Min första mens och stoltheten runtomkring

Min första mens.

Jag vill berätta lite om min första mens!
I ärlighetens namn kan jag inte riktigt komma ihåg den. En dag hade jag blod i trosan. Väldigt litet dock, inget som direkt innebar behov av varken binda eller tampong. Jag sket i det. Jag brydde mig inte just. Sedan hade jag mens lite då och då i ett halvårs tid eller mer.

Sedan, när jag egentligen började bry mig om det var en dag på gympan då jag inte ville vara med. Då hade jag den där minimala mensen igen, som ändå växt sig starkare eftersom. Jag brydde mig inte då heller. Men jag ville inte vara med på gympan. Så jag satte mig ner och bara: "Buuhu nej något konstigt har hänt bläää jag tror att jag fått mens?" Buhuhu.

Så jag slapp vara med på gympan, men fick mig dock ett straff pga. det här. I en halvtimma efteråt satt den kvinnliga gympaläraren och plockade fram bindor och tamponger och förklarade hur det hela fungerade. Jag fick ett straff för mitt mycket vältänkta skolk. Skit. Men struntsamma.



I övrigt generade inte mensen mig senare heller. Jag var långt före de andra tjejerna i utvcklingen. Fick mens och hår ungefär två-tre år innan alla andra. Jag var stolt över det, så jävla stolt. Jag såg mig själv som en bättre individ rent genetiskt och ansåg att min tidiga utveckling berodde på att jag helt enkelt var bättre. I duschrummet brukade jag alltså stolt gå runt och blöda lite på golvet. Om någon kommenterade det så log jag lite snett och sa: "Du kommer nog också dit ska du se, lilla gumman. Det är naturligt."

Sedan var jag nöjd och glad. Fortsatte stoltsera med min tidiga utveckling. Gladdes åt min styrka, längd och pondus. Brydde mig inte ens nämnvärt dagen jag fick en blodfläck i stjärten på mina gula jeans och någon kille kommenterade det. Jag slog helt enkelt bara ner honom. Som den outvecklade lilla förpubertalsplutt han var.


Jag har förstått att detta är en mycket ovanlig reaktion på det hela. Man ska tydligen skämmas för sin utveckling, mens, hår och all sånt crap. Vad jag säger om det? Låt oss citerade det feministiska punkbandet X-ray Spex:

"Some people think little girls should be seen and not heard, but I say: OH BOOONDAGE UP YOUUURS!"


Nu är vi alla, tyvärr, alldeles jämställda.
Jag försöker vara häftig genom min blogg istället. Hoppas det funkar.
 

Kommentarer
Postat av: hannah

underbart!

2007-12-18 @ 00:27:06
Postat av: Maria

Är det verkligen så illa, att skam är den vanligaste reaktionen? Något åt det hållet har jag inte uppfattat från mina kompisar, i alla fall. Och för mig var det totalt odramatiskt att få mens. "Jaha, nu kom den", typ.

Postat av: Marre

Underbar och fantastisk på äkta Hanna Fridén-stuk. Det vackraste i historien var att du gick och blödde på golvet.

2007-12-18 @ 01:03:11
URL: http://marregoeswild.blogg.se
Postat av: Nadja

Haha:P Cool attityd! Jag minns oxå min första mens. Jag vet inte om det här berodde på mensen, men jag hade skitont i magen verkligen och svimma pga det. Åkte till sjukhuset å senare så tada, mens! Jag var inte lika glad efter den händelsen:P

2007-12-18 @ 02:30:45
URL: http://thencloset.blogg.se
Postat av: ida

min första fick jag när jag var och campade i danmark med min pappa och bror. blodet = en FORZ. det hela var en lustig kombination, särskilt när man var 10.
senare i skolan fick jag veta att min kompis skvallrat till alla killar i klassen att jag fått mens. fattar inte nu varför det var så känsligt för en? hursomhelst kontrade jag med att smyga bakom henne i matsalen och hälla 2 glas mjölk över hennes huvud för att sen knäa henne in i väggen.

2007-12-18 @ 04:51:36
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: mimmi pigg

men det är ju för att du är pytteliten som du fick det så tidigt Jag är lång 1,75 i alla fall, och fick sent. mens, håller med dig om bilderna.

2007-12-18 @ 10:46:29
Postat av: Maria

Haha, jag trodde att jag hade skitit på mig första gången jag finns mens, det var nämligen snarare skitbrunt än blodrött :D Så gick jag skamsen till mamsen som förklarade hur det låg till ;)

2007-12-18 @ 11:20:38
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Nanó

Wow. Vilken historia. När jag berättade för mina vänner att jag fått min mens så blev jag snabbt tystad eftersom de tyckte det var så tabu att prata om det, typ.

2007-12-18 @ 12:34:05
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

Maria: Enligt vad jag sett är det tyvärr den vanligaste reaktionen, men jag blir glad av att höra att varken du eller dina vänner kände skam!

ida: Your retribution was just!

Mikaela: DINA FÖRÄLDRAR SA ATT DU KANSKE BORDE RAKA AV HÅRET? Herregud. Jag vill skicka hatbrev till dina föräldrar. Får jag det?

mimmi pigg: Vaddå pytteliten? Jag är 170+!

2007-12-18 @ 12:34:13
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nina

Läskigt att jag sitter och lyssnar på "Oh bondage up yours" just nu :S

2007-12-18 @ 13:47:47
URL: http://alltsammans.blogg.se
Postat av: Nella

får man mens tidigt om man är liten?
jag hade precis fyllt 10 år och var 170 lång när jag fick mens... shit så liten jag var :D

2007-12-18 @ 14:22:22
Postat av: Anonym

jaha där ser man, såg dig på spyan en natt vid stängning och har för mig att du var 1,59... undra varför! okej.

2007-12-18 @ 14:38:41
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Du kan kanske ha sett någon annan men trorr att det var jag? Eller så var det en av de där kvällarna när jag var den enda tjejen med lågskor i lokalen när alla andra hade högklackat?

2007-12-18 @ 14:41:02
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Amanda

Gud,jag måste bara älska att du citerade X-ray Spex. Det där var en av mina favoritlåtar som tio-åring.

2007-12-18 @ 16:53:34
Postat av: Ehlin

http://minmens.blogg.se

!!

2007-12-18 @ 18:51:16
URL: http://ehlin.blogg.se
Postat av: Sanna

Oj hjälp! Jag hatade såna som dej! :-)
Och bara för att jag var avundsjuk så klart. Jag fick min första mens på vårterminen i nian och längtade som en galning hela högstadiet. Var garanterat sist i klassen...
Det är skönt att få växa upp och ifrån sånt där. Syrrans dotter krävde att hennes första mens skulle firas av familjen med restaurangbesök, så det gjorde dom. Cool tycker jag.

2007-12-19 @ 15:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback