Promenadregler

Nä, nu får det tamejtusen vara nog med alla högerrelgelsfanatiker!

1. Det finns ingen högerregel på trottoaren.
2. Det är bara högerregelspropsare som stör sig på vänsterregelsmänniskor, kanske för att det inte finns någon högerregel och att det är därför ni krockar med folk.

Att hålla på varken höger eller vänsterregler är löjligt. Jag går där det finns plats, jag krockar aldrig med någon och jag har aldrig det minsta lilla problem med att ta mig fram. Jag respekterar det faktum att folk väljer att gå på antingen vänster eller höger sida av trottoaren, varför ska man, exempelvis, behöva ändra färdrikting för att titta i skyltfönster? Det finns ingen anledning, ingen anledning förutom det faktum att det kan komma en rabiat person av typen: "JAG SKA MINSAN GÅ PÅ DEN HÄR SIDAN AV VÄGEN OCH VÄGRAR VÄJA FÖR DET ÄR RÄTT SIDA AV VÄGEN, IDIOT!" som bestämt vill trycka sig förbi.

Titta er omkring i världen, på stan, på gatorna.
Titta i tunnelbanan.
Om ni går ner i en tunnelbana, på vilken sida kommer ni att hitta rulltrappan som går åt ert håll? Jo, på vänster sida.

Om ni går på en landsväg och det kommer en bil, till vilken sida av vägen ska ni väja? Jo, till vänster sida av vägen.

Om ni ska in i en butik com har en specifik in och utgång, på vilken sida kommer ni att hitta dörren för er färdriktning? Jo, på vänster sida.

Är det då bara jag som tycker att det verkar en smula ologiskt att en högerregel skulle gälla när rulltrappor och dörrar befinner sig på vänster sida? Är det meningen att man alltså ska korsa vägen vid in och utgång? Är det meningen att man ska göra detta för att få en spännande liten omväxling i vardagen? Det kanske är till för matchmaking, du ska krocka med din självsfrände, kopulera och skaffa barn?

Där i mitten.
När du korsar från höger till vänster.


För du är en bil.
En bil med barnmakardrömmar.
Tut, tut, tjut.


Kommentarer
Postat av: sanna

har du tänkt på vilket håll bankomatköer i de allra flesta fall går åt? höger. lite kuriosa bara :)

Postat av: Jocke

Amen, sister!

2007-01-15 @ 23:16:12
URL: http://hycklaren.blogg.se
Postat av: Anonym

det är högerregel för fordon, vänsterregel för gångtrafikanter, så enkelt är det :)

2007-01-15 @ 23:25:52
Postat av: Mia

Tack! Från djupet av mitt hjärta - och dessutom: nu slapp jag säga till på skarpen själv! Kram och tjipp:-)

2007-01-16 @ 08:47:43
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: peckelalis

Nej, du anonyme där uppe. Det finns ingen vänsterregel för gångtrafikanter heller! Vi går var vi vill. Fast jag går oftast på vänster sida, det är mest praktiskt. På gång/cykelvägar (som vi har grymt mycket av där jag bor) undviker man på så sätt att få en snabb cyklist i ryggen i en kurva..och så..

2007-01-16 @ 11:48:15
URL: http://peckelalis.blogspot.com
Postat av: Issa

fast, fordon skall föras på höger sida, det nämns ingenstans att även gångtrafikanter ska göra det :)

2007-01-17 @ 01:34:47
URL: http://ninotska.se
Postat av: Daniela

nog är det bättre om folk tillämpar högeregeln även när de går! och rulltrappan absolut. jag hatar att inte kunna gå snabbt eftersom jag riskerar krocka med folk som går var som helst utan att respektera att det finns folk som har bråttom och behöver högerregeln.

2007-01-17 @ 21:13:48
Postat av: johnny

När man går ute på gatan (och inte på trottoaren) så ska man gå på vänster sida. På trottoaren får man gå hur man vill. Jag brukar tuta, sträcka ut ena armen och köra om folk.

"Att hålla på varken höger eller vänsterregler är löjligt. Jag går där det finns plats..."
- Du menar "VARESIG", inte "VARKEN".. - hälsningar Språkfascisten ;)

(Daniela: högerregeln i rulltrappan (om man STÅR)-vänster om man GÅR.)

2007-01-20 @ 12:42:16
URL: http://www.faghag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback