Läppstift.

Jag får ganska ofta mail och kommentarer från folk med frågor gällande läppstift och hur man får det att fungera. Läppstift kan vara riktigt tricky, och själv kunde jag för mitt liv inte bära läppstift tills jag hittade vad som fungerade just för mig.

Snygg form
När man målar läpparna ska man aldrig dra läppstiftet rakt över. Formen på läppstiftet liknar en kalligrafipenna av en anledning. När du målar längst ut på läpparna för att säkra formen så använd bara den smala delen och tryck inte för hårt. Måla resten av läpparna först så att läppstiftet värms upp (samma princip som med en kajalpenna som behöver dras mot huden ett par-tre gånger innan den börjar släppa färg ordentligt). Om det här känns svårt kan du använda dig av en läppenna, men applicera inte för mycket (för då kan det börja vandra ut mot huden senare) och undvik nyanser som är mörkare än läppstiftet. Bit av på papper 1-3 gånger.

För att undvika ränder
Jag är något av en torrhuding, vilket ni alla andra också lär vara hela vintern. När det är torrt så spricker huden kring läpparna upp i tunna, annars omärkliga strimmor. När du har läppstift på dig så kan du färgen vandra ut i sprickorna - vilket garanterat ser ofräscht ut. Detta avhjälper du genom att antingen bära ett väldigt ljust läppstift eller ett läppstift som är torrt och matt.

Hållfasthet
Vissa använder sig av läpplack, det gör inte jag. Jag upplever att läpplack är allt för riskabelt utifall att man skulle råka måla fel, svårt att få bort och inte alls håller vad det lovar. Visst sitter färgen kvar på läpparna hela kvällen - men på de allra flesta så sitter det inte kvar på ett snyggt sätt då det torkar ut läpparna något förfärligt.

Därför rekommenderar jag istället att du satsar på ett dyrare läppstift med bra kvalité. Min bästa erfarenhet är läppstift från Helena Rubinstein och Chanel. *Chanels Scarlet, 02, är en perfekt nyans för folk med mycket gult i huden som jag, till skillnad från de vanliga röda tonerna som fungerar bättre för klassisk skandinavisk hud med lite rödstick.

Andra tips ang. hållfasthet
Det här är inget som kommer från mig, men jag vet att det fungerar bra för många att applicera ett lager läppstift - pudra läpparna och sedan applicera ett nytt. Glöm inte att bita av på papper.

Flagiga läppar
Innan du applicerar läppstift, se till så att du varken har flagor kring eller på läpparna. Vissa använder sig av en tandborste för att peela läpparna, det skulle jag dock inte rekommendera på vintern när huden är känslig och lätt spricker. Använd istället din egen ansiktspeeling eller en frottéhanduk för att avlägsna död hud. Applicera sedan en fuktgivare om det inte är inkluderat i din peelingkräm.

Se till att göra detta en god tid innan du sätter på dig läppstiftet så att huden inte är irriterad, då kan det bli bakslag och du kommer att bli mer flagig om läpparna än innan. Se även till så att fuktighetskrämen verkligen gått in så att det inte blir kladdigt när du applicerar ditt läppstift.

Så, det är mina bästa tips, jag hoppas att det hjälper!

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag brukar måla med en vit kajal och sudda ut runt läpparna innan jag tar på mitt röda läppglans, då kryper det inte ut i sprickorna och bildar "ränder"!

Postat av: Stina

Åh, tack så hemskt mycket för tipsen!

2006-12-01 @ 19:03:51
Postat av: Sandra

Tack- det behövdes verkligen! Min röda-läppstifts-applicering blir ju ofta sådär annars.

2006-12-02 @ 17:03:54
URL: http://soleii.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback