Varför kilar jag inte stadigt?

Killen jag gick hem till i lördags visste i övrigt precis vem jag var och så, och när vi hånglade ställde han frågan:

"Nå, hur kommer det sig att en så driven, fantastisk och intressant tjej som du inte kilar stadigt med någon?"


Ja. Alltså. Det där va. För det första har jag inte världslätt för att bli kär i folk. Verkligen inte. Jag får små crusher ganska lätt, men de varar överlag en mycket kort period. Sedan skulle jag faktiskt vilja påstå att jag haft en del otur, om man ska säga så. Låt oss gå igenom de två senaste åren rent dejtingmässigt.



1. Senast. Träffar en kille ett tag. Är inte säker på vad jag vill, men försöker hålla en bra distans. Kommer sedan på att jag inte vill låta det gå längre på grund av några personlighetsdrag han har som jag vet skulle göra mig upprörd om vi blev mer involverade. Men jag anser inte att det är något problem. Vi har inte hört av varandra på ett tag, så jag tar för givet att allt är lugnt och att vi kan vara vänner. Får helt plötsligt höra från alla möjliga håll och kanter att han spridit en massa lögner och skitsnack om mig, och jag fattar absolut ingenting. Sedan blir det en hel del kontrovers här, ska sägas. Fick ett mail med en massa förolämpningar igår, exempelvis. Så nu pratar vi inte. Är väldigt trött på det här. Trodde allt var lugnt. sedan KABLAM.

2. Helt knäpp kille. Verkar normal till en början, men efter att vi setts kanske tre gånger så spårar det helt. Han ringer varje dag. SMS:ar tre gånger per dag. Jag jobbar, jag har inte tid att svara på en massa SMS och telefonsamtal när jag jobbar. Han freakar och skickar hundra mail om att jag är taskig och bara leker med hans känslor. Jag blir helt livrädd. Här talar vi inte om ett långt mail, här pratar vi tre om dagen där jag får förklarat för mig precis vilket arsel jag är. Jag svarar inte. Nu undviker vi varandra.

3. Max. Inga problem där egentligen. Max var en snäll kille. Om någon var ett arsel här så var det jag. Men det fungerade bara inte, men han har en fantastiskt gullig flickvän nu (och snygg! har fotat henne) vid namn Elizabeth och det verkar gå strålande. Vi är kompisar, ses inte ofta, men på fin och god fot.

4. Jätteupptagen kille. Jobbade dygnet runt. När han inte jobbade så kompenserade han med att gå ut. Mycket. Jag jobbade som fotograf på Teatron här, så det blev svårkombinerat. Vi hade inte tid att ses eller något. Jag fick höra från folk att han tyckte om mig väldigt mycket, från alla kollegor och allt möjligt. Jag fick höra hundra positiva ord om mig. Det gjorde mig glad, och jag tror att jag någonstans, genuint, verkligen kände att jag skulle kunnat gilla den här personen mycket. Men jag var tvungen att bryta av det hela, vi hade aldrig tid att ses, och det gjorde mig genuint ledsen. Det gick bra och så, ända tills efteråt då det uppstod asmycket dramatik och blev jättemycket bråk på grund av lite olika saker. Nu är det bra i alla fall. Vi springer på varandra ute ganska ofta och mailar då och då. På god fot.

5. Hittar en riktigt, vidrigt snygg kille. Sådär som man vill spy. Ser ut som Jude Law. Han är väldigt snäll också, på allvar. Konversationen ligger väl tyvärr inte på topp, och jag ser inga framtidsutsikter förutom att han är snäll, rar och snygg. Vi passar bara inte helt ihop. TRODDE jag. Det urartar nämligen helt. Det visar sig att det finns en massa problem med honom och hans gamla ex. Jag blir indragen i deras problem. Tjejen börjar snacka skit om mig och de bollar fram och tillbaka. Jag orkar inte. Jag fattar inte varför jag ska behöva vara en del av deras fejd. Jag glider lugnt och stilla bort från det hela. Har glidit ifrån varandra, inga agg. Hans ex som började bråket springer jag däremot på ute regelbundet. Hon är snäll och rar nu, så jag gillar henne.

6. Träffar en kille som jag får värsta bautacrushen på på en gång. Eller, efter andra gången vi ses. Jag kan inte alls förklara det, men i hans sällskap känner jag mig som den snyggaste, roligaste och smartaste personen som någonsin vandrat på den här planeten. Jag tycker om folk som får mig att må bra, och det är något med hans leende när vi är tillsammans och hans hjärtliga skratt som helt enkelt får mig att må fantastiskt. Vi började visserligen aldrig dejta, det kan man inte riktigt påstå. Det han inte gå så långt innan det blev galet. Nåja, det händer en massa, knasiga saker här. Det urartar i ett stort bråk utanför ACE. Vi slutar prata ett bra tag. Den här processen harjag i övrigt gått igenom två gånger med samma person, hahaha. Men nu är allt lugnt. Idag är vi kompisar och har det fantastiskt roligt ihop. Jag känner mig fortfarande glad i hans sällskap, men vi ser till att inte hångla eller göra något sådant även om man ibland vill. Vi vet vad som händer, så att säga. Så, bra kompisar idag! Älskar hans sällskap.

7. Träffar en kille ett bra tag. Är väldigt nervös över hur det verkar gå. Precis i vägskälet mellan "ja, vi har ett förhållande och är monogama men kallar oss inte för ihop, typ, eh" så visar det sig att han är kär i sitt ex. Hans ex har blivit kär i honom igen också, det blir hon tydligen så fort han inte är intresserad av henne. Blir en massa problem. Hon börjar sprida en massa lögner och beter sig galet. Säger att han sagt det och det. Jag blir helt kall, känslomässigt, för det hela är fruktansvärt jobbigt. Däremot så uppskattar jag honom väldigt mycket som person och vidarebefodrar självklart hur hon ljuger och försöker manipulera ihop saker. Blir en himla, himla massa bråk. Alla mår dåligt. Alla bryter kontakten med varandra. Det är en ren och skär jävla katastrof. Idag är vi vänner! Och han är tillsammans med en fantastisk tjej. De passar underbart bra ihop och jag blir altid glad av att se dem tillsammans.

8. Är tillsammans med en kille. Är jättekär. Så kär att det värker i hela mig. Han är dock djupt traumatiserad från tidigare förhållanden och har väldiga problem med att visa känslor. Under hela tiden vi är tillsammans får jag inte ens höra ett: "jag gillar dig". Han är visserligen bra på att göra de där små, fina sakerna som räknas. Men jag är jättekär. Jag blir ledsen över att jag inte känner mig älskad. Han kan inte ens hålla min hand ute eller ge mig en puss. Han klarar inte av att visa känslor. Jag klarar inte av det, går ner asmycket i vikt och får flera vita hårstrån. Jag gör slut. Mår dåligt över det också. Tar ett jävla tag att komma över, ska sägas. Vi bryter kontakten helt väldigt länge. Idag är hans en av mina absolut bästa vänner, och jag värderar honom något otroligt.

9. Ola. Hade varit tillsammans med honom i snart två år. Fanns inga problem alls här överhuvudtaget. Förutom de vanliga miniproblemen som självklart kan uppstå. Vi hade ett bra förhållande. En bra tid. Men det varade bara inte för evigt. Idag är vi vänner, han bor ju dock utomlands nu. Så vår kommunikation begränsar sig till MSN och våra respektive bloggar.



Jag skulle nog vilja påstå att jag hunnit med en del under de två senaste åren. Men det har blivit problem med allt. Jag har inte förklarat problemen, men det har hamnat om liknande saker i samtliga fall. De två senaste åren har gjort mig väldigt rädd och väldigt försiktig. Jag vill inte ha bråk. Därför sätter jag en större distans. Men även när jag sätter en distans så verkar det oundvikligt. Jag verkar kunna dras in i crap även om jag står två mil bort och inte är involverad överhuvudtaget.

Jag känner någonstans att om jag ska börja dejta någon så ska det vara någon som inte tolkar så mycket. Som pratar om saker istället för att bygga upp det till gigantiska problem. Folk som inte drar in mig i problem med deras ex också, helst. Personen i fråga får heller inte vara överdrivet avundsjuk. Jag har många killkompisar, och det har varit ett problem många gånger. Någon som inte ser rött för att jag hänger med ett ex ute en kväll och kanske typ sover över på hans soffa. Och typ någon som INTE skriver hatkrönikor i tidningar om en kille jag börjar dejta efteråt. Och så ska det vara någon som inte är beroende att man ska ses varje dag eller ha konstant kontakt varje tidpunkt på dygnet. Någon som fattar att jag inte hatar dem bara för att de inte får svar på varje SMS.

Men jag vet inte. Jag brukar bli dragen till kreativa killar med mycket energi, stora leenden och hjärtliga skratt. Sociala individer med ett rikt ordförråd som kan sitta och diskutera och dividera saker fram tills tidig morgon. Och text. En bra penna. Det finner jag otroligt attraktivt. En vild fantasti.

Men det verkar som att den här vilda fantastin, den kreativa ådran och de smått ADHD-liknande dragen som jag älskar så mycket oftast kommer med problem. Lättstött. Mycket tolkning. Stora byggen av hjärnspöken. Min smak verkar inte gå hand i hand med det verkliga livet, så att säga.



Eller vem vet, det har kanske inte varit något fel alls på någon av dessa. Vem vet, det är kanske bara mig det är fel på. Vem vet, det kanske är jag som bygger så pass stabila hjärnspöken att de överskuggar allt annat, och att allt annat därav, utan tivel, blir de andras fel.

Svårt att veta! Jag har bara mina ögon att se ifrån, inte de andras.
Jag kan trösta mig med att samtliga erkänt att det är de som gjort fel. I efterhand. Kommit fram till mig. Bett om ursäkt för vad de gjort. Och jag är inte den som som kan var arg för evigt nästan oavsett vad som hänt. Man hade ändå något tillsammans, något som inte bör slängas bort. Och det något kan absolut omvandlas till vänskap istället för förhållande.

Och det är väl så jag ser det. Jag är så trött på de här historierna, så det är vänskap jag främst värderar och söker. Även om jag har en välgömd liten romantiker där inne i mig som ibland skriker efter kärlek, men så fort den kommer till tals så gör jag mitt bästa för att sparka ner den. Det fungerar ganska bra, ska sägas.



Gud så personligt det här blev.

Kommentarer
Postat av: Juviann

Du är så personlig och äkta, älskar det!

2008-01-07 @ 17:31:53
Postat av: G

Åh Hanna! Ibland tror jag att jag älskar dig. När du skriver sånt här, till exempel. Du är bäst.

Postat av: c

Det var jätteintressant! Dina personliga inlägg är väldigt givande. Fortsätt så!

2008-01-07 @ 17:42:03
Postat av: Carolina

Hur gammal är du? Jag blev så nyfiken och jag har inte sett åldern nångonstans vad jag kan minnas.

2008-01-07 @ 17:53:54
Postat av: Anonym

Erkänner du alltså att "Jafar" hade rätt?

2008-01-07 @ 17:53:58
Postat av: Maria

Vänta nu, det där var de 2 senaste åren, och förhållandet med en av dem varade nästan 2 år? Hur lyckades du med det? ;D

2008-01-07 @ 18:33:42
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Proserpina

De inlägg där du "skriver av dig" är alltid de mest givande att läsa Hanna, oavsett om de avhandlar dig själv eller omvärlden.

2008-01-07 @ 18:47:04
URL: http://proserpina.blogg.se
Postat av: Sara

Just tell me, för jag är grymt imponerad över antalet dater/förhållanden. Hur /var lyckas du träffa och börja dateta alla dessa trevliga killar?

2008-01-07 @ 19:19:33
Postat av: Ulrika

Jag tänkte skriva något i stil med att jag också attraheras av ett fräscht skriftspråk och diger fantasi, men blev en gnutta upprörd då jag kommer hit till kommentarsfunktionen och ser Saras kommentar ovan, då hon skriver om " alla dessa trevliga killar". Jag fick inte intrycket att de flesta var trevliga. Visserligen till en början månne, men många av dem hade ju lagom taskiga drag. Just biten med alla bråk och konstiga ex-sammanträffanden.

Jag önskar dig bara lycka till i fortsättningen egentligen. Du förtjänar någon som du älskar och som älskar dig tillbaka - och säger det!

2008-01-07 @ 20:08:29
URL: http://iwannahavethelongestname.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Sara: Det är ett samspel mellan internet, krogen och gemensamma vänner, oftast. Träffa någon genom gemensamma bekantskaper ute eller träffas för att man vet vilken den andra personen är och vice versa (mediamediamedia) förädla kontakten genom internet, träffas ute tillsammans. Börja dejta.

Ulrika: Ibland undrar jag dock om jag verkligen har otur eller om det är jag som är fuckad!

2008-01-07 @ 20:26:07
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: filmfredrik

Intressant att läsa!

Vänskap är nog skiten när allt kommer till kritan. Relationer kommer och går. Vänskap består.

2008-01-07 @ 20:44:04
Postat av: Ronja

Starkt av det att kunna öppna upp dig så! Jag beundrar det :-)

2008-01-07 @ 22:45:11
URL: http://laserpiente.blogg.se
Postat av: ez

"Jag kan trösta mig med att samtliga erkänt att det är de som gjort fel."

Du tror inte att det här är det största problemet då?

2008-01-08 @ 00:52:49
Postat av: inmood

Alltid lika intressant läsning. Du bjuder på dig själv att man blir så glad, man känner sig mindre ensam.

2008-01-08 @ 12:25:21
URL: http://inmood.blogg.se/
Postat av: Jenny

jag tror aldrog det handlar om otur. Jag tror att man dras till en viss typ av person(problem) och den typen av person dras till en själv. Därför brukar många man dejtat/varit tillsammans med ha likande personlighetsdrag. Jag brukar uppleva samma typ av problem med många killar jag träffar men kommer fram till att jag ju alltid dras till dessa killar och dom till mig. I mitt fall berodde det på att jag inte älskade mig själv någe vidare mycket och alltså jobbar jag med det. Jag tror att NÄR jag gör det kommer inte idoterna vara så dragna till mig och inte jag till dom heller. Men vem vet?

2008-01-08 @ 12:53:29
Postat av: Anonym

5:an carl brolin ;)?

2008-01-08 @ 14:29:19
Postat av: Hanna Fridén

filmfredrik: Ja, fast man vill ju hångla också.

Ronja: Tack, vad glad jag blir!

ez: Hur menar du? Jag antar att du inte menar att det är fel att erkänna att man haft fel, så du syftar på något annat?

inmood: Tack! Vad glad jag blir. Känner mig peppad.

Jenny: Jag tror nog att du kan ha väldigt rätt, i det där. Gillar man fantasifulla ADHD-killar med narcissiststörningar så får man väl förvänta sig vissa saker. Eheheheh. Jag är ju dessutom likadan själv.

Anonym: Nä, honom hånglar jag ju bara med till och från. Aldrig några problem där.

2008-01-08 @ 14:43:32
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nadine

ja det blev det (personligt) men ack så intressant.
men d e ju klart hanna om du vill ha en kille med adhd liknande drag att det blir komplikationer ;)

2008-01-08 @ 15:12:32
URL: http://primaryroad.blogspot.com
Postat av: Toby

hahaha...jag är kille och typ 15 år äldre än du. jag är likadan...eller tänker likadant i alla fall. like your style!

2008-01-08 @ 22:54:45
Postat av: Sven

Vilken spännande blogpost! Som början på en roman. Bridget Jones kan gå hem och lägga sej.

2008-01-09 @ 08:23:59
URL: http://hem.bredband.net/wifsve
Postat av: filmfredrik

Hanna Fridén: Jo, man vill ju det. Och mer än så.

Allt hade onekligen varit mycket lättare om sexualiteten fanns med i leken. Men ack så trist livet hade varit då.

2008-01-09 @ 11:44:25
Postat av: filmfredrik

öh, om sexualiteten INTE fanns med i leken, alltså.

2008-01-09 @ 16:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback