SAS inrikesflyg

SAS har den senaste tiden haft reklam för inrikesflyg på TV. För det första är det ganska så förbannat korkat att göra reklam för inrikesflyg rent imagemässigt under en period då i princip alla är medvetna om hur otroligt dåligt det är för miljön, och för det andra så är det... ja, man kan tro att det är ett skämt, när man ser hur reklamen är utformad.

Det är en karta över Sverige, och sedan går det linjer mellan de olika flyplatserna. Linjerna ser ut som avgaserna som flygplanen spyr ut sig, mind you.

Nu, jag vet inte vem det är som suttit och utformat den här reklamen, men min spontana känsla är att det är någon som hatar SAS och tycker att de är pundhuvuden som vill pusha på sitt inrikesflyg under en tidsperiod då miljö och klimat ligger i störst fokus. Mig ger det intrycket att PR-firman hatar SAS och anser att de är grisar som skitar i allt förutom profit.


Men så är det väl inte. Det är väl bara någon som inte riktigt tänkt så långt som man kanske borde. Som bara tänkt på "estetiken" med rökmolnen, och tyckt att det verkar lite "soft".

Men det är väl en himla tur, ju färre människor som blir sugna på att åka inrikesflyg, desto bättre.
Så ibland är det en himla tur att folk inte tänker särskilt långt.

Kommentarer
Postat av: Evis

Vad glad jag blir när jag läser detta! Jag var väldigt politiskt aktiv i miljöfrågor när jag var yngre (innan familj,reumatism och jobb snodde all energi) och trafiken och dess utsläpp tillhör det jag verkligen fortfarande känner mig engagerad i. Så till den milda grad att jag till exempel har svårt att tycka riktigt bra om en människa som äger en SUV och, faktiskt, så till den grad att alla som regelbundet kör bil fast de bor i stan sjunker i min aktning.

Postat av: Hanna fridén

Evis: Håller med. Jag har jättesvårt att förstå varför man väljer att köra bil i stan när det finns kollektivtrafik. Och jag anser inte alls att kollektivtrafiken fungerar så himla dåligt som vissa andra tycker, heller.

Däremot anser jag att tunnelbanan borde gå längre. Kanske inte så himla ofta på natten men längre på natten så att folk inte behövde stoja en massa med taxi. Det vore bra!

Men jag är kanske partisk. Bil och buss gör mig åksjuk, så eh...

2007-11-07 @ 17:35:32
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: A-K

Med risk för att låta patetisk; vad glad jag är att jag hittat din blogg. Det här är bra, äntligen en bloggerska som faktiskt kan formulera sig. Yeey!
:)

2007-11-07 @ 18:02:08
Postat av: Lina

Jag tycker inrikesflyg kan vara bra ibland. Enda alternativet för mig att ta mig till stockholm är att flyga då det annars bara går bussar, vilket tar ca 14 timmar och är sjukt obehagligt.
Men där städerna ligger närmre så borde dom dra in på det, folk kan åka tåg istället.

2007-11-07 @ 18:03:29
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Kajsa

Säger inte du lite detta också kanske för att du är färgad av att du aldrig flugit? Okej, det är verkligen skitdåligt med flyg då det är väldigt dåligt för miljön men samtidigt så är det ju också ett sätt att åka kollektiivt. Båda mina föräldrar reser varenda vecka och flyger då istället för att sätta sig i en bil och köra. Javisst är det en pytteliten grej och chansen att de skulle köra bil till andra länder är liten men ändock. Jag anser att flyga faktiskt är kollektivtrafik det också. Och all kollektivtrafik är ju bra på sitt sätt.
Och estetik + flyg? Naaaa, hur få det att gå ihop?

2007-11-07 @ 18:16:43
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Jeanette

Jo men det är 16 timmars tågresa Göteborg-Luleå..Däremot tycker jag det är helt onödigt att flyga Göteborg-Stockholm t ex.

2007-11-07 @ 18:36:35
Postat av: Karin

SAS kör både pr och reklam inhouse, om jag inte minns fel. Förväxla däremot inte pr och reklam med varandra som ca 99 % av hela Sverige dagligen gör. Utomstående pr-byråer har sällan något att säga till om när det gäller utformande av reklam. Två skilda delar liksom.

2007-11-07 @ 18:36:59
Postat av: Hanna fridén

Kajsa: Men å andra sidan har jag åkt bil en massa också men tycker fortfarande att det är onödigt med korta bilresor? Varför skulle jag bli färgad av det här för att jag aldrig flugit? Jag menar, jag har ätit mat i mitt liv också, men är ändå emot att äta mat som är dålig för miljön.

"Och estetik + flyg? Naaaa, hur få det att gå ihop?"

Vad talar du om? Du får nog förtydliga, för jag har inte sagt att flyg är estetiskt. Utveckla!

2007-11-07 @ 18:45:05
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna fridén

Karin: PR och reklam är inte samma sak, nej. Och så har heller inte sagts.

Däremot så är det ju helt fel att PR-avdelningen inte har någon kontakt med de som utformar själva reklamen. När jag utformat reklam så är det ändå PR och säljavdelningarna som jag har kontakt med, just därför att de har ansvaret för hur ett företag framställs utåt.

Om företaget däremot inte har någon PR inkopplat så är det inte ovanligt att reklamföretaget sköter den delen själv, vilket är varför de allra flesta reklamföretag har folk utbildade inom PR i sin stab. Det handlar ändå inte bara om att saker ska vara snyggt, först och främst så ska det kommunicera väl och förmedla rätt budskap till rätt målgrupp.

2007-11-07 @ 18:58:08
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Evis

Flyg är till och med sämre än bil för miljön, trots att man är många tillsammans, så att det är kollektiv löser inte det faktum att man släpper ut mängder med koldioxid, kväveoxider och urea.

2007-11-07 @ 19:06:28
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Robert

Kajsa:

Det flyg dina föräldrar tar bidrar till ungefär 300 ggr mer växthusgaser som den eventuella bil de kunde åkt. Då räknar jag per person, så du kan ju ju tänka dig hur mycket mer växthusgaser det blir om man räknar alla flypassagerare. Så stor skillnad är det på flyg och bil. Det är alltså ingen kollektivresa som är bra för miljön. Jag tycker du ska övertyga dina föräldrar att ta bilen istället, i den mån de kan.

Hanna:
Vad ska ett flybolag göra reklam för om inte flygresor?

2007-11-07 @ 19:15:29
Postat av: Ulrika

Till Kajsa: Nja, fast kollektivtrafik är ju bra för att det sparar enerig, minskar utsläppen och såvidare. Detta är inte fallet med flyget; det är i princip alltid bättre att ta bilen än att flyga.

Sedan vill jag inte säga att alla som flyger är dumma i huvudet, för alla kan såklart inte alltid välja det bästa för miljön. men det har ju ingen sagt heller. x)

2007-11-07 @ 19:24:42
URL: http://kilklack.blogg.se
Postat av: Elina

Jag skulle till fullo hålla med dig om detta med inrikesflyg, om det inte vore för att jag har vuxit upp i Kiruna. Sträckan Kiruna-Sthlm tar 17 timmar med tåg, och jag har åkt den ett stort antal gånger. Då en flygbiljett bara är marginellt dyrare än en ligg- eller sovvagnsplats på tåg, och bara tar en bråkdel så mycket tid i anspråk, är det inte direkt förvånande att inrikesflyget fortfarande fyller någon funktion. I somras besökte jag Frankrike, och blev positivt överraskad över hur väl deras tågsystem fungerar. Om vi skulle ha tåg av samma typ som de här där (TGV), skulle Kiruna-Sthlm gå på mellan fem och sex timmar, vilket ju är en betydlig skillnad. Om det fungerade så också i Sverige, skulle man man med allra största sannolikhet slippa att hamna i samma situation som min bror gjort ett antal gånger; tvingas hoppa över en tenta förlagd den 22:a december för att öht kunna ta sig hem till jul (han, liksom numer också jag, pluggar i Uppsala).

2007-11-07 @ 19:51:55
Postat av: Karin

Men det tar emot enormt att ta tåget när flyget tar tre, fyra, fem timmar kortare tid och kostar fyra hundra mindre. Tyvärr.
Man kan ju kompensera för sina koldioxidutsläpp och ändå komma billigare undan än tåget!

2007-11-07 @ 20:04:28
Postat av: Jenny

Det är sjukt, men flyg är tydligen mer miljövänligt än (snabb)färjan över till gotland, känns helt apa, men så är det.

2007-11-07 @ 20:58:56
URL: http://pygmeestyle.blogg.se
Postat av: riksha

Är det säkert att en plats på ett halvfullt X2000 skitar ner mindre än en flygplansstol i ett litet inrikesplan? Får du betalt för att skriva om SAS nu?

2007-11-07 @ 21:37:11
Postat av: Hanna Fridén

riksha: Precis som jag skrivit i bloggen flera gånger, sagt i radio och i tidningar så skriver jag tydligt ut vad som är betalt.

2007-11-07 @ 22:02:43
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: H Karlsson

Beror ju på vad för flygplan vers vad för bil.
ett propeller plan drar mindre per km om det är fullsatt än ex en bil med 1 eller 2 i.

Flyget är transporterar ju för det mesta personer vilket jag tycker iaf att det är viktigt.
Mot ex lastbilar som åker kors o tvärs tomma och med onödiga prylar..

Tror folk skulle kunna tänka sig att betala sitt fulla externa pris för flygresor, men ex inte för at t få sin senaste pryl hemkörd eller en betala 500kr kg för en paprika som har åkt land o rike runt.

2007-11-07 @ 22:41:54
URL: http://www.soca.se
Postat av: Annan

Inte för att besserwissra, men nu gör jag det ändå: Linjerna efter flygplan som man ser på himlen är inte avgaser, det är kondens/turbulens från vingspetsarna. Du tror inte att det är möjligt att det är det dom försöker härma i reklamen?

I övrigt håller jag med dig. :)

2007-11-07 @ 22:52:30
URL: http://sinistrare.wordpress.com
Postat av: mandy

Jag bor i England så vi brukar flyga hem ca två gånger /år. I somras bilade vi hela vägen och det var minst sagt en jobbig resa. Så länge man inte flyger flera gånger i månaden varje månad tycker jag det är okej att ibland flyga !? Inrikesflyg förstår jag mig nog inte på - inte i Sverige iallafall, kanske i Ryssland och USA för att det är så stort men i Sverige kan man ju åka tåg jättebekvämt.

2007-11-08 @ 16:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback