

Och ni tror inte att de som bor vid bra kollektivförbindelser men gillar att "nöjesåka" skulle åka till närmsta plats utan och tanka, alternativt bunkra upp?

2007-12-13 @ 16:00:09
Postat av: karin

skinhead barbiedoll:

haha, hur kan du bara anta att jag aldrig bott där det inte finns kollektivtrafik?! ja, jag bor i stockholm, men jag har bott större delen av mitt liv i en liten stad på 20.000 invånare. men vadå, om det är typ två meter snö så känns det inte som att man tar sig fram med bil så lätt heller? framför allt så är det inte så stora klimatskillnader i vårt lilla land som du verkar tro. och är inte miljön viktigast? energisparande? en ren luft som våra barn kan vistas i?

och det har inget att göra med norrlänning eller inte. det finns fanimej snö i hela landet, om än i mindre utsträckning.

2007-12-15 @ 16:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback