Mensa!

Ibland när jag är uttråkad så brukar jag gå in på Mensas hemsida och klicka runt på deras medlemmars hemsidor. Det är den största garantin på att Mensa, i faktum, är en klubb för inbördes beundran.

Se utdrag från random hemsida:

"Jag är en go kille på 27 år från Göteborg, jobbar som programmerare.
Ibland kan det bli lite långa dagar när jag har fått ett mumsigt problem att lösa.
På lediga stunder gillar jag att gå ut med kompisar å ta "en" öhl,
men att stanna hemma å kolla på en skön film är heller inte så dumt.
Tar gärna en god whisky när tillfälle ges.
Lyssnar helst på musik av den lite hårdare sorten,
men jag brukar lyssna på det mesta, bara det är bra musik.
Resa gör jag gärna, favorit resmålen är många,
huvudsaken är att det är behaglig temperatur och solsken.
Jag försöker alltid tänka positivt och har skrattet nära tillhands :D
Jag älskar att kolla på hockey men bara om det är frölunda som spelar."

Bara om det är Frölunda som spelar. Då älskar han det, för han är medlem i Mensa.
 

Kommentarer
Postat av: Evis

Uppenbarligen behöver man inte vara speciellt begåvad på att utrycka sig i skrift för att vara med i Mensa. Särskrivningar, liten bokstav i "Frölunda", och så tycker han om all bra musik. Det senare var ju precist utryckt och upplysande.

Jag har en massa skrivfel på min hemsida, men jag skäms i alla fall. Och är inte kvalificerad ör Mensa.

Postat av: Zombielicious

...han är med i Mensa men stavar inte bättre än så? o_O Nu är jag ju förtvivlad!

2007-03-08 @ 08:40:42
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Evis: Han älskar dessutom Hockey, men enbart när Frölunda spelar. Men han älskar hockey.

Zombielicious: IQ-test ser annorlunda ut. Mensa har enbart mönsterigenkänningstest i prickform, därav, det är den enda typen av IQ de mäter. Därför finns det många stolpskott i Mensa. Folk som är helt dumma i huvudet, alltså, för att de enbart kör på dessa pricktest istället för riktiga IQ-test.

2007-03-08 @ 08:54:29
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: g

fast mensa har ju inte pricktest på sina "små" test på hemsidan längre, menar du att deras stora test fortfarande är pricktest?

2007-03-08 @ 09:02:37
Postat av: elin

ja och harvardprofessorn Howard Gardner menar att mensa-liknande iq-tester inte säger ett skvatt om en människas fulla intelligens. Hans teori om MI "multiple Intelligenses" är mycket intressant. Efter lång och gedigen forskning på bla hjärnskadade och barn har han kommit fram till att människan besitter inte mindre än sju(han har även lagt till en 8:e) olika intelligenser.
Det är hur man lyckas kombinera dessa som avgör hur bra man klarar sig i livet, det räcker absolut inte att ha den "matematisk.logiska" intelligensen som iq-test behandlar utan minst lika viktiga är "verbal-språklig" "mellanmänsklig" "personlig" och "rumslig-visuell" intelligens. Hockey-killen kanske inte har så mycket av de sistnämnda...

Det värsta är väl att personer som inte klarar mensas test ska gå runt och tro att de är ointelligenta...jesus

2007-03-08 @ 09:21:19
Postat av: sanna

hahah. men alla vet ju att mensa-människor faktiskt är dom smartaste. eeh.

2007-03-08 @ 09:47:22
URL: http://spaderdam.webblogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

g: Det kan förstås ha ändrats det senaste 1,5 året.

elin: Ja, det finns många former av intelligens, men om man gör ett propert IQ-test vilket verkligen, verkligen inte bara är baserat på matematik (den delen är försvinnande liten, till och med) så får man en ganska bra uppfattning om personen i frågas kompetens vad gäller exempelvis bildminne, problemlösning och så vidare, vilket bådadera är mycket viktigt inom alla former av intelligens! Så gör man ett propert test, och misslyckades inom just de delområdena, då kan man nog vara säker på att man i faktum är ganska blåst.

2007-03-08 @ 09:49:48
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

sanna: Mensa är en töntig liten hobbyklubb full av idioter.

2007-03-08 @ 09:50:01
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Madde

Man kan ju börja undra.. :/

2007-03-08 @ 10:29:05
URL: http://yona.blogg.se
Postat av: Zombielicious

Det roar mig ändå att vara med i MENSA, liksom TEH MENSA, och sedan inte kunna stava ;) Förvirrande att man kan vara så intelligent, men ändå inte kunna höra på ett ord hur det skall sättas samman ^_^
Jag är bara lite skadeglad! Jag klarar knappt enklaste nivån av sådan där hjärngympa de har i tidningen ibland, däremot är jag bra på svenska, så jag måste ju få glädja mig lite? ;)

2007-03-08 @ 13:09:49
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Jutta

Vad var problemet med att en go gubbe från gbg som hejar på Frölunda är med i Mensa? Jag har aldrig tänkt att Mensa-medlemmar nödvändigtvis måste vara stjärnor på att uttrycka sig, de tänker väl mest logiskt, eller? Jag tyckte ditt syfte med inlägget var lite diffust änna!!?? /J

2007-03-08 @ 16:05:19
URL: http://jutta.webblogg.se
Postat av: Fanny

Jag tycker hela hans presentation låter som en kontaktannons...Den borde fortsätta ungefär såhär; "Söker dig, smarta, unga kvinna med en förkärlek till långa promenader i skogen, mysiga hemmakvällar framför brasan med ett glas vin i varsin hand..." Blaj!

2007-03-08 @ 16:13:10
URL: http://www.fannya.se
Postat av: Anonym

Haha. Bara faktumet att du orkar störa dig på Mensa-medlemmar säger nog en hel del om dig?

2007-03-08 @ 16:33:47
Postat av: Anna

Jag håller med Jutta. Vad var syftet med det här inlägget? Och vad var det för fel på hans något ironiska presentation? Att reta folk med en påse vetemjöl i käften...

2007-03-08 @ 17:09:10
Postat av: Anonym

Mensa utger sig inte på något sätt för att vara en förening för folk som är "bättre" än andra, utan för att vara en förening för folk med just hög IQ. Föreningen påstår så vitt jag vet ingenting annat. Jag ser ingenstans i texten du citerar att han skryter om att han är med i Mensa eller att det är sammankopplat med hockeyn.

Jag tycker bara att ditt inlägg och dina kommentarer därtill var ganska otrevliga. Vad är ditt problem med Mensa egentligen?

2007-03-08 @ 18:46:15
Postat av: Kristin

Haha, läbbigt, jag tänkte också kolla runt lite på deras sidor och klickade på måfå på en, och kom in på exakt samma sida som du citerade.. Någon mystisk dragningskraft med just den här göteborgaren kanske.

2007-03-08 @ 20:44:36
URL: http://schism.blogg.se
Postat av: Missy

Hahahhahhahaaaa....Phew, jag behövde verkligen få skratta. Tur att man kan få skratta på andras bekostnad ibland. Speciellt när "andra" är Mensa.

Postat av: Missy

Hahahhahhahaaaa....Phew, jag behövde verkligen få skratta. Tur att man kan få skratta på andras bekostnad ibland. Speciellt när "andra" är Mensa.

2007-03-08 @ 21:02:52
URL: http://www.missybloggen.blogspot.com/
Postat av: Brune rune

Att folk kan störa sig så till den milda grad på Mensa! Jantelagen regerar verkligen detta land av avundsjuka och missunnsamhet.

2007-03-17 @ 12:58:35
Postat av: Anonym

Man blir mörkrädd när man läser en del kommentarer här, för att inte tala om huvudinlägget. Jag förstår inte vad HF:s problem med Mensa är egentligen. Surfa runt på medlemmarnas hemsidor bara för att övertyga sig om att Mensa är en - och jag citerar - "töntig liten hobbyklubb full av idioter" - är patetiskt. Vad är ditt problem???

Om rättstavningstest mätte intelligens så skulle de ha använt det istället, men så är nu inte fallet. "Rätt" stavning är en social konstruktion och ibland finns det ingen logik alls bakom, bara konventioner som bygger på traditioner och trögtänkande. Dessutom är det inlärt och inte speciellt svårt.

Mensas symboltest förutsätter inte att du har någon akademisk utbildning, att du är bra på svenska eller har några andra kunskaper. Man kan vara alfabet och smart ändå, eller hur? bara för att man inte råkade växa upp i rätt miljö, gå i en bra skola och få en massa uppmuntran, så kan man vara smart i alla fall.

För er andra som förordar ett test som mäter bildminne, sifferminne m.m. så accepteras sådana test också av Mensa. Men forskning visar att den egenskap som Mensas test mäter - g - korrelerar positivt med alla dessa delförmågor. Är du bra på Mensas test så är du i regel väldigt bra inom de andra områdena också.

Det är så jävla trist när jantementaliteten sticker fram sitt fula tryne.

2007-03-21 @ 10:07:49
Postat av: Klara

Jag tycker att de flesta av ovanstående inlägg osar av jante-mentalitet. Det gjorde mig mycket inresserad av MENSA som fenomen, för vad kan döljas bakom den där klubben som så många verkar avsky? Varför känner ni er så hotade? Kolla upp Spearmans g-faktor. Han mätte allmänintelligens (g-i, general intelligence) genom att dela upp den i olika faktorer. MENSA testar ju bara en av faktorerna. Ni kan väl inrätta ett nytt test där ni är överlägsna, och kan starta er lilla klubb. Mer upprörande än så kan väl inte MENSA-klubbarna vara?

2007-03-21 @ 10:14:58
Postat av: unik individ

Klara:

Jag håller med dig.
Vill bara tilläga att progressiva matriser har en av dom allra högsta g-korrelationerna av alla testmetoder.
Vilket är anledningen till att Mensa använt just "Raven's Advanced Progressive Matrices" och numera använder "Daniels' Figure Reasoning Test".
Så allt snack om snäva test är obefogat.
Testerna säger inte allt, men är faktiskt breda indikationer.

2007-03-21 @ 13:17:44
Postat av: Anonym

Hanna Fridén - hur pinsam är du?!

2007-04-06 @ 03:27:02
Postat av: Anonym

Hahaha! Du blir knappast mindre pinsam efter din senaste kommentar. Men ok! Jag tycker att du är pinsam och du tycker att jag är ett dumt, korkat pucko! Gott så!

2007-04-06 @ 13:22:37
Postat av: Tommy

Intressant att en person med starka fascistiska och narcisistiska drag tar till pekpinnar och påstår att andra människor är elitistiska bara för att dom är medlemmar i en förening. Var kommer allt detta hat ifrån?

2007-04-06 @ 14:51:39
Postat av: Espen

Til alle dere som rakker ned på IQ-tester og Mensa: Hvis dere ikke klarte medlemskravet første gang dere tok testen i Mensa-regi, kan dere prøve igjen.

2007-05-10 @ 00:38:15
Postat av: Hanna Fridén

Espen: Ja, men vad gör vi som klarat det men avskyr Mensa ändå? Alltså, inte medlemmarna, utan föreningen Mensa som princip eftersom att den enbart släpper in folk på genetiskt elitistiska grunder? Ska jag bli godkänd IGEN för att bli omvänd, eller kan jag tycka så här ändå? För det gör jag, trots att jag slår de flesta Mensamedlemmar i IQ-poäng!

2007-05-10 @ 00:46:05
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Espen

Genetisk elitisk? Da regner jeg med du avskyr elitisk toppidretshøgskoler hvor deler av elevenes suksess kan forklares igjennom medfødt kroppsbyggning, eller hva med kunstskoler med opptakskrav? Noen er født kunstneriske og svært dyktige.

Det er et paradoks at det er greit å samles og danne elitiske skoler og miljøer på alle andre områder enn intelligens og IQ.

Du er i en helt annen klasse enn mange andre som avskyr Mensa av, vel, ikke helt velbegrunnete eller logiske grunner.

2007-05-10 @ 01:05:14
Postat av: Hanna Fridén

Espen: I'm sorry, but I'm afraid I might missunderstand some words in this conversation. I think I do understand what you're saying, but out of respect I would like us to take it in english instead so we can be sure there won't be any mistakes! I just don't want to presume that a word means something when I'm not 100% sure, because I don't want to show you disrespect by missundertanding you. So, if you could please reply in english, I would appeciate it.

2007-05-10 @ 01:13:30
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Sorry for the typos!

2007-05-10 @ 01:14:15
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Espen

Of course. Typo's ok. I think I have a few of them myself.

Bottom line is: I think it's a paradox when we accept elite schools in f.ex art, music and sports. The ability to be on the top in these field is also partly genetic, if not all. Some are born faster, some are born with the ability to compose music the rest of us would never be able to reproduce, some are born with the ability to paint photorealistic painting and are true geniuses in their respective fields. The fact that anyone can learn how to play the piano, does not transform them into new Mozart's. It takes a true genius to be like him.
Bless all forms of intelligence.

To be against Mensa on the base of their elite genetic mixture that gave them intelligence, would also mean one is against all other type of schools, clubs and gathering which bases their membership and entrance on (partly extreme) achievements caused by genes.

No, I do not want a society or world that discriminate the average man or woman, nor do I want a world where skilled, and gifted, people are denied to be gathered. Both is a sin.

2007-05-10 @ 03:43:19
Postat av: Espen

No, I don't think bad of you. I just think that you should be more clear and specific on what you mean. Yes, I'm a Norwegian, no I can't read your mind. ;) Some thoughts are more concise in our head, but we often fail to attach the corresponding thoughts that made them logical and understandable in our head. ASCII can be such a bad medium.

2007-05-10 @ 03:49:30
Postat av: Hanna Fridén

I see your point, but the bottom line is that we don't share the same views on biologism. I don't believe in natural talent, I believe in learning. And yes, some people learn some things easier than others, but everyone can get there if they really want to. Someone might have an easier time getting into med-school, but someone who studies a lot and have a hard time learning can get there too.

What Mensa does is that they accept people on grounds they find to be genetic, IQ. And I think that is just as wrong as having special clubs just for white people, or for instance, the high class clubs in the US which you gain entrance to just because you are born in a certain family (Scarily enough, a lot of them become politicians and get other high posititions since they support each others in the clubs in their high society network).

But it's not mainly Mensa I have a problem with, it's the fact that a society where you value people based on their genetic codes (I mentioned the movie Gattaca as an example) is a society which I really don't want.

But I can see your point, and on some degree I agree with you, but not entirely.

And creds to you for your wonderful english!

2007-05-10 @ 10:40:24
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Espen

Thank you for crediting my English, yours is quite good as well.
Intelligence is something you a born with, it's not a skill you can learn. Intelligence can be measured with satisfying accuracy (IQ-tests) at early age and
intelligence and IQ is stable trough life. People who scores below average in their childhood, continues to score below average when they are adults and at old age. The same goes for those who scores normal and high.
We're learning all the time, we cannot choose not to learn, not just in a classroom. Intelligence says something about how fast you learn, but intelligence goes beyond the school-yard. Intelligence gives one the ability to think abstract, learn from earlier experience, gain socioeconomic success, navigate in the society and much more.
Intelligence can be found in every single culture and in every country in the world. Intelligence is one of the things all humans have in common, regardless of their abilities, vocations and race of their ancestors.
I'm not proud of my genes, but I'm proud of my abilities, what I've accomplished in life and I'm proud of myself. I'm proud of the product, not the production process. :)

2007-05-11 @ 03:56:16
Postat av: M

Några som har ett liiiiiiitet intelligenskomplex här kanske? :-)

2007-05-25 @ 10:23:53
Postat av: Hanna Fridén

M: Se, det där tycker jag är löjligt. Så fort man kritiserar idealdebaten så tar folk för givet att man har komplex för att man inte är modellsmal, kritiserar man mensa tror folk att man har komplex för sin intelligens, och kritiserar man ett ojämställt samhälle tror folk att man hatar män. Enligt mig, idiotiska kommentarer. Kom med seriösa debatinlägg istället för löjliga påhopp, speciellt om man vill bedyra att min intelligens skulle vara låg, då får man allt ta och visa upp att man har någon själv!

2007-05-25 @ 13:19:30
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: M

Hanna,
Nu tycker inte jag att det är fel att kritisera men vad man läser ovan är inte kritik. Med den förakt flera av inläggen är skrivna mot att "de tror säkert att de är så mycket smartare och bättre än alla andra" och det finns ju så många andra sätt att vara smart på... Så är det bara ett sätt att summera: Jantelag.
Och ja. Det är idiotiska kommentarer. För debattinlägg? Knappast.
Lycka till och hejdå.

2007-05-27 @ 10:04:29
Postat av: Hanna Fridén

M: Nej, jag talar om genetisk elitism och födsellott, vilket Mensa vill hävda att IQ går ut på (själv är jag inte neurolog, så jag ska inte uttala mig) och jag anser att det är fel att värdera folk på någons slags obskyrt "grundvärde" och att man istället ska värdera folk baserat på deras prestationer. Det vill säga, vad de GÖR. Men jag har kritiserat könsindelade föreningar och rasism på samma vis, men du vill kanske hävda att jag är avundsjuk för att jag inte är man eller är, exempelvis, svart också?
Att det skulle vara jantelag, det tycker jag är absurt, ganska skrattretande till och med. Min IQ (vilket jag fortfarande anser vara poänglöst) är högre än de flesta Mensamedlemmars, vilket jag fick reda på under mina anorexiautredningar som ung när de ville ha klart för sig exakt vad jag "led" av. Men ack, det kan förstås inte du veta, men det faktum att jag är 21 och redan etablerat mig inom sex olika branscher och gick ut exempelvis högstadiet på tre-fyra månader och sedan började jobba inom den grafiska branschen borde kanske vittna om något. Du kan ju ringa upp rektorn, Agneta, på Katarina Norra och fråga om du inte tror mig, tjing!

2007-05-27 @ 15:52:37
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Mi

Hanna, jag hoppas du är medveten om att språket i många av dina inlägg här är långt ifrån perfekt.

2007-07-09 @ 08:36:04
Postat av: Anonym

det heter "its roots", inte "it's roots"

2007-07-09 @ 08:36:58
Postat av: Hanna Fridén

Mi: Det är jag mycket medveten om! Jag rättar aldrig mina inlägg. Det här är en blogg, inte en tidsskrift och inte en bok heller för den delen. Jag har inga korrläsare, och om författarna på förlaget jag arbetar på inte heller hade det skulle inte deras texter vara perfekta heller, för den delen. Du får gärna rätta mina stavfel, det uppskattas, men att bara poängtera att språket är långt ifrån perfekt är lika konstruktivt som att säga att en teckning är ful.

2007-07-09 @ 09:07:29
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Erika

Oj, vad arg du, Hanna, verkar vara.
Om du inte bryr dig om IQ, varför surfar du omkring på mensas sidor och irriterar dig på medlemmarna då?
Hakar du upp dig på formuleringarna hos alla andra bloggare också, eller bara på mensaners?
Om du gör det så måste du ju vara arg för jämnan... Jobbigt.

2007-09-17 @ 16:26:40
Postat av: M

Hahaha, inte mindre än skrattretande. Med din logik så har väl jag rätt att tycka att svenska landslaget i fotboll diskriminerar eftersom de bara tar med folk som har ett visst talang i att spela fotboll. Vad med mig då? Är inte jag bra även om jag inte är bra på fotboll. Snufs. Diskriminering kaller jag det!
ELLER? Hahahahahahahaha!
Lycka till.

2007-09-19 @ 12:25:31
Postat av: Anonym

lol

Seriöst. Hanna Friden = intellektuell wannabe.
Försök komma med i klubben istället så kanske du kan slita basha folk.

2007-10-11 @ 13:17:47
Postat av: bernie

Hanna: "g: Det kan förstås ha ändrats det senaste 1,5 året."

Inget test har varit pricktest förutom det på hemsidan de senaste 4 åren iaf. så det betyder att du har gjort ditt test på internet Hanna. way to go med sanning.

2007-10-11 @ 13:36:56
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Sa en person som skriver "lol" och kommer med påhopp istället för argument, all right.

bernie: Varför tycker du att det är vettigt att gå på min person istället för att läsa argumenten i frågan och debatera mot dem? Snälla, bete dig i alla fall som ett hyggligt intelligent individ och för en vuxen debatt!

2007-10-11 @ 16:51:03
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

bernie: Ursäkta här, iof, i det här inlägget har jag ju gått på en person, så jag är väl inte bättre själv. Carry on.

2007-10-11 @ 16:53:07
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Bernhall

Hej.

Jag tycker hela den här basha mensa grejjen är löjlig. Jag gjorde mensas test för någon månad sen och fick 135 eller mer i iq, jag har inte gått med ännu men kommer nog göra det.

Jag BRYR mig dock mycket mindre om det än dom flesta som inte klarar testet och därför måste förklara för omgivningen att det är löjligt och dåligt. Detta enligt min mening för att dom helt enkelt inte kan acceptera att dom inte hade tillräckligt hög iq för att komma med.

Detta kan dras som parralell till kommunisten som helt plötsligt blir rik och sadlar om till kapitalist. få människor försöker sprida sina värderingar så mycket som en kommunist. Ändå kommer han att släppa dom så fort han får pengar. Dubbelmoral i sin fulla bemärkelse.

Fråga: Hur mäter man EQ? svarar man på frågan, skatta dig själv hur duktig du är på att umgås med andra människor 1 - 10. YES. det finns inget som heter IQ men jag har minsann 10 i eq. det är MAX!

nej, enligt min mening kallas det sociel kompetens. vissa har lättare för det och andra svårare. men nästan alla kan öva upp det till en acceptabel nivå.

2007-10-16 @ 10:27:16
Postat av: Anonym

Så. Då var jag med i Mensa också. Fick svaret i går och betalde idag, var tvungen att ta testet efter att ha läst inläggen här. Det är faktiskt ganska roligt med jantelag och skadeglädje i sverige, för om andra är bra så måste väl det betyda att jag är dålig, och då... Hmmm... Då kan man väl göra dem lite sämre så blir kanske jag bettre...Eller? Skönt att man slipper leva med den bördan..

Lycka till. Hejdå.

2007-11-07 @ 10:25:04
Postat av: Cissi

Inte en chans att du har högre IQ än 131!! jag har väldigt mycket högre än så och det du skriver ser jag tydliga tendenser på resonemang som inte är av den grad du antyder att du har, inte heller ditt beteende tyder på det!



tex;

Du dissar ner på felstavning OCH hänvisar till gardners MI, ÄNDÅ korrelerar du felstavning med logik!? DET är ologiskt!!



och är det så att du ser gradskillnad som ett system och inte separeras komponenterna så blir det ändå konsekvenser i vardera komponent, oavsätt.



Men hurusom sluta dissa något som du inte tillhörighet i och därmed inte har någon inblick i vad det innebär!



Jag förstår att du har fått det inpräglat att du är smart och sen inte klarat testet, men fan, inse!

2008-04-15 @ 12:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback