Prostitution, trafficking och kvinnosyn

SVD Brännpunkt: Sexköpslagen är en flopp

Jag blir extremt förvirrad av den här artikeln angående sexköpslagen. Ni ser, de nämner att man inte kunnat minska trafficking, utan att man bara gjort problemen mer omärkbara, men det stämmer inte alls ihop med alla reporter jag läst sedan den blev införd.

Nu, nu kan jag inte hitta källor. Så ni får ta mig på ordet eller tro att jag fabulerar. Upp till er. Men allt jag har läst angående det hela har sagt att trafficking minskat i sverige med över 90% sedan det blev olagligt att köpa sex, då det blev svårare att komma åt kryphål i lagen, samt att efterfrågan på sexköp minskade när det blev olagligt att köpa sex.

Precis som trafficking ökat med våldsartade siffror sedan sexköp blev lagligt i Tyskland, och alla andra länder som legaliserat sexköp visar på samma mönster. Trafficking ökar då det blir lättare att komma undan.


Sedan, nästa grej. Har verkligen gatuprostitutionen försvunnit? Jag är skeptisk. Varje gång jag tagit tunnelbanan till Hötorget och gått upp uppgången mot Malmskillnadsgatan har där funnits minst två stycken prostituerade kvinnor, samt att det inte direkt är tunt med bilar som åker förbi långsamt, långsamt och följer efter en (grymt obehagligt, by the way) om man går sträckan. Jag misstror inte att det minskat, men gatuprostitution är verkligen inget minne blott.

Den enda kvinnan jag också känner, ytligt, som ägnade sig åt gatuprostitution förut ägnar sig också förtfarande åt det (jag bildade kontakt med henne när jag var ungefär 12, av vid den tiden ett psykologiskt intresse) och har knappast minskat sitt sexsäljande, så vitt jag vet.


Att det ökat på internet är dock ingen förvåning. Internet är mer lättanvänligt för de flesta idag, än för säg, tio år sedan. I princip alla kan skapa en hemsida idag, och när det är lagligt att sälja sex är det inte längre samma risk att utannonsera det på nätet. Jag vet inte hur säkert det här är, jag är säker på att det fungerar bra för vissa, men jag är övertygad om att det är en livsstil som de flesta faktiskt inte mår bra av.


Helst av allt skulle jag vilja se att det blev olagligt från båda håll. Jag vill absolut inte se en legalisering. Alla studier visar på att en fullständig legalisering ökar trafficking, övergrepp, drogmissbruk och efterfrågan. I alla länder där det blir en fullständig legalisering av prostitution har den allmänna behandlingen av kvinnor ute på stan försämrats markant eftersom att det flyttat gränserna på vad som är ett acceptabelt vis att behandla en kvinna på.

Prostitution kommer alltid att finnas. Det är en av, vad jag i alla fall antar, historiens äldsta yrken. Jag vet dock inte hur man gör det bättre. Det har jag inte den blekaste aning om. Men jag tror inte på legalisering i dagsläget när kvinnan fortfarande sexualiseras mer än mannen och fortfarande ligger i ett underläge både vad gäller sexuellt umgänge och status. Att legalisera prostitution i ett land där till och med polisen måste fråga ett våldtäksoffer vilka kläder de bar när ett sexuellt övergrepp skedde är inte ett land där vi kan uppmuntra sexköp.


Möjligtvis i ett land där både man och kvinna sexualiseras likvärdigt och har samma sexuella status. Då, möjligtvis. Men det vet jag inte. Men inte idag.
 

Kommentarer
Postat av: stina

jag har aldrig fattat poängen med att män köper sex.. liksom: hur svårt är det idag att gå ut på krogen och ragga upp något? det finns så mycket tjejer som knullar helt gratis, så prostitution borde inte behöva finnas.

Postat av: Lisa M

Jag får bara lov att hålla med.

Möjligtvis i ett land där både man och kvinna sexualiseras likvärdigt och har samma sexuella status. Då, möjligtvis. Men det vet jag inte. Men inte idag.

2008-01-25 @ 09:36:18
URL: http://www.lisamedin.com
Postat av: Hedwig

Jag vile bara passa på att tipsa om bloggen "Sensuell konsult".

O skicka en vinterkram i höstrusket. Heja Hanna!

2008-01-25 @ 10:19:57
URL: http://www.gylf.se
Postat av: Amanda

Verkligen så sant allt det där. Legalisering vore ett godkännande av sexköp, det är det sista vi behöver!

2008-01-25 @ 11:00:46
Postat av: Anonym

Jag tror att de bästa sättet att få bort trafficking är att avkriminalisera prostitution och ha bättre koll på den. Statliga bordeller där de prostituerade garanterat inte är traffickingoffer skulle det göra mindre attraktivt för människor att köpa sex illegalt.

2008-01-25 @ 11:37:04
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Men hur kan du tro det när alla undersökningar i det hela visar på det exakt motsatta? Är din åsikt bara baserad på hur du själv resonerar i det hela, eller på den fakta som faktiskt finns som säger att alla problem ökar? Varför skulle det bli annorlunda just i Sverige?

2008-01-25 @ 11:50:39
Postat av: Anonym

anonym: prostitution är inte olagligt, men det är olagligt att KÖPA sex.

2008-01-25 @ 12:49:24
Postat av: Blogge Bloggelito

Vilka rapporter är det? Vilka är avsändarna? Har de någon dold agenda? Hur trovärdiga är de?

Det finns bara en rapport som har gjorts om sexköpslagen i Sverige, och för den står socialstyrelsen. Var så god läs: http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/12/14/Socialstyrelsen--sexkopslagen-misslyckad/

I den framgår att antalet hallickar enligt både polis och verksamma inom sexbranschen har ökat, vilket är ett indirekt bevis för att den utländska andelen prostituerade har ökat.

Om vi förbjöd sprit, tror du då att det skulle ske en minskning eller ökning av importen av olaglig sprit? Vad skiljer sprit från prostitution i detta avseende? Ingenting. Förbjud något som har en given marknad, och kriminella fyller tomrummet på nolltid.

För övrigt, hur tror du att kvinnan ska kunna uppnå högre sexuell status om hennes beteende alltid kommer att jämföras med horan, om horan utgör den övre gräns för vilken kvinnor har att rätta sig efter utan att faktiskt kallas hora? Kvinnan kan aldrig bli sexuellt fri förrän horan blir det.

2008-01-25 @ 13:03:23
URL: http://www.xingfu.se/blogge/
Postat av: Biggles

Läs på lite i ämnet så kommer en annan sanning fram, som skiljer sig från den statliga propagandan. Jag rekommenderar att besöka Blogge Bloggelito och Isabella Lund som skriver mycket & bra om detta.

2008-01-25 @ 13:39:16
URL: http://biggles-filosoferar.blogspot.com
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Det bör alltså vara kriminellt för att några horor knarkar för mycket & blir lite för misshandlade? & därmed ska ingen få möjligheten att göra vad denne vill med sin egen kropp utan det ska lagboken bestämma trots att det är någontingså harmlöst som samlag? Känns väldigt kollektiv bestraffning med kriminalisering.

2008-01-25 @ 14:54:20
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Blogge Bloggelito:

1. Angående spritförbud. Om vi förbjöd sprit skulle givetvis den olagliga importen öka, däremot skulle totalkonsumtionen minska. Precis som om vi legaliserade marijuana. Olagliga importen skulle minska men totalkonsumtionen skulle öka.

Du kan däremot inte jämföra varor med människor. Människohandel är en helt annan sak än alkohol. Människohandel regleras av efterfrågan. Det vill säga, legaliserar vi prostitution så skulle efterfrågan öka, och därav människohandeln. Som i Tyskland, exempelvis. Lätt att googla.

2. Kvinnans sexuella status. Hur kan du överhuvudtaget använda ett sådant argument och enbart inkludera kvinnor? Är det bara kvinnor som kan sälja sex, enligt dig? Och har du läst rapporter från andra länder angående kvinnosynen? Har du varit i Amsterdam? Det har jag. Där är prostitution lagligt. Kvinnosynen där är extremt skev. Man ska först behandla problemet, sedan kan man diskutera individens frihet i ämnet.

Biggles: Isabella Lund utgår från ett personligt perspektiv. Blogge Bloggelito hyser inte samma åsikter som jag och har inte läst samma fakta som jag utan verkar ha fokusera på all fakta som är pro-prostitution utan att ta till sig det som är anti. Jag däremot har läst båda, och var för exempelvis statliga bordeller tills jag läste undersökningar gjorda angående legaliseringen av prostitution utomlands. Så, mitt råd till dig är att läsa på, snarare!

SKINHEAD BARBIEDOLL: Du måste se på helheten. Jag är överlag för individens egna val ch frihet, men inte när det går ut över resten av samhället. I så fall skulle vi likväl kunna släppa på vapenförbudet också. Först måste man se till att ha ett fungerande system där en grupp inte redan lider av en lägre status, både i samhället och vad gäller sexualitet. Sedan kan man gå vidare i frågan.

2008-01-25 @ 16:20:51
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Isabella Lund

Ledsen men det finns ingen som helst anledning att tro dig, jag vet inte var du har hämtat det du tror på men om du bara läser den senaste rapporten från rikskrim om sexuell människohandel eller socialstyrlesen rapport om prostitution som kom i december så kan du hitta fakta som emotsäger dina så kallade sanningar i detta inlägget.

Hanna hur mycket kunskaper har du om sexbranschen? Hur många sexsäljare känner du? Det finns så oerhört mycket fördomar och myter om oss och dessutom så har vi alla matats med dessa fördomar sen vu var barn. Om du är intresserad av frågan... ta reda på fakta. Detf inns mycket att läsa på SANS hemsida www.sans.nu samt på min blogg. Det är dessutom roligare att debattera det här ämnet om man vet vad det handlar om istllet för attd ebattera kring hypoteser och fördomar.

2008-01-25 @ 16:24:10
URL: http://sensuellqkonsult.wordpress.com/
Postat av: Hanna Fridén

Isabella Lund: "dina så kallade sanningar i detta inlägget."

Isabella, eftersom att vi aldrig har haft en fullständigt laglig sexköpshandel i Sverige så kan knappast svensk forskning inom det hela visa upp en korrekt bild. Jag föreslår att du läser på hur situationen ser ut i exempelvis Tyskland och Amsterdam istället.

Angående prostituerade så har vi haft den här diskussionen förut, du och jag. Du kom in och sa att jag bara hittade på saker och att jag inte fick uttrycka mig för att jag inte "kände" några prostituerade. När jag berättade om de jag kände så spelade det dock ingen roll för dig, då du då sansåg att jag "inte kunde basera mina fakta på totalt fyra personer".

Dessutom talar du om fördomar. Har du sett mig uttala en enda fördom mot prostituerade? För det har jag mig veterligen inte gjort. Jag har sagt att jag förmodligen skulle vara FÖR individens fria val i frågan om SAMHÄLLET hade en bättre syn på kvinnans status och hennes sexualitet. Däremot har jag inte uttryckt en enda åsikt om den prostituerade i sig.

Med andra ord är det snarare du som applicerar fördomar på mig, och jag skulle uppskatta om du kom in och diskuterade utan att ta för givet att jag redan tycker si och så om prostituerade och istället läste vad jag skriver.

"Det är dessutom roligare att debattera det här ämnet om man vet vad det handlar om istllet för attd ebattera kring hypoteser och fördomar."

Vilka fördomar? Kan du specifiera? Dra ett citat ur mitt inlägg ovan? Vad har jag sagt om prostituerade, menar du?

2008-01-25 @ 17:02:47
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tror att det faktumet att det numera finns väldigt många kvinnor som jobbar som "eskorter" frivilligt, gör att folks syn på prostutition har förändrats ganska mycket - Det är inte längre fattiga och hemlösa småflickor som springer runt på gatan, utan de som säljer sig är medelålderskvinnor som älskar sex och utnyttjar chansen genom att ta betalt för det. Oftast är det dessa "lyckliga hororna" som fångar folks uppmärsamhet, och så småning om övertygas man om att alla dessa kvinnor som sysslar med detta gör det frivilligt eftersom de tycker om det.

Jag skulle tro att det oftast är de här kvinnorna som vill få prostutition legaliserat, utan att ha haft någon annan i åtanke än sig själva. Ifall det blev lagligt att köpa och sälja sex, hade deras jobb i sin tur också blivit mycket säkrare. Men sällan tänker de på andra unga tjejer som har blivit hitlurade för att sedan bli tvingade till att ha sex med främlingar för att överleva, något som de själva absolut inte har valt.

Jag anser att hela "eskortverksamheten" och begreppet "lyckliga horor" måste försvinna för att folk ska kunna se det allvarliga i det hela. Det är svårt att ta det på fullt allvar när eskorterna själva förskönar prostutitionen. Prostutition borde förbjudas och eskortverksamheten måste bort.

2008-01-25 @ 17:07:39
Postat av: sofia dahlén

Oavsett om man är för eller emot total legalisering fins det ett problm med lagstiftningen som den ser ut nu.

Att det är olagligt att köpa men inte att sälja är i mina ögon att göra de prostituerade till offer och torskarna till aktörer. Känns som en väldigt dålig utgångspunkt om man vill uppnå en mer balanserad maktfördelning. Det är inkonsekvent och signalerar att den prostituerade inte kan ha en egen vilja.

Utöver det är jag för prostitution på ett principiellt plan men är för oinsatt för att uttala mig om vad en legalisering skulle innebära i dagsläget.

Tycker dock att det är intressant att 30% av de prostituerade i sverige är män, och att i åldersgruppen 18-25 år dominerar män. Det får mig att ifrågasätta ifall det våld prostituerade utsätts för verkligen har sin grund i patriarkala strukturer. Känns snarare som att det baseras på synen samhället har specifikt på prostituerade (vilket säkert har en historisk patriarkal grund, men vars värderingar har tagits över även utanför patriarkala strukturer).

2008-01-25 @ 17:59:47
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Anonym

Hanna du skriver:
"....allt jag har läst angående det hela har sagt att trafficking minskat i sverige med över 90% sedan det blev olagligt att köpa sex, då det blev svårare att komma åt kryphål i lagen, samt att efterfrågan på sexköp minskade när det blev olagligt att köpa sex.

Precis som trafficking ökat med våldsartade siffror sedan sexköp blev lagligt i Tyskland, och alla andra länder som legaliserat sexköp visar på samma mönster. Trafficking ökar då det blir lättare att komma undan."

Var har du hämtat dessa uppgifter ifrån?
Är du medveten om att polisen i Sveige påstår att det finns 10 gånger mer offer för sexuell människohandel i Sverige idag än vad det finns i Danmark! Och att det idag ska finnas dubbelt så många fler traffickingoffer än vad vi hade för några år sedan!

Jag pratade igår ex. med en som forskar på heltid om skillnaden i synen på prostitution i Sverige och Tyskland, hon och ingen annan forskare jag känner har sett dessa så kallade fakta som du påstår att alla känner till? Har du läst utvärderingen av den tyska lagstiftningen som kom i våras? I den finns ingenting som säger detta.

Du skriver:
"Alla studier visar på att en fullständig legalisering ökar trafficking, övergrepp, drogmissbruk och efterfrågan. I alla länder där det blir en fullständig legalisering av prostitution har den allmänna behandlingen av kvinnor ute på stan försämrats markant eftersom att det flyttat gränserna på vad som är ett acceptabelt vis att behandla en kvinna på."

Vilka studier? Vi har goda kontakter med både
sexxarbetarorganisationer och forskare som finns i länder där prostitution legaliseras. Dessutom eftersträvar inte sexarbetare en legalisering vi vill ha en avkriminalisering och då kan du ta en titt på Nya Zeeland och hur de gick tillväga där. De har ingen erfarenhet av att våld, trafficking eller något annan skit hart ökat efter att de tog bort sin strafflagstiftning kring prostitution.

Hanna alla dessa påståenden är därför i mina ögon fördomar och inte fakta. Och du diskuterar således prostitution utifrån fördomar och inte fakta.

2008-01-25 @ 19:59:43
Postat av: jk

Du påminner mig om Lisbeth Salander..

2008-01-25 @ 21:49:57
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Jag kan omöjligt se hur vapen har någonting med sex att göra. Förövrigt förekommer ju trafficking vanligtvis inom fler yrken än prostitution.. Dax att förbjuda byggarbeten snart kanske?

2008-01-26 @ 00:35:43
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Tess

Synd att du inte har källanvisningar till rapporterna. Detta ämne intresserar mig, har dock inte hittat någon tillförlitlig statistik om trafficking i Sverige. Därför förvånar det mig att du skriver att "alla rapporter" du läst tyder på "minskad trafficking i Sverige".

Angående ökning av trafficking i länder där prostitution där legaliserat.
Visst, man har sett en ökning i Tyskland.
(Officiell statistik från BKA visar 11% http://www.bka.de/lageberichte/mh/2006/mh2006.pdf. Statistiken må vara objektiv då enbart kända fall omfattas, hur stort mörkertalet är finns ingen informatiom om.)
Prostitution legaliserades 2002 i Tyskland.
Sedan dess har det hänt en del:
Man är idag mer medveten om problemet människohandel än för ett antal år sedan, ökad medvetenhet leder till ökad statistik.
Många traffickingoffer kommer från de länder som 2005 gick med i EU. Detta öppnade gränsen och många av de nya EU-länderna gränsar till Tyskland eller har Tyskland som första anhalt i "Västeuropa".
Sexsäljarna i Europa förser inte bara sitt landsfolk med tjänster utan även turister. Att förbjuda sexköp i ett land innebär inte bara ökad illegal sexhandel, utan även ökad sexturism - en förskjutning av problemet. Tysklands bordeller har fler t.ex. svenska kunder idag än innan Sveriges sexhandelslag.

Prostitution är legaliserat i fler länder än Tysland och Holland. Schweiz, Österrike, Belgien, Danmark, Finland (hallick är förbjudet), Italien, Grekland, Spanien, Portugal, Storbritannien. Kort sagt, prostitution är lagligt i många europeiska länder, om än med vissa restriktioner i en del av länderna och inte alla har sådana trafficking problem som Tyskland har.

Det finns fördelar med att legalisera prostitution som jag tycker är tankvärda. T.ex. har en sexsäljare rätt att gå till domstol för att få betalt för utförd tjänst - den prostituerades rättställning förbättras avsevärt.
En prostituerad kan säga nej till vissa delar av sexet men ändå vara säker på att få betalt.
Iaf i Tyskland har man förbjudit hallickens roll, vilket har gjort den prostituerade mer självständig och risken att utnyttjas av en hallick förminskas.
Arbetet på en bordell förbättras, det finns fler kontroller, kort sagt är yrket som prostituerad säkrare i ett land där det är lagligt att köpa o sälja sex.

Jag vet inte. Enligt min åsikt finns det ingen sexhandel i ett idealt samhälle. Eftersom vi uppenbarligen inte kan eliminera sexhandeln så tycker jag att vi måste förbättra situationen för de prostituerade. Enligt min mening har man lyckats bättre med det i länder där prostitution är lagligt.

2008-01-26 @ 13:11:27
Postat av: Hanna Fridén

Marat: "Snygg omtanke om sina medsystrar där. Varför ska hororna sitta inne ? Varför ska vi inte låsa in människor som tycker som du istället ?"

Jag anser per princip att det är fel att man ska kunna sälja något som är olagligt att köpa. Om det nu inte finns något fel med prostitution eller att köpa sex, varför kan man då inte behandla det hela likvärdigt?

Och vaddå medsystrar? Vill du mena på att alla prostituerade är kvinnor? Är det bara kvinnor som kan sälja sex? Vad har du för kvinnosyn, egentligen? Är du medveten om att 30% av de prostituerade upp till åldern 25 är män? Varför skiter du i dem?

Och varför anser du att jag, i så fall, bara för att alla prostituerade är kvinnor enligt dig, måste stå vid någon för att de är just kvinnor? Får inte jag behandla folk på individnivå utan får bara kvinnor umgås med kvinnor och män med män? Hur motiverar du dina ord?

"Det var legalt att köpa och sälja sex innan 1999, ergo laglig sexköpshandel."

Läs om min text, snälla. Vi har aldrig haft en FULLSTÄNDIGT laglig sexhandel i Sverige nej, då det innan 1999 och även idag varit olagligt att organisera prostitution och tillhandhålla lokal för ändamålet. Om du vill kritisera mina fakta så föreslår jag att du kollar upp dina egna först.

"De flesta vuxna har någon gång varit i Amsterdam så det behöver du inte stoltsera med. Vilken skev kvinnosyn pratar du om nu ? Holland har precis som Sverige nått mycket långt i jämnställdhetsligan."

Stoltsera med. Jaha. Jag kan alltså inte skriva om att jag varit på en plats utan att du tolkar det som skryt? Får jag skriva att jag, exempelvis, ätit glass eller är det också skryt? Vad får jag skriva för dig? Och nej, det är inte jämställt i Amsterdam vad gäller den kvinnliga sexualiteten och relationer mellan män och kvinnor.

"Du borde hålla dig till mode och strunta i samhällsdebatt. Du gör inte bort dig när det gäller kläder."

Du menar att du är mer passande för det hela när du kommer med personliga påhopp och vägrar diskutera ett ämne (det vill säga, samhällets syn på kvinnan och varför jag inte anser att man kan legalisera prostitution IDAG) bara för att du blir arg för att vi har olika åsikter?

Tycker du kanske, i faktum, att bara en viss grupp i samhället ska få uttala sig? Att vissa ska fråntas den här rätten? Du sa tidigare att folk som jag borde spärras in för mina åsikter. Är det en diktatur där enbart dina åsikter ska accepteras och alla andra ska göras ner med påhopp?

För det är vad du presenterar, och jag kan inte påstå att det är ett vidare konstruktivt vis att driva en diskussion på. Exempelvis kan du inte förvänta dig att någon ska lyssna på dig om du väljer att köra dagisvarainten med förolämpningar istället för argument.

Och angående det jag sa om fabulationer, det är sympatiskt av mig. Jag öppnar för att jag kan ha fel. Du däremot försöker framställa situationen i Amsterdam som fakta, även om det i ditt fall bara är en åsikt och inte grundat på fakta.

2008-01-26 @ 16:12:54
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

SKINHEAD BARBIEDOLL: Ja, människohandel ökar vid efterfrågan. Däremot så måste vi kunna bygga för att folk behöver bostäder. Däremot behöver folk inte ha sex. Det är en drivkraft, ja, men du kommer inte att frysa ihjäl på vintern utan sex, exempelvis.

Dessutom tycker jag att vapen var ett bra exempel. Varför ska vi inskänka individens frihet vad gäller en rätt till att äga ett föremål som kan användas för att försvara sig själv vid hotfulla situationer (där man kan bli slagen, dödad, rånad osv) men inte inskränka när folk vill köpa sex för att tillfredställa sig själva?

Eller droger, för den delen? Det finns ju vissa som kan använda dem utan att det blir ett problem. Ska vi legalisera alla droger då? Bara för att inte alla får problem. Precis som inte alla prostituerade får problem.

2008-01-26 @ 16:17:01
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Maria

Älskar att läsa Hannas svar på kommentarer här. Jag håller på dig Hanna, du har så rätt! :)

2008-01-26 @ 17:13:22
Postat av: Marat

Hanna, jag förstår att du fortfarande inte har några källor att stödja dig på, eftersom du helt undviker att beröra mitt påstående att du fabulerar. Du har gjort följande påståenden som du inte kan finna några belägg för:

1. Trafficking i Sverige har minskat med 90% sen sexköpslagen.
2. Efterfrågan på sexköp har minskat.
3. Trafficking har ökat våldsamt sedan legalisering i Tyskland 2002. (hett tips, se BKA's rapport postad av Tess härovan, fler åtal 1997 än 2004, 2005, 2006 ex., men du inser väl själv det orimliga i att se antalet lagförda tecken som tecken på ngt annat än antalet lagförda ?)

Sen ang. min fråga om varför du vill att hororna ska sitta inne, du försöker undkomma genom att anspela på att jag inte använder mig av könsneutrala epitet när jag undrar varför dina MEDSYSTRAR ska sitta inne. Jag menar inte alls att alla sexsäljare i Sverige är kvinnor. Majoriteten är dock antagligen det. Förstår du nu ?

Argumentet "det som är illegalt att köpa ska också vara illegalt att sälja" håller inte. Två fel gör inte ett rätt. Frågan kvarstår, varför ska dina medsystrar sitta i fängelse ?

Ang. dina påståenden om Amsterdam. Du menar att eftersom prostitutionen i Amsterdam är laglig så är kvinnosynen där extremt skev. Berätta mer om den Holländska kvinnosynen är du snäll. Jag tar och frågar mina Holländska väninnor om vad de tycker så länge. Jag har nämligen bott där själv i fem år och har inte noterat någon sådan kvinnosyn som du talar om. Jag tror heller inte de hundratusentals svenskar som besöker Holland varje år noterar någon "extremt skev" kvinnosyn heller. Men du har säkert något att anföra som resten av oss har missat...

För övrigt tycker jag det är intressant att se att du väljer att ljuga i dina kommentarer. Känner du dig pressad ?
Du påstår: "Du sa tidigare att folk som jag borde spärras in för mina åsikter.", medan jag i själva verket skrev: "Varför ska hororna sitta inne ? Varför ska vi inte låsa in människor som tycker som du istället ?".

Som ett rent tanke-experiment så tycker jag det vore trevligt om du kunde svara på denna fråga: Varför anser du att det är rimligt att prostituerade ska sitta i fängelse medan exempelvis modebloggare ska gå fria ?

2008-01-26 @ 18:28:55
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Vapen kan döda. Sex kan inte döda (dock kan sjukdomarna man kan få göra det). Även droger kan döda. Prostitution dödar inte, därför tycker jag inte att dina exempel är relevanta.

2008-01-26 @ 21:32:50
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Sara

Tack för ett vettigt inlägg!

2008-01-26 @ 22:33:09
Postat av: deizi

det här är det bästa jag läst på länge, tack!

2008-01-28 @ 00:14:13
URL: http://deizis.blogspot.com/
Postat av: veronika

Hej!
Prostitution dödar visst. Det är inte sexet i prostitutionen som dödar utan drogerna, kunderna och att flera inte orkar leva längre och begår självmord.

2008-02-02 @ 23:40:52
URL: http://www.natverketpris.se
Postat av: Kjell

Människohandel är den tredje mest lönsamma typen av brott i världen ? efter drog- och vapenhandel. Oskyldiga unga människors självklara rätt till frihet sätts ur spel. Världen sviker trots att vi i demokratisk ordning har garanterat alla rätten till sitt eget liv genom FN:s allmänna förklaring om de Mänskliga rättigheterna.

Samhällets "minsta", som redan befinner sig på botten, drabbas oförskyllt. De har ingen röst och därför störst behov av stöd.

Hjälpverksamhet är ingen permanent lösning men där samhällets resurser kommer till korta måste någon träda in.

Hjälp oss med ditt namn - http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1715 - att hjälpa alla de krafter som med för knappa resurser oförtrutet bekämpar ett av de värsta brotten mot mänskligheten.

Med vänlig hälsning
Insamlingsstiftelsen Människohandelns Offer (IMO)
Kjell Ericson
Ordf

2008-03-14 @ 17:14:09
URL: http://www.imoff.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback