Avskaffa CSN?

Centern vill lägga ner CSN, andra partier vill ha kvar CSN men skapa möjlighet för andra banker att erbjuda studielån. Detta med motivation om bättre service. Läs artikeln på DN här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=664519

Min första tanke är att CSN verkar vara mycket problematiskt. Jag själv har inga studieskulder, jag har bara gått grundskolan och började jobba tidigt istället. Jag är uppväxt med mitt yrke, så att säga, och började extrajobba inom bild och repro i 12-årsåldern. När jag var 16 började jag jobba på min mors dåvarande företag vid namn Winset Prepress AB, och runt 17-18 gick jag vidare till det grafiska företag jag sitter med nu. Jag är med andra ord utbildad, men skuldlös. Det tackar jag för.

Däremot, trots problemen jag hört om vad gäller CSN, så anser jag inte att det bör tas bort - men att öppna upp möjligheten för andra banker känns däremot strålande, att sätta press på CSN för att få det hela bättre. Att stänga ner CSN och enbart ge möjligheten till banker skulle kunna innebära, som även Rossana Dinamarca poängterar i artikeln, att folk med utbildningar som anses ge mindre pengar i framtiden kunde få det sämre.

Så vitt jag förstått det hela är det dock inga problem för folk som går utbildningar som i princip garanterar mer högavlönade jobb i framtiden att ta lån hos vanliga banker. Jag har exempelvis en vän som går Handels just nu som valt att lösa det hela på det sättet istället för att käbbla med CSN, samt en annan vän som går juridik som planerar att göra samma sak.

Så, har du alltså en utbildning som i framtiden med hörsta sannolikhet kommer att innebära en högre lön än andra - Då kan du ta banklån.

Och jag är rädd att samma princip skulle kunna ligga kvar delvis, om ändock inte fullt ut, om man avskaffade CSN. Om jag hade en bank och erbjöd lån skulle även jag ge högre och mer föremånliga lån till en person som skulle ha lättare för att betala tillbaks det, självfallet, då annat vore ganska dumt affärsmässigt sett.

Men konkurans däremot är enbart sunt.

Kommentarer
Postat av: mli

Kom, låtom oss avveckla Centerpartiet De Grönmossiga.
Heja heja kex och brie.

Postat av: Hanna Fridén

mli: Ja, det var en bättre idé, det!

2007-06-27 @ 16:01:03
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nami

I Finland så tog man bort det statliga studielånet
för några år sedan. Studenter kan nu istället få lån hos banker. Det har resultaerat i att väldigt få tar studielån, utan väljer att jobba istället.
Centerns förslag verkar väldigt ogenomtänkt, men som du säger, så är det kanske inte helt fel med lite konkurrens.

2007-06-27 @ 16:04:41
Postat av: Maria

Jag har aldrig haft några problem med csn, och jag har ändå pluggat sådär sju terminer på högskola. Pengarna har kommit när de ska osv. Men så har jag å andra sådan aldrig behövt kontakta dem och käbbla om något som har blivit fel och det verkar vara i telefonkontakterna som det ofta strular.

2007-06-27 @ 16:39:46
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: NR

Frågan handlar ytterst om det är staten eller bankerna som ska ta risken för att studenten inte klarar av att betala tillbaka. Idag gör staten det, och låter CSN administrera. Centerns förslag är att staten ska fortsätta ta risken men låta bankerna administrera i stället, eftersom det då blir fler aktörer som konkurrerar om studenternas räntepengar. Idag går i praktiken en del av studielåneräntan till tröga och ineffektiva CSN. Med konkurrens, är tanken, blir det mindre kostsam administration, och därmed lägre studielåneräntor (eller högre studiebidrag) till studenterna.
Man kan exempelvis tänka sig att staten säger att de banker som vill vara med måste låna ut till alla studenter, oavsett utbildning, och till högst fem procents ränta. De som klarar av att låna ut till lägre räntor får göra det, så de har effektiviseringsincitament. Sedan, när konstvetarna etc inte får jobb, betalar staten tillbaka deras lån till bankerna i stället för som nu, att konstvetarna slipper betala tillbaka det de lånat. För staten är det alltså ett nollsummespel, bortsett från att räntan banken erbjudit sannolikt är lägre än CSN:s.
=> CSN bör avskaffas. De fyller bara en onödig administrativ funktion, som bättre sköts av aktörer som konkurrerar med varandra.

2007-06-27 @ 17:20:19
Postat av: Debora

NR:
Vad menar du med att CSN är ineffektivt? Hur stor del av räntan går till denna ineffektivitet? Det känns som att många lätt slänger ur sig såna påståenden utan att egentligen veta, utan baserar sina åsikter på en tro om att allt statligt inte är effektivt och kostar en massa extra pengar.
Om banker erbjuder en lägre ränta, så kan de göra det för att de får in intäkter från någon annanstans, som avgifter, tuffare regler när det gäller återbetalning, försäljning av kassa fonder med höga avgifter osv...

2007-06-27 @ 17:42:58
Postat av: NR

Debora:
CSN verkar på en marknad utan konkurrens, och får sina pengar inte för att deras kunder väljer dem utan för att de lyckas äska en tillräckligt stor budget från staten. Effektiviserar de (=minskar sina kostnader) får de mindre anslag, dvs de belönas inte som om de hade verkat på en konkurrensutsatt marknad.
Det finns säkert duktiga människor på CSN, men incitamentstrukturen talar mot dem. Incitament är nyckeln till hur mycket här i världen fungerar. Läs gärna boken Freakonomics för en djupdykning.

2007-06-27 @ 18:07:30
Postat av: Nina

Hey Hanna! Jag har lagt upp mitt examensarbet epå min blogg nu. Fotoboken som jag gjorde i kursen medieproduktion B. Du är ju med i den och ville se resultatet. Så nu finns den att ladda ner som PDF! :) tråkigt bara att jag var så sent ute, had evarit roligare att ta någon bild utomhus på dig istället som jag gjort på de andra bilderna. men tack för att jag fick använda bilden! :)

2007-06-27 @ 19:18:47
URL: http://fashionina.com
Postat av: D

löjligt...försök hitta bättre lån än det csn idag erbjuder studenter. Faktum är att jag kan göra arbitragevinster genom att låna hos csn och placera på vanligt bankkonto. Hitta gärna en bank som erbjuder högre utlånings, än inlåningsränta. ;)

2007-06-27 @ 20:25:44
Postat av: sirpa

hej du! har du ngn koll på perukmakerier i sthlm? jag har precis klippt av mig allt hår, ungefär 35 cm kanske som jag skulle vilja sälja eller bara ge bort. Vet du ngt?

2007-06-27 @ 23:33:38
Postat av: Ivana

Jag förstår inte gnället kring CSN. Jag har aldrig haft några problem & aldrig hört någon jag känner ha några problem. Studenter är nog bara extra griniga :)
Men det är klart, om de blir bättre ifall någon annan erbjuder samma tjänst så är det bra det också. Jag håller mig dock till kära CSN.

2007-06-28 @ 00:08:50
URL: http://pimpgizmo.blogspot.com
Postat av: sara

hej du. Jag blir glad i magen av att läsa din blogg, så nu tänker jag länka till den.

2007-06-28 @ 01:18:51
URL: http://reservoir.blogg.se
Postat av: Hanna

CSN är bra mycket bättre än banklån. Ingen vill väl ta ett massivt lån på banken och få högre ränta? Och skulle man inte klara av att betala tillbaka lånet som det är tänkt hamnar man hos kronofogden till sist. Då är det väl bra med CSN, som erbjuder möjligheter för studenter som inte kan få pengar av sina föräldrar eller någon annanstans. Visst extrajobb i all ära. Men sen efter att man tagit sin examen, så står man där med ett stort lån som måste betalas tillbaka. Då är det mycket bättre med ett studielån som man kan betala tillbaka när man vill.
Men visst, vissa kanske tycker att det är smartare att ta et banklån, men det finns ju inget som hindrar dem så som det ser ut nu. Behåll CSN!

2007-06-28 @ 01:28:59
URL: http://akutbajsa.blogspot.com
Postat av: NR

Ni som säger att CSN-lånen är bättre pga lägre ränta: banklånen skulle ge samma eller lägre ränta som nuvarande CSN-lån, är tanken. Orsaken till att CSN kan ge så låga räntor är den statliga garantin och den av staten satta räntan, vilket skulle behållas om bankerna tog över. Det vi alla tjänar är de några hundra miljoner i skattepengar som det nu kostar att driva myndigheten CSN.

2007-06-28 @ 12:19:40
Postat av: Ronja

Hejsan!
En sak som absolut inte hör till det här inlägget eller ämnet, men jag hittade inte din mailadress!
Har du nåt tipsa på bra klubbar i stockholm där åldersgränsen är 18? eller där man kanske kan komma in fastän man bara är 19?
Vi är 4 tjejer som kommer från Umeå men ska dra till Stockholm och härja lite den 12e Juli. Vad får man inte missa?
Tacksam för svar.
/Ronja Holmström
[email protected] (tar gärna emot svar på mailen)

2007-06-28 @ 12:32:27
URL: http://norrlandstreetstyle.blogspot.com/
Postat av: Stina

Jag tycker det låter bra med ett vettigt alternativ till CSN. Sämre service kan man omöjligt få någon annanstans. Skulle gladeligen ta ett banklån idag om jag fick. Förstår verkligen inte vad vänsterkvinnan i artikeln menar när hon säger att den möjlighet finns. Och den Hanna som skrev att man inte hamnar hos Kronofogden om man inte betalar tillbaka sina skulder hos CSN, var har du fått det ifrån? Vet en vän som var arbetslös utan A-kassa som fick hot om Kronofogden av CSN, han var tvungen att gå till soc för att klara CSN-räkningarna.

2007-06-29 @ 01:04:57
URL: http://rubia.se
Postat av: Cathrine

Jag pluggar och har haft kontakt med CSN i tre år nu. Jag har aldrig haft något problem, enda gången jag fått "problem" är när jag inte tagit tillräckligt med poäng för att få studiemedel. En regel som är bra. Att man inte bara lever på studielån utan att göra något för det. Man har ju bara 6år på sig så att CSN har poängkrav är bra, det gör att man ser till att ta sina poäng utan att lata sig. Men det kanske är bra att bankerna också skulle ge den möjligheten, men att ta bort CSN är ingen bra ide!

2007-06-29 @ 10:46:37
URL: http://cpr.blogg.se
Postat av: Je

Tycker faktiskt csn är helt ok.

2007-10-02 @ 13:14:28
URL: http://www.bästa-ränta.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback