Second Life

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15400011.asp

Second Life är en interaktiv, 3-dimensionell värld på nätet. Det har nu kommit fram att vissa "vuxna" avatarer har haft sex med "minderåriga" avatarer, det vill säga att en tecknad figur av vuxen skepnad har haft sex med en annan tecknad figur av barnskepnad. Nu vill tyska åklagare ha rätt på personerna i fråga som spelat de vuxna 3D-figurerna för att fälla dem för våldtäkt.

Man kan inte döma någon för fiktiva lekar, i så fall kan man likväl döma den dominanta parten i par där där den ena klär ut sig i... exempelvis blöjor och idkar den typ av lekar. Man kan inte heller fälla dem för våldtäkt, då det i faktum inte skett någon våldtäkt annat än fiktivt, vilket den "våldtagna" parten i det här fallet även måste ha gått med på.

Om en 3D-animerad personlighet har sex med en en annan 3D-animerad personlighet kan man inte hävda att någon av karaktärerna är minderåriga, den som spelar den ena parten kan tänkas vara minderårig, men det faller varken under kategorin sexuellt utnyttjande eller våldtäkt, då det i faktum aldrig händer något.

Om det är något som uppmuntrar pedofiler till att ta nästa steg och utföra samma handling i verkliga livet, det vet jag inte, jag är inte psykolog. Allt jag vet om det är att jag igår exempelvis spelade ett spel där jag gick omkring och dödade saker med en yxa, och så vitt jag vet känner jag inte den minsta lust att plocka ut vår yxa ur vår verktygskammare och gå ut på stan och hugga ner folk idag.

Jag kan, personligen, tänka mig att vissa individer mycket väl är mer lättpåverkade än andra, men att de förmodligen skulle ha trillat dit i alla fall. Men jag vet inte, för jag är inte psykolog.

Hursomhelst anser jag inte att en dom om våldtäkt kan utfärdas, i så fall kan vi likväl fälla alla skådisar som fått agera i våldtäker i film (ännu hellre dom, i så fall, när man tänker efter) eller för den delen alla författare som skrivit om det.

Men, däremot anser jag att Second Life mycket riktigt kan göra det omöjligt för vuxna avatarer och sk. "minderåriga" avatarer att ha sex med varandra. Ur mitt politiskt korrekta perspektiv sprängladdat med moral!

Kommentarer
Postat av: Harry Flaker

Frågan som är intressant är den principiella: Ska vi kunna dömas för sådant som bara finns inne i vårt huvud? Att vi ska kunna dömas för våra tankar och fantasier är något vi vant oss att se som något som tillhör medeltiden. Men när nu allt fler politiskt korrekta vill börja jaga häxor av olika slag igen är det kanske dags att ta den diskussionen?

Postat av: Hanna Fridén

Harry Flaker: Jag tror att vi alla har hemska tankar inne i oss, vad som skiljer en brottsling från en oskyldig är att brottslingen väljer att agera ut sina hemskheter. Jag tror inte att någon är en ängel rakt igenom, svårt att tro.

2007-05-11 @ 15:07:43
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Angelica

Jag håller med dig. Helt och fullt.

2007-05-11 @ 16:35:39
Postat av: My

Jag tycker att det är helt rätt att fälla en sådan dom. Vi accepterar inte att vuxna har sex med barn. Den lagen är till för att skydda barnen, likt diskrimineringslagar är till för att skydda andra grupper av människor. Att i en fiktiv värld visa att det plötsligt är okej, vore fel.
Grejen är inte att folk direkt tänker "aha, nu blir jag inspirerad, jag gör det i den här världen också!". Second life är påhitt och inte verklighet, men det sänder ut helt fel signaler om att det är okej även i "den här världen".

Vore det okej att på en klubb inte släppa in handikappade? Nej. I second life då? Nej!

2007-05-11 @ 17:51:27
Postat av: sofia

Med våldsamma tv-spel har det visat sig att de som spelar dem är mer benägna att använda våld och känner mindre sympati för offer (och det är inte så att det beror på att våldsamma människor väljer våldsamma spel, för man har fått samma resultat när man tagit random människor och låtit några spela våldsspel och några spela typ bilspel och sedan jämfört beteenden och våldstendenser mellan testgrupperna)

När man låtit en grupp män se en porrfilm där kvinnor nedvärderas/misshandlas/våldtas visar de starkare tendenser att uppträda våldsamt mot just kvinnor (inte män) än testgruppen som såg en mer neutral film.

Så det är, åtminstonde när det kommer till våld, ordentligt bevisat att det finns ett samband mellan hur man beter sig i en fiktiv situation och i verkligheten. Vilket ju är ett argument för att man kanske ska fundera på att helt enkelt göra det omöjligt för en vuxen spelfigur att ha sex med en barnspelfigur. Jag tycker att det låter som en helt vettig idé.

Men sen håller jag med om att det är först när man handlar (i verkligheten) som man begår brottet. Alla tänker fula dåliga tankar ibland och som harry säger ovan så blir det ju någon slags häxjakt om man ska börja jaga folks tankar...

2007-05-11 @ 17:54:39
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Maria

Jag har också hört talas om fallet, men det jag hörde var att åklagarna ville väcka åtal för barnpornografi, inte våldtäkt. För att det ska klassas som barnpornografi ska man tydligt ser att det är ett barn som utnyttjas och det gjorde man i det här fallet. Våldtäkt vore ju absurt att åtala någon för pga ett TV-spel, barnpornografi däremot. Hur som haver är det vidrigt.

2007-05-11 @ 18:57:01
URL: http://www.collective.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback