We sooo evul

Jag tycker att Bloggkommentatorerna är roliga. Och de brukar skriva fint om mig, vilket alltid är tacksamt. Nu har de skrivit om Bloppis.nu och det roliga med det är väl framförallt hur upprörda somliga av deras läsare blir av det hela!


Lås oss citera!


"Jag skulle nog kalla det för en onani i sin egen påhittade förträfflighet..."
Hotness.

"Jag vet inte vad jag blir mest upprörd över. Att deras redan överfulla garderober kan fyllas på ytterligare nu när de kan sälja sina leftovers till oss vanliga dödliga. Eller att alla plagg är så yttepyttesmå i storlekarna att jag inte själv kan handla..."
Sandra

"då borde de verkligen skänka pengarna till välgörenhet"
Catya


Jag vet inte vad jag tycker är roligast, personen i fråga som anser att det är ett egocentrisk utövande som kan liknas vid onani att sälja sina kläder (herremingud, det har jag aldrig tänkt på när jag går in på second hand-butiker! Säljarna går kanske runt i vrårna i butiken och tokonanerar när de ser att folk gillar deras kläder! Oh my!) Vi måste genast se till att stänga ner Tradera, E-bay och alla provisionsbaserade second hand-butiker! Det här måste vara ett bud från Satan!

Sedan är det roligt med det här om "vanliga dödliga". Som om vi skulle sätta oss över andra. Typ anse att det var en ära för andra att bära våra kläder. Hej fantasi. Hej, bli förtfattare till barnfilm med knasiga ondingar. Modebloggare måste ju absolut vara THE spawn of Satan, SatanHitler666! IT IS AN HONOUR FOR YOU TO EVEN BREATHE THE SAME AIR AS I DO. Eh.

Sedan det där om välgörenhet är också en lustig grej. Jag vet inte varför folk tar för givet att vi har skitmycket pengar, men jag vet att i alla fall några på sajten är studenter och lever på studentbudget. Jag själv har en högst normal inkomst. Vi är inte direkt Beyoncé som kan sälja saker på skoj, vi är normala tjejer.

Och tänk, det enda som behövs för att spurra den här typen av reaktioner är det faktum att vi alla bland annat går ut på Stureplan (som inte är dyrare än söderkrogar, mind you) och att vi, ja, ser bra ut. Det måste vara den största faktorn av ondska. Intressant, det där.


Nåja. Jag kommer i alla fall sälja av mina kläder som jag växt ur nu när jag gått upp 15 kg. Har en massa skitfina kläder i garderoben som bara hänger för att jag antingen inte kan få på mig dem eller för att de helt enkelt ser alldeles för tajta ut . Jag har svårt att se den förträffliga ondskan och egocentreringen i det hela, faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Anna

grejen är ju att det är ruskiga överpriser i jämförelse med till exempel tradera. att man använder sitt namn för att kunna ta överpriser (på till största delen plagg som känns passé)

2008-04-15 @ 10:46:02
Postat av: Hanna Fridén

Anna: Det håller jag visserligen inte med om. Vissa saker, absolut, men jag tycker att mycket säljs till generösa priser.



Och om man anser något vara överprissatt eller ej är ju högst individuellt. Det är precis som att jag hellre handlar dyrare second hand än Myrorna för att jag inte anser att något tvunget måste vara skitbilligt för att det är begagnat, man betalar ju det man själv anser värt. Medan andra rynkar på näsan på saker som kostar 300 "bara" för att det används förut. Sån är inte jag.



Sedan, billiga kläder på Tradera brukar ju vara utvättade och skitslitna, i min erfarenhet. Så jag håller inte alls med i jämförelsen.

2008-04-15 @ 10:52:25
Postat av: Emma

Tyckte att din komentar hos bloggkommentatorerna, men det är väl snarare 34/36 xs och s som är de mest representerade storlekarna på sajten.



Tycker dock att det är en kul grej och tycker man att det är för dyrt kan man låta bli att handla.

2008-04-15 @ 11:29:13
Postat av: mia

Well, jag frågade om ni gav till välgörenhet pga nyfikenhet en gång, fast skulle nog bli lite upprörd om ni gjorde det. ni har ju betalat för kläderna så att få pengar för dem är ju.. självklart? Dessutom tycker jag det är en skitbra ide av er, roligt att kunna köpa kläder av sånna man vet klär sig bra. Keep on the good work!





http://textbook-stuff.com

2008-04-15 @ 11:30:46
URL: http://textbook-stuff.com
Postat av: catya

jag trodde dock att pengarna var till välgörenhet, varför skulle de inte kunna vara det?

som någon skrev, det var ju överpriser, som kanske inte hade funkat på typ tradera osv

Jag trodde att ni "större" bloggerskor hade gått ihop och velat göra nått för att stödja nångon välgörenhtsorg, är det nått fel om jag trodde så om er?

2008-04-15 @ 11:31:30
URL: http://catya.blogg.se/
Postat av: Susse

Jag tycker ni har rätt schysste priser. Typ 400 för något som kostade 1500:- förut, samt som knappt används en gång (enligt någon random beskrivning) låter ju helt överkomligt! Det är dessutom några väldigt fina märken (typ Tiger).



Folk borde inte bry sig var pengarna går. Det är inget fel med att dryga ut sin egen kassa.

2008-04-15 @ 11:38:11
URL: http://sussetorarpsbacke.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Att folk orkar vara så avundsjuka och missundsamma! Vi är alla systrar som ska hålla ihop, eller hur ladies?

De är arga för att de är avis, så då borde de ju egentligen bli glada när de får en chans att ta del av det som retar dem: -att ha en rolig och inspirerande garderob.

Om man är ful är det ju inte så mycket man kan göra, men att vara bitter är ännu fulare :-)



Heja dig, Hanna!

Imponerad över att du inte blir förbannad som många andra hade blivit. Jag har alldeles för kort stubin och hade antagligen börjat bjäbba tillbaka, men det är nog det sämsta man kan göra.

2008-04-15 @ 11:58:32
Postat av: Julia

Det är nog snygg-ung-glassig + fan att jag inte kom på det först.

2008-04-15 @ 12:08:28
URL: http://juliaskott.wordpress.com
Postat av: Maria

En liten fraga bara... varfor anvander ni er inte av typ Tradera? Ar inte det enklare?

2008-04-15 @ 12:13:36
Postat av: Hanna Fridén

Emma: Nu när jag gick in och kollade på de nya grejerna så håller jag med! Men det mesta som Frida, freja och Anna hade lagt ut (som hade mycket uppe när jag var inne) är storlek 36-38.



mia: Att fråga är ju helt okej! Aldrig fel att fråga :)



Catya: Well, jag tycker inte att det är överpriser. Men som sagt, indivduellt. Och om du bara trodde eller undrade om det var till välgörenhet så är det såklart inte fel, jag reagerade på att du sa att det BORDE vara för välgörenhet som om att vi skulle vara tvungna att göra sånt "bara" på grund av våra namn. Lite skillnad på det BORDE vara för välgörenhet och att fråga om det är det, men man ska väl inte titta sig blind på formuleringar...



Susse: Jag håller med! Går man in i en second hand-butik och ska köpa begagnade märkeskläder (oftast dessutom jävligt slitna, som på 2-3 gånger) så brukar de ju vara mycket dyrare!



Linnéa: Fast jag är ganska så arg, och förbluffad! Tyvärr. Men jag kan inte låta bli. Jag tappar hakan av folks sätt att se på saker.



Julia: Kanske! Men jag tycker att fler borde sälja eller byta sina kläder som de använder, bara för att vi gör det så hindrar det ju knappast andra! Tvärtom, de kan göra bättre ifrån sig om de tycker att vi suger! :)



Maria: Det tycker jag inte, jag själv använder inte Tradera särskilt mycket eftersom att jag alltid tycker att man får leta igenom så mycket slitet gammalt skräp eller en massa billiga piratkopior!

2008-04-15 @ 12:44:54
Postat av: Hanna P

jag kommer från en mindre by där inget på second hand kostar över 100 kr, därför tycker jag att allt är överpris i större städer och därför även hos er, men det har såklart inte undgått att ni i storstäderna är van vid högre priser så det blir väl okej ändå, för er.

2008-04-15 @ 12:52:54
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: susann

Jag måste bra säga att du är för tråkig.

2008-04-15 @ 12:53:25
Postat av: catya

hanna då många undrade så skrev jag min spekulation, att det förmodligen var till välgörenhet, för annars tänkte jag att ni hade kunnat sälja kläderna på andra håll. men just då ni gjort en sån grej så gissade jag på att det var för välgörenhet, sorry om jag förhastat drog den slutsatsen, även om jag tycker att det hade varit en supergrej att göra av er proffsbloggare :)

2008-04-15 @ 12:57:56
Postat av: Hanna Fridén

Hanna P: Det låter visserligen mycket rimligt, det! Här är det i princip omöjligt att hitta billig och bra second hand.



Susann: Jetejetetråkig. Tack för att du lämnade din E-post!



catya: Aha, ja, då förstår jag. Förlåt att jag missförstod dig. Klantigt av mig.

2008-04-15 @ 13:01:47
Postat av: Camilla

Jag älskar dig Hanna! Haha, Du är mitt alter-ego personifierat! (ska utveckla det där vidare en annan gång... kanske kommer det i ett rosa, parymerat brev på posten, who knows)



hur som helst; jag orkar inte läsa allt bajs som folk håller på å skriver. Det här med att det är ett fritt val om man vill handla på sajten eller ej tycks ha undgått en en ringa skara kritiker. Jag tror att folk har, likt jag, lite för mycket tid på sina händer ibland, eller så ligger det någon logik i den där stureplansteorin du la fram.



Men jaja, vill mest skänka denna kärleksförklaring en tisdag som denna. Tills vidare - Ha d gött!

2008-04-15 @ 13:30:28
Postat av: Ulrika

Jag har inga som helst åsikter om Bloppisen, förutom det faktum att, precis som du säger Hanna, den sköts av snygga, härliga brudar och är suveränt för den som intresserad.



Ofta avskyr jag osäkra tjejer. Osäkra tjejer som omfamnar skadeglädje och är allmänt avundsjuka. Förvånad över de lätträknade tjejkompisarna i mitt liv? Nej, inte jag heller...

2008-04-15 @ 13:32:20
URL: http://two2tango.blogg.se/
Postat av: Emma

Måste säga att jag är imponerad över hur bra du är på att svara på folks kommentarer.

2008-04-15 @ 14:10:30
Postat av: Sandra

Roligt det är hur skriven text ger sådana fantastiska möjligheter till överanalyser.

2008-04-15 @ 14:27:42
Postat av: Linda

hahaha sköna lirare som har skrivit det där :D jävla dumpuckon...

2008-04-15 @ 14:36:04
Postat av: Cicci

Heja Hanna!

2008-04-15 @ 14:57:11
URL: http://saaammie.blogg.se/
Postat av: ulle

Jag tycker det bara är bra att man kan få lite pengar för sina kläder som man antingen tröttnat på eller växt ur. Säljer själv en massa kläder på Tradera för min dotter och på så sätt har hon ju råd att förnya sin garderob eftersom hon älskar att shoppa.

2008-04-15 @ 16:56:29
URL: http://makrames.blogg.se/
Postat av: Sara

Om inte annat får man sig ett gott skratt när man läser kommentarer till blogginläggen. Som sagt, Sverige är ett fritt land. Finns ingen anledning att lägga sin energi på att vara avundsjuk och itrriterad när det finns så mycket annat kul!

Du är härlig Hanna!

2008-04-15 @ 17:58:24
Postat av: Maia

Kul att folk blev upprörda över att kläderna var i små storlekar, klart att era gamla kläder är i storlekar som passar/har passat er, men det förstås, smala människor kanske också är satan?

2008-04-15 @ 18:47:29
Postat av: Hotness

Hanna: Jag tror att det inte handlar om kläderna i sig. Det hade lika gärna kunnat handla om bananer. Men jag tror att människor uppfattar det på så sätt att eftersom att ni ( generalisering ) har ett marknadsutrymme som inte är tillgängligt för gemene man drar ni klara fördelar av det. Så vad ni än bestämmer er för att göra så når det fram till otroligt många människor, som andra inte kan nå på samma villkor. Sen kan man stöta och blöta det hela hur mycket som helst och ta det hela till bloggarnas begynnelse, men jag tror du förstår vad jag menar. I nuläget är det nästan så att en stor modebloggare kan bronsera sin egen bajs och sälja det till hugade spekulanter. Det har blivit sådan stor hype, och jag tror många överreagerar på det opropertionella utrymme dessa bloggar fått i media.



För egen del är jag mer än spyfärdig över att se samma bloggare malas igenom tryckpressarna om och om igen och nu senast få så sjukt mycket uppmärksamhet för något som funnits ett bra tag. Som att de återuppfunnit hjulet. Men jag vet ju att det är så media fungerar, att det inte handlar om någon finlir eller djupare analyser utan bara ett evigt skummande på ytan. Still makes me sick though.

2008-04-15 @ 20:34:18
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: Hanna Fridén

Hotness: Men vi är gemene man, och det är samma villkor, skillnaden är att vi skapat oss uppmärksamhet på olika vis. Men det här tycker jag är roligt. En viss manlig bloggare var trött på att inte tjäna pengar på sin blogg och bad sina läsare donera pengar så att han tyckte att det skulle kännas värt. Det gjorde folk, noll kritik. Men när några tjejer säljer sina gamla kläder, vilket är högst normalt på alla sätt och vis, så utnyttjar de deras ställning och är giriga? Nej, det räcker inte som teori. Det ligger mer i det hela. Och mycket av det, enligt mig, ligger i att en tjej som får uppmärksamhet av princip ska klankas ner.



Jag menar, en tjej som har en stor blogg som aldrig säger ett ont ord om någon utom som har en sympatisk framställning men råkar vara snygg - Hon får lika mycket skit som exempelvis bröderna Schulman. Trots att de sprider skit och är taskiga med hon enbart råkar ha en dagens outfit då och då på hennes blogg.



Vettigt? Knappast. Ohyggligt obehagligt.

2008-04-15 @ 21:02:47
Postat av: Hotness

Hmm, killen som du nämner som exempel var ju ganska öppen med det hela om man säger så och sitt sätt att få in pengar på bloggen. Många modebloggar har ju sysslat med produktplacering som många läsare inte fattat vad det är. Det tycker jag är ganska oschysst. Sen kan jag hålla med dig om att tjejer får ta mycket skit, för att ha en hög profil är egentligen inte vad tjejer "ska ha". Men jag tror att killar tar skiten på annat sätt än tjejer. De skiter i det och går vidare och bryr sig inte nämnvärt. Tjejer ger sina kritiker stort utrymme och öppnar då för ännu mer kritik. Galet, men så verkar det vara. För övrigt tycker jag att ett ansvar kommer med att man har mediauppmärksamhet. Med det menar jag INTE att man inte kan få ha en bloppis för att sälja sina kläder eller att enbart för att man är en känd person ska donera pengarna till välgörenhet. Jag tror att många stora och medelstora bloggare har fått vittring på stålar och att det är allt som räknas nuförtiden. Produktplaceringar, reklam och hur ska man kunna tjäna på sin blogg. Astrist tycker jag. Summan blir att man drar alla över en kam och avskriver bloggarna i sin helhet för det finns inget förtroende längre. Vad är äkta liksom? Sen tycker jag att som vi som tjejer har ett ansvar och inte behöver gå i männens fotspår för att tjäna pengar. Jag tror det är därför jag har en bitter smak i munnen, tjejer är bättre än så. Att utnyttja sitt namn för att tjäna stålar känns bara sådär.

Urk, det blev mycket på en gång. Men hoppas du kan se poängen.

2008-04-15 @ 21:36:01
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: Olyckssyster

Jag tänkte -Oj ännu en guldgruva!

2008-04-15 @ 21:59:29
URL: http://cutethoughts.blogg.se/
Postat av: Maria

Vill bara tillägga att jag tycker det är en bra ide. Mkt bättre än att slänga kläderna eller låta de ruttna längst inne i garderoben. :)

2008-04-15 @ 22:07:39
Postat av: Hanna Fridén

Hotness: Din tes om att många modebloggare skulle syssla med det är visserligen ingen kunskap du har, utan en fördom skapad av något som jag inte tänker gå in på utan som du får begrunda själv. Eller kan du hänvisa till fakta eller efterforskning i ämnet?



För det första. Om du söker på ämnet bland modebloggare så kommer du finna att de flesta är emot orubricerad reklam, nämligen. För det andra så är det bara ett fåtal modebloggare i Sverige som faktiskt har en tillräkligt stort läsarskara för att det skulle vara lönsamt för företag.



Den enda bloggaren som tagits upp i media i ämnet orubricerad reklam är Blondinbella, som i övrigt inte är en modebloggare, utan en vardagsbloggare. Hon har ju också talat ut i medierna om att hon gjort det och att hon inte tänker göra det igen, och med tanke på hennes ålder så måste man väl ändå kunna förstå att sådanna misstag kan ske.



Däremot, en intressant tes. Folk vill gärna titulera henne modebloggare, vilket är lustigt, då manliga bloggare som exempelvis Jinge inte blir kallade för bilbloggare när de nämner bilar då och då. Eller bokbloggare, för den skull. Kvinnliga bloggare blir dock direkt titulerade som modebloggare så fort de skriver om att de köpt ett nagellack de gillar, varför?



Sedan, ja. Många modebloggare får saker i goodiebags. Ibland skriver någon om något de gillar. Det här är inte betalt, det är gratissaker de fått, och de brukar ha för vana att kritisera det de får som de inte gillar. Jinge, däremot, får böcker gratis av bokfölag och skriver om dem i sin blogg. Varför blir inte män kritiserade när de skriver om gratisprodukter, utan enbart kvinnor?



Och din poäng ser jag inte alls. Jag kan inte finna ett enda rimlig skäl till varför man inte ska få tjäna pengar på sitt jobb. Det kallas för missunsamhet, och precis som jag anser att det är fullkomligt rätt att en sophämtare ska få lön för sitt jobb så kan jag knappast se något problem med att någon tjänar pengar på sitt skrivande. Varför har du problem med att folk tjänar pengar på något de jobbat för?



Jag jobbar inom media. Jag skriver krönikor för tidningar, bland annat. Är det då också fel? Eller är det okej att tjäna pengar på en text om det är i ett sådant medium, men förbjudet i en blogg? Varför, i så fall?

2008-04-15 @ 22:29:42
Postat av: Hotness

Hanna: Det är knappast på sin plats att för dig avgöra om jag har den kunskapen eller ej. Du verkar något rigid i ditt tänkande och antar saker utan att veta fakta.Vilken jag kan informera dig att jag har. Jag har blivit själv erbjuden produktplacering på olika bloggar för smycken jag skapar och tackat nej. Jag har också fått förstahansinformation om att Kenza gör det, Stina-Lee gör det, Kelly gör det och det bara för att nämna några få.Blondinbella är väl den enda som varit ärlig om det? Att en journalist eller någon inom media tar emot pengar eller produkter för att nämna eller pusha ett företag anser jag vara fel.Sen verkar du hakat upp dig något förskräckligt på genus, vilket diskussionen inte handlar om. Om du vill tjäna pengar på din blogg tycker jag det är en bättre idé att köra på banners som man lätt kan identifiera som reklam. Att inte tala om att något är reklam är brott mot marknadsföringslagen. För örvigt har jag inte satt etiketten på Blondinbellas blogg. Det har media gjort åt henne. Tjäna pengar på bloggen javisst, men låt då också läsaren förstå att du som skribent är köpt.Om du skriver en krönika och är i egenskap av skribent köpt för att placera ett budskap för ett företag eller produkt så har du inte länge något förtroende hos läsaren.Inte hos mig iaf.

2008-04-16 @ 01:20:35
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: Hanna Fridén

Hotness: Och det där är också de enda bloggarna där det skulle vara ekonomiskt gångbart för företag att betala för produktplacering. Och varför anser du inte att de andra hör till diskussionen? Jag anser att det gör det, jag undrar varför just unga tjejer blir kritiserade för det när ingen av de andra bloggarna blir det? Jag anser att det är högst relevant i vår diskussion eftersom att den hela vägen handlat om varför folk upprörs så mycket av "modebloggstjejer".



Sedan har jag aldrig sagt att du kallar Blondinbella för modeblogg heller, jag har framfört en tes och frågat om du har några tankar kring varför.



Däremot, även om alla du nämner ovan sysslar med det du säger så är det fortfarande långt ifrån många, och jag står fast vid att de flesta är emot smygreklam i bloggar. Den här debatten startade igång för rätt längesedan, och hade sin egentliga startpunkt när jag var med i DN ekonomi och pratade i radio om det och informerade om just marknadsföringslagen och trovärdighetsfrågan och att det var viktigt att poängterade vad som är betalt. Däremot så anser jag att man, precis som tidningar, kan ha andra reklamutrymmen än just reklambanners. Man kan absolut recensera en produkt mot betalning, så länge det står klart och tydligt att det är ett betalt uppdrag. Speciellt med tanke på att knappt någon bloggare drar in asmycket stålar på sin blogg och det är bra om folk ändå kan få lite lön för mödan. För även om många bloggare får uppmärksamhet så lägger det inte direkt bröd på bordet, så att säga.



Sedan undrar jag fortfarande varför du anser att det är fel att tjäna pengar på något man jobbar för? Jag går absolut med på att smygreklam inte är etiskt korrekt (däremot så vet jag inte om marknadsföringslagen sträcker sig till privata bloggar, möjligen ett hål i lagstiftningen som kommer behöva korrigering) men du nämnde att du tyckte att det var fel överhuvudtaget? Kan du förklara varför för mig?

2008-04-16 @ 09:34:46
Postat av: Hotness

Du framstår för mig som någon som vill göra kön av det här, och som använder kön som ett slagträ i debatten. Jag tycker att man kan titta på en enskild sak och bedöma det utan att behöva jämföra med något annat. Därför anser jag det vara irrelevant.



En köpt skribent har för mig inget värde, jag har inget förtroende för någon som skriver ex. om en produkt, händelse och jag inte vet om det är skribentens egen uppfattning som speglas eller om den är köpt. Jag tycker det är oseriöst, men det är min helt egna uppfattning.



Jag har arbetat inom IT och media i hela mitt liv och för mig är intergriteten absolut nummer ett. Och jag har svårt för det faktum att den tummas på för att företag ska nå fram till konsumenter som inte är medvetna om att de utsätts för reklam. Sen tror jag att om man vill tjäna pengar på sitt skrivande får man hitta nya intäktsmodeller än att arbeta med produktplacering.



Angående marknadsföringslagen, om du som bloggare ska ta betalt i någon form för bloggen måste du såklart skatta för det. Så ett bolag måste skapas. Då är du inte längre en privatperson utan ett företag som omfattas av marknadsföringslagen. Såvida dina intäkter inte är mindre än 30.000 per år då du kan fortsätta driva bloggen privat.



Men jag ville bara uttrycka min ståndpunkt i debatten som uppkom kring bloppisen, och som blev något annat. Du och jag får nog komma överens om att vi inte är överens och har skilda åsikter.

2008-04-16 @ 10:40:48
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: Emma Andersson

Jag gissar att min pojkvän och jag tillsammans lägger ut i snitt 5000kr i månaden på böcker och datorrelaterade grejer (max 500 på kläder). Innebär det att vi onanerar på våra, och därmed klistrar ihop sidor och förstör elektronik?



Say it ain't so!

2008-04-18 @ 16:49:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback