Säg nej till KNARK

Jag vet inte om jag ska vara upprörd eller glad.

Häromdagen ölade jag med en tjejkompis som är en klassisk partyknarkare (går bara ut på Söder, inget Sturerplan inblandat) som också är på sluttamparna av sin journalistutbildning. Hennes slutprojekt är att prata om sunt knarkande, partyknarket, som då inte ska göra någon något fel.

Och ena handen håller jag med. Jag tror inte att någon fuckar sitt sitt liv för att de rökt hasch lite då och då. Om inte annat så tycker jag att det är fel att utmärka dem som brottslingar.

Och andra sidan är jag extremt rädd för droger och allt vad det innebär. Jag har så många kompisar som sagt att de kan hantera partyknarket, och att det varit ett bättre alternativ till den aggressiva alkoholen - Men som sedan blivit helt fuckade. Blivit knäppa, förlorat läsarförmågan, gått på avgiftning och så vidare.

För att inte nämna ett ex. En kille jag var tillsammans med väldigt länge, som jag gjorde slut med när han började knarka. Jag kunde inte hantera hans knark, och såssmåningom blev han mycket riktigt dum i huvudet och fuckad beyond reason. Jag kunde inte tala med honom, för att han var sinnessjukt puckad och knäpp varje gång han gick ut. Värre än den värsta alkisen, helt enkelt.

Och jag är rädd för knark. Jag har aldrig gjort det själv, men... Ja, när jag gick ut när jag var mycket ung så var det helt enkelt för många som åkte dit på det. Vi ritade av stämplarna till Tech Noir, plankade in på alla alternativa Söderklubar som finns och så vidare.

Och så träffade de någon som hade något och de åkte dit så jävla rejält, trots att de envetet insisterade på att det var bättre än alkohol.


Men alltså. Jag vet inte. Jag har sett så många bli pajjade av partyknarket, jag har sett så många bli dumma i huvudet av det. Och för att inte nämna hur de blir när de knarkar! Alkhohol må vara en aggressiv drog för många, men du blir inte så jävla inne i din egen värld och full av oförståelse som med knark. Vilket leder till händelser som är så ofantligt destruktiva att det inte är klolkt.


Jag hatar knark. Har alltid gjort. Kommer aldrig någonsin ta det själv. Aldrig.

Jag har pratat om det här i min blogg förut och fått så myckert bashing.
Men nej, jag tycker verkligen att det är fel. På riktigt. Ni sabbar bara er själva.

Och jag har sett det hända för många vänner. Faktiskt så har jag sett det hända samtliga som sagt att de kan hantera det. Jag tror inte på droger, alls. Jag tror att det är skit.




Det gjorde mig bara ledsen ikväll. Ingen orsak. Bara, jag kom och tänka på saker, vad folk gjort. Hur de pajjat sig. Och jag blir ledsen.

Säg fanimej nej, allt skitsnack om hantering är bara lögner. Jag har sett så många vänners liv raseras, och en pojkväns. Säg för i helvete bara nej, skiten gör er dum i hvududet. Punkt.



PS. URSÄKTA EVENTUELLA STAVFEL. TRÖTT OCH LITE FULL. NEJJUSTDETJA, INGEN URSÄKT. RÖVEN.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag håller helt och fullt med dig!

Postat av: Ely

Man kan inte säga att alla som knarkar fuckar sig. Jag känner flera som inte har några problem alls med det. De har inte blivit förändrade, puckade eller beroende. Då pratar jag bara om hasch.

Men visst, om man ska partyknarka en gång i veckan fattar jag att suget kan bli lite stort, trots att det inte är beroendeframkallande. Det blir väl en vana som man gillar och vill dra ut på, eller något.
Jag fattar inte riktigt heller hur man kan vilja gå ut efter att ha rökt på. Det måste bara vara konstigt och jobbigt.

Men du glömmer att folk är olika, det är nog fler än du tror som röker på lite då och då, utan att få några problem av det.

2007-10-25 @ 07:30:26
Postat av: klara j-r

mycket bra inlägg! jag håller totalt med dig! viktigt att du skriver om det...jag blir lite gladare i själen när någon tycker som jag och vågar ta ställning och inte bara faller för frestelsen och trycket.

2007-10-25 @ 08:06:30
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: rox

Jag håller med dig till 100%!!!BRA inlägg! Verklighetstroget, inte bara massa antidrogtjafs som man ser överallt.
Men som Ely skriver här uppe, folk som röker på ibland har inga problem med att sköta vardagen. i o med att marijuana är en så pass lätt drog.
Jag är en av dom som röker marijuana ibland. Och det är nog fler än vad du/ni tror som gör det! Ha det bra Frida! Kram

2007-10-25 @ 08:44:24
Postat av: digi

vet precis vad du pratar om. har vänner som åkt dit rejält. alla jag någonsin träffat som menar att de kan hantera det går det överstyr för på ett eller annat sätt så småningom.

dejtade en kille för ett tag sen. då tog han nåt kanske några gånger om året och var orolig för sin kompis som han var rädd började gilla det lite för mycket. nu är det i princip varje klubbkväll. sa till honom i början vad jag tyckte om det och vad andra jag känner råkat ut för, de som också trodde de kunde hantera det. frågade honom om inte hans kompis menade att han kunde hantera det etc.

man ljuger bara för sig själv. saker som är beroendeframkallande ska man inte tönta omkring med. det är som med rökning, erkände inte för mig själv att jag var nåt så obetydligt som rökare förrän efter säkert tre år som rökare..:)

men!, jag tycker ändå att det är skillnad på att röka gräs nån gång ibland och att dra upp saker i snoken etc.

2007-10-25 @ 08:54:39
Postat av: Hanna P

Jag tycker det är farligt när folk tror att de inte kan bli beroende utan att det bara är en partygrej. Helt ärligt är väl många av oss beroende av att dricka alkohol när vi går ut eftersom vi är rädda att det blir en tråkig fest annars, samma rädsla kan säkert även uppstå med droger.

2007-10-25 @ 09:07:55
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Maria

"Jag har pratat om det här i min blogg förut och fått så myckert bashing."

För att du inte gör skillnad på olika sorters knark, kanske? Eller det kanske du gör, men det framgår inte i inlägget i så fall.

2007-10-25 @ 10:24:28
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Mikaela

Blir så trött på dem som påstår att cannabis är ofarligt. Visst har det historiskt sett informerats felaktigt om det i skolan och så, men jag tycker ändå det är uppenbart att man blir trög av det.

2007-10-25 @ 10:30:47
URL: http://stalkamig.blogg.se
Postat av: STORA KATTDJUR

MEN VADÅ! VI STORA KATTDJUR BEHÖVER FÅ RÖKA LITE ZEBRA DÅ OCH DÅ! DET HÖR TILL VÅR KULTUR! DET ÄR VIKTIGT FÖR OSS OCH UTAN DET BEHÅLLER VI INTE VÅR IDENTITET SOM SAVANNENS KUNGAR?! :(

2007-10-25 @ 11:06:29
Postat av: Käthe

Bra inlägg! Det verkar som det ökat något enormt. När jag "var i svängen" på 90-talet var det ganska lugnt. Är emot droger och har aldrig heller använt det. Och har ingen lust att testa. Jag kan bli härligt flummig utan droger. :)

2007-10-25 @ 11:17:50
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Lotta

Jag håller med.
Jag fördömer inte dem som rökar på ibland, men jag vill inte själv.
Och jag har många vänner som fuckat upp sitt liv totalt och ett par få som t.o.m tyckt att det blivit så tungt att de valt att ta sitt eget liv innan de ens hunnit bli 30.
Därför kan jag bli mer än lovligt arg på alla dessa "partyknarkare" som nästan propagerar FÖR drogerna.
Kanske skall tilläggas att jag inte är speciellt förtjust i folk som inte vet vad de tål då det gäller alkohol heller och är själv måttfull, men ingen nykterist.

2007-10-25 @ 11:35:44
URL: http://saxiquine.blogg.se
Postat av: anna

jag har aldrig riktigt förstått grejen med att partyknarka hasch och gräs! man blir ju sjukt seg och osocial av det, inte särskilt party..! visst på efterfesten eller tv-spelskvällen. men på fest? wierd.
och alla andra illegala droger är ju bara skitläskiga, beroendeframkallande och hjärncellsstympande..
och en bra sak med alkohol som ofta glöms bort som är skitbra: det är ute ur ditt system ganska snabbt! hasch kan ju fastna i månader..

2007-10-25 @ 11:52:45
Postat av: La Fleur

Bra inlägg. Håller med och skönt tt höra att ngon annan som också vistas rätt mkt i ute-mijö tycker som jag. Ofta kan jag få en känsla av att det bra är jag som inte knarkar. Speciellt när man bor i berlin. Men så är det ju inte. Bra!

2007-10-25 @ 12:46:20
URL: http://www.housewives.blogg.se
Postat av: Anna

Håller helt med dig.
Tycker dessutom att man allt för sällan tar upp droghanteringen och de otrevliga typer som försöjer sig på den. Att köpa knark är att ge pengar till smugglare, gangsters och maffia i olika länder.

2007-10-25 @ 12:47:23
Postat av: daniel

hear, hear.

2007-10-25 @ 12:47:50
Postat av: Kajsa

Knark är bajs. Så är det faktiskt. Fast man kanske inte ska säga så till dig? Du som är väldigt inne på detta med...bajs? Fast knark är (en annan sorts) bajs!

2007-10-25 @ 13:34:49
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: knyttet

Ytterligare en onyanserad röst i den svenska "knark"-debatten. "Knark", är det överhuvudtaget ett gånbart begrepp? Hur ska man genom att använda ett så slentrianmässigt ord som "knark" kunna gör hela det komplicerade ämnet rättvisa? Ger opiater upphov till samma typ av samhällsproblem och sahällskostnader som MDMA eller cannabis? Blir "alla" sega av knark? Blir "alla" beroende? Är det "knarket" som är farligt eller är det selektionsprocessen som fångar upp de som redan är sårbara?

Jag är tämligen övertygad om att dina illa motiverade "säg nej"-uppmaningar inte biter vidare bra då de är så... ovassa. Jag tycker du brukar hålla en högre nivå på dina inlägg än så här. Skärpning! hehe

2007-10-25 @ 13:38:19
Postat av: Ida

Håller med dig, helt och hållet. Tycker att du har beskrivit och motiverat din ståndpunkt väldigt bra. Heja Hanna!

2007-10-25 @ 13:41:55
URL: http://idaasp.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Tack. Bara för att vissa "inte fuckar sig" så är det inte en anledning att knarka. Jag gillar iofs inte att folk dricker sig fulla heller. Alkohol är bara en allmänt accepterad drog och det gör det ännumer bekymrande.

2007-10-25 @ 13:44:28
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Rabbi von Sydow

Sunt knarkande är ju precis lika smart som sund prostitution. Finns inte!

2007-10-25 @ 14:18:39
URL: http://dagenstorrenttips.blogspot.com/
Postat av: anna

åh, det är så bra att någon som du äntligen vågar skriva sånt här! det behövs verkligen.

du är bäst hanna!

2007-10-25 @ 15:10:25
Postat av: Liz

Håller absolut med dig! Aldrig att jag tänker testa på knark, tunga som lätta droger! Inget!

Måste bara få säga att cannabis kommer leda till tyngre droger när det inte längre ger en kickar, om man tagit drogen länge. Även partyknarkare, för att de sedan får svårt att festa utan droger i kroppen. Så är det bara! Man Tror man har kontroll!

2007-10-25 @ 15:34:15
URL: http://liz130390.webblogg.se/
Postat av: eju

Håller totalt med dig. Jag blir trött och ledsen av alla drogliberalers propaganda. Om man vill sabba sin kropp är det upp till var och en, om man är myndig. Men att propagera och släta över de dåliga konsekvenserna är fruktansvärt sorgligt för det övertalar fler, ofta unga människor att börja med droger.

Min lillebror är en av dem, jag är fruktansvärt orolig. Han är 17 år och har helt och hållet köpt snacket om "sunt partyknarkande". Jag vet att han fått tag på lite "frön" och annat, och har varit ute med sina kompisar och plockat svamp. Han blir väldigt arg när jag frågar om detta. Våra föräldrar har försökt att tala honom till rätta, men allt han snackar om är hur fantastiskt det kommer bli när han är 18 och kan "göra vad fan han vill". Synd att det är så roligt med sinnesförändrande substanser, det sabbar folk och är hemskt för anhöriga som ser sina nära och kära fucka upp sina liv.

Förövrigt funderar jag på att lägga av med alkohol, ser även hur det sabbar allt fler vänners och bekantas tillvaro.

2007-10-25 @ 16:08:36
Postat av: Anton

allt du säger är ju rätt och friskt som vanligt hanna. i övrigt tycker jag att det är ju en diskussion med hål i eftersom vi pratar personligheter, olika droger, olika uppväxter osv osv.

Det intressanta för mig i det här inlägget är ju vad du anser om människor som tar droger. Skit samma vad för typ av knark. Det är ju saken i sig. Kan du hata knark utan att hata personen som knarkar?

kram

2007-10-25 @ 16:34:56
URL: http://technoetc.blogspot.com
Postat av: Kicki

Liz: Långvarigt användande av cannabis BEHÖVER absolut inte leda till tyngre droger. Där har du fel och jag känner flera exempel på det.

För övrigt tycker jag att detta inlägg var jäkligt bra. Man blir varken smartare, snyggare eller rikare av droger. Inga fördelar alltså, enligt mig.

2007-10-25 @ 16:48:39
Postat av: Sjuksköterska

Tänk på att cannabis lagras i fettet i hjärnan och kan om man har otur komma och spöka senare i form av psykossjukdom.

2007-10-25 @ 17:44:18
Postat av: Liz

du känner flera av exempel som isf kanske inte använder det tillräckligt ofta.
Studier visar att cannabis faktiskt leder till det vid relativt kontinuerligt bruk. Jag har läst om droger hela hösten i skolan, skrivit flera vetenskapliga arbeten på det också.

2007-10-25 @ 19:56:55
URL: http://liz130390.webblogg.se/
Postat av: rosanna

Cannabis är gott och nyttigt :D Legalize it

2007-10-25 @ 20:19:31
Postat av: bobbo

alkohol är en drog. punkt sluuuut.

2007-10-25 @ 20:58:03
Postat av: digi

aså, i mitt inlägg handlade det inte om cannabis, vilket jag ser som en relativt trevlig drog..i vissa avseenden. det är en hanterbar drog på ett annat sätt än vissa kemiska substanser.

de jag skrev om använder/använde kokain och amfetamin. och jag kan säga att det är väldigt mycket jobbigare att umgås med en person som går på sådana droger. skitjobbigt faktiskt.

men, jag vet att även cannabis kan fucka upp en rejält. speciellt vid ett långvarit dagligt bruk. hade en nära vän för några år sen som rökt på i princip dagligen i ca 10 år. han blev schizofren. på riktigt. mycket sorgligt att se.

2007-10-25 @ 21:15:25
Postat av: Malin

Men människor lyssna på Hanna!! Hon har ju så rätt, så rätt!!!! Knark är bara skit måste man berusa sig så ska man faan i mej ha en rejäl bakfylla som straff!!! (som med alkohol) Lyssna nu knark är bajs! (Nej jag är inte nykterist!)

2007-10-25 @ 23:06:26
Postat av: Sofia

om knark är bajs så är jag förstoppad 24/7!
lika rädd för droger som du, ser heller ingen orsak att börja med nåt man VET är asdåligt!!

2007-10-25 @ 23:09:41
URL: http://chinche.bloggspace.se
Postat av: Anonym

Det här var den mest infantila drogdiskussion jag någonsin sett.

2007-10-25 @ 23:30:16
Postat av: Jessica

Jag har inte läst några kommentarer här och kommer inte göra det, det behövs inte - allt som behöver sägas om knark står i Hannas inlägg..
Jag har också sett det gå utför när det gäller vänner, har själv blivit erbjuden - men tackat nej. Jag är också rädd för knark, det skulle nog fler vara om de sett vad det kan göra med människor. Och vad fan är det som säger att just "jag" kommer klara mig från beroende och dumhet. Ingenjävlating! Dessutom, de som blir beroende av skiten erkänner det ju inte heller, för just de kan ju faktiskt hantera knarket...yada, yada - bajs!!.. Så Hanna, jag kunde inte sagt det bättre själv. Säg bara nej. STOR JÄVLA MARKERANDE PUNKT!!

2007-10-26 @ 00:16:35
URL: http://ikkas.blogg.se
Postat av: Ira

Jag håller med dig helt och hållet. Det är inte så mycket substansen i sig som själva undansmygandet som jag anser är den värsta boven. När man väl lärt sig kringgå systemet och hitta sätt att få tag i olagliga substanser är det otroligt lätt att gå in på tyngre grejer. Med det inte sagt att alla fortsätter in på hårdare droger, men det är otroligt mycket lättare när man hittat en langare som fixar åt en och fått in vanan av att bruka olagliga saker.

2007-10-26 @ 16:45:15
Postat av: Tin

Hej! Jag tror att det här med droger är en kulturell sak, jag har bott i Spanien sen jag var 19 och här räknas cannabis inte ens som drog, alla har en väldigt "laidback" attityd och det är ingen större grej att röka en splif på lunch rasten, här känner jag ingen som har "gått ner sej" på cannabis även om det röks betydligt mycket mer här än i Sverige. I sverige har typ vareje person jag känner som börjar med cannabis haft problem, rökt för mycket, tappat kontrollen, börjat med andra droger etc.
Jag tror detta har att göra med samhällets syn på t.ex. cannabis, Jag ser samma problem här i Spanien med Kokain som i Sverige med cannabis.

2007-10-26 @ 20:51:28
Postat av: rosanna

SNYGGT! Det är så jävla dålig attityd till cannabis i sverige men i nästan hela övriga europa är det helt accepterat, eller blir mer o mer accepterat. jag läste i nyheterna att ett flertal europeeiska länder hade gjort lagändringar gällande cannabis. Några länder har legaliserat (kommer ej ihåg vilka) att man får odla mindre mängder för eget bruk. Det är ju just de som är grejen, genom att hålla det olagligt i sverige så spårar folk ur genom att man blir erbjuden andra sorters knark hos dom "dealare" man besöker. då blir det ju lättare att testa nåt annat eftersom marijuana figurerar i så pass oseriösa kretsar. massor med människor röker marijuana, så är det bara och de kommer dom fortsätta med. Det kostar mer för staten att hålla det olagligt än vad de skulle kosta att ha det lagligt.. och polisen skulle kunna ägna sig åt andra mer allvarliga brotten!

2007-10-26 @ 22:58:43
Postat av: Sarah

För ett halvår sedan när jag gick i 9:an, föreläste en man på 40 år om droger för alla nior i skolan.
Han hade varit drogfri i 20 år. Han missbrukade knark från 12 års ålder, han knarkade alltså i åtta år. Det var en av de hemskaste, mest bedrövliga livshistorier jag någonsin hört.
ALLA kan bli missbrukare. Medan vissa dock "klarar av" det i flera års tid "utan" några grövre skador, kan andra dö vid första drogtillfället.
Han var mobbad i skolan, därför började han knarka. Han hamnade i fel umgänge, och blev missbrukare. Han blev grovt kriminell på köpet, eftersom att han gjorde sig av med tusentals kronor varje dag, allt till knarket. Han blev en levande död, ett skelett, han fick minnesluckor på flera veckor i sträck. Samtliga av hans kompisar från den tiden är döda. Han misshandlade och rånade, han misshandlade till och med personen han älskade allra mest - sin mamma. Han och hans kompis skulle spränga något kassaskåp påtända, och hans kompis sprängdes i tusen blodiga bitar.
Nu har han flera inre skador bland annat i lever och i hjärnan, han har hallucinationer och kan inte få barn. Han älskar barn, sa han.

Om man knarkar efter att ha läst det här så är man nog genuint dum i huvudet.

2007-10-27 @ 01:02:23
Postat av: jessica

jag tror knappast att det bara är på söder. Tvärt om skulle jag vilja säga... stureplan = kokain

2007-10-27 @ 10:24:06
Postat av: Hanna

Käthe"Jag kan bli härligt flummig utan droger. :)"
Va fan vet du om det om du inte testat nåt annat?

2007-10-29 @ 22:34:21
Postat av: ros

till skillnad från alkohol så är cannabis en intelligent drog.. Man slappnar av, funderar & filosoferar. Tänker lite i andra banor. Det är antagligen en av anledningarna till att det är olagligt också, systemet vill inte att vi ska tänka för mycket, de vill ha kontroll över oss. Människan har brukat cannabis i över 5000 år och hjärnan har anpassats för det med tiden. ALLA människor har cannabinoidreceptorer i hjärnan, en grej som bara tar emot cannabinoider. I o med att cannabis är ett så mångsidigt läkemedel så kämpar läkemedelsföretagen för att hålla det olagligt + att växten även kan användas till att göra tyg, mat osv.. Hampa är miljövänligare & slitstarkare än bomull. Så bomullstillverkarna är ju inte så sugna på att legalisera heller. Och de är STORA företag med massor av pengar inblandat, så de gör ju va de kan för att hålla det olagligt.. Det finns många anledningar till varför det är olagligt, men att det är skadligt är egentligen ingen anledning längre, eftersom det finns hur många forskningsrapporter som helst på att det inte är så farligt som man trodde från början. Nyligen släpptes en forskningsrapport där de upptäckt att cannabis är den enda drogen som faktiskt kan ÖKA hjärncellerna.

2007-10-31 @ 17:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback