Min vallonarmé

image1866


Det här är jag och Joakim Hedblad! Han är min nya vallonvän. Vi har samma käklinje (min är lite skarpare, skarpast i stan!), typ samma hårfärg och ögonfärg och båda är lockiga. Han har tjockare ögonfransar och lockigare hår, dock, han är belgisk vallon. Jag är fransk vallon.

Han är den första i truppen till min nya vallonarmé, som jag talat om. Jag är väldigt stolt över värvningen, Joakim är ett mycket gott exemplar. Döläcker och fantastisk.


image1867


Sedan har vi Petter, här till vänster. Han är en ytlig bekantskap till mig. Han är vallon, men plattar sitt lockiga hår. Såsmåningom måste även han vara med och fylla vår trupp. Han här till höger heter Daniel, jag vet inte om han är vallon eller inte. Jag känner honom egentligen inte alls, men han ser exakt ut som en vallon och måste därav också vara det. Jag ska ta reda på det.


image1868


Robert Grave är tyvärr ingen vallon trots att han ser ut som en. Han är en riktig blandning. Men jag gillar ju honom, så han får vara hedersvallon? Eller? Även han plattar sitt lockiga hår. Robert, vill du vara hedersvallon? Kom igen!



Men min fråga är: Var är alla kvinnliga valloner med lockigt hår och skarpa käkben? Jag har hittat ganska många manliga, men inte en enda kvinnlig. Var är ni? Hallå? Jag kan inte vara den enda?

Om ni vill ansluta till truppen är det bara att maila en bild. Men ni måste uppfylla klyschan på hur en vallon ser ut, Det vill säga:

Lockig. Skarpt käkben. Bruna ögon. Mörkt hår. Helst blek (men det kan man ha överseende med).


Kom igen! maila på:
[email protected] så gör vi det här. Fantastiskt. Tack. Skriv "Vallonerna" i ämnesraden! Glöm inte att skriva om ni har en blogg också.


Alla bilder är fotade av Ivan Nunez och kommer från Stureplan.se

Kommentarer
Postat av: Malin

Mitt ex är vallon, har mörk hår bruna ögon MEN han är inte spec vit och på sommaren blir han galet brun. Är han fejk?

Postat av: Annika

Min mamma är vallon. Men pappa är 100% ickepraktiserande jude. Jag ska skaffa mig en judearmé, tror jag. Eller, jag har faktiskt redan en, fast den består än så länge bara av mig, min syrra och vårra kusiner. Bleka brunetter med blå ögon. Shalom!

2007-12-10 @ 18:12:46
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Matilda

Såg den svarta dahlian i helgen, och Hillary Swank som Madeleine fick mig att tänka på dig. Har aldrig jämfört er innan men hon har håret där, och den dramatiska looken.. ;)

2007-12-10 @ 18:15:43
URL: http://www.pusspjett.com
Postat av: DONNASANDRA

Hehe synd att man inte passar in i urtypen då. Har vallonskt påbrå, men mer än så vet jag inte. Vågigt brunt hår, brungröna ögon och stor näsa har jag från min vallonsläkt :-P Inte den snygga typen alltså haha

2007-12-10 @ 18:18:56
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Kajsa

Oj är alla vallon-ättlingar verkligen mörkhåriga? Min släkt, både på mors och fars sida, är också valloner men jag har typiskt "svenskt" (finns det något som heter så egentligen) utseende med mörkblont hår, ljus och solkänslig hy och lite fräknar...

2007-12-10 @ 18:22:53
URL: http://whythis.blogg.se
Postat av: Sara

Det här är ju diskriminering! Jag är minsann tvättäkta vallon, det har släktforskningen visat, men inte tusan har jag lockigt hår! Det ligger platt som pannkaka mot min stackars skalp, något jag förbannar var eviga dag.
Nu blev jag lite ledsen på mitt stackars pannkakshår, som gjorde så att jag inte fick vara med och leka.

2007-12-10 @ 18:23:57
URL: http://centre.bilddagboken.se
Postat av: Clara

Får min mormor vara med? Fast hon är bortgången...men är det ok?

2007-12-10 @ 18:36:08
Postat av: Hanna Fridén

Malin: Det är svårt att veta! Även folk med genuint vallonblod kan se ut hursomhelst. Jag tror inte ens att blek är något som är helt... ja.

Annika: Men du kan ju inte skaffa dig en judearmé bara på grund av arvsmassa! Judendomen är ju en religion :D Det är som att skapa en kristen armé med ateistiska blondiner!

Matilda: Jag diggar hennes asmycket, hon är så jävla grym! Hon är väldigt lik en tjejkompis till mig också, men hon och jag är inte så lika i själva dragen. Men allt kan ju kompenserad med rätt ljus och smink, typ.

DONNASANDRA: Om du har en skarp käklinje så är du helt klart godkänd!

Kajsa: Nej, det är urtypen som ser ut enligt beskrivningen ovan. Blekheten är jag dock inte säker på. Men du vet, saker mixas och blandas bort. Man kan till och med vara 100% vallon utan någon inblandning från andra "raser" utan att se vallonsk ut då färg försvinner med tiden, precis som två svarta människor kan få ett vitt barn men två vita inte kan få ett svart! Vid bristande behov armas färg bort, bit för bit, tills alla är bleka och blonda. Även om mörka gener är dominanta.

Sara: Vi kan fuska och ta den här bilden! http://images4.bilddagboken.se/8/_u1/_u5/_u0/_u7/u15075/45945_1187278203.jpg

2007-12-10 @ 18:43:03
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Rockdoll

Min farmors mamma (eller var det kanske mormor?) är belgisk vallon. Jag har dock inte något som helst av de dragen du nämner. Är mellanblond och blåögd. Iofs ganska blek.

2007-12-10 @ 18:43:09
URL: http://Rockdoll.webblogg.se
Postat av: Robert

Mäh Hanna! Petter varken plattar eller har lockigt hår. Dra inte alla över en kam..

2007-12-10 @ 18:48:22
Postat av: Robert

..glömde svara, ja tack, jag blir gärna hedersvallon. Nu känner jag mig ännu lyckligare. Idag har jag köpt
dyrt schampo och balsam, anpassat för valloners hår.

2007-12-10 @ 18:56:07
Postat av: alida

verkar vara knepigt det där med vad som kännetecknar en vallon i utseendet. jag har vallongener, skarpa käkben och är väldigt blek. håret gör däremot lite som det vill, ibland självlockigt och ibland är det rakt. ögonen är någon konstig blandning av brunt, grönt och blått. kanske lite av de norska generna som spelar in där.

2007-12-10 @ 18:59:33
URL: http://alidahansson.blogg.se
Postat av: mona

det upskattas verkligen att det finns donnor där ute som är vassa och vågar det mesta, blir glad av din blogg. den är annorlunda, ball och färgglad, me like it. inspiration!

2007-12-10 @ 18:59:42
Postat av: Mia

Jag är också fransk vallon, men inte fasen ser jag ut som du!:)

2007-12-10 @ 19:15:42
Postat av: Anonym

Vallon eller vallonättlig? Det finns faktiskt valloner som bor i södra Belgien i Vallonien.

2007-12-10 @ 19:20:09
Postat av: Anonym

Jag är blekast i stan (mobbad sedan flera år tillbaka för detta), ganska mörkt hår, dock helt vanlig gammal käklinje och mörkblå ögon. Men vallon är jag!

2007-12-10 @ 20:33:37
URL: http://rondellhunden.blogg.se
Postat av: refia

jag är belgisk vallon, Farmors sida. Älskar mitt underbara efternamn!

2007-12-10 @ 20:47:44
URL: http://refia.blogg.se
Postat av: Filippa

har inte typ 80% av alla svenskar vallonblod, eller är det bara någon som ljugit för mig? För i sånna fall tror jag att din armé kan bli riktigt mäktig.

2007-12-10 @ 20:55:29
URL: http://emmafilippa.blogg.se/
Postat av: refia

hehe jo jag tror nog att jag inte är så lik en belgare, Det har ju gått ca 400 år sen vallonerna kom hit, det har nog hänt en del sen dess...

2007-12-10 @ 20:59:20
URL: http://refia.blogg.se
Postat av: Marre

Robert är vackrast på denna jord. Tror jag.

2007-12-10 @ 21:15:53
URL: http://marregoeswild.blogg.se
Postat av: DC

Lockig - ja
Skarpt käkben - naej.. jag har sådant babyface så det är svårt att se (observera att det inte innebär att jag är fet)
Bruna ögon - mormor hade gula, jag fick gröna
Mörkt hår - jag är ENDA i släkten med mörkblont hår, typ
Helst blek - ja, och jag bleknar snabbt.

Mitt valonblod är så utspätt... min fader ser dock ut som en riktig valon :)

2007-12-10 @ 22:21:28
URL: http://qawait.blogg.se
Postat av: Anonym

vad är grejen med ras-fascinationen? Att bilda en slags elitgrupp av valloner, känns lite halv-creepy. Vad ska ni sedan göra med eran trupp, ha små möten där endast "vallon-blod" är tillåtet?

2007-12-10 @ 22:31:22
Postat av: Annika

What? Kan jag ju visst! Judarna är ju i allra högsta grad ett folkslag, och vi är inte det minsta religiösa, så vad spelar det för roll att det är en religion OCKSÅ? You're going down, valloner! (Nu tar jag bara för givet att det existerar en rivalitet mellan arméerna.)

2007-12-10 @ 22:32:56
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: moe

hej! mina förfäder och farföräldrar var valloner och judar, jag är blåögd och blond.

2007-12-10 @ 22:33:18
Postat av: Fia

Ohoy självklart finns vi urläckra vallontjejer med brunt glanshår och skarp käklinje (oj jag har inte tänkt på det innan men attan i kattan).. Själv härstammar jag från franska silversmidande valloner.. Du glömde draget att vi valloner även sägs ha en extra konstnärlig ådra... däremot är jag sjukt brun året om och alla i släkten med. Vallonarmén: Plus en till! (Vad ska du ha oss till när du samlat färdigt?)

2007-12-10 @ 22:44:04
Postat av: emilie

jag har lockigt hår, är blek och har vallonbakgrund. men håret är fejkrött (blond/brunt från början) och min käklinje, ja, alltså, jag vet inte. haha.

2007-12-10 @ 22:47:25
URL: http://frokenrinse.blogspot.com
Postat av: JULIE

jag är vallon, tihi. räknas det om man plattar håret?

2007-12-10 @ 22:49:51
URL: http://www.juliete.blogg.se
Postat av: Hanna

hm. lockigt mörkt hår, japp. mörka ögon, japp. tydlig dock ej superskarp käklinje japp. blek på vintern men snabbt brun på sommarn, japp. Vallonsk namn på min moders sida. De lilla vallonska blod som finns kavr i mina ådror har som tur var format både min mormors, mors och mina ansiktsdrag, om än ej lika starkt hos sistnämnda.

Gillar din blogg, keep up the good work. / Hanna

2007-12-10 @ 23:53:48
Postat av: emma

men alltså. vad innebär det att "vara vallon"? att ens mormors farfar var vallon, eller ska alla personer som haft något med ens egen skapelse att göra (dvs far- och morföräldrar, deras föräldrar och föräldrarna innan dess osv) vara valloner
eller räcker det om ens farfars morfar var belgisk vallon?

2007-12-11 @ 10:24:31
Postat av: Johnny Scharonne

Jag råkade skriva i fel inlägg:

Jag känner mig också diskriminerad :( Jag är belgisk vallon[ättling].
Jag har mörkt hår, ganska skarpa käkben, mörka ögon (dock mörkt gråblågröna) och blek hy. Men jag har RAKT hår. Möjligtvis lite vågigt. Men jag permanentade håret en gång :P

Tillägg: Visst är judarna ett folkslag också. De är en minoritet och precis som inom de flesta religioner brukar man oftast gifta sig och skaffa barn med folk av sin egen religion/sitt eget folkslag och då förs utseendet vidare. Precis som vallonerna har judar ofta några gemensamma ansiktsdrag. Ang. vallättlingarna är det väl så att vallon-dragen är väldigt kraftiga och följer med i många generationer trots "utblandning" med andra "folkslag". Det kan, som några nämnt, lätt bli lite creepy om man hakar upp sig på folkslag. Och det är som någon annan (eller samma?) sade att det finns väldigt många vallonättlingar i Sverige, så jag vet inte om de är en minoritet. Jag tror inte det. Nu förtiden är de flesta i Sverige så utblandade med många olika folkslag, hudfärger, hårfärger, ögonfärger att man inte vet varifrån olika saker kommer. Din släkt är väl inte 100% valloner från århundraden tillbaka? Det är bara de starka utseendedragen som överlevt. Själv tycker jag att det är härligt att det finns många olika utseenden och härkomster i Sverige. Att säga att en av utseendena är snyggast är inte nödvändigtvis att vara "Lika dålig som Hitler". Men att skapa en "armé" av mörkhåriga valloner kan ju kopplas till nazitysklands armé av blonda ariska människor. Dock inte samma sak, för 1) du kanske är ironisk, 2) vallonutseendet är inte norm i Sverige även om det kanske är väldigt vanligt 3) du säger inte att valloner är bättre som personer än andra.

2007-12-11 @ 14:48:25
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jag tror att jag gillar din idé om vallonerna. Och jag måste passa på att ställa en, kanske dum, fråga; gäller detta om vallonerna i största allmänhet? Alltså, hur man är besläktad med vallonerna? (herregud, detta låter ju hur sjukt som helst!) Till saken tillhör att jag kommer ifrån Dannemora (du vet, med de kända gruvorna) som under 1600-talet belamrades av "belgiska" valloner, och jag har anor från dom. Kan jag få vara med, eller gäller detta endast "nyvalloner"? Jag menar, vi har haft valloner i släkten, i sverige och dannemora, sen 1600-talet! Jag borde få en hedersplats, haha! ^^;

2007-12-11 @ 15:48:51
Postat av: Anonym

jag här också lite vallonblod i mig sen lång tid tillbaka, vet dock inte riktigt varifrån. men jag har skarp käklinje och lockigt hår.

2007-12-11 @ 16:40:38
URL: http://violiejolie.blogg.se
Postat av: jossan

jag gillar ordet vallon. jag önskar att jag var det! det enda jag uppfyller är att jag är blek... haha.

2007-12-11 @ 17:31:22
Postat av: Anna

Jag är tvättäkta belgisk vallon -Jag har en knivskarp käklinje- men är blond och blåögd. Mitt efternamn betyder jättestor björn på nån form av vallonskt urspråk. Jag antar att jag inte får vara med

2007-12-12 @ 13:37:13
Postat av: Karin

Själv ska jag skapa en egen armé. Ursvennarna ska den heta. Blont, blåögt blekt och vikingst.
Dessutom är du hopplöst sen med din idé.

http://www.vallon.se/

2007-12-12 @ 16:39:30
Postat av: stella

min farfas mamma är vallon, räknas det?
lockigt hår, mörka ögon och blek är jag. käklinjen är väl ganska skarp, men jag har inte naturligt märkt hår..

2007-12-12 @ 18:36:08
Postat av: ann catrine evelina

helena bonham carter kanske? eller hennes make tim burton? klassiska vallonutseenden om man går efter din mkt skarpa definition / ace

2007-12-12 @ 18:40:03
URL: http://www.myspace.com/anncatrineevelina
Postat av: Emelie

Jag är vallon och har lockigt hår och det är inget fel på mina käkben heller! :D Fast jag är belgisk precis som din vän.

2007-12-13 @ 02:08:08
URL: http://pancaakes.blogg.se
Postat av: Emelie

Fast jag har inte bruna ögon dock.. :/ Min pappa kom och la sig i där så det blev knas i generna vettu. Fast jag är vit som ett lakan och har mörkbrunt hår egentligen. :D

2007-12-13 @ 02:09:28
URL: http://pancaakes.blogg.se
Postat av: Ellen

Fick nyss reda på att jag har en aning vallonblod i mina ådror, trots att jag inte är supermörkhårig eller har speciellt skarp käklinje. Det är väl utspätt antar jag. Nu måste jag bara hitta en jättevallonisk kille och skaffa mej små vackra vallonbarn med honom, så blir mitt liv perfekt.

2008-01-03 @ 00:42:28
Postat av: Vallon m.m.

Grave är ett vallonnamn så din vän Robert kan vara av vallonsk härkomst.



"År 1600 kom en fransman Paschilius Dionysius Chenon med en skeppslast valloner. Dessa främmande

bergsmän och järnarbetare som huvudsakligen kommo till Värmland buro namnen: "Bilock, Dandanell, de

Prez, Drez, Durent, Gagot, Garney, Guddi, Grave, La Montagne, Lemens, Lochette, Pjett,

Savoland, Touffar,dela Tuange.""



/CF

2009-12-13 @ 16:41:41
Postat av: fjanteri

orka den här fascinationen över valloner i Sverige...



dessutom alla som hoppas de är tvättäkta valloner när de själva beskriver att de inte är det? typ blond, blåögd och det ska vara tvättäkta vallon? Snarare urtvättad vallon.

2009-12-19 @ 19:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback