Fantombehov

Jag har undrat över en sak väldigt länge. Verkligen grunnat över det ordentligt. Det förvirrar mig något otroligt.

Varför får jag alltid ett påtagligt aggrssivt behov av att klossa innan jag ska iväg och göra saker?

Magen sväller upp. Jag vill gå på toa. Jag vet inte om det är psykosomatiskt eller ej. Jag går på toa. Inget händer. Jag undrar, varför blir det så här? Jag har hört folk tala om fantomsmärtor väldigt ofta. Men det här är annorlunda. Jag kan inte komma på någon som helst vettig anledning till det, jag kan heller inte komma på om det på något vis knyter till något i min barndom.

Jag får konsultera min lillebror och Freud.

Kommentarer
Postat av: MICAELA

jädrans, det där låter jobbigt hörröruru! vi får ta och hoppas på att någon sjukvårdskunnig klickar in på din blogg. :) den är grym btw

Postat av: johanna

hej hanna! måste säga att det känns otroligt bra, ändainimagenbra, att läsa en blogg som faktiskt är rolig, intressant och välskriven. trots att modebloggar är det tristaste jag vet så lyckas du verkligen. kanske för att du verkligen har stil =) /johanna

2007-03-22 @ 18:37:08
URL: http://johannamy.blogg.se
Postat av: Anonym

garanterat stressmage. magen blir som en ballong och spänd.

2007-03-22 @ 18:55:26
Postat av: Elin

Jag blir alltid kissnödig när jag ska gå och lägga mig. Jag kan ha legat framför tvn hela kvällen utan att vara nämnvärt nödig, men så fort lampan släcks kissar jag nästan på mig. Och så måste jag springa flera gånger, utan att det händer något.

2007-03-22 @ 19:04:46
URL: http://baraelin.blogspot.com
Postat av: Malin

Heh har ganska mycket liknande symptom, så fort jag ska iväg på ett mindre event (allt från middag hos en vän till något riktigt grande).

2007-03-22 @ 19:19:39
Postat av: Ida

Innan du ska någonstans alltså? Jag gör samma sak, fast måste dricke litervis med vatten. Blir alltid sjukt törstig innan jag är på väg ut genom dörren. Konstigt är det, men det kanske har att göra med att man inte vill riskera att bli törstig/toalettnödig ute på språng. För säkerhets skull så gör man dessa saker.
Sedan kan det ju vara av gammal vana, har inte dina föräldrar alltid sagt "Gå på toa innan vi går så att du inte blir kissnödig på affären"?

2007-03-22 @ 19:22:34
URL: http://idalasu.blogg.se
Postat av: Anonym

Haha, jo, men det är psykiskt. Jag hade så när jag var liten. Alltid när det var nåt speciellt så blev jag "magsjuk" och satt på toaletten hela morgonen så att mamma inte visste om jag skulle sjukanmälas eller om det faktiskt var nervositet. Det har dock "vuxit" bort. (Med det menar jag inte att du är omogen). Jag menar att du kanske är stressad rent allmänt just nu. Eller att din mage inte är i balans. Eller att du har en inre oro för att du inte ska hitta en toalett om det kniper, så det känns bättre att göra det innan, liksom.

2007-03-22 @ 19:50:00
URL: http://daCarm.blogg.se
Postat av: Sandra

Hej! Hur har du fixat din fina sida?

2007-03-22 @ 20:03:36
URL: http://sandrazakariasson.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag är likadan, utom när jag ska till kompisar. Så fort jag ska någonstans där jag inte känner mig helt trygg, blir det så.

2007-03-22 @ 20:09:05
Postat av: sofia

Hej! kom precis in på din blogg och läste din presentation, blev så glad! Du verkar ha mitt drömliv! Jag vill också ha en atelje, vara fotograf och jobba med bild och grafisk design :D Känns som att det aldrig kommer slå in men ändå.. haha ha det!

2007-03-22 @ 20:23:50
Postat av: Mia

Tjo fröken! Här har du en ballong- och spärrmage till, minsann:-)

2007-03-22 @ 20:32:17
URL: http://www.monokel.blogspot.com/
Postat av: Julia

Jättefin blogg du har. jättefin!

Svara på veckans fråga: Vilken är din blomma i vår?

ha det!

2007-03-22 @ 20:41:24
URL: http://Silencerosemarie.blogg.se
Postat av: Anonym

Haha, jag brukar vilja gå på toa inna jag går på scen, eller talar inför grup. HAHA-

2007-03-22 @ 22:30:35
Postat av: elinleticia

Stress! Jag är precis likadan. Kan få fruktansvärda smärtor om jag är uppe i varv. Bättre att få rännskita än att vara hård dock....det gör inte lika ont.

2007-03-22 @ 22:35:20
URL: http://elinleticias.blogg.se
Postat av: Isabella

HAHA, ja, jag håller med.

2007-03-22 @ 23:42:28
URL: http://winonaryder.blogg.se
Postat av: Martin

Hej Hanna, jag tänkte nämna att du på något outgrundligt och underligt sätt lyckas kombinera smartness och coolhet med äkta mänsklig värme. Hur du gör är mig obekant. Men nåväl. Nu gäller det dina klossningsbehov. Jag känner alltid samma sak när jag står framför en jätteintressant bokhylla hemma hos nya bekantskaper. Jag tror det har att göra med att man vill frigöra så mycket oavbruten tid som möjligt. Man vill ha typ 14 timmar att ägna åt det här man älskar, om det nu är en massa böcker eller dina bilder du ska ta. Vad tror du, kan det vara förklaringen?

2007-03-23 @ 00:27:51
Postat av: Amanda

Apropå det Martin skriver: jag kommer ihåg en krönika jag läste i nån tjejtidning för länge sen, där krönikören berättade om sin kompis som sa att hon alltid blev bajsnödig när hon gick in i affärer där det fanns mycket saker hon ville ha.

2007-03-23 @ 01:45:07
Postat av: Anonym

har du inte tänkt på att det kan vara IBS dvs stressmage?

2007-03-23 @ 06:28:00
Postat av: Light Head

Vill bara kommentera en sak först, innan jag tycker synd om dig! "Fantomsmärtor" det är ju att man har ont i något man inte har! T.e¨x. huvudet... höhö

Människor som i någon olycka blivit av med sitt högra ben kan få ont i höger fot, typ.

Okäj,, nu tycker jag synd om dig jag oxo, nu när jag så fint har fått berika dina kunskaper.

2007-03-23 @ 07:51:35
Postat av: fia

verkar som du har sk, IBS, aka. stressmage. Det lider jag av, och har precis samma symptom som du. Inte kul. Gå till läkaren, fast d värsta e ju att d finns ingen medicin mot d, men du kan få remiss till dietist och det har hjälpt mig massor

2007-03-23 @ 08:22:19
Postat av: Anonym

ehh...

2007-03-23 @ 08:29:28
Postat av: Liza

skönt sagt. Jag håller med.

2007-03-23 @ 10:02:19
URL: http://knoll.blogg.se
Postat av: moi

Står en bra artikel om stressmage/IBS på Veckorevyn!

Postat av: Mill

Aj, aj, aj! Det låter inte kul det där. Tror som många ovan, att du drabbats av stressmage.

2007-03-23 @ 13:23:45
URL: http://millssvada.blogspot.com
Postat av: doktor snuggles

Vid stress ställer kroppen in sig på "fight or flight" som var ändamålsenligt för våra förfäder då stressen rörde sig om fysiska hot; tex farliga djur som man behövde fly ifrån eller bekämpa (vilket du säkert skulle klara bra!). En del av vårat nervsystem; sympatikussystemet aktiveras då för att optimera kroppens funktioner. Vid sympatikuspåslag får man ökad hjärtfrekvens, adrenalinutsöndring OCH ett reflexmässigt behov av att snabbt tömma tarmen./besserwissern

2007-03-23 @ 13:39:16
Postat av: srh

samma problem tänjer på mitt humör varje morgon. jag har inbillat mig att det är stress - eller en tvångstanke.

2007-03-27 @ 20:33:22
URL: http://alidahansson.blogg.ses

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback