Invånarantal och våldsamma demonstrationer mot Danmark

Ett litet tilägg angående Muhammedbilderna och de "RASANDE MUSLIMERNA".

Det har beskrivits i media att flera hundra demonstrerat utanför Danmarks ambassad. Att de bränt flaggor osv.

Flera hundra?

År 2006 hade Teheran en befolkning på 7,8 (7 797 520) miljoner människor.
Stockholms län har en befolkning på 1,9 (1 942 233) miljoner människor.

När det är en allvarlig demonstration i Stockholm samlas det flera tusen människor. Demonstrationen mot Irakkriget samlade bland annat mellan 50.000 - 100.000 människor.

Umeå - Invånarantal 75.000 personer.
Protesterade mot Irakkriget - 4000 personer.



Och det samlas flera hundra för att demonstrera våldsamt mot Danmark? Och det är en stor katastrof? Det innefattar alla muslimer? Gör det det? Nej, det är knappt några alls jämförelsevis. En stad som Umeå med 75.000 personer samlade många fler i en demonstration som många brann för. Och något man måste inse är att det finns nazister även inom Islam. Det är inte bara i västvärlden som det här fenomenet existerar, och tänk om vi i väst bedömdes enbart efter vad nazisterna som bor här gör?

Nej. Det skulle vi nog inte gilla.
Flera hundra är knappt någonting alls. Och jag tycker att det är synd att så många låter sig skrämmas och luras av medias kåthet på stora, skrämmande rubriker som lockar köpare av deras tidskrifter. Man måste tänka på sånt här när man läser tidningarna. Man måste använda sin hjärna och tänka efter litegranna. Speciellt när det är så otroligt tydligt som i det här fallet. Om vi ska kalla oss för så himla bra, smarta och upplysta i väst så ska vi bannemig kunna bevisa det också. För i många fall så tycker jag att det handlar om tomma ord och att vi är precis lika lättstyrda som vilket folk i vilken regim som helst. Vi är bara dumma nog att tro att vi inte blir påverkade.


Kommentarer
Postat av: fis

jääätte bra

2008-02-14 @ 20:26:06
Postat av: Hanna Fridén

S: En annan intressant aspekt med gemene man är att i princip alla ojjar sig över, och undrar hur, Sverigedemokraterna kan ta sig till riksdagen samtidigt som många någonstans lättas av det just på grund av denna ökande Islamfobi och rädsla för att Svenskar ska bli en minoritet i Sverige på grund av för mycket invandring.

Postat av: Valentina

men du, Umeå har faktiskt 110 000!! :D viktigt! Storstad!

2008-02-14 @ 21:45:13
URL: http://muslimah.tjejsajten.se
Postat av: susse

word.

på det du, hanna, har skrivit alltså!

2008-02-14 @ 21:51:25
URL: http://sussetorarpsbacke.blogspot.com
Postat av: l

umeå har dock 110000 invånare

2008-02-14 @ 22:02:35
Postat av: Niklas

Islamic fundamentalism ? a providential target for a system which no longer knows what values to subscribe to ? has a pendant in Western integrism, the integrism of the universal and of forced democracy, which is equally intolerant, since it, too, doesn?t grant the other the moral and political right to exist. This is free-market fanaticism, the fanaticism of indifference to its own values and, for that very reason, total intolerance towards those who differ by any passion whatsoever. The New World Order implies the extermination of everything different to integrate it into an indifferent world order. Is there still room between these two fanaticisms for a non-believer to exercise his liberty?

J.Baudrillard.

Man kan inte säga det bättre själv.

2008-02-14 @ 22:08:36
URL: http://www.niklaper.blogspot.com/
Postat av: Abbes pappa

Vad glad jag blir av att läsa dig Hanna. Så mycket klokhet. Respekt.

2008-02-14 @ 22:13:26
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Hanna Fridén

Angående Umeå:

Skyll inte på mig, skyll på Wikipedia! Jag älskar att skylla ifrån mig på Wikipedia.

"Umeå är Sveriges tolfte största tätort med drygt 75 000 invånare (2005). Umeå är därmed Norrlands största tätort (Umeå kommun har 111 571 invånare)."

Precis som Stockholm inte har 1,9 invånare, men Stockholm med omnejd har det! Fast jag hade ju kunnat ta med hela kommunen för konsekvens!

2008-02-14 @ 22:21:41
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Valentina

Aha! Nu förstår jag, Ok då du (wikipedia) kanske hade rätt

2008-02-14 @ 22:34:44
URL: http://muslimah.tjejsajten.se
Postat av: Sandra

Danmark är ett land som tar emot väldigt lite invadrare och sägs vara främlingsfientligt. Det borde betyda att antalet muslimer i förhållande till Sverige är lägre.

En tanke som kan förklara det låga antalet demonstranter.

2008-02-14 @ 22:39:34
Postat av: Hanna Fridén

Sandra: Teheran ligger inte i Danmark. Teheran är Irans huvudstad.

2008-02-14 @ 22:44:11
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Elin

Vi är inte så smarta som vi tror: http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

2008-02-14 @ 23:04:06
Postat av: Liza

hahhahaha Aouch!

2008-02-14 @ 23:09:39
URL: http://knoll.blogg.se
Postat av: Aida

Hanna, du har precis värvat en trogen läsare! Jag blir förundrad över dina kloka ordval och ser en toppjournalist, inte för att jag håller med om dina texter, utan för att du bidrar med perspektiv som människor väljer att blunda för.

2008-02-14 @ 23:13:45
Postat av: L

Det finns knappast några nazister inom islam. Nationalister och annat dylikt kanske, men inga nazister. (Isåfall en eller två av miljontals som kallar sig det, men ändå inte är det...)

2008-02-15 @ 09:16:01
Postat av: Hanna Fridén

L: Hur menar du nu? Du menar att det inte finns några individer inom Islam, överhuvudtaget, som ogillar grupper baserat på deras kultur och religion? Eller menar du att det inte finns några som följer Hitlers propaganda? Jag antar att du menar det senare, för då kan jag förstå dig. Men inte om du menar det förstnämnda, då det finns inskränkta personer i precis varje religion och kultur.

2008-02-15 @ 09:22:59
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Ati

Bra sagt. Men Sandra sa väl inget om Teheran?

2008-02-15 @ 23:52:39
Postat av: Sandra

Hanna, jag syftade på detta i min jämförelse: "Det har beskrivits i media att flera hundra demonstrerat utanför Danmarks ambassad."

Då är alltså 100 personer i Danmark förhållandes vis fler än om det vore samma demonstration i Sverige.

Jag vet mycket väl vart Theran ligger och har varit där ett antal gånger. Tackar.

Vill också tillägga att jag håller med dig. Så bort med taggarna. Det du argumenterar för är bra.

2008-02-17 @ 21:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback