Jag drömde att alla hatade mig inatt

Inatt drömde jag en osedvanligt konstig dröm, en dröm som speglar mitt liv ganska bra, men i kraftigare proportioner.

Drömmen, så vitt jag minns, började med att jag var ute och fotade på krogen. Folk ryckte och slet i mig med sina långa gummiarmar, folk ryckte tag i mig och gav mig allt för intima och hårda kramar, folk spottade när de pratade och deras munnar och tungor som virvlade runt i bröligt fyllesnack var större än deras huvuden. Tillslut blev folk bara till stora, vandrande skrikande gap som ryckte och slet och slogs med armar på 1,5 meter. Jag greps av panik, men fortsatte plåta. När jag kom hem till datorn för att lägga upp bilderna så skrek alla bilder åt mig och hela världen blev till ett enda långt skri.

Jag brukar inte drömma i ljud. Bara i bilder.

Efter detta försökte jag söka lugna platser att vila på, men vart jag än gick så fylldes alla lokaler av folk. Jag försökte gömma mig i rummet, under täcket, men in kom kollegor och släktingar. Min lillebror och en av hans kompisar satte sig i min säng, bredde smör över hela lakanet och gluffsade i sig knäckebröd och genomborrade kuddarna med gafflar i deras vilda jakt efter föda. Jag blev arg, jag skrek åt dem att de inte fick göra så, att det var min säng och att de inte fick göra hur de ville utan att fråga mig först. Alla skällde ut mig tillbaka:

"Hanna, du är självisk, du måste dela med dig. Skrik inte på oss. Det är du som är dum. Sluta skrik, din fjant."

Jag flydde ut på gatan, men där var det en parad. Paraden bestod enbart av stora, konvulserande manliga könsorgan. Avgrundsskrik hördes från dem, och en konstant mantra hördes. Ett paradrop:

"VI ÄR KUNGAR. VI ÄR MÄN. NI ÄR PIGOR. NI ÄR KVINNOR. VI ÄR KUNGAR. VI ÄR MÄN. NI ÄR PIGOR. NI ÄR KVINNOR."

Här började jag gråta, gråta så att ansiktet och ögonen sved något förfärligt. Jag flydde iväg, och sedan blev drömmen en utan-byxa-dröm, och skammen kröp och frodades i hela mig. Efter detta är allt luddigt, men drömmen fortsatte i ungefär samma anda. Rycka. Slita. Oljud. Ingen rast, ingen ro.

Men slutet kommer jag ihåg, det sista som skedde innan jag öppnade ögonen.

Alla mina vänner samlades i en lång, lång rad, alla gick fram en efter en och uttalade orden "Jag hatar dig, ditt äckel." för att sedan örfila mig och lämna plats åt nästa person. Och så här fortsatte det, länge länge, ända tills ångesten blev för djup och jag vaknade.

Av trummor.



Jag skulle nog vilja påstå att det hela speglar min oro ganska bra, och att det nästan var lika hemskt som att drömma om att tappa tänderna, vilket annars är standardskräckdrömmen. Idag har jag varit surmulen och äcklad hela tiden. Skitdröm.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Inget personligt, men jag har aldrig förstått det där med att berätta vad man har drömt för sjuka saker. Vad fyller det för funktion?

2007-06-06 @ 23:00:37
Postat av: karin

shit vilken dröm! känns som om den var ganska klar och analyserbar. "kul" att få ta del av. hoppas du mår bättre nu iaf :) själv har jag bikiniångest samt annan ångest...

Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Smaken är som baken, som det sägs! Jag älskar att höra om vad folk har drömt, personligen, och små texter, bilder och serier skapade ur drömvärlden! Det är så rakt på sak och ärligt, och ärligt talat så är de flesta av mina kreativa alster baserade på just drömmar.
karin: Ja, väldigt! Social overload och prestationsångest, var min tolkning. Ingen förvåning där, direkt... kul att du uppskattade det! :)

2007-06-06 @ 23:34:35
Postat av: Agnes

Jag tror jag förtränger mina drömmar för antingen är de för jobbiga att minnas eller för konstiga. Nör jag berättar om mina drömmar skrattar alltid åt mina drömmar även om de varit hemska. Men jag älskar att höra andras drömmar!

2007-06-07 @ 00:23:01
Postat av: emma

har hört att just tandrelaterade drömmar (som jag själv har haft min beskärda del av) handlar om att man oroar sig för hur man uppfattas av andra. just tanddrömmarna verkar drabba en hel del personer, har även kompisar som har haft dem återkommande!

2007-06-07 @ 09:48:10
URL: http://www.a-great-day.com/blogg
Postat av: Anton

haha du borde byta jobb. typ stå o sälja jordgubbar vid nåt vägskäl ute på landet! :)

2007-06-07 @ 11:04:56
URL: http://technoetc.blogspot.com
Postat av: malin

Det verkar inte bra... Orkar inte läsa hela inlägget efterson jag blir rädd att bli djupt deprimerad... men du borde nog ha lite semester...

2007-06-07 @ 13:48:00
Postat av: f

helt sjukt ja! drömmer alltid efter utekvällar att alla som har varit på stället har skällt ut mig och misshandlat mig, sedan vaknar man i tron om att det har hänt och att man bara har minnesluckor .. sjukt scary
måste alltid ringa minst tre personer dagen efter och fråga om det har hänt

2007-06-07 @ 15:28:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback