Mitt liv som en socialt inkompetent apa

Jag hatar när skiten slår tillbaks i ens eget ansikte, ni vet? Jag är sällsamt dålig på att höra av mig eller ens tacka ja till saker jag blir bjuden till. Hemmafester, middagar osv. Är dålig på det. Hinner inte med allt. Orkar inte alltid osv. Oftast handlar det om det sistnämnda.

Sedan sitter man där helt plötsligt en kväll och tänkte gå ut, så blir man helt plötsligt slagen av den mycket chockerande realisationen att man inte bestämt planer med en enda.

Man har inte ens funderat på det tills, ja, 20-21:00-tiden någon gång eftersom att det är något som helt enkelt inte händer annars. Men man kommer ihåg det, och man tänker: "Eh, oj, hoppsan! Vafan!"

Sedan stirrar man på telefonen en stund, plockar upp dem, och petar förvirrat fram den där telefonlistan. Man tittar på namnen, blir förvirrad över alla telefonnummer man i faktum har och sedan kanske man väljer att ringa upp 3-4 pers. Som alla, då, redan är upptagna och har gjort upp planer.

Så då höjer man ena ögonbrynet och frågar sig: "Jaha? Okej? Vad gör jag då?"

Ett enkelt val i det hela skulle självfallet vara att bara ringa en av killarna man vet är intresserad av en, där har vi fem andra alternativ, exempelvis. Men då kan det hela bli dejtigt, och det är inte något som jag efterfrågar, direkt. Annars kan man ringa någon man definierar mer som en bekantskap än en vän, men utifall att själva bekantskapen bildades för mer än en månad sedan och man ringer först nu när den första facinationen svalnat av så är det inte heller särskilt smickrande. Då vet personen, med allra största sannolikhet, att de är ett nödval.

Nu, då skulle man kunna ringa en person som man i sanning definierar som vän men som man inte gått ut med på ett tag, men det finns ett väldigt problem med det här med. Skälet till varför man inte gått ut tillsammans är för att man inte uppskattar samma typ av ställen, och då blir det platt fall. Jag går inte ut för att gåutandets och alkoholens skull, jag går ut för att jag vill uppleva en specifik klubb, höra en specifik typ av musik och se en specifik typ av människor.

Random ölhak fungerar inte, då är jag hellre hemma och läser en bok. Jag går ut för upplevelsen skull. Inte för alkoholen eller vilken fest som helst. Aldrig.



Så, då kan man självfallet gå ut själv. Det har jag egentligen inga som helst problem med överhuvudtaget. Väldigt ofta prioriterar jag soloutgång framför utgång i exempelvis en pargrupp, för att man blir mycket mer fri att göra vad man vill och helt obesvärat kan dyka upp och försvinna utan att man för den skull är ett svin för att man inte rapporterar om det här till sin vän. Man har inga krav på sig, och kan alltså slappna av helt. Det negativa med det här är dock det faktum att man kan känna sig påträngande när man går in i andra grupper, så därför måste man se till att platsen man går till antingen innehåller i princip inga vänner alls eller att minst en tredjedel av klientelet består av folk man känner.

Båda platserna jag planerar att gå till ikväll är visserligen sådanna ställen. Så det är möjligt att det hela blir ett soloäventyr ikväll, om jag inte lyckas sparka igång Martin Kallisti lite. Får se.

Nu ska jag nog kolla igenom min telefonlista igen, synd att jag inte är kompis med Magnus Betnér, då skulle vi kunna förfesta med drinkar, fixa varandras hår och smink och sedan gå ut och shaka loss med små paraplyer. Men icke.

Kommentarer
Postat av: Sara Norman Heckscher

Ska du ut med Magnus Betnér ska jag också med. Varning för att jag kommer bära hem honom slängd över ryggen :D

Postat av: J.

Tack för att du beskriver mitt liv som ingen gjort det förr, Hanna. Känner igen mig i varje liten bisats. Man känner 300 miljarder människor men är ändå den ensammaste i hela världen. Och så många gånger man gått ut med någon för att fly ensamheten, men bara tråkats ut.

/på väg till doors

2007-12-21 @ 22:13:40
Postat av: Tova

Jag är så där impopulär, men det är bara för att jag inte har några vänner :(

2007-12-21 @ 22:38:45
Postat av: P

Jag tror jag är lite av motsatsen, jag håller alltid kontakt, ringer om jag måste avboka, men så blir det att det alltid är jag som ringer och jag uteblir därför på utekvällar.
Dagens I-landsproblem.

2007-12-21 @ 23:06:53
URL: http://patriciabk.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Jag känner igen tankegångarna exakt. Jag är iofs hellre påträngande när jag kommer själv till en klubb än att gå med en tråkig människa som vill hålla min hand.

2007-12-21 @ 23:17:32
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Rutan

Han har inte särskilt mycket hår att fixa. Tyvärr är jag 25 år för gammal för honom.

2007-12-21 @ 23:28:22
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: tess

word!

jag går ofta ut själv just pga de anledningarna du nämnde....jag föredrar d..men precis som du nämnde kan d missuppfattas av mga. tråkigt men inget att bry sig om...verkligen inte! o d vet du också!

2007-12-21 @ 23:30:03
Postat av: Anonym

*

Vad tycker DU om den nya designen på min blogg? :)

*

2007-12-22 @ 10:05:13
URL: http://www.mehartyou.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback