Skadeglädje

Jag är sur och grinig ikväll. Jag ville gå ut och ha kul, men mitt huvud värker som fan. Och mina ögon med. De värker och de svider. Jag är slemmig och hostig och inbillar mig att jag har Bronkit. Jag är trött och har ont i lederna. Jag fantiserar om en härlig utekväll och vill ut, ut och återigen ut. Kramas med folk. Ha spännande diskurser. Umgås. Dansa. Ha det trevligt. Men jag inser tyvärr att kvällen inte skulle bli särskilt trevlig trots min stora förmåga att bygga energi från luft och vilja.

Men jag har en sak att trösta mig med.

Jag sitter nämligen och skriver ett mail till försäkringkassan. Har fått reda på att en person jag verkligen hatar innerligt, som också är den enda person jag kan påstå att jag hatar* tydligen är sjukskriven för något denne hittat på, men svartjobbar! Svartjobbar heltid och får ut fullständig sjukpenning. Vilket anus. Nu anmäler jag honom och ger ut alla kontaktuppgifter. I know where he lives and I know what he does. Se på den utredningen, ditt dumma fan!

Det gör mig lite gladare.
Fan vad jag hatar honom.



*Personen i fråga har utsatt en person i min närhet för regelbundna trakasserier. Och det är inte enligt hörsägen, jag har bevittnat det flera gånger själv. Och när folk sagt åt honom så har han anmält dem för olaga hot, sjukt nog, bara för att de sagt att han inte får trakassera folk och att det inte tolereras. Det är alltså hot, enligt honom. Som tur är så har alla fall lagts ner och polisen tycker att han är helt jävla dum i huvudet.
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Go, hanna! :)

Postat av: sofiah

Hej hanna! jag undrar hur mycket man får för ett vanligt freelance-jobb cirkum? funderar på att börja så smått. Tacksam för svar!

2008-02-29 @ 22:01:25
Postat av: as

helt jävla rätt

2008-02-29 @ 22:16:07
Postat av: livetsomenrune

kolla in vår nya blogg som du säkert kommer gilla :)

2008-02-29 @ 23:35:22
URL: http://livetsomenrune.blogg.se
Postat av: Cecilia

tänk om fler vågade göra det du gör. tänk vad mycket som skulle hända då, vad folk skulle kunna reagera då. aah ... jag önskar att JAG vågade för bövelen.

2008-02-29 @ 23:39:11
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Josefina

Nu sjönk du ännu mera i mina ögon.

2008-03-01 @ 10:20:02
Postat av: Hanna Fridén

Rebecka: Hurra!

sofiah: Det där går inte att svara på så enkelt, frilansjobb är ju inte ett speciellt typ av uppdrag, utan det är en... äh, hur ska man beskriva det. En annan anställningsform är det närmsta jag kan beskriva det som, men det är ju inte helt klockrent. Det finns i alla fall inga standarsarvoden för frilansuppdrag och du får fakturerar så mycket som du och beställaren anser att jobbet är värt, helt enkelt!

as: Ja, jag tycker det!

Cecilia:

Josefina: Personer som han, som låtsas vara sjuka för att få ut full sjukpenning och sedan svartjobbar in en hel extralön profiterar på samhället. De tar dina skattepengar. De tar pengar som folk som är till för folk som är sjuka på riktigt. Och det är de som gör så att det är svårt för folk som är sjuka på riktigt att få sin sjukpenning. Samtidigt som han gör det här så skryter han om det. Berättar hur smart han är för att han inte låter samhället blåsa honom genom att kräva honom på skatt. Hade han bara svartjobbat så hade jag nog inte brytt mig, men han tar pengar från de som behöver det. Förutom det så utsätter han folk för trakasserier i form av hot. Förmodligen flera personer. Och du kommer här och säger att jag sjunker i dina ögon för att jag anmäler honom för det här. Om du i ärlighetens namn tycker att han ska slippa undan med det han gör så kan jag bara säga att jag är glad över att jag inte står högt i kurs hos dig, för jag vill inte att folk som tycker att den typen av beteende är okej ska gilla mig. För det är inte något jag står för. Precis som jag inte skulle bli så satans glad om det var en massa nazister som gillade mig. Men för din egen skull så hoppas jag verkligen att du tänker efter och överväger om den typen av individer som beskrivs ovan verkligen ska beskyddas. Han hotar folk. Blåser staten på pengar. Tar pengar från de som verkligen behöver det. Tänk efter på om han verkligen förtjänar din respekt, eller om du ska tänka om dina värderingar.

2008-03-01 @ 11:12:12
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Isabella

Skitbra! Det finns inget som gör mig argare än folk som utnyttjar välfärdssystemet! De tänker verkligen inte på någon annan än sig själva, och de ger dessutom folk som faktiskt behöver den hjälpen ett dåligt rykte också.

2008-03-01 @ 11:21:01
URL: http://hannaisabella.blogspot.com
Postat av: Anonym

YOU GO, GAL! Sätt honom på plats, verkar vara ett rikspucko.

2008-03-01 @ 11:26:23
Postat av: SANDRA

Hahahahaha! BRA GJORT!! =)

2008-03-01 @ 11:37:35
Postat av: Hanna Fridén

Hanna Isabella: Ja, precis! Dåligt rykte bland folk, samt att de gör det svårare för folk som faktiskt behöver hjälpen att få hjälp! Som om det inte vore svårt nog redan att vara sjukskriven och inte kunna jobba, men att dessutom bli misstrodd på grund att det finns så osympatiska och själviska människor som han ovan är förfärligt.

2008-03-01 @ 12:15:11
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Johanna

Visst, jag håller med dig. Det är inte acceptabelt att bete sig så mot någon eller att lura staten på pengar. Men tänk på att du troligtvis ställer till problem för andra också. Nu syftar jag inte på företaget, de får skylla sig själva som anställer någon svart. Men kanske jobbar det andra personer svart på samma ställe som är tvugna till det eftersom att de inte får något annat jobb, eller blivit lovade vitt jobb. Du kanske tycker att man får skylla sig själv om man väljer ett svartjobb, men ibland blir man faktiskt lurad till det. Så du kanske ska tänka dig för innan du gör något som kan drabba andra.

2008-03-01 @ 14:48:17
Postat av: Hanna Fridén

Johanna: Men då måste du också ta för givet att jag vet vilket företag han jobbar svart för, och det gör jag inte! Jag vet bara ATT han gör det men att han är sjukskriven.

Sedan tycker jag faktiskt inte att det spelar roll. Svartjobb finns för att företag vet att risken för att någon anmäler är liten. Om folk lär sig anmäla så kommer företagen fatta att de måste erbjuda riktiga jobb med allt därtill istället för att utnyttja folk. Det kan självfallet bli en del olyckliga saker emellan, självfallet, men det får gå. Även om jag är rädd att jag kanske är för mesig för att anmäla någon annan som jobbar svart. Däremot så kan jag, utan problem, anmäla någon som utnyttjar samhäller samtidigt som de jobbar svart. Oavsett om de är vän eller fiende egentligen, då det får mig att tappa all respekt för individen i fråga.

2008-03-01 @ 15:05:35
URL: http://frankincense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback