IQ hit och dit

Jag har ingen direkt förkärlek för antingen Mensa eller IQ-test, och nu finns de överallt i hela bloggsfären, och allt är Alex Schulmans fel.

Först har folk gjort testet på Illustrerad vetenskaps hemsida, sedan har vissa rattat vidare till Mensas hemsida. Sedan har de lagt upp bilderna på bloggarna. Alla får goda resultat och alla passar på att skryta, som om att det vore något att skryta om.

Jag tycker att det är lite samma sak som att skryta om att man är vit, och inte svart. Eller kines, blatte, kvinna eller man, hetero eller homosexuell.

Det finns visserligen inga konkreta bevis på att IQ är ärftligt eller medfött, dock vill man hävda att det är det, och med tanke på att personen med hitills högst uppmätt IQ (150) kunde stava vid ett års ålder och föreläste på Harvard när han var elva år gammal, så kan man nog ta det för givet.

Jag tycker att det är elitiskt och fel att hävda något slags extra värde på grund av en medfödd fördel, värde borde förslagsvis baseras på prestationer, och inget annat. Nu, jag säger inte att en person som har sämre förutsättningar är mer värd om de lyckas åstakomma samma sak som en person med bättre, naturliga förutsättningar (möjligen mer beundransvärd, dock) utan jag menar på att endast slutresultatet räknas.

Därav borde alla som vill framföra att de på något sätt eller vis tillhör en bättre skara på grund av hög IQ skämmas.

Jag anser att det är synonymt med rasism. Dessutom borde man kanske skämmas, om man haft turen att födas med bättre förutsättningar, om man ändå inte kommit längre än gemene man. Detta gäller inte enbart IQ, utan alla som vill hävda ett bättre värde på grund av någon medfödd fördel.




Förra gången jag skrev om det här kom det typ hundra medlemmar i Mensa och kallade mig för avundsjuk idiot, och att jag bara gnällde för att jag själv säkerligen inte passerade något test. Himla konstigt, med tanke på att mina argument gällande jämlikhet mellan kvinnor och män är exakt likadana, och jag tror inte att jag lider av snoppkomplex, och det är bara i debatten om IQ och debatten om anorexi (där vissa vill hävda att man enbart vill ändra ideal för att man själv är avundsjuk på sjukligt smala modeller) som sådanna dagisargument förekommer.

Med risk för att verka motsägesefull kan jag därför
bifoga en länk till mitt eget resultat, så kan alla bittra jävlar hålla käften på en gång och hålla sina påhopp för sig själva. Diskutera dock gärna, som den kloka skaran av Mensamedlemmarna valde att göra! 

Kommentarer
Postat av: annika

well...om jag inte minns fel så la du själv ut ditt resultat från ditt iq test för inte så längesedan? och skrev ett litet fint inlägg om det. fin dubbelmoral du sysslar med

2007-07-11 @ 15:29:54
Postat av: Käthe

Jag stör mig inte så mycket på att folk testar och lägger ut det i sina bloggar. Det roliga (eller oroliga) i sammanhanget är att det tas så allvarligt. Det borde ju alla som får högt resultat förstå, att mätmetoden inte är fullständig eller tillräcklig och att det endast mäter en ytterst begränsad del av hjärnan.
Hellre en trevlig och vänlig person (oavsett IQ-poäng) än en som skryter om sitt höga IQ. :)

Postat av: Tanja/Phonephucker

Vadå "skryta"? De flesta skriver typ "oj,jag fick 125, vad smart jag är" och det är väl inte att skryta, om IQ nu är medfött och inget man kan påverka? Det är att konstatera vilket resultat man fått på en mätning av någonting annat medfött och icke-påverkningsbart. Typ som att säga "jag är 165 cm lång" eller "jag har mörk hy".

2007-07-11 @ 17:01:00
URL: http://ablativ.blogspot.com
Postat av: Sally

Du borde läsa en artikel av Howard Gardner vars tes är att det finns flera olika intelligenser, och inte bara en som är fallet med IQ-testet, nu kommer jag inte riktigt ihåg vad den heter.

2007-07-11 @ 17:32:41
Postat av: Hanna Fridén

annika: Alltså, ursäkta att jag säger det här, men: Jävla idiot, jag har länkat till just det inlägget i det här inlägget. Jag föreslår att du tar och läser vad som står innan du kommer med puckade små påståenden, blä!
Käthe: Ja, precis så, precis så menar jag! :)
Tanja: Jag skrev visserligen om de som skryter om det, nu när jag läser igenom texten igen för att se vart missförståndet kunde komma ifrån så, nä, jag ser det inte. Inte alls. Vart har jag sagt att jag likställer att man berättar om något som skryt? Jag tror att du misstänker att jag är jantelagsskadad, men isf. skulle det innebära att jag skröt så fort jag berättade om något jag gjorde, och det tycker jag inte. Och hoppas inte.
Sally: Det låter bekant, det dära! Tror att jag läst den, eller något liknande. Mycket vettigt.

2007-07-11 @ 18:33:11
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: emma

http://sv.wikipedia.org/wiki/EQ

2007-07-11 @ 18:41:00
Postat av: Nanó

Varför alltid detta prat om IQ. Folk verkar tro att det mäter hur smart eller intelligent man är. När man mäter IQ:t mäter man inte intelligens, utan man mäter IQ! En påhittad skala! Högt IQ behöver inte ens alltid betyda hög intelligens, trots att världens genier har väldigt högt IQ. Så då är det hemskt missvisande om man utgår ifrån IQ:t när man säger att man är smart eller ej. Jag håller absolut med dig om att det är fel att värdera personer utgående från IQ, och då är det även i de flesta fall smaklöst att skylta med sitt eget..

2007-07-11 @ 18:45:14
URL: http://nanoism.blogg.se
Postat av: Mia

Va händer ikväll? :)

2007-07-11 @ 18:47:08
URL: http://miizing.blogg.se
Postat av: Michaela

Hihi, fniss. Det är så kul att du rör om i grytan så FORT du skriver det minsta om Mensa. Måste tillägga att jag, trots både hög IQ och hög EQ, inte heller förstod varför det är fel att vila på sin egen soffa.
Och nu skröt jag inte, jag bara konstaterade. Ungefär som att konstatera att jag är kort eller att jag förblir ljushyad på somrarna. Tjipp!

2007-07-13 @ 01:52:29
URL: http://www.pickamela.deviantart.com
Postat av: Atefeh

Håller med allt. Som tagen ur mina egna tankar. Me like u.

2007-07-15 @ 20:00:13
Postat av: Atefeh

Håller med allt. Som tagen ur mina egna tankar. Me like u.

2007-07-15 @ 20:23:54
Postat av: Atefeh

Håller med allt. Som tagen ur mina egna tankar. Me like u.

2007-07-15 @ 20:24:25
Postat av: hicham

Hello! I am a lady of 32, I found you hear in (http://www.bloggportalen.se) and
picked interest in you. My name is hicham .I wish to be in love relationship with
you and may be discover ourselves as real partners for life. This is my email
adderss([email protected]) If you feel interested write me through the
contact. I will be happy to seeing a good responds from you Thanks and remain
blessed. Please if your are interested this is my contact : [email protected]
that i will send you my photo and tell you more about me ok,
Yours in love,
hicham
.

2007-07-18 @ 17:39:24
Postat av: ellie

men alltså det de mäter är väl endast nån slags viss del av hjärnans perceptions och omvandling-i-analys- förmåga plus informationsminne samt arbetsträning.... inte alls abstrakt konsttänkande, insikter i känslor och sammanhang, intuition etc. nu snackar jag, för alla belackare, om den riktiga inutitionsförmågan och inte nåt nedvärderat new age. den riktiga inkännande och ´magkännande´ intuitionsförmågan´ är vansinnigt viktig. det är intelligens.
jag fick 135.

2007-08-28 @ 18:55:14
Postat av: Hanna Fridén

ellie: Jag håller med dig fullt ut!

2007-08-28 @ 19:05:32
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Chrille

Multipla intelligenser existerar inte utan är antingen en förmåga som man tränar upp eller lär sig genom erfarenhet.
EQ existerar inte. Däremot existerar socialkompetens vilket man lär sig genom erfarenhet men också ofta har automatiskt om man är smart. Är man för smart ligger man dock på en anann nivå i tänkandet än sina medmänniskor och uppfattas därför som dålig socialt.
IQ mäter intelligens och förmåga för logiskt tänkande. Att ha hög IQ gör inte på något sätt att man skulle vara sämre på något annat i livet, snarare tvärt om. Positiv korrelation har påvisats mellan IQ/Intelligens och många andra förmågor.
Däremot är det inget fel på att vara osmart. Man har inte lika mycket att komma med i intellektuella ämnen som en som är smart men man kan mycket väl vara bra på många andra saker som inte kräver intelligens. Dessutom så har alla ett människovärde som är likställt oavsett intelligens eller andra förmågor.

Postat av: Christian Bernhall

Lol.
Bry dig mindre. Om människor kommer på att dom har hög iq så låt dom glädjas. det ger dom säkert bättre självförtroende.
Håller med Chrille..

2007-10-08 @ 14:18:48
Postat av: M.N.

Jag skryter om mitt IQ. Men bara på fyllan, då jag är dum som de flesta andra. =)

2007-10-12 @ 22:05:53
URL: http://svenskbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback