Idag ska vi bli fulla och ta av oss kläderna

image1794


IDAG är det Veckorevyns klädbytarfest. Inte förra veckan. Jag och datum.

Jag hade tänkt klä mig som eh hora, med tanke på kritiken som östs över Veckorevyn den senaste tiden då de lät en prostituerad kvinna på 25 uttrycka sig med sina egna ord (oh, the horror!) som ni kan läsa om här, på
DN.

Och eftersom att det även är klädbytarfest så blir väl det sympatiskt, också.

"See anything you like on me, baby cakes? Just rip it off yezz, I am ze whoooore!"

Slippa ta med tung väska. Bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

intressant att du ser så lätt på "lycklig hora"-artikeln. eller skrämmande. enligt mina erfarenheter är det flesta som läser veckorevyn mellan 9 och 15 år. jag är naturligtvis för tryckfriheten men jag måste säga att jag tycker att det med den läsarkretsen är mer passande att skriva om hur kul det är att typ cykla än hur kul det är att vara prostituerad.

Postat av: Karoline

Jag vill ju också byta kläder men ... äh, jag kunde ju inte ikväll. Skit också. Hoppas att ni får en trevlig kväll!

2007-11-28 @ 12:43:03
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Hanna fridén

Hilda-N: Nu, låt mig förtydliga vissa saker. Jag själv tror inte på konceptet "den lyckliga horan" och är strängt emot legaliseringen av prostitution, vilket jag skrivit om hundratals gånger i bloggen, känns det som. Däremot så lever vi i ett samhälle med tryckfrihet. Och med tanke på att allt man hör annars om prostitution är negativt och speglar en väldigt miserabel bild så skulle jag inte säga att det är en fara att Veckorevyn publicerar ett reportage som speglar livet positivt. Jag vet inte hur det var för dig, men jag kunde tänka själv i åldern 9-15 och en positiv skildring av något som alltid annars framställdes som extremt negativt skulle inte ha påverkat mig i en positiv riktning. Även om jag, på grund av min politiska ställning i frågan, vrider mig lite när jag läser om konceptet "den lyckliga horan" så anser jag ändå att man måste bidra med en nyanserad och bredare bild av det hela, då det blir väldigt mycket "pojken som skrek på vargen" och skrämselpropaganda att alltid porträttera ett ämne som något negativt.

Hela debatten kring prostitution är väldigt svartvitt, precis som debatten kring exempelvis droger. Detta gör så att ungdomar blir trötta och har svårt att ta det seriöst. Man vet att det är extremt oaccepterat att presentera en positiv bild överhuvudtaget. Man vet att det handlar om ensidig propaganda. Och i dagsläget är inte ungdomar lika mottagliga för det utan väljer istället att trotsa svartvita synsätt. Speciellt nu när alla har internet, och har växt upp i en värld där olika typer av information flödar väldigt fritt, jämförelsevis.

Vilket är sunt. Att folk inte tar saker på orden på samma vis.

Men, av just detta skäl måste man tillåta alla typer av utsagor för att inte förlora ungdomars respekt inför ämnet.

Nu blev inte det här särskilt koncist, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

2007-11-28 @ 12:49:58
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anonym

hanna: du har många poänger i vad du skriver, men om vi fortsätter på drog-paralellen, så skulle jag t.ex. tycka att det var fel om man i en tidning som läses av 9-15åringar skriver en artikel om att "knark är kul" där det berättas om en lycklig, glamorös människa som knarkar, utan att ifrågasätta eller ge andra bilder. jag ansåg mig kunna tänka när jag var i 11-15årsåldern men i efterhand kan jag se hur lättpåverkad man var.

2007-11-28 @ 13:15:55
URL: http://myspace.com/hilda_n
Postat av: Maria

Generellt sett i prostitutionsdebatten är det sällan de prostituerade själva som ges utrymme att komma till tals. Men experter, psykologer och politiker får säga vad de tycker, tänker och känner om prostitution. Även om jag har min egen åsikt om det kan jag också tycka att rapporteringen och vinklingen är sned.

2007-11-28 @ 13:23:39
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Just nu känns det inte så relevant med huruvida tidningen snackat med en hora eller inte. Däremot så känns det betydligt mer relevant att det hade varit jävligt roligt att vara där med alla ikväll och checkat kläder, men också jävligt bra om man fick inbjudan lite tidigare så att man kunde planera resan på 70 jäkla mil! Fuck

2007-11-28 @ 14:15:33
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Peter

Med tanke på att jag ytterst sällan cross-dressar blir det inte nån klädbytardag för mig. Jag får väl gå på typ Kings eller Cafes eller DVMans. Hemska tanke. Kanske skulle följt med dig trots allt, Hanna. Jag passar ju i din peruk, alltid nåt...

2007-11-28 @ 15:48:05
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Anonym:
Knark & sex är inte samma sak. Bara så att du har koll på det..

2007-11-28 @ 16:01:08
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Charming man.

Ha en trevlig kväll!

2007-11-28 @ 19:53:20
URL: http://failures.blogg.se
Postat av: xxx

För mig är problemet inte själva artikeln, utan att den är publicerad i en tidning med väldigt unga läsare. Annars tycker jag att dags Sverige är för fegt och tantigt. Röker man gräs så är man troligtvis en misslyckad person, säljer man sex så bör man stenas och kör man en Porsche med 500 hästkrafter så kritiseras man.

Tar man upp något som är Tabu för diskussion så får man ägg och sten på sig. Jag tycker att det svenska samhället bör vara mer öppet den här typ av diskussion.

2007-11-29 @ 00:43:44
Postat av: Agnes

SKiNHEaD BArBiEdOLL: Sex och prostitution är inte heller samma sak.

2007-11-29 @ 01:10:10
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Det är individuellt hur man ser på det, beror på hora från hora. För en del är det sex, för andra skådespel.

2007-11-29 @ 03:48:21
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Hanna P

Varför jag tror att man vanligtvis lite låter prostituerade in i debatten är ungefär som varför man inte låter en tjej med anorexi (i det stadiet där man fortfarande är hög på endorfiner) berätta varför man ska svälta sig själv.
Det är destruktiva handlingar där man utnyttjar sin kropp och de bör inte uppmuntras, särskillt inte av en tidning som veckorevyn.

2007-11-29 @ 13:59:26
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Emma *

Varför skulle folk som läser Veckorevyn vara 9-15 år? Nio år, då läser man väl typ Kamratposten eller Julia eller vad den där flicktidningen nu heter. Eller Frida. Man börjar väl snarare läsa VR när man är 15?

2007-11-29 @ 18:16:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback