Skryt och fantasi

Fick lite perspektiv ikväll. Det fick jag.
Pratar en hel del om mina goda inkomster och min framgång. Det gör jag. Till en grad där... ja, ibland stör det folk.


Men det finns en anledning till det hela.
Och det är, ja, jag hade det inte så en gång i tiden.

Kommer ihåg när jag gick i trasiga kläder. Kommer ihåg när jag levde på 200 kronor i veckan. Kommer ihåg när jag hade en matbudget på 300 kronor i månaden.

Kommer ihåg hur jag inte kunde studera för att det gick åt helvete för en familjemedlem, och inte ville att denna skulle hamna på gatan och var tvungen att börja jobba istället. Vid 16. Efter 2 års sjukskrivning. Kommer ihåg det. Kommer ihåg hur jag började jobba så tidigt som 12.

Det har liksom inte alltid varit bra, så att säga.

Och sedan PANG! Sedan började det gå bra.
Det skrämmer mig, glädjer mig, äcklar mig och... ja. Allt. Framförallt upplever jag det inte som att det är verkligt. Efter all strävan. Bara PANG! Och jag måste prata om det som en saga, i en slags mani.

För det är ju inte på riktigt, eller?
Eller är det?
Kan det?

Satan.

Vet inte riktigt var jag har mig själv, så att säga. Allt känns bara lite sjukt.
Från att inte ha ett enda helt plagg, allt i fel storlek till att ha en garderob som inte ryms på 12 kvm. Från att ha ätit havregryn till att käka ute princip dagligen. Från att skramla till folköl till att... Nä. Nu lägger vi av här, va.

NI får stå ut med mitt skryt, era jävlar. Var inte så himla missunsamma.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Jag tycker att du har all rätt att skryta.

2007-09-06 @ 01:22:45
Postat av: Em

Skryt på du Hanna!
Jag gillar när det går bra för folk. Det gör mig hoppfull inför framtiden.

2007-09-06 @ 01:46:00
Postat av: Evis

Håller med Em, det är faktiskt kul när det går bra för trevliga, smarta och intressanta människor.

Postat av: Misha

Jag tycker som Em, ser man hur framgången dansar för andra blir man bara peppad själv. Man får lite insikt på hur man har det, får lite hopp om hur det kan bli. Och framförallt inspiration. Folk är så jävla cyniska som anser att ingen kan ha det bättre än en själv och tar det för givet att man snålskjutsat sig dit. Skryt på. Det klär dig, på alla positiva vis.

2007-09-06 @ 09:12:49
URL: http://endlessnessego.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Skryt så mycket du vill och bry dig inte om den svenska (totalt idiotiska) jantelagen! och grattis till framgången :)

2007-09-06 @ 09:33:09
Postat av: anna

jag tycker om ditt "skryt"..fast jag har aldrig ens tyckt att du skytit..inte här i bloggen iaf..eller på fatale vilka är de enda sammanhang jag känner till dig i.
Har en fråga till dig..du kanske tycker den är dum eller så men..
Jag har precis startat eget företag och ska försöka överleva inom grafisk design, foto,illsutration,annonsforgiving med mera..
Och jag
känner ingen inom de branschen och jag bor i en liten stad där det mest är industrifolk och butiksbiträden..så jag har inte så många att bolla med eller rådfråga.
Jag tänkte höra med dig, som har många års vana inom branschen:
Vad är rimligt timpris för att utföra jobb - t ex grafisk profil?
Fick en förfrågan igår av en bloggare om hon kunde få "låna" en av mina illustrationer til ha i sin header på sin blogg.
Men jag vill inte "låna" ut den utan få betalt för den.. Vad är rimligt att ta då?
Eller är det ens rimligt att ta nåt?
Skulle uppskatta svar.
kram

2007-09-06 @ 09:42:29
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Bella

Som sagt, du har all rätt att skryta. Jag blir glad av människor som kämpar, och som lyckas :)Du inspirerar! (Och din blogg är fantastiskt bra)

2007-09-06 @ 09:52:02
URL: http://brutalabella.blogg.se
Postat av: Sumsum

Det är väl fullt naturligt att reagera så? Lite som en ekorre som samlar nötter inför vintern ;)
Minns själv när jag praoade i nian och var den enda i min familj med ett "jobb". Det var lågkonjunktur då i resten av landet, men för min del spelade det inte så stor roll. Vi bodde fem pers i ett mögelhus med 2½ RoK. Vattnet rann in längs väggarna i källaren om det regnade och våra kläder tog åt sig mögellukten. Jag började planera flytten hemifrån när jag var elva.

2007-09-06 @ 10:43:26
Postat av: Szofia

Jag har aldrig upplevt dina beskrivningar av framgång som skryt, de gör dig till en förebild. Jag kan känna "shit vad cool hon är Hanna, som lyckats så bra". Det kan ju bero på att jag uppskattar människor i kreativa yrken, jag kanske inte hade varit lika impad om du varit börshaj eller nåt. Men tona aldrig ner vad du uppnått, så länge det är med samma goda uppsåt som idag!

2007-09-06 @ 10:52:32
URL: http://bitterfitta.blogspot.com
Postat av: Maja

Som många så ovan redan sagt, gillar jag med när det går bra för folk. Specillet de som har fått slita, som inte haft det lätt, som har fått kämpa, som vet vad det innebär att leva fattigt, att pengarna inte räcker till. När det vänder för sådana människor på grund av de själva och deras egna idoga arbete, då applåderar jag. Jag är inte imponerad av människor som glider på en räkmacka hela livet. Du imponerar! Du jobbar och sliter, och har principer och är god vän till dina vänner. Du skriver bra blogg också! :)

2007-09-06 @ 11:18:46
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Milla

Det är de med låg självkänsla som inte tål att du pratar om pengar. Det är ju i Sverige endast tillåtet att prata om pengar när man inte har några. Tröttsamt!

2007-09-06 @ 12:52:02
URL: http://emeelia.blogg.se
Postat av: riksha

Du kan nog komma undan med lite vad som helst. En sak är jag nyfiken på dock. Du säger att du jobbar hela tiden. Känner du dig fri med alla nya pengar, eller finns rädslan där för att bli fattig igen?

2007-09-06 @ 16:13:28
Postat av: ijont

sveskar har svårt för skryt så är det bara!
glad för din skull att du har lyckas iallafall.

2007-09-07 @ 08:49:43
Postat av: Anna

Har inte uppfattat nåt skryt däremot har jag svårt att fatta vad du tjänar pengar på.

2007-09-07 @ 10:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback