Riddare Fridén!

image1784


Det är så roligt att kolla på min mormors fars riddarutnämning av första klass till den Kungliga Vasaorden. För det första blev han dubbad för att ha gjort en sak som senare visade sig orsaka en stor miljökatastrof i Sverige* för det andra var han en stolt man som ansåg att sådant var otroligt löjligt. Han fick utnämningen, vägrade ändra sitt namn till något fint och sedan vägrade han åka ner till Stockholm för att hämta upp det. Han var också snål, trots att han var miljonär, och ville inte betala ut den principella avgiften på några få kronor (typ 4 kronor eller så, har jag för mig) så datumet mellan utnämnandet och själva dubbningen skiljer sig med 4 år. Efter fyra år fick han arslet ur vagnen och åkte med motvilja ner för att betala sina 4 spänn.

Någonstans beundrar jag hans, ja, hans otroliga brist på intresse efter hela grejen. Sedan kan det visserligen ha att göra med att det ansågs väldigt fult, i hans trakter (LE NORRLAND YES, LE JANTELAG LE SUPERCHOCK!), att vara nöjd över en sådan sak.

Hade det varit jag hade det varit andra bullar, ser ni. Jag skulle ha tryckt upp stora affischer och placerat ut runt stan. Jag skulle ha presenterat mig som "RIDDARE FRIDÉN". Den här bloggen skulle heta "LE RIDDARE LE SUPERFASHION LE KUNGLIGA VASAORDEN LE FASCISTICO". Och sedan skulle jag skaffa mig en stor, blingig rustning och sprungit runt och slagit folk med lazersvärd från BR Leksaker medan jag skrek: "HAHA, riddaren dödar dig! Riddaren befaller dig! Kneel before le superriddare le superhot feministico!"

Men nej, icke då. Titeln gick ju till min mormors far, och titeln som riddare är strikt personlig.

Pisscrap. Och nu kan man inte bli det längre. Anuskungen.


*Han upptäckte att det var briljant att impregnera ledningar med arsenik. Och ja, ledningarna fungerade ju bättre. Men däremot så läckte det ocks ut, vilket förgiftade stora landmassor i norra Sverige.
 

Kommentarer
Postat av: alexandra

hoppas du sover gott =)

Postat av: Fixpix

Hej! Trevlig blogg du har.

Checka in min nya affärsidè!

/Fixpix

2007-11-27 @ 08:20:28
URL: http://fixpix.blogg.se
Postat av: Christian

"vägrade ändra sitt namn till något fint":
Men har någon någonsin ändrat sitt namn pga vasaordensutmärkelse, eller annan ordensutmärkelse? Många ändrade när de adlades, men det är såvitt jag vet en helt annan sak.

2007-11-27 @ 08:38:06
Postat av: Andy

Utan att vilja förringa värdet av din anfaders upphöjelse till Riddare av Första klassen av Vasaorden år 1959 vill jag bara påpeka att dubbning av nya riddare inte ägt rum i Sverige sedan 1865. Jag tror du tänker på den tradition som fortfarande lever i Storbritannien. Den som fick en kunglig orden 1959 fick glädja sig åt medalj och diplom. Utnämningen medförde inte heller några privilegier eller särskilda skyldigheter - skapandet av nya adelskap avskaffades i praktiken efter Sven Hedins adlande år 1902.

2007-11-27 @ 09:33:05
Postat av: Robin

Haha. 'Anuskungen'.. Det tyckte jag var roligt.

2007-11-27 @ 09:40:11
Postat av: Nadine

HAHAHAHAAHHA jag gråter av skratt!!

2007-11-27 @ 09:50:14
URL: http://primaryroad.blogspot.com
Postat av: KimJ - Vardag och Design hjälp

god morogn! ha en bra dag! Kram KimJ

2007-11-27 @ 10:16:38
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Hanna P

jasså det var han!

2007-11-27 @ 10:21:32
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Mia

Vill också ha en riddare i min släkt.

2007-11-27 @ 11:14:49
URL: http://heartofastar.blogg.se
Postat av: Hanna fridén

Christian: Ja, det är en annan sak!

Andy: Folk har inte blivit adlade sedan 1865, däremot har folks utnämnts till riddare. Adelskap ärvs ju, som bekant, ner. Även om det idag inte innebär några privilegier, som du säger. Däremot en sådan här riddarutnämning till den Kungliga Vasaorden är strikt personlig, och ärvs inte ner. Jag talar alltså inte om adelskap, och adelskap nämns aldrig i ovanstående text.

Robin: Personligen föredrar jag egentligen anusborgen!

Nadine: ^_^

KimJ: Tack!

Hanna P: Fast det var tydligen stolpar han impregnerade, sa mamma nu.

Mia: Jag är bara avundsjuk på honom!

2007-11-27 @ 12:12:12
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nadja

Haha vad kul:P jag tycker att du kan ta och ärva den titteln, då kan du springa omkring med lasersvärd från BR! :D

2007-11-27 @ 12:15:56
URL: http://thencloset.blogg.se
Postat av: Rockdoll

Jag vill också vara riddare :(

2007-11-27 @ 12:20:04
URL: http://Rockdoll.webblogg.se
Postat av: Kristina

Hahaha! Du är kalas tjejen!
Har suttit och läst igenom hela november delen av bloggen och skrattat massor (folk omkring mig i denna datasal tittar konstigt). Älskar ditt skriveri!

2007-11-27 @ 12:43:33
Postat av: Andy

Fram till ordensreformen 1974-75 kunde man bli Riddare av Vasaorden (eller av någon annan kunglig riddarorden). Men som jag nämnde innebar utnämningen inte annat än ära,medalj och diplom.
Dubbning med svärd avskaffades dock drygt 100 år tidigare i samband med att ståndsriksdagen ersattes av tvåkammarriksdagen.

Helt rätt - du nämnde inget om adel. Det var jag som gjorde det eftersom de medeltida riddarna i normalfallet var adelsmän som kungen dubbade till riddarvärdigheten. Det har dock inget att göra med Vasaorden eftersom adelskap aldrig var någon förutsättning för medlemskap i Vasaorden.

2007-11-27 @ 15:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback