Vindpustar som styr ödet

Min mamma och jag sitter och samtalar om små, små händelser som ligger i grund för människors utveckling.

Min mor jobbar med bild. Grafisk formgivning, grafisk kommunikation och även som inredningsarkitekt.
Min pappa jobbar med bild. Grafisk formgivning, grafisk produktion och böcker.
Min storasyster jobbar med bild. Grafisk formgivning, grafisk kommunikation, foto och film.
Min storebror har jobbat med grafisk produktion, men bor just nu i Spanien och jobbar med något som passar honom än bättre till hans strålande, karismatiska personlighet, kommunikation.
Min lillebror ska introduceras till den grafiska branschen inom kort, även om jag själv är av uppfattningen att han, om han ska ha en penna, är främst till för skrivandets konst.

Och jag?

Jag jobbar med grafisk produktion, grafisk kommunikation, grafisk formgivning, illustration och foto.

Allt detta började med att min mor, när hon var ett litet barn, hade en barnflicka som tecknade. Hennes namn var Gärd Eriksson, hon var 16 och hon kom från en stor familj med 7-8 barn (bland annat tre systrar vid namn Bettan, Anne-Maj och Maj-Lis) i Ljuså, Boden. Gärd brukade teckna med min mamma, vilket var hur min mamma upptäckte sitt intresse för bild. Min mor introducerade det till min far och tillsammans hade de ett företag för nu många, många år sedan (det finns dock inte längre, de jobbar åt olika håll nu)

På företaget började min storasyster, min storebror och jag introduceras för branschen i mycket ung ålder. För att sedan ha erfarenhet nog att söka sig vidare, välja inriktnig och börja på andra företag. Det är lustigt, vissa kollegor på andra företag har verkligen sett mig växa upp. Sedan åldern 10. Och idag jobbar jag med dem. På branschfester när någon chef kanske druckit en för många glas med vin brukar detta komma upp. Det är roligt. Om jag kommer ihåg det rätt så började jag extrajobba där då och då sedan åldern 12, och fick på så sätt min ubildning och möjlighet att söka mig vidare, och avancerade i karriären tidigt i livet. Corel Draw och andra liknande program som man kan teckna och layouta med började jag självmant leka med i dagisålder, och på så vis hittade jag min fascination för vektorer. Haha. Sitta och jobba i vektorer som femåring. Det är roligt. Annars började jag teckna i Paintbrush (föregångaren till Paint i Windows) redan innan jag pratade. Min mor fick nämligen sin första dator 86, året jag föddes.

Det var inte på något vis påtvingat, det var ett stort intresse för lillgamla jag som drömt om att få jobba sedan dagisåldern (även om jag då var mer inställd på serietecknande och konst) och jag tänker på Gärd, som la den första grundstenen för familjs karriär, och jag hoppas att det gick bra för henne i livet.

Tack Gärd, för att du tecknade med min mamma, Kjerstin Fridén, när hon var barn. Tänk om du visste att det låg i grund för två generationers bildarbete, och förhoppningsvis fler efter oss. Min systerdotter, Freja Lantz Giraldo, söker just nu till konstskola. Hon blir den tredje generationen, och utan Gärd skulle det förmodligen aldrig ha hänt.

Gärd Eriksson, Bettan, Anne-Maj och Maj-Lis.
Det skulle vara roligt om någon visste vilke de var. Min mor skulle bli strålande lycklig.

Kommentarer
Postat av: clara

Här kanske kan va nåt! Min släkt o jag själv är ifrån Boden så jag kan kolla runt lite... Lycka till, cool historia.
http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=Maj-Lis+ericson&var=boden

Postat av: Angelica

Åh. Vad fint att allt detta började med Gärd från min hemkommun Boden. Tyvärr vet jag nog inte vem damen är, men det var fint ändå.

2007-05-05 @ 17:54:12
URL: http://ellenangelica.blogg.se
Postat av: Frida

Vilken fantastiskt fin historia. Ibland kan något till synes väldigt litet få grandiosa konsekvenser! Själv hade jag inte kommit på tanken att bli lärare om det inte vore för min underbare latinlärare som jag hade på gymnasiet hemma i hålan. Vem vet, kanske lämnar jag efter mig fler generationer lärare. Eller nej, hua, hemska tanke...

2007-05-05 @ 18:47:10
URL: http://randigtochprickigt.blogg.se
Postat av: Anna

Vilken fin historia! Tänk att en människa kan ha så stor inverkan...:)

2007-05-07 @ 16:26:01
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se
Postat av: Tant M

Jag tror mig veta vem Gärd är. Kommer själv från Ljuså men hon var betydligt äldre än mig. Hennes pappa hette Gunnar Eriksson och de bodde i Fallet mitt emellan stationsdelen och bruksdelen av byn. Jag tror att Gärd hade kvar en stuga i Ljuså till bara för några år sedan men det är jag inte helt säker på. Det stämmer att Gunnar och hans fru (kommer ej ihåg hennes namn) hade många barn.

2007-09-02 @ 00:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback