Dresscode!

Vafan. Jag kollar igenom bilderna från Polar Music Prize, och jag kan inte hjälpa att bli lite upprörd. Av männen att döma är det ganska enkelt att fastslå att klädkoden löd "mörk kostym", och de allra flesta män verkar ha följt det hela bra, men på kvinnorna ser jag en salig blandning.

Allt mellan träningskläder till galablåsar, oklädda fötter i sandaler (som är stilmässigt helt fel, men som ändå brukar accepteras baserat på rådande mode, till och med enligt Magdalena Ribbing!) och partytoppar till kjol.

Jag tänker passa på att inflika att jag är ett stort fan av dresscodes. Flertalet av mina egna fester har haft en dresscode, som jag blir glad om folk följer och i hemlighet sur över om folk skiter i det. Jag skulle dock aldrig avhysa någon för att de kom felklädda, eller ens påpeka det, det vore självfallet vedervärdigt oartigt av mig, däremot har jag visat en otrolig uppskattning mot de som följt dresscode, och därför har de flesta också gjort just detta.

Om jag startade en klubb så skulle det bli den hårdaste dresscode tänkbar. Vissa ser detta som fascistiskt, men det gör sannerligen inte jag.

Om jag sätter en dresscode, säg en rolig en som egentligen inte har en koppling till klassiska etikettregler, i stil med typ: "Innovativt eller fashion" så drar jag alltså den typ av folk till klubben, och de som inte uppskattar temat avhyses, vilket innebär att man kan fortsätta ha en klubb för folk som är intresserade av ämnet och gillar att umgås med likasinnade.

Anledningen till varför jag inte ser det som fascistiskt är för att alla kan göra det, oavsett kön, ålder eller ras, och man släpper då alltså in folk baserat på den prestation de uppvisar, och baserat på respekten de visar för resten av klubbens klientel.

Skulle någon vilja gå som inte är det minstra intresserad av att klä upp sig, ja, då kan man sluta sig till att den här personen inte borde vara där, då den skiter i klubbens inriktning och klientelet när det ändå finns extremt få av dessa klubbar, och då borde de likväl kunna gå till vilken annan klubb som helst eller för kvällens skull kanske göra en avstickare i deras vanliga mönster, för det är aldrig fel att prova och engagemang är extremt välkommet.

Kort och gott så ser jag det som lika fascistiskt som att, exempelvis, acceptera folk som är intresserade av segling i seglingsklubbar, och kanske inte något som insisterar på att man ska spela fotboll istället, eller som att ta in folk på utbildningar baserat på deras betyg, då det är de som presterat och ansträngt sig för betyget som borde få gå utbildningen.

Men av någon anledning är det hemskt jävla fascistiskt i klädsammanhang. Det skiter jag i. Jag tycker att alla som anser det är dumma. Det tycker jag minsan. Dummingar som vägrar se det hela ur andra perspektiv och som enbart tänker på sig själva och tycker att de minsan borde få ha sin luvjacka precis när och i vilka sammanhang de vill, oavsett vilka de är med och deras trivsel och intresse. Gå med i en seglarklubb och insistera hejvilt på att du ska få spela fotboll istället och att de andra ska acceptera det, och se hur fan det går.

Dresscode tillkom möjligen för att avhysa fattiga från fina tillställningar, med regler såsom "inga bruna skor efter 18:00", men i dagens samhälle i väst fungerar det inte på samma vis, och man kan likväl köpa en mörk kostym second hand, på HM eller från Armani, det spelar ingen roll. Det är inte klädernas värde som spelar roll, utan engagemanget och respekten gentemot resten av gästerna.



Det finns dock även dåliga klädregler, som exempelvis regeln om att barn inte få ha hattar i skolan. Javisst, klassiskt sätt ser det ut som så att män inte får bära hatt inomhus (kvinnor får dock göra det) men det är fullkomligt onödigt att ha en sådan regel i en offentlig, statlig byggnad som det är lagstiftat att folk måste gå till. Och jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att majoriteten i vår befolkning blir upprörda av hattar inomhus. Bestäm gärna att man typ, inte får vara naken för den allmäna trivseln, men att inte få ha hatt? Nej, det är faktiskt bara ytterst dålig klädfascism, då skolan är till för alla och knappast är en förening för folk som uppskattar klassiska etikettregler.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag kan inte annat än att instämma helhjärtat! Att följa dresscode är ett sätt att visa sin respekt för arrangemanget. Och som du säger: om det inte passar så stick någon annanstans. Jag föredrar dock dresscodes som är tydliga, typ "galaklädsel", och inte av det slarviga slaget som "vårdad klädsel", ett begrepp som idag torde vara så vitt i sin bemärkelse att det blir helt oanvändbart.

2007-05-22 @ 16:29:13
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Ja, och alla dessa nya klädkoder, som typ "fest" och liknande som inte betyder någonting egentligen, utan bara "gå som du brukar när du går ut och festar". Då kan man lika gärna skippa klädkoder överhuvudtaget.

Postat av: Evis

Precis. Jag var på min systers bröllop förra veckan, där dräkten var angiven som "mörk kostym". Min mamma och två av min systers väninnor, samt jag själv i folkdräkt (http://web.comhem.se/~u31138198/folkdrakt.html) uppfyllde det på kvinnosidan. Killarna var lite bättre; men tre kom i jeans och tröja. Nu ska sägas att vår familj är arbetarklass från landet och etikettsregler av det här slaget känns väldigt främmande. (Jag är klassklättrare) Jag tycker därför att det kanske var lite väl höga "krav". Men när det nu fanns så ska man som min man minsann ha sin mörka kostym med vit skjorta och väst.

2007-05-22 @ 17:03:44
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Eric

Dresscodes kan väl brytas, om de bryts med stil. Här i malmö kan du glömma att starta en sån klubb. Såvidare inte du tänker along the lines of metamfetamin och vibben som följer med det.

2007-05-22 @ 17:05:26
URL: http://www.length.se
Postat av: fredriqafredriqa

håller helt med dej ang. mössa i skolan det är bara onödigt och fjantigt att ens orka haka upp sej på nått så ovesäntligt som en mössa. vad spelar det för roll? lär ju inte påverka personens inlärnings förmåga iaf.

2007-05-22 @ 17:21:14
URL: http://fredriqa.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Evis: Åh, vad härligt med folkdräkt! Det borde folk ha oftare, en fin tradition som oftast åsidosätts. Jag kommer både från en mycket "fin" släkt och arbetarklass, min fars föräldrar är gruvarbetare och min mors... ja, de hade en jävla massa stålar, herrgård och tjänstefolk i alla fall. Men min fars släkt har inga problem med att klä upp sig, så jag undrar om det inte handlar mycket om ett "statement" när folk vägrar ta till sig klädregler!
Eric: Men det är lugnt, för jag skulle aldrig starta en sådan klubb i Malmö! Grundstenen är väl att stan måste vara tillräkligt stor, och ärligt talat tror jag... dessvärre, att även Stockholm är för litet. Det enda som fungerar inom dresscode är nischade alternativklubbar och... eheheh, fetishklubbar. Och den sistnämnda vill jag INTE gå på.
fredriqa: Nej, precis! Och om någon känner sig mer bekväm och skyddad i mössa, som så många gör, så borde det till och med vara bättre att få ha mössan på! Ibland undrar jag om inte mössgrejen bara finns kvar idag för att lärarna (okej, en teori bara) ska kunna utöva makt gentemot sina elever och på så sätt markera att de är överhuvudet, och alltså ska lyssnas på?
Miazzu: Fast "Innovativ eller fashion", som jag tog som exempel, skulle inte fodra kläder som var omöjliga att dansa i. Däremot skulle det vara satans kul med en riktig hård electroklubb som körde på frack eller mörk kostym, och ta en jävla massa bilder och se vad som hände! Roligt att se folk hoppa som tokar i galastass!

2007-05-22 @ 19:34:47
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Kajsa

Hur vet man att en outfit är "innovativt/fashion", om det ska vara just innovativt?

2007-05-22 @ 19:35:57
Postat av: Hanna Fridén

Kajsa: Så långt har jag dessvärre inte kommit i min tes.

2007-05-22 @ 19:39:07
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: fannen

Inga hattar i skolan.
Det verkar som om ingen förstår att elever kanske inte klär sig bara för praktiska skäl. Att barn inte kan ha en genomtänkt klädsel. En huvudbonad kan i många fall vara en väldigt viktig del i själva helheten, som förstörs. Man ska inte behöva vara ful bara för att man ska sitta i ett klassrum.
Ibland försöker jag ha min basker i smyg.

2007-05-22 @ 20:31:49
URL: http://fannen.blogg.se
Postat av: Hanna

Den enda tillställning med dresscode jag någonsin varit på var studentbalen, vilket inte är särskilt avancerat. Att någon gång få prova på det skulle vara himla spännande. (Festerna jag går på har mer stilen "Kom inte naken - helst").

2007-05-25 @ 01:49:39
URL: http://fridheds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback