Domännamn

Jag har funderat på att skaffa en domän en tag, men jag vet faktiskt inte vad den ska heta!

Friden.se - Skulle självfallet vara ganska roligt, jag är så långt ifrån en frid som man bara kan komma.
Hannafriden.se - Sjukt fult.
Hanna.se - Nej, bara nej. Och dessutom upptagen. Hade mitt förnamn varit Terezia istället (mitt mellannamn) så skulle det vara himla mycket bättre, men ack och ve, jag råkar heta som hälften av alla andra kvinnor i Sverige, typ!
Frankincense.se - Let's face it, ingen kan stava det. Det är egentligen mycket enkelt. Frank - Som namnet och sedan incense - som engelskans "rökelse"*.

Så, jag vet inte vad den ska heta! Feministestetik.se är för politiskt, stilelitism.se är för... elitistiskt, och jävligt fel, feministelitism.se vore ju jävligt roligt, men skulle missuppfattas å det grövsta. Estetiskelitism.se skulle bara vara pretto, det skulle genast fodra att jag färgade håret svart, klippte kort page, skaffade tjocka emobrillor och skrev gotisk poesi om gravar, zombies, rödvin och människooffer i fullmånens kärleksfulla, men ack så kalla och avståndstagande ljus bajs bajs bajs.

Jag är en förtappad själ.
Nu ska jag gå hem. Jag blev jävligt onöjd med mitt jobb. Jag får mucka gräl med lite pubertetstinna kickers i nazistparken på väg hem, för att göra slut på detta lidande.

* Frankincense är en växt. Den används i oljor, parfymer och även som rökelse. Det var rökelsen de gav i gåva vid Jesu födelse, och återfinns även i Kabbalahn i den heliga Sephirahn. Det betyder typ: "estetiskt, läcker och häftig", vilket jag tyckte var passande. Eh. Men framförallt gillar jag doften av Frankincense. Den är ovanligt ren för att vara en doft. Alla dofter innehåller nämligen även en äcklig smutsig stank, ingen doft är ren, alla dofter är lite äckliga, lite förstörda, snuskiga, blandade. Frankincense är dock ovanligt fin, faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Dabrinko

Fotnoten var nästan lite Jean-Babtiste Grenouille, där. =)

Postat av: MindreMunterToreKullgrenOchPessimistisk

Förtappad själ och i-landsproblem går verkligen hand i hand i detta fallet.
Verkar vara lite som med 500 kronors sedlar i bankomater. Har man inte 500kr på kontot ska man tamejfasen inte få ut några pengar. Likaså har man inget bra domännamn kan det kvitta.
Godnatt.

2007-05-29 @ 01:31:25
Postat av: Anonym

Dabrinko: Jag relaterar verkligen till grenouille, jag blev så lycklig när jag läste boken! Eh, minus det faktum att han är sjuk i huvudet, alltså.
MindreMunterToreKullgrenOchPessimistisk: Jag kan ha argtjej.se!

2007-05-29 @ 01:49:32
Postat av: Eric

Kör på "Frankincense.se". Helt klart!

2007-05-29 @ 02:58:39
URL: http://www.length.se
Postat av: Jorge

hannafriden.se är inte fult, eftersom man associerar det med dig.

2007-05-29 @ 09:33:49
Postat av: frida

friden.se eller det du heter nu.. men ja. jag har aldrig lyckats stava det=) får alltid gå in på andras bloggar för att sedan hitta din.. hehe

2007-05-29 @ 09:44:40
URL: http://couleur.blogg.se
Postat av: Evis

Frankincense har ett svenskt namn: olibanum. Men det är nästan aldrig någon som använder det, utom när man köper rökelseingredienser här i Sverige. Det är en kåda och det är troligen olibanum som avses när Jesusbarnet får guld, rökelse och myrra av de tre vise männen. Myrra är en annan kåda som används till rökelse.

2007-05-29 @ 09:56:52
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Kajsa

Hmm. Jag har länge undrat varför du valt att döpa din blogg till frankincense och ännu desto mer undrat när jag nyss var i Oman och det ständigt luktade av den rökelsen som lilla jesusbarnet fick. Frankincensen kommer ursprungligen från Oman och jag har aldrig greppat vad den har för anknytning till din blogg liksom, rökelse+jesusbarn+Oman+burka lukta gott+myggbortjagande+kåda= svensk modeblogg. Hm?!
Fast ordet ligger ju väldigt fint i munnen ioförsig!

2007-05-29 @ 10:28:54
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Dabrinko: Jag relaterar verkligen till grenouille, jag blev så lycklig när jag läste boken! Eh, minus det faktum att han är sjuk i huvudet, alltså.
MindreMunterToreKullgrenOchPessimistisk: Jag kan ha argtjej.se!
Eric: Det skulle vara perfekt, men ingen kan ju stava det och vissa tror att jag heter Frankenstein! Vilket visserligen är ganska roligt.
Jorge: Tack! det var väldigt, väldigt snällt sagt :)
frida: Ja, det är det som är problemet! Om man inte relaterar till ord på ett sätt som gör att man har en påtaglig förståelse för det så blir stavning mycklig. Och om man inte gör kopplingen Frankincense - rökelse så tänker man inte på att sista delen stavas incense! Så fungerar den mänskliga hjärnan, så det är ett problematiskt namn.
Evis: Fast olibanum heter väl bara själva kodan? Frankincense är själva trädet/busken och kodan man utvinner och använder i olja/rökelse har ett eget namn för att det blir två olika ingredienser? Man brukar säga att man har Frankincense i något om man använder sig av bladen, men Olibanum om man använder sig av kodan!
Kajsa: Fast det är inte bara en rökelse, och det existerar inte bara i kristendomen. Nu är jag inte en rolig kultist som hänger mig särskilt mycket åt Kabbalah, men jag har en stor förtjusning för den heliga Sephirahn och alla dess namn och betydelser, som att scrolla igenom "Dicionary of angels" och låta alla vackra namn spela över tungan medan man läser den tunga innebörden av de alla!

2007-05-29 @ 11:55:44
Postat av: Luwalira

Jag räcker upp en hand för "Friden". Kort, simpelt och lättast att komma ihåg

2007-05-29 @ 12:06:07
URL: http://iluwfashion.blogspot.com
Postat av: Kajsa

AHA! Jag tycker, vad det än betyder för olika personer, att det är ett vackert ord i alla fall!
För mig är det en påminnelse om underbar semester i mellanöstern och en otroligt god doft i lagom mängd (har faktiskt en bit att sniffa på på mitt skrivbord). Jag tycker att d ska stick to frankincense. :D

2007-05-29 @ 13:15:20
Postat av: men du

kan ju inte byta till nåt för avvikande nu när folk känner din blogg som frankincense. behåll det vetja?

2007-05-29 @ 13:32:59
Postat av: Annika

hannafriden.se
Kort, koncist, du.

2007-05-29 @ 14:45:40
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Josefine

Frankincense ska du ha såklart. Det ser snyggast ut. Haha.
Det är inte så svårt att stava till, och de som har svårt för att stava kan bara lägga dig som favorit. Klappat och klart!

2007-05-29 @ 17:04:37
URL: http://definitelyjosefine.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag röstar för friden.se! Sjukt kul ju :D
Annars Frankincense.se, vi kan ju stava till bloggen, så då kan vi nog stava till bara Frankincense!

2007-05-29 @ 17:58:09
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Johanna

hannaterezia.se kanske ? :)

2007-05-30 @ 00:53:31
URL: http://johannasoderlind.blogg.se
Postat av: Sandra

Bra med ordförklaring av ordet frankincense, jag har länge undrat vad det betyder=)

2007-05-30 @ 08:28:00
URL: http://soleii.webblogg.se
Postat av: Anonym

Varför inte frigidafröken.se ;)

2007-05-30 @ 18:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback