EQ fiskmås

Får jag inflika att jag har en jättelåg EQ?

Verkligen, jag gjorde ett test på det en gång, både på IQ och EQ, med psykologer och hela skiten(*). Jag fick typ samma resultat som en psykopat. Det stod typ att jag var smart, men saknade empati helt och hållet. Jag blev väldigt ledsen av resultatet.

Jag skulle gärna vilja ha hög EQ. Det skulle jag skryta om hela tiden. Jag skulle byta alla mina värdelösa små IQ-poängen mot hundratusentals poäng i EQ. Jag skulle förnedra alla som hade lägre EQ än jag, jag skulle kalla dem socialt efterblivna och dumma i huvudet. Jag skulle ge dem små böcker i social kompetens och varje gång någon fyllde år skulle jag hålla ett tal om hur socialt dumma de var förra året, men hur de var på god väg att få en smula av social kompetens.

Jag kommer tydligt ihåg en av frågorna i testet:

Du är hantverkare. Du har just avslutat ett krävande jobb hemma hos en familj. Du är väldigt trött och känner att du behöver vila, vad gör du?

1. Lägger dig och vilar i familjens soffa.
2. Frågar om du får gå och lägga dig och vila i familjens soffa.
3. Går hem och vilar.


Nu, jag valde det tredje svaret. Det tyckte jag var vettigt. Det var dock fel. Man skulle fråga om man fick vila i deras soffa. Nu, om jag vore hantverkarens kund så skulle jag ta mycket illa vid mig av detta. Jag skulle förmodligen komma på en ursäkt till varför det inte gick, typ att jag var på väg att få sprutdiarré och att jag tyckte om att gå på toa i min egen soffa, eller så. För det är ju helt galet, vilar gör man hemma, på hotell eller hos en vän, inte hos en kund.

Jag kan inte förstå varför det är rätt.
Inte alls.

Jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt.




(*) Det spelar ingen roll om ni frågar varför, det hör till det förflutna och är jävligt privat, det är det. Men tack för omtanken!

Kommentarer
Postat av: fröken Främling

Jag har visserligen aldrig tagit ett EQ-test, men jag tror inte jag saknar empati. Inte helt och hållet iallafall. Blir dock en smula förvirrad nu eftersom jag tycker att alternativ 3 är alldeles självklar. Jag skulle aldrig vilja att en sådan främmande person skulle vila i min soffa, och jag skulle av samma anledning inte heller göra så mot någon annan. Går det inte att kontakta någon och fråga varför svar 2 skulle vara det korrekta?

Postat av: Hanna Fridén

Fröken Främling: Alltså, de flesta frågor i testet var av samma stil, sedan var det visserligen andra saker också, men det var just den här frågedelen som jag fick typ 0 i, vilket drog ner allt det andra. När jag frågade löd motiveringen att "man aldrig ska ta något för givet utan alltid fråga" gnagh! Galet, enligt mig.

2007-07-11 @ 19:46:23
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: D

Hela din blogg utstrålar hög EQ så oroa dig inte!

2007-07-11 @ 19:54:08
Postat av: Nea

Vart gör man ett EQ-test?
Passade förresten på att göra Mensas test idag, har gjort det förut och då fått samma osannolika resultat som du, idag fick jag dock något lägre så jag slipper oroa mig för att någon gång i framtiden bli inkallad av hemliga myndigheter för att lösa världsproblem. Phew.

2007-07-11 @ 20:11:48
Postat av: top Chic.

Seriöst..du är så skönt frispråkig.

2007-07-11 @ 20:59:03
URL: http://topchic.blogg.se
Postat av: cc

Du har säkerligen övat upp din EQ massor genom åren.

2007-07-11 @ 22:33:29
Postat av: Pollyanna

Klockrent, jag håller med... Vågar man sommna i någon frömlings hem, de kan lika gärna vara psykopater och skära halsen av en mens man sover som bäst.. Och sen en hantverkare har ofta blivit smutsig eller svettig, vill någon ha en sådan i en ren soffa? Kanske om det är en snubbe och är väldigt het.. men annars förmodligen inte..

2007-07-12 @ 00:23:31
Postat av: Rebecca

Hahaha, vila på deras soffa? Det är ju helt psyko om något precis som du påpekar. Blir väldigt nyfiken på hur resten av frågorna såg ut samt hur de som skapade frågorna såg ut. Egentligen. Kanske var de aliens.

2007-07-12 @ 00:34:56
URL: http://dagsrit.blogspot.com
Postat av: Kim

Here we go again.

2007-07-12 @ 01:04:46
Postat av: hanna

jag tycker också att ditt svar är det vettigaste. ingen normal person skulle ju fråga "hej, jag är trött, får jag sova i din soffa och ta upp plats i ERT hem när jag lika gärna kan gå hem och sova i min egen?"
var det att man skulle köra hem trött då
och inte tänka på de andra i trafiken som var det empati-fattiga? mysko test

2007-07-12 @ 02:27:07
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

D: Och galenskap. Alla jag träffat ute som läst den säger det. Hanna, du är galen. Det säger de. Spritt språngande.
Nea: Man går nog ingenstans för att göra det, det blir ordinerat, så att säga. Annars så är testet på Mensas hemsida helt galet, och i deras FAQ står det att EN FJÄRDEDEL av alla som tar testet får detta superresultat. Lustigt, tycker jag, med tanke på att det resultatet ska representera 1% av jordens befolkning. Något är mysko?
Chic: Jag jobbar på att bli mer frispråkig, mina vänner håller dock tillbaks mig. Fuck em!
Zombie: Mycket bra! Det har du alldeles rätt i, det vore väldigt artigt och trevligt av familjen. Själv brukar jag enbart erbjuda kaffe och bulle, är jag rädd.
cc: Det har du väldigt rätt i, minsan minsan.
Pollyanna: Hahaha, vilka teorier! Jag vet inte, vi har många hantverkare i familjen, de är inte smutsigare än jag, men fullkomliga främlingar sovandes i hemmet är förstås obekvämt!
Rebecca: En annan jag kommer ihåg handlade om flygplansmat och barn i kombination, den var också fin och jävligt idiotisk.
Kim: Jag tror inte att jag pratat om min brist på EQ förut?
hanna: Ja, vem vet! att krascha in i andra och inte bry sig vore sannerligen psykopatiskt, men vad vet jag? Jag blev förvirrad i alla fall, fattar inget, så att säga.

2007-07-12 @ 03:44:27
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nea

Det kanske är så, att Mensas styrelse anser sig vara så överjordiskt smarta att de tror att de kan överlista oss. Att vi skulle bortse från att det är två faktum som orimligen kan ställas sida vid sida BARA för att Mensa säger så. Och två plus tre är allt annat än fem, såklart.

2007-07-12 @ 13:59:25
Postat av: Evelina

Ahh, jag kommer ihåg de där testerna... Jag hade också EQ = psykopat. Konstiga frågor med konstiga svar måste jag säga.
Ha det bra!
Evelina

2007-07-13 @ 04:55:35
URL: http://www.evelinasblogg.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Jag skulle också ta alternativ nummer tre... tror inte att de som utformat testet har gjort det med den svenska befolkningen i åtanke... en svensk skulle aldrig drömma om att komma med sådana förfrågningar. Vi skulle nog hellre dö än att orsaka besvär för andra.

2007-07-13 @ 08:34:13
URL: http://myratittianna.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Jag har också gjort EQ-test och fått extremt dåliga resultat. Konstigt, för jag tycker jag är den mest socialt kompetenta människan jag känner!

2007-07-13 @ 19:23:14
URL: http://scharonne.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback