Facebook is complicated

Alltså. Jag har lite svårt att förstå Facebookrelationerna. Alltså. Ni vet. Single. In a relationship. In an open relationship. Engaged. Married.

Eller, de är ju helt normala.

Men "It's complicated?"

Vadfan är det för relation? Och varför har folk den relationen till varandra? Jag är ändå rätt så offentlig av mig, men jag skulle inte basunera ut för hela världen när mitt förhållande var knackigt. Bara. Ändra från "In a relationship with blahblahblah" till "It's complicated with blahblahblah".


Det är ju bara jättekonstigt.

Enda skälet jag kan se till det hela är att en, eller båda i förhållandet vill basunera ut att det är knackigt så att andra ska kunna bygga ett raggningsintresse för dem, typ. Antingen när de väl är ute ur förhållandet, eller för att vara lite lätt otrogen och sedan göra slut. Det är det enda skälet jag kan se, faktiskt.

Bara: "Hej alla! Jag har fortfarande en pojkvän, men ladda inför att ragga på mig för det är struligt. Alla tack! Kör på! Skiter i allt annat! Så gott som singel med vissa trivialiteter! Kan absolut vara otrogen!"


Kan man inte bara göra slut istället, i så fall?

Kommentarer
Postat av: Katarina

jag ser det som att it's complicatedgrejen är typ till för den som blivit dumpad men inte riktigt vill inse det än. så då får det va komplicerat ett tag istället. haha

2008-01-26 @ 18:33:33
Postat av: Evis

Kanske "It's complicated" är för folk som är polyamorösa? Det brukar av dem utanför ses som väldigt komplicerat i alla fall.

Postat av: Emma S

Jag får uppfattningen av att det betyder typ " jag är singel men träffar en upptagen kille/tjej ibland" eller kanske att man är kär i någon som är upptagen eller som inte är kär i en tillbaks? Jag vet inte!

2008-01-26 @ 19:09:44
Postat av: Åsa

Håller med. MEN det kan vara JETEBRA för de skygga, de fega. Om två st knullar med varandra men är osäker på relationen så... väljer man it's complicated för att se vad den andre/andra gör. fyller den också i det, är det liksom ett tecken för att det FAKTISKT FINNS INTEZSE FRÅN DENNAS/DENNES SIDA MÄ! *TAJOHEJ*

2008-01-26 @ 19:09:56
Postat av: Amanda

jag tänkte det typ som att man helt enkelt inte vet än om man är tillsammans "på riktigt". typ en man dejtar/knullar whatever.

2008-01-26 @ 19:19:24
Postat av: Valentina

du som är så inne i facebook läste du fredagens Rocky i DN? Haha den var hur rolig som helst, jag la upp den i min blogg om du inte har läst :)

2008-01-26 @ 19:28:11
URL: http://muslimah.tjejsajten.se
Postat av: fen

Hm...

Jag har ett par vänner som har satt det som sitt status. Jag tycker dock att det är roligt eftersom de är gifta och dessutom finns deras respektive också på facebook, de har satt det statuset av humorskäl. Ingen som blir sårad mao.

I ett mångårigt förhållande där man är trygg i sig själv och sitt förhållande kan humorn dra sig till sånt håll att man finner det roligt att driva med hela instutionen "förhållande".

Detta kan vara en anledning, sen finns det givetvis många andra tolkningar.

Jag har en 19 årig kusin som aldrig haft en partner än, hon har också satt det statuset - det är väl sött tycker jag :)

Ja där har du två olika skäl Hanna.

2008-01-26 @ 20:29:09
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Eller så tycker dom bara inte att dom har någonting att dölja för att deras förhållande snorar sig lite.

2008-01-26 @ 21:26:29
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Pernilla

Tihi.
Hela facebookgrejen är complicated tycker jag. Om man inte har snackat med vissa på typ 8 år så kanske det finns en anledning till det...?
Och varför ska man absolut skylta med en massa info om sig själv?
Och är egentligen inte facebook bara en ursäkt för att få leta upp gamla ex och höra hur läget är nuförtiden och om de verkligen har gjort ett bättre kap nu?


Och o ja, såklart är jag också på facebook. It's complicated.

2008-01-26 @ 22:12:29
URL: http://skrivarmamma.blogspot.com/
Postat av: Alice

Det är vad jag skulle valt om jag fortfarande hade varit tillsammans med min kompis fostersysters styvson ;)

2008-01-26 @ 22:58:27
URL: http://spegellandet.blogg.se
Postat av: Linda

Om man inte vet om man är ihop eller inte, du vet på gränsen innan man har uttalat det offentligt... Då skulle jag kunna tänka mig att det funkar med att trycka i "It´s complicated".

2008-01-26 @ 23:02:27
URL: http://www.tusenskona.wordpress.com
Postat av: Ce

Kanske är det complicated om man är så där mittemellan allt ihop. Du kanske har ett nyblivet ex som du fortfarande har kontakten med och inte riktigt är redo att släppa samtidigt som du har en älskare som du kanske är sugen på att kila stadigt med samtidigt som du vet att gräset må vara grönare på andra sidan dansgolvet men egentligen borde du vara singel...
Det är en fullt realistisk situation som går under "complicated"

2008-01-26 @ 23:07:21
Postat av: Johanna

Ah, jag som alltid trott att "it's complicated" var ett alternativ innan man visste riktigt om man var ihop eller inte. Sen behöver man väl inte heller tala om vem det är complicatat med heller om jag inte missminner mig?

Postat av: c

min kompis har valt "its complicated" för han tyckte det är humoristiskt.

2008-01-26 @ 23:54:53
Postat av: Skinny

Är inte problemet att det privatas oändliga möjlighet till offentlighet i dagens it-samhälle gör saker mer "complicated" än vad det är?

2008-01-27 @ 02:28:54
URL: http://www.mystockholm.se
Postat av: Sandra

Alltså, den människa som på fullt jävla allvar vågar sig på -i en tidsålder då alla har Facebook, tillochmed mormor- att skylta med något så fragile som ett nästanförhållnde måste ju vara helt körda i bollen.

"Skräm iväg killen alt. dra bort hans tro på att ni har något på G" - Det är vad "It's Complicated" är när man är påväg in i ett förhållande.
"Jag vill egentligen inte men om han reagerar och vill så kanske jag också vill."

Bläh säger jag bara.

2008-01-27 @ 02:55:59
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: tim

Du är en sån där person som vågar gå din egen väg, no matter (nästan) what. En person som med sin kraft kan göra vad hon (nästan) vill. Så länge du fortsätter att utvecklas genom att ta kalkylerade risker. Det må vara att bli assistent på ID, till en känd fotograf I NY, eller på Dior -- till en början. Nöj dig inte med att bli krönikör och bloggare på Expressen!!!

2008-01-27 @ 03:24:56
Postat av: ida

hmm... jag har "it's complicated" som status.
och det kan säkerligen missuppfattas.
vad JAG menar med det är att jag tycker relationer är komplicerade (och därför har jag ingen just nu). ..men jag verkar ha annorlunda tolkningar på vad som menas med dessa val av status-inställningar.

2008-01-27 @ 04:24:04
Postat av: Ulrika

Jag ser it's complicated som något man till exempel kan använda om man är olyckligt kär, som flera andra har sagt. det är så jag använder det. det är inte så enkelt att man alltid får den man vill ha.

2008-01-27 @ 09:21:05
URL: http://nettelblad.blogg.se
Postat av: Crimsonanna

Är inte allt vad relationer och parnters heter Komplicerat?

Själv vill jag ha ngt för ngn man dejtar men inte riktigt är ihop med.

2008-01-27 @ 11:04:04
URL: http://www.metalanna.blogspot.com
Postat av: Lina

Hoppas du får en bra dag, : ).

2008-01-27 @ 11:16:22
URL: http://higher.blogg.se
Postat av: H

Lite lusigt egentligen att göra en av miljoner tänkbara tolkningar och sen skriva ett ehtl inlägg om hur knäppa dom är som har den statusen. jag reagerar inet alls så när jag ser det på facebook. tänker bara aha, antingen så tycker de att relationer är knepigt (och vem gör inte det) eller så har dom ett nästan-förhållande med nån och vågar inte skriva ihop men vill visa att de inte är singel. jag har dessutom många vänner som gjort så att endast några få, kanske 30 nära vänner, kan se deras personliga info. även om de har 450 vänner.

2008-01-27 @ 11:35:27
Postat av: Sara

http://ssaramaria.blogg.se

2008-01-27 @ 12:03:23
URL: http://ssaramaria.blogg.se
Postat av: Designa din blogg

Haha.. jag har funderat lite över det där jag med... men jag tror att de som väljer its complicated, väljer det för att de inte riktigt vet om de är tillsammans eller kk eller vad...

2008-01-27 @ 12:08:54
URL: http://www.designadinblogg.se
Postat av: Camilla

Jo, jag håller med. Det är speciellt konstigt när ens pojkväns ex har skrivit in honom på facebook som "We dated, now it's complicated." VA!! Vadå now it's complicated? - You dated, now you're friends.. eller you dated PUNKT.

2008-01-27 @ 16:14:51
Postat av: Sara

Det står ju inte it's complicated "with", det följs inte av ett namn. Inte riktigt relationsklassat. Kan tänka mig att den statusen används om man till exempl dejtadr någon som redan är upptagen eller om man träffade en hottie i Thailand eller något och hann åka ifrån varandra innan man blev på det klara med sin relation.. Eller?

2008-01-27 @ 18:41:20
URL: http://berlan.blogg.se
Postat av: precis

jag håller med ida, man vill inte skylta med att man är en pinsam singel, så man väljer "it's complicated" - vilket oxå kan betyda att man får ligga nån gång ibland när en villig hane infinner sig.
svårare än så är det ju inte.

2008-01-27 @ 19:00:12
Postat av: Anonym

äh... antingen är man singel eller i en relation... "mellan fasen" är så otroligt onödig, och sjukt velig, vad tänker han hon fram o tillbaka... blööööööh. vem i helvete kom på "it's complicated?" ngn som tycker att han själv är för komplicerad för att styra ett förhållande.

2008-01-28 @ 18:09:16
Postat av: kimpe

det kan gå in under polyamori-biten också. Att man kanske har 2 pojkvänner och 1 flickvän och 1 partner. det kan vara complicated att förklara för andra det där med poly. :o)

2008-01-29 @ 00:47:05
URL: http://machofjolla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback