Uzbekistan, barnarbete och H&M

I SVTs Agenda som jag tittade på igår så tog de upp barnarbete. Specifikt: HM:s underleverntörer vars underleverntörer köper bomull från Uzbekistan framställt med hjälp av barnarbete.

Nu, H&M har försökt komma bort från all dålig publicitet de fick för många år sedan när de använde sig av både barnarbete och väldigt underbetalda arbetare. Nu försöker de fokusera mer och mer på miljövänlig produktion, samt det faktum att de bestämt med underleverantörerna de har direkt att dra upp minimumlönerna för deras arbetare i andra länder där de var underbetalda. H&M har egna kontrollanter som åker runt i världen för att säkerställa detta faktum. Ett ansvar som jag anser att ett stort företag SKA ta när de har makt att göra så.

Men hur gör man i ett fall där det handlar om barnarbete? Som dessutom handlar om en underleverantörs underleverantör? Det är svårt, men det måste göras något åt det. Man kan inte bara avbryta affärsavtalet, då det kan leda till att barnen blir utan inkomst och svälter istället. Och jag ser hellre att ett barn arbetar än att det dör, såklart.

I Sverige har vi den ekonomiska möjligheten att undvika barnarbete, men den finns inte i alla länder, och vi måste tänka på att vi, i Sverige, hade barnarbete tills för inte alls så lång tid tillbaka. Att ta för givet att fattiga länder ska följa exakt samma etiska regler som ett rikt land är naivt, och faktiskt, egocentriskt och snobbigt.

Vad man istället måste göra är att gå in och hjälpa till ekonomiskt.

Henrik Lampa, Miljösamordnare på H&M, säger att man inte tänker avbryta samarbetet, utan att man hellre vill arbeta proaktivt. Det är ett val som är mer vettigt än säg Borås Wäfveri, som istället valt att avbryta allt samarbete med Uzbekistan (vilket jag får lite kalla kårar av, använda barnarbete trots etiska fel men avbryta samarbetet när det uppkommer i media för att ge en god bild utåt?) utan att veta vilka ekonomiska besvär detta ger barnen och dess familjer.

Nej, precis som Henrik Lampa säger så måste man arbeta proaktivt. Man ska inte avbryta samarbetet, istället bör alla rika länder som använder sig av den Uzbekistanska bomullen gå ihop för att försöka förbättra förhållandena för barnen.

För precis som Bamse säger: "Är man mycket stark så måste man även vara mycket snäll."

Att avbryta samarbetet vore snarare som att skjuta barnen rakt av, istället för att hjälpa dem. Och det borde vi, trots vår västerländska snobbism, kunna förstå oss på.



Om du missade Agenda så kan du läsa en sammanfattning på Aftonbladet:
http://aftonbladet.se/nyheter/article1328414.ab
 

Kommentarer
Postat av: H

Håller med dig fullständigt!

Postat av: Rabbi von Sydow

Håller med dig, och som Herr Lampa sa, bomull är som olja - sjukt svårt för HM, i detta läge, att ändra på hela världens produktion.

2007-11-26 @ 17:07:36
URL: http://dagenstorrenttips.blogspot.com/
Postat av: Maria

Kan bara hålla med dig!

2007-11-26 @ 17:22:54
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: infoswede

Äntligen någon som har något vettigt att säga. Håller med dig precis i *gå in och hjälpa till ekonomiskt*

2007-11-26 @ 19:01:01
URL: http://www.infoswede.com/
Postat av: Emelie

Hanna. Du är klok som en gammal hund. Bra där.

2007-11-26 @ 20:33:09
URL: http://lussefia.blogg.se
Postat av: alexandra

håller med!

2007-11-26 @ 20:37:09
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: malva

herregud vad korkat. snobbism? vad skriver du mänska?
jag vet inte ens var jag ska börja.
kan skriva mycket om uppförandekoder som företag som hm använder som medial kosmetika utan någon som helst insyn från oberoende organisationer. ingen följer upp, ingen vet vad som händer. men man påstår saker.
och jag kan skriva om att arbetsrätt och barns rättigheter inte har något samband med att "vara ett rikt land" som du skriver. i tredje världens länder finns alltid en liten överklass (ofta tio procent av befolkningen) med enorma rikedomar som berikat sig just på avsaknaden på ekonomisk och rättslig demokrati. på barns och fattigas nöd.
men det känns som slöseri på bokstäver att förklara sånt på den här urkorkade bloggen.

2007-11-28 @ 14:24:14
Postat av: Hanna fridén

malva: Att föra en debatt med ord som korkat och dylikt är något som jag visserligen aldrig varit med om att någon som faktiskt är engagerad och insatt i ämnet ägnar sig åt, menmen. Det torde kanske vara bättre om du uttryckte dina åsikter istället för att komma med personliga påhopp om du vill ha din åsikt fram, då det snarare verkar som att du vill kasta galla istället för att föra en diskussion.

Men, jag ska bortse från detta, även om jag borde ignorera dig.

Nu, om man väljer att bojkotta istället för att jobba proaktivt för att få bort problemet med barnarbete (som jag skrev i texten) så innebär det istället att barnen svälter. Vad gäller välbärgade länder är det möjligt att det, inom en viss tid, skulle innebära förändring, men det innebär även att en hel massa barn skulle falla offer i omvandlingsprocessen. Och det är inte ett offer som i alla fall jag vill göra, jag vill hjälpa barn, inte DÖDA DEM.

För det andra, Uzbekistan råkar vara världens näst största bomullsexportör, vilket innebär att det inte skulle innebära en skillnad om H&M såg till så att ingen bomull kom därifrån. De har kunder i vilket fall, så det skulle bli platt fall. Vad som måste göras är att företagen som köper bomull från länder i sådanna här situationer är att gå ihop, sätta press, och förändra.

Sedan är det självfallet fel att H&M uttalar sig som ett företag där det inte förekommer barnarbete i något led. Det är något de måste ända på, då det uppenbarligen inte stämmer. Och man måste vara ärlig mot sina konsumenter.

Men ja, du kan ju fortsätta hålla på din bojkottslinje vilket innebär att du MÖRDAR barn istället för att hjälpa dem, så fortsätter jag hålla min min linje där man HJÄLPER. Jag är med i Rädda Barnen och Amnesty exempelvis och skänker stora summor pengar för att de här projekten ska kunna fungera (eftersom att alla hjälporganisationer vad gäller barn är av samma åsikt som jag, man ska inte DÖDA barn och de går till väga på sättet jag skriver) medan du bojkottar och alltså bidrar till värdsvälten bland barn.

Grattis.

Jag föreslår att du faktiskt tar och skaffar dig lite kunskap i ämnet och, för den delen, lär dig att föra en debatt utan påhopp.

2007-11-28 @ 14:36:17
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Johannes Roswall

Tja Hanna.

Några tankar och frågor.
Du använder begreppet "MÖRDAR" barn när du skriver om att Malva bojkottar H&M, jag kan inte låta bli att tycka att du tar i lite hårt. Sen skulle jag gärna vilja veta var du får din fakta ifrån, att barnen dör? Och hur Malva mördar dem genom att bojkotta H&M?

Sen måste jag påpeka att om än "bara" H&M skulle se till att de inte använde barnarbete skulle det självklart göra skillnad. "Don't despise the small beginings" liksom.

Nåväl, annars intressant inlägg med tänkvärda tankar!

2008-01-27 @ 11:11:54
URL: http://oppethus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback