När jag var 12 hade jag anorexi


Klicka
här om du har problem med att se videon.

Det här är nog det jobbigaste jag gjort. Sitta fem minuter i sträck och berätta om ätstörningarna jag hade när jag var yngre. Det började runt 11-12. Jag fick mens och former först av alla. Växte mycket. Hade haft ganska mycket förpubertetshull tidigare. Kommer ihåg hur jag fick de överflödiga kilona anmärkta på av skolsystern (när jag var underviktig så sket de dock i det, vilket jag alltid varit tidigare och garanterat blev efteråt) och hur konstig jag kände mig. Började med att träna väldigt mycket. Gick upp 6 på morgonen, ofta tidigare, för att springa innan skolan. Sprang på varje rast. Tränade efter skolan. Åt aldrig. Om jag åt så kräktes jag upp det. När jag kom hem och det var middag så hävdade jag att jag redan ätit hos en polare eller att jag ätit sjukt mycket lunch och fortfarande mådde illa som det. Jag, som alltid varit smal innan man ändå åt som en häst, åt helt plötsligt inget alls. Och tränade livet ur mig.

Jag sabbade mina fotleder och knän under de här åren, det tog flera år innan jag kunde gå ordentligt igen. Jag skaffade mig en konstant huvudvärk som höll i sig i flera år innan den försvann. När det tillslut blev påkommet så sattes jag på tvångsvägning. Slutade gå till skolan. Fick tillslut en diagnos på tung depression. Medicinerades. Gick upp mycket i vikt. Fick ångest av det och utvecklade en kraftig bullimi.

Vid 18, ungefär, kan man påstå att jag blev frisk. Eller kanske 19. 8 år. Jag tillfrisknade efter att jag avbrutit min sjukskrivning som de sagt förmodligen skulle pågå hela mitt liv. De påstod att medicineringen skulle hänga med mig i hela mitt liv. Men jag slutade ta medicinerna. Började jobba i smyg. Tog mig ur det ändå.

Ett tillfälle som jag alltid kommer att komma ihåg från när jag var yngre var från ombytningsrummet till gymnastiksalen. De andra tjejerna hade också fått hår på könet vid det här laget, inte så mycket, men ändå. De liksom tävlade med varandra om vem som hade mest. Jag förstod det inte riktigt, eftersom att jag haft hår länge vid det laget. Men jag berättade i alla fall att jag var tvungen att klippa mitt, annars blev det jättemycket. En stor boll av hår, som det blir när man inte klipper konshåret.

Och jag kommer ihåg den där frasen så väl. så väl.

"Men det är ju onaturligt!"

Onaturligt. Jag kände mig så fel. Så off. Så annorlunda. Som ett jävla freak. Det håriga jävla freaket med onaturligt mycket hår som var tvungen att klippa det. Inte som de andra. Inte normal. Äcklig.

Det utvecklades ju också till en väldigt flådig hårfobi, ska sägas. Men det är väl en helt annan historia. En som också är passerad, tack och lov.



Men jag var monstret. Och jag klarade inte av det. Försökte så hårt att inte ha några former. Att vara normal. Utrota min mens. Mina former. Mitt hår. Bara vara normal. Det är som så många av det ni andra säger. Vi är skolboksexempel av tjejer som får problem när vi är unga. Vi som var tidiga. Vi som var konstiga jämfört med de andra. Jag tror inte att all skuld till anorexi ligger hos mode och media, en stor del, ja, men mycket ligger på samhället. Att få folk att förstå att de inte är sjuka för att de förändras. Solidaritet och stolthet är något som behövs.

Ibland tittar jag på bilder av mig själv precis innan det här. Det finns inga bilder på mig från anorexiaperioden. Hatade kameror och speglar. Kände mig alltid så fet och gigantisk. Men ibland tittar jag på bilderna innan. Jag mår så dåligt på dem. Känner mig så stor. Alla kläder är för korta och sitter lite fel. Jag håller mina armar runt magen. Försöker dölja mig själv. Ser ut att vilja dö i ansiktet. Känner mig så fet. Men är faktiskt jävligt smal. Jag kan se det nu. Att jag var jävligt smal. Kunde inte se det då.

Och brevid mig står alltid någon kompis som var hälften av min längd. Jävla skit.

Kommentarer
Postat av: Carro

Hanna, du ar sa bra! Jag hoppas att du kan inspirera manga unga tjejer darute. Respekt och Karlek

2008-04-03 @ 14:46:54
Postat av: Sandra

Folk tjatar så mycket om övervikt men nästan inget om undervikt, bra att folk börjar få upp ögonen för hur stort problemet egentligen är. Great job! =D

Postat av: Susie Kate Mela

Jättebra inlägg Hanna, du blir bara bättre och bättre varje dag. Du är så fantastisk!
Du är verkligen en bra förebild, speciellt för unga tjejer och jag hoppas att många tar åt åt sig och börjar fundera.. Kram

2008-04-03 @ 14:58:44
URL: http://candykate.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Riktigt bra inslag. Man blir riktigt rörd för du pratar liksom rakt in i kameran om något som är så tabu att prata om. Jag har aldrig haft klassiska ätstörningar (även om jag tröstätit massor i mitt liv utan att spy upp det efteråt) men jag har haft komplex för mitt utseende, speciellt i mellanstadiet och så då jag kände mig annorlunda och blev kallad ful. Jag har också haft problem med mitt kroppshår och när jag var 13 år skrev jag att jag ville gå ned till 45 kilo. Jag tror inte jag hade någon aning om vad man skulle väga då eller att 45 kilo var väldigt lite, men jag kände mig troligtvis för fet i alla fall. Minns inte vad jag vägde då. Kanske lika mycket som jag gör nu. Kan ha varit lite kortare. I vilket fall som helst så jobbade jag aldrig för att gå ned i vikt och jag har som tur är varit ganska bra på att äta. Jag hoppas att killar tar åt sig av det här också. Det finns väldigt många smala unga killar nu och många som nästan tränar ihjäl sig. Det är synd att det bara ses som ett problem bland unga tjejer, men det är väl där det syns mest. Och idealen är väl tydligast där också.

Btw, när du står där och berättar påminner du lite om Regina Lund utseendemässigt. Eller jag vet inte vad - det kanske är röstmässigt snarare. Eller en combo.

2008-04-03 @ 15:04:40
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: B

Du är modig och det är grymt bra att du berättar din historia!

2008-04-03 @ 15:09:07
Postat av: Jos

Vackert, vännen.
Du är stolt, stark och modig som törs berätta, göra skillnad, engagera. Jag imponeras av din oförtrutna energi. Och älskar dina "galenskaper". Du är du och låter ingen trampa på dig. Underbart. Kram

2008-04-03 @ 15:12:04
URL: http://www.jeskommunikation.blogspot.com
Postat av: M

Jag har inga ord.

2008-04-03 @ 15:14:48
URL: http://livingroom.blogg.se
Postat av: Amanda

du är så bra!

2008-04-03 @ 15:19:27
URL: http://bamsesaga.blogspot.com
Postat av: Emil. S

Att vara före ÄR inte kul. Själv är jag lite längre än alla andra i klassen och det känns när man ser det på foto. Grymt att du vågar dra din historia och blotta dig för bloggvärlden.

Fortsätt på samma sätt /Emil

2008-04-03 @ 15:21:22
URL: http://enmilsten.blogspot.com
Postat av: T

Insåg precis att jag är en av de där normalviktiga tjejerna som aldrig är nöjd. Även om anorexi-demonen inte är kvar lever tankarna kvar. Jag är inte nöjd. Inte nöjd med mig själv. Fan, jag tror jag håller på att ramla ned i avgrunden igen. Skit också.

2008-04-03 @ 15:21:37
Postat av: Jessica

Känner igen det där med att vara en av de första av tjejerna i klassen att få mens. Jag var den andra utav tjejerna. Klarade mig ifrån ätstörningar, vilket jag är glad för då så mycket annat i mitt liv varit jobbigt. Men det där med hårgrejen du skriver om känner jag väl igen. Och jag tyckte att det var jobbigt(ibland tycker jag till viss del att det är jobbigt ännu).

2008-04-03 @ 15:33:40
URL: http://ikkas.blogg.se
Postat av: Mikaela

Det är så bra att du gör det här och jag kan inte beundra dig nog för att du tar tillvara på den makt du faktiskt har som programledare.

Du är helt fantastisk.

2008-04-03 @ 15:46:38
URL: http://stalkamig.blogg.se
Postat av: Jessica

Jävlar vad bra det här klippet med dig var. Du känns så nära, så uppriktig och du är så öppen med dina erfarenheter. De erfarenheter du har, har även en av mina närmsta väninnor. Jag minns hur jag som hennes vän försökte få henne att inse att hon dög som hon är. Det lyckades inte så bra, hon var helt inkörd i sitt motionerande och sin viktnedgång(hon drack dessutom en flaska äppelcidervinäger om dagen eftersom det hjälper till med viktnedgången). Hon är ur det beteende hon hade då, men har ännu en väldigt sned självbild tyvärr, trots att hon är väldigt naturligt vacker både på insidan och utsidan. Min yngsta syster som är 17 år nu lider också av en väldigt skev självbild, trots att det inte är något fel på henne överhuvudtaget. Jag visar och säger henne ofta detta, hoppas att det biter åtminstone litegrann på henne.
Det är så synd att det ska som det är för så många unga flickor...

Förändring måste ske i vårt samhälle, den saken är klar!

Tack, för att du som offentlig person tar ditt ansvar och är en god förebild åt unga flickor!

2008-04-03 @ 15:49:07
URL: http://ikkas.blogg.se
Postat av: Karin

Jättebra inlägg. Du är grym!

2008-04-03 @ 15:57:17
URL: http://kachin.blogg.se
Postat av: Hanna P

som alltid, bra!

2008-04-03 @ 16:35:59
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Johanna

Du var jättebra! i det där klippet! Och väldigt söt också för den delen. Bra att sånt här uppmärksammas.

2008-04-03 @ 16:42:14
Postat av: Milla

Fint skrivet, det känns in i själen. Har alltid haft motsatta problem. Känt mig som en ung pojke,utan former, liten och klen. Ätit tills jag mått illa och knappt kunnat gå, bara för att jag önskat att jag vore "normal".

2008-04-03 @ 16:44:53
Postat av: Umma

Började lipa nu när jag såg videon (Inför ditt program). Tack som FAN för att du valt att prata om det. Du har förmågan att fånga människors intresse då du talar - Helgrym. Det är jag som slänger av mig skorna och slår upp laptopen så fort jag kommer hem ikväll. Klickar in mig på ZTV:s hemsida och ser på hela programmet.

2008-04-03 @ 16:47:43
URL: http://umma.blogg.se
Postat av: Jelica

Va modigt av dig att berätta det.. skönt att höra att du blev frisk sen.. Man vet att det finns en utväg liksom..

2008-04-03 @ 17:06:36
URL: http://djordjic.blogg.se
Postat av: Rockdoll

Jag kan såklart inte annat än att hålla med om att det är så fruktansvärt bra att du tar upp problemet. Jag var tvärtemot dig väldigt sen i min pubertet och mådde väldigt dåligt av det. Jag är dessutom ganska kort och liten i kroppsbyggnaden. Jag var känd för att vara så liten och smal alltid under hela låg och mellanstadiet och nästan hela högstadiet också, så sen när jag väl kom i puberteten och faktiskt lade på mig lite och fick former och sådär så blev det plötsligt något helt annat. Folk började anmärka på att jag gått upp i vikt (även om jag faktiskt fortfarande t.o.m var underviktig). Det blev ju knappast bättre av att även min mamma började anmärka det. Just det har inte blivit bättre alls, men jag kämpar ändå med min självbild och stundtals är jag riktigt nöjd med mig själv. Jag vet att jag är smal.
Jag vill inte lägga ansvaret på media och idealen särskilt mycket. Jag har aldrig kollat på bilder va modeller och känt att "sådär måste jag se ut", utan det är mer från kompisar i skolan och min mamma som komplexen kommit från. Det är dags att vi tar upp kampen. Jättebra initiativ!

2008-04-03 @ 17:27:04
URL: http://rockdoll.webblogg.se
Postat av: M

Hanna, du är fantastisk!

2008-04-03 @ 17:42:48
Postat av: Jenny W

Modigt av dig att våga gå ut med det! Önskar att jag hade ZTV i mitt kanalutbud. /Jenny

2008-04-03 @ 17:59:37
URL: http://jennyolivia.blogg.se
Postat av: Sara

Det är sorgligt att så många tjejer och unga kvinnor går igenom det här. Flera år av att kämpa med sin egen kropp som slagfält, eller mot sin egen kropp... Det är så onödigt.
Hur som helst, fint och osentimentalt skrivet. Tack.

2008-04-03 @ 18:01:44
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: Malin

Jag beundrar dig sjukt mycket. Jag antar att jag talar för många, många människor idag när jag säger att du inspirerar otroligt mycket.
Jag har ungefär samma historia som du, med en liten skillnad, och det är att jag inte har klarat av att ta mig upp än. Men mitt mod växer när jag hör dig prata och läser det du skriver, och jag försöker varje dag. Jag hoppas att du förstår hur stor skillnad du faktiskt gör.

Och så vill jag bara säga att jag tycker att du är helt sanslöst vacker.

2008-04-03 @ 18:05:38
Postat av: H

det där va jätte bra! du e grym!

2008-04-03 @ 18:06:55
Postat av: Elin

Ibland räcker inte orden till. Just nu är det ett sådant tillfälle. Jag vill berätta för dig hur fantastiskt BRA du är, men som sagt.. orden räcker inte till.

2008-04-03 @ 18:11:47
URL: http://aijlin.blogg.se
Postat av: Emelie

Väldigt fint. Måste också säga att du är så otroligt vacker med! Kram

2008-04-03 @ 18:16:32
URL: http://mliaspengren.blogg.se/
Postat av: Mia

så jävla starkt gjort.

älskade programet.

http://textbook-stuff.com

2008-04-03 @ 18:53:27
URL: http://textbook-stuff.com
Postat av: anna

Det är inte klokt. Det låter som att det är jag som berättar det du skriver. Precis, exakt likadant hade jag det.

Du är grym. Fantastisk. Detta var modigt.

2008-04-03 @ 18:54:43
Postat av: Farelyne

Känner igen allt det du skriver. Tappa hår och allt skit.
På en promenadi ramlade jag ihop på vägkanten och medan mitt hjärta krampade. Det var det läskigaste jag har varit med om.
Har alltid varit kort och kurvig.

Fan vad du är bra hanna!

2008-04-03 @ 19:07:42
URL: http://farelyne.blogg.se
Postat av: CommanderKeen

jättebra inlägg verkligen D: synd at jag missade programmet igår, men får väl se det på ztv's hemsida. jag har själv ganska nyligen börjat inse och förstå att jag inte är tjock och aldrig varit det, och det är ganska stort. att plötsligt kan jag se mig i spegeln utan att vilja kräkas, även om jag vissa dagar känner mig ful och äcklig så är det inte som förrut. det behövs fler som verkligen pratar om det på riktigt och som inte bara påpekar att det finns ett problem där ute nånstans och att någon borde göra nåt liksom. det är ju egentligen allas ansvar på något sätt. D: du är så bra. ^_____^

2008-04-03 @ 19:16:37
URL: http://commanderkeen.webblogg.se/
Postat av: illa

Snälla Hanna! Öva innan du pratar i tv, det känns så stakigt och oproffesionellt så som du pratar. Jag syftar mest på det actual tv-program som sändes och inte detta lilla inslag. Öva lite för dig själv i spegeln innan så ska det nog gå bättre ska du se. det blir nog skönare att se på också . tjingelingen

2008-04-03 @ 20:13:23
Postat av: Bryt

Ja, det här sättet att inte vara tyst på gör du bra!

2008-04-03 @ 20:18:43
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: d

Du är så jävla snygg och så jävla bäst! Fööööörrebild för lilla mej!

2008-04-03 @ 20:36:44
Postat av: Tove

du är helt jävla fatastisk och grym!

2008-04-03 @ 20:41:30
URL: http://coopie.blogg.se
Postat av: Saga

Jag känner så väl igen mig i allting du pratar om här. Inte bara det att jag själv har haft ätstörningar, inte anorexia eller bullimi då, men jag har alltid haft en konstigt förhållande till mat. Utan jag känner igen mig när du pratar om tjejer som är smala som inte verkar fatta att de ser bra ut som de är.

Jag går i nian. Minst en gång om dagen diskuterar jag med mina tjejkompisar hur vi ser ut, hur mycket vi väger, hur bra kondition vi har, hur mycket vi tränar, hur mycket (läs: lite) vi äter och så vidare och så vidare. Vi är alla helt normalviktiga, jag skulle vilja påstå att många är på gränsen till underviktiga till och mes. Men alla klagar vi på vårt utseende, alla är vi träningsnarkomaner, alla får vi dåligt samvete när vi äter godis. Vi påverkar ju alla varandra också, jag känner min till exempel jätteäcklig för att jag bara tränar runt tre gånger i veckan och har kompisar som kör fyspass varje dag.
Nästa vecka ska vi till simhallen och köra simtest. Du anar inte hysterin. Visa upp sig i bikini inför hela klassen... Den värsta mardrömmen någonsin.

Jag har inte fattat hur sjukt detta är förrän du började prata om det här i din blogg. Men det är ju så sant! Det verkar inte som att det är okej att vara nöjd med sig själv! Hittar man inte någonting att klaga på är man jävligt onormal. Jag önskar så att vi alla bara kunde se oss själva i spegeln och vara nöjda. Men det går inte att få ur skallen. Hur mycket jag än avskyr tanken så kommer jag alltid drömma om att ha ett bmi på 18 nånstans...

2008-04-03 @ 21:11:12
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: jag

jättebra inlägg aspelut... men det finns faktiskt tvärtomfall också. jag är smal. inte för smal, men jag har snabb matsmältning och smala föräldrar och då blev jag också smal. problemet är att jag inte vill vara så här smal. jag äter som en häst (tills jag blir mätt) och ändå finns det några som klagar på mej. dom tar kort på mej i omklädningsrummet och säger saker som "kolla midjan, fan va äckligt!" det är inte heller så kul att höra, om man vet att man inte är sjuk men folk ändå tycker man ser sjuk ut.
det jag ville säga var alltså att jag tycker det är bra att förhindra att folk får anorexi. men man ska inte förfölja dom som är naturligt smala och har försökt gå upp i vikt. man ska aldrig kalla någon anorektiker om man inte vet att det är sant, för det kan såra.

2008-04-03 @ 21:29:05
Postat av: Linn

Så skönt att du delar med dig av egna erfarenheter, kritik mot mediaideal och att tycka om sig själv är så viktiga saker. Jag jobbar själv med att föra fram en mer avslappnad syn till sig själv och på sin egen sexualitet och då är en bra självbild en otroligt viktig del; utan det kan man aldrig leva ut sina drömmar och slappna av riktigt inför en annan människa och då blir det ofta svårt att känna stark lust. Om man kunde släppa alla krav och alla hämningar, alla tillbakahållna önskningar och hårt hållna fasad, då tror jag att livet blir så mycket bättre för en själv.

2008-04-03 @ 21:38:00
URL: http://afroditesunder.blogspot.com
Postat av: Karolin

min syster har anorexi, fan vad man känner igen sig. det är ju precis så det är.
fortsätt att kämpa vidare, du är vacker.

2008-04-03 @ 21:38:26
URL: http://karolinnordstrom.blogg.se
Postat av: Binnie

Jag har komplex för varenda liten grej på min kropp och känner mig alltid tjock och stor även fast jag har ett helt normalviktigt BMI. Jag har lite att ta på men det är bara naturligt. Ändå vill jag inte se ut som jag gör, jag hatar att se mig själv i spegeln och jag tror hela tiden att jag skulle vara så mycket snyggare om jag gick ner några kilo. Men det du säger får mig att förstå att det bara sitter i huvudet, egentligen vet man det innerst inne men inte tillräckligt mycket för att kunna stöta bort komplexen. Tack för att det finns en sån som du där ute som ger alla tjejer en push att tycka om sig själva som dom är!

2008-04-03 @ 21:50:27
URL: http://binnielicious.blogspot.com
Postat av: Lady Godivas Operation

Du är så grym och bra Hanna! Du berör mig och jag imponeras och inspireras av dig. //Malin

2008-04-03 @ 21:51:18
URL: http://ladygodivasoperation.blogg.se
Postat av: Maria

Jag hade aldrig såna här problem när jag kom in i puberteten, trots att jag var den längsta tjejen osv..
Däremot hoppas jag att de som mådde dåligt av det här, läser ditt inlägg. Det märks verkligen att du vet vad du pratar om. Shyst med en smart, sund tjej.

2008-04-03 @ 21:54:25
Postat av: Bea

Äntligen någon som tar tag i de här problemen, de har bara sopats under mattan under så många år och övervikten har varit den som alla pratat om, men underviktsproblemen är värre! Jag som själv haft anorexi ser tjejer överallt som är på väg ner i skiten utan att veta om det och jag beundrar dig för att du ger den här informationen till svenska folket genom tv-rutan så att folk kan börja inse allvaret i det hela! Tack!
//Bea

2008-04-03 @ 23:08:16
URL: http://blondewishes.blogg.se
Postat av: Jessica

Jadå, det låter väldigt bekant :/ Har väl aldrig talat om det själv. Dock eskalerade det aldig till "riktig" anorexi. Men jag kommer ihåg hur lätt det var att bli av med all vikt. Allt pre-pubertalt hull. Kanske det är sjukt, men fortfarande, drygt tio år senare, finner jag tröst i tanken att det kan vara så lätt så lätt att magra de där extra kilona som irriterar så mycket. Kram för att du berättar din saga, och låter andra lära.

2008-04-03 @ 23:12:23
Postat av: Marie

Du är så otroligt fantastiskt modig! I love you. Cred cred cred cred cred.

2008-04-03 @ 23:30:04
Postat av: Zella

BRA! BRA! BRA! Du är grym!

Kände mig också som ett freak i skolan...dock av motsatt anledning. Fick min mens när jag var 17 år. Konstigt nog kände jag mig också tjock till råga på allt... En tjock planka utan könshår var jag..enligt mig själv. Ett freak.

2008-04-03 @ 23:40:10
Postat av: c

ville bara berömma dig för vad du gör, har själv haft/har ätstörningar och vet hur svåprt det är att prata om det. bara ordet bulimi är tabubelagt och det är något man inte pratar om i de flesta sammanhang -tyvärr. förövrigt har du väldigt fin röst och du verkar ärlig, uppskattar att det finns folk som du i tv/bloggvärlden, som inte bara verkar göra det för siffror och status, utan utnyttjar sin position som en stark
mediaprofil och försöker påverka folk genom detta. väldigt fint.

2008-04-04 @ 00:04:36
Postat av: Siri

du är kanon

2008-04-04 @ 00:05:45
Postat av: victoria

Jag vill bara göra dig medveten om hur glad jag blev när jag såg ditt klipp. I första hand berörd och bekrymrad, men glad över att du delar med dig! Jag tror starkt på att det är bästa sättet att få tonårstjejer att förstå. Jag märker det jag själv när jag delar med mig av personliga erfarenheter till den tonårsgrupp jag verkar som samtalsledare för (inom den feministiskt inriktade tjejgruppen ELLEN/Rädda Barnen). Jag tror bestämt att jag ska ta med mig laptopen till nästa gång och spela upp ditt klipp för mina tjejer!

2008-04-04 @ 00:14:34
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: maria

jag har själv haft bulimi länge, i över 10 år och det är ett helvete. tycker att du är stark som går ut med det här. och skitbra att du valde att gå upp i vikt när du tyckte att du var för smal! sånt gör mig glad :)

2008-04-04 @ 08:12:59
URL: http://iknowiknowiknow.blogg.se
Postat av: Johanna

Hanna, du är en riktig hjälte.
Jag fick också ätstöringar när jag var runt 12. Jag kände mig ful, fet och äcklig.
Det jag tror jag behövde var bekräftelse. "Du duger som du är!" "Du är söt!" Eller, det som jag nästan tyckte var viktigast av allt då: "DU ÄR SMAL"
Jag tror det är många som behöver höra JUST det från andra, även fast det låter ytligt.
Tack för att du är bäst.

2008-04-04 @ 08:48:16
Postat av: Karin

Hej Hanna!
Våra historier är hisnande lika... Vill bara säga att du sannerligen är en imponerande människa; smart, sann och inspirerande. Tack för din superroliga blogg och dina crazy upptåg!
Kram

2008-04-04 @ 09:46:33
Postat av: Anonym

Jättebra och väldigt modigt. Även om det kändes som du distanserade dig lite när du sa "man gjorde såhär" istället för "jag gjorde såhär".

2008-04-04 @ 09:57:44
Postat av: anna

Viktigt, modigt, bäst!

2008-04-04 @ 10:26:22
URL: http://annasomanarki.tjejsajten.se
Postat av: Anonym

du vill ju inte höra detta efter att ha pratat om ideal och utseendefixering men du är så galet snygg. Jag skulle kunna bli lesbisk för mindre. Bra talat fö.

2008-04-04 @ 11:28:58
Postat av: Cornelia

Fan vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag har kämpat med ätstörningar i 4 - 5 år nu och jag fyller 16 i höst. Jag var först med allting: bröst, könshår, mens.. rubbet. Längst var jag dessutom, och absolut kraftigast. Nu har jag stannat i växten pga att jag inte får i mig tillräckligt med näring troligtvis.
Det sjuka var att när jag var 6 - 7 år, gick antingen i förskolan eller i ettan så kommer jag fortfarande ihåg att skolsköterskan sa till MIG, inte mina föräldrar, att om jag gick upp ett kilo till skulle jag vara överviktig och gick på om hur dåligt det skulle vara. Inte fan säger man så till ett barn. Om det nu skulle vara så att jag hade risk att bli riktigt tjock kunde hon tagit det med mina föräldrar tycker jag. Inte med mig.
Bara min åsikt, men kan ju säga att mina föräldrar blev rätt förbannade de med.

Tack för att du tar upp ett sånt här ämne

2008-04-04 @ 13:49:11
Postat av: Sandra

Du är stark, Hanna! Beundrar dig som fan.

2008-04-04 @ 15:10:56
Postat av: Anna

Förutom att du tar upp en väldigt viktig fråga på ett bra och klokt sätt så måste jag säga att du har en jätte vacker röst!

2008-04-04 @ 16:53:54
Postat av: L

Jag fick ätstörningar när jag var 12 år, något halvår efter att jag fått reda på att min bästa kompis led av anorexi. Jag tror egentligen inte att hennes sjukdom påverkade mig,det var något annat. Jag har i hela mitt liv varit "den stora tjejen", inte direkt "den tjcoka" men eftersom jag kom in i puberteten först var jag lite kurvigare än andra, dessutom var jag längst.
Jag tränade handboll och fotboll fem dagar i veckan och åt dåligt. Till frukost fick jag en kopp oboy och en macka av mina föräldrar. Vad dem inte visste var att jag hällde ut hälften av oboyen och slängde hälften av mackan när dom inte såg. I skolan menade jag att jag tyckte att grönsaksbuffén var godast och åt mest därifrån. Jag tog kanske en halv potatis och lite kött och åt detta så långsamt som möjligt så att mina kompisar inte skulle tvinga mig att ta en ny portion. Jag belv smalare och smalare och förlorade mensen. En kille i min paralellklass kallade mig "anorexibarn" under en liten dispyt vi hade före en tysklektion, och jag höll på att bryta ihop totalt. Skolsköterskan tog in mig för samtal "om vikt och hälsa" där jag fick frågan om jag var sjuk. Jag minns att jag höll inne gråten och darrade på rösten när jag sa att jag nog inte var sjuk, men att jag hade känt mig lite för tjock, och att jag hade evlat gå ner litegrann bara.
Snart fick jag höra från kompisars mammor och tränare att jag såg väldigt smal. Var jag sjuk?, frågade dem?
Ännu hade ingen av mina kompisar sagt något, det gjorde dem aldrig.
Sen började jag fundera. Ville jag ha det såhär? jag älskade ju mat, och ville jag leva ett helt liv utan något jag älskar? Dessutom var jag orolig för att jag inte skulle kunna få barn i framtiden eftersom min mens var borta.
Jag hade tur som insåg vart jag var påväg.
Jag började äta, visserligen med viss ångest inblandad, gick upp i vikt och började må bättre. tackgodegud.

2008-04-04 @ 18:44:01
Postat av: anonym

Förstår att du tror att du menar väl med detta inlägg. Men just i en sån här typ av blogg, med många unga tjejer som läsare, kommer det förmodligen slå fel. De som antingen redan vet vad som är en vettig kroppsuppfattning eller de som själva redan blivit friska från anorexi kommer att läsa det på rätt sätt, och förstå vad du menar. Men andra tjejer, som antingen är på gränsen, i det eller just blivit friska läser det med andra ögon, och ser det som en uppmaning att fortsätta. ("sådär vill jag bli!!") Det tycker jag att du själv borde förstå om det är så att du faktiskt själv haft anorexi.

Folk tror alltid att det är bäst att prata om allting, men det är det faktiskt inte, inte när det gäller sådana här saker. Ofta, nu vet jag ju inte om det gäller just dig, men ofta handlar det egentligen mest om att personen som berättar gör det av egen självisk anledning, och inte för andras skull.
Man måste isf verkligen veta vad det är man ger sig in på och skriva på rätt sätt.
Det är oerhört oansvarigt annars!

2008-04-04 @ 19:15:09
Postat av: Fredrica

Blir rent tårögd, har själv varit sjuk i 4-5 år... Du är så himla modig, jag skulle aldrig våga själv.

2008-04-04 @ 19:32:39
Postat av: AnnaP

Jag var också alltid en av de "största" i min klass.

Men jag håller inte med om det där om samhället. Jag tror att det har att göra med något närmare... Familjen, t. ex. Jag tror inte att en utomstående kan påverka en så mycket.

Att bli kallad för tjock råtta, att man är i behov av att uppsöka ett gym, sagt av ens mamma, det är sådant som tär på en. Det ger vem som helst anorexia, depression eller självhat.

2008-04-04 @ 19:42:50
URL: http://myanalife.blogg.se
Postat av: Anna

Den raka motsatsen: att utvecklas sist, skulle jag vilja påstå är minst lika frustrerande och jobbigt, särskilt i ett samhälle där bröst är det enklaste sättet att ses som en attraktiv tjej sådär hela mellan&högstadiet.

Och det där snacket om att man aldrig blir helt frisk från anorexi.. vad anser du om det? Med tanke på att du skrev att du blev frisk i arton/nitton-års åldern? Det känns, enligt mig, dumt att underminera eller ifrågasätta en påstådd tillfriskelse, men likväl hör jag ständigt att DEM BLIR ALDRIG FRISKA, BARA BÄTTRE. Bla. Bla.

Starkt inlägg!

2008-04-04 @ 20:44:37
Postat av: knivlisa

Jättebra Hanna, åh vad jag hejar på dig. Du är underbar

2008-04-05 @ 09:50:58
URL: http://knivlisa.blogg.se
Postat av: elins

alla vill alltid passa in och lyckas man inte det tar man till alla medel man har för att sticka ut så mycket som möjligt. såsom jag ser det sitter inte anorexi i vikten, utan mestadels i huvudet. jman kan ändra hela sitt tankesätt över en natt, men viktnedgången kommer inte förrän senare, och det är inte den som tar hårdast, det är tankarna som trycker en långsamt ner mot asfalten. jag hade inte psyket för att svälta mig själv, och istället tog jag ut allt hat och ilska med att skära mig. lyckligtvis hade jag då en pojkvän som bokstavligen drog mig ut ur skiten.

jag tycker fortfarande att det är jobbigt att tänka på tiderna, då lyckan bara kunde återfinna sig med hjälp av ett jävla rakblad. jag tycker det är jobbigt att se teveprogram om det, jag får klumpar i magen utav att prata med folk om det, fast dem tiderna är över. just därför tycker jag att du är jättestark och modig som sätter dig i direktsänd tv och pratar om dina problem. så jag skickar en internetkram till dig här. kram.

2008-04-05 @ 10:12:31
URL: http://elinblogg.blogg.se
Postat av: Ronja

Du är så stark. Jag beundrar dig

2008-04-05 @ 11:53:27
URL: http://laserpiente.blogg.se
Postat av: Maja

Du är så stark, Hanna! verkligen en inspiration (har sagt det förr men tycker att det tål att upprepas) och så, så vacker!

2008-04-05 @ 12:04:06
Postat av: Jessica

Tack så mycket Hanna, verkligen ett bra inlägg. Du är nog den första jag läst om som skrivit om det från vinkeln att vara först, istället för sist.

Jag har varit med om något liknande. Jag fick bröst när jag var sju, och innan någon annan ens började få det var jag uppe i F-kupa. Det var verkligen inte roligt. Hade bara duschat en gång pubikt i hela mitt liv, och fyfan vad hemskt det var. Det viskades om hur konstig jag var. Att jag la in ballonger under tröjan. Vissa, både tjejer och killar kom fram ibland och kände för att sedan skratta och springa därifrån. Fult och konstigt.
Ful och äcklig. Fick även mens när jag var tio, och jag sa det inte till någon. Skam, verkligen. En äcklig överhormonell plufs. Oerhörd skam.

Återigen, jättebra. Verkligen.

2008-04-05 @ 16:56:18
URL: http://kuriosa.wordpress.com
Postat av: Anonym

wow

2008-04-05 @ 19:50:59
Postat av: Anonym

shit, vilken människa DU äär!
Jag älskar din blogg. Jag älskar den!
Folk borde vara mer som du.

2008-04-06 @ 02:03:44
Postat av: T

"anonym" som vill mena att det vore bättre att inte prata om sina ätstörningar; lägg av. Om vi inte pratar om att det är ett problem skickar vi ut brutalt fel signaler. Det är viktigt att berätta hur snett det kan gå när man håller på att strula med bantning och dylikt.

2008-04-06 @ 09:44:23
Postat av: Anonym

Även jag är en av många som nog känner igen sig i din historia. De åren jag levde med ätstörningar var hemska, och jag lider fortfarande, likt dig, av huvudvärk och knäproblem. Men man kan inte ta sig ur det hur mycket mediciner man än får, man måste ha viljan själv. Jätte bra inlägg!

2008-04-06 @ 11:48:03
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Det du gör uppmärksammas och skapar en debatt jag är evigt tacksam för. Arbetar själv som socionom mot ätstörningar och inser att du på många sätt gör mitt arbete åt mig, fast frivilligt. Det är dig hundratals tjejer ser och lyssnar till. Tänk att du ensam säkert lyckats få flera unga tjejer att inse vilka sjuka krav de har på sig själva. Eller, skitsamma om det är flera tjejer; det räcker med att en enda börjat tänka i rätt banor för att det mod du visar har betalats tillbaka.
Tänk om fler mediala personer var som du, vilken jädra revolution för alla sönderbantade tonåringar.
Tack för att människor som du gör mig lycklig över att gå till jobbet mindre hopplös. Hatten av för dig!

2008-04-06 @ 12:01:27
Postat av: Alexandra

Well done...

2008-04-06 @ 13:42:51
URL: http://alexandraj0hanna.blogg.se
Postat av: Jorma

Blev riktigt berörd av din berättelse. Det du gör är enormt viktigt, du har säkert läst och hört det hur många gånger som helst, men det kan inte sägas nog mycket. Detsamma gäller det du säger.
Hittade hit genom aftonbladet, lär bli regelbundna besök, en riktigt bra blogg du har.
Ta hand om dig.

2008-04-07 @ 19:52:05
Postat av: ida

hanna, hanna. tack för detta.
jag länkade till detta inlägg från min blogg.
återigen, tack!

för övrigt vill jag bara säga att du är så himla vacker och att jag beundrar ditt utseende och den du verkar vara.

2008-04-07 @ 21:44:33
URL: http://iduberga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback