Ideal i nästa program

Nästa vecka så kommer mitt program i ZTV att handla om ideal, vilka effekter dagens ideal har i samhället och vad man eventuellt kan göra för att motverka dagens ideal. Vi kommer bland annat att ta upp Folkhälsoinstitutets rapport som visar att unga tjejer i större grad är underviktiga än lider av övervikt (vilket jag hävdat mycket länge, och det är skönt att det äntligen kommer bevis som man kan peka på) sedan kommer vi ha en tjej i studion som lidit av både anorexia och bullimi själv och gjort en dokumentärfilm om det som hon visar och pratar om för unga tjejer.

Det kommer att bli ett bra program. Det känns fantastiskt att få göra något man verkligen brinner för. Att försöka motverka dagens ideal och hjälpa tjejer är det viktigaste som finns för mig.


Kommentarer
Postat av: Anna

Det är socialstyrelsens rapport, inte folkhälsoinstitutet. :)

2008-03-28 @ 10:48:42
Postat av: [email protected]

Väldans bra hurru.

Postat av: baby loonia

Låter intressant ! Har inte kanalen =(

Önskar dig all lycka til o hoppas du får fortsätta o bli stor på fler tv kanaler, tv kanaler som vi har hemma !!! xx

2008-03-28 @ 11:28:25
URL: http://babyloonia.blogg.se
Postat av: Tilda

Blev inspirerad av ditt inlägg, läs gärna mina tankar kring idealen.

2008-03-28 @ 12:11:55
URL: http://kinell.blogg.se
Postat av: Maria

Bra att du tar upp det. Häftigt att du får chansen att du ta upp sådant du brinner för. :)

Men jag tycker att det är lite konstigt att rapporten har klumpat ihop åldrarna 15 upp till 24, när kroppens förutsättningar ändras så himla mycket under de åren. De har nästan-barn (no offence) och vuxna i samma undersökning. Jag tycker inte att man ska "mäta" 15-16-åringar efter riktlinjerna för vuxet BMI. En hel del i den åldern har inte vuxna kroppar ännu och kan därför räknas som underviktiga med vuxna mått, fast de kanske är helt normala för sitt stadie av utveckling.

2008-03-28 @ 12:12:03
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Farelyne

Fan vad bra! Jag kommer sitta klistrad. HAr själv både haft anorexi och bulimi i flera jävla år.

Tänker göra allt för att hjälpa unga tjejer att inte råka ut för sånt där skit. Inget är värt det.

2008-03-28 @ 13:04:43
URL: http://farelyne.blogg.se
Postat av: lisa

när sänds ditt program? :D

2008-03-28 @ 13:29:40
Postat av: anne

Hedervärt men också komplext. Tänker ofta på det när jag väljer modeller.

2008-03-28 @ 13:32:46
URL: http://oskrivnalinjer.blogspot.com
Postat av: Jenny

Underbart! Det är ju ett så skitviktig ämne att ta upp! Du behövs!

2008-03-28 @ 13:37:37
Postat av: Jessica

Och fler engagerade människor som du behövs för att lyfta denna viktiga fråga. Kommer självklart att kolla och hänga med i debatten!

2008-03-28 @ 13:44:27
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Tilda

"De sjuka idealen" har skapat problem och fått alldeles för många hemska konsekvenser. Men, jag tycker inte att det är idealen som är problemet, utan att vi är alldeles för svaga för att stå emot dom.
Läs gärna min blogg, där jag skrivit om saken (efter att ha läst ditt inlägg).

Fler borde göra saker de brinner för, det är då vardagen blir magisk.

2008-03-28 @ 13:45:57
URL: http://kinell.blogg.se
Postat av: Jenny igen

Ännu en tjej som är cool o stolt och som vill göra något, som du :-)

2008-03-28 @ 13:53:50
URL: http://www.vanligsexigkalender.se/
Postat av: Cecilia

läste just artikeln i aftonbladet, där du också var med och kommenterade det här. egentligen är det märkligt att det inte uppmärksammats mer förrän nu, för går man ut i verkligheten tar det inte långt tid innan man verkligen ser hur dagens unga tjejer påverkas. för mig kom det inte alls som en överraskning att fler tjejer är underviktiga än överviktiga, det är nästan självklart med tanke på var fokus ligger idag och vilka ideal unga tjejer har.
jag tycker i alla fall att du är en mycket bra förebild för unga tjejer, eftersom du tagit kontroll över din kropp och medvetet gått upp i vikt i protest mot idealen. jag tror att många fler tjejer skulle må så mycket bättre om de hade samma inställning som du.

2008-03-28 @ 14:00:25
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: fishcess

hur började du arbeta som programledare, fick du gå någon speciell utbildning först? tacksam för svar.

2008-03-28 @ 14:02:20
URL: http://fishcess.blogspot.com
Postat av: oskar bomull

fullkomligt lysande blogg! jag sitter med kuken i handen varje gång jag läser här.

du gör porr, alkohol, scriptad såväl som oscriptad humor och fotboll helt värdelösa! mycket bra, fortsätt såhär!

2008-03-28 @ 14:12:42
Postat av: AnnaP

när visas programmet och vad heter det? kommer man kunna se klippet i efterhand? :)

2008-03-28 @ 14:47:22
URL: http://myanalife.blogg.se
Postat av: anna

Bra bra bra!

Jag hoppas bara att ni inte skyller allt på media, även om dom har ett visst ansvar kanske. Men jag har alltid känt att det borde pratas mr på högstadieskolor om självkänsla och om hur man ser på sig själv och andra. Mobbing är en ganska stor faktor det också. Eller ja, det var det för mig i varje fall. Det skulle uppskattas ifall det vart en mer nyanserad diskussion av ämnet än det i vanliga fall blir.

2008-03-28 @ 14:55:08
Postat av: Nöjd

Tycker det är ett bra ämne du tar upp. Jag har själv aldrig varit underviktig. Jag är 174 cm lång och väger 80 kg, och jag är nöjd! Så det så! Varför jag är nöjd? Jag är trött på att alla mina kompisar klagar hela tiden fast de är perfekta enligt mig. Jag äter bra mat, jag tränar flera gånger i veckan, och nej min lilla övervikt är inte muskler. Men jag är nöjd. Jag äter vad jag vill, tränar när jag vill and I like it!!! Fortsätt kämpa mot de sjuka ideal som finns!!!

2008-03-28 @ 15:07:42
Postat av: tova

med historia som anorektiker och bullimiker och som alltid noggrann med min kropp (jag är nöjd nu, när jag varit magsjuk i en vecka och gått ned 7 kilo, istället för att vara missnöjd över att ha gått ned så mycket) så tycker jag simpelt nog att ju mer man diskuterar, desto bättre blir det. det sätt som du gjort det på (visat på sjuka redigeringsexempel när det gäller reklam osv) är en av de bästa.

jag HATAR när folk tar mig på höfterna och säger åt mig att det är bra att jag har gått ned i vikt. När jag inte ens är överviktig. Men det är fortfarande folk som gör det. jävla skit.

2008-03-28 @ 15:20:34
URL: http://irinisa.blogg.se
Postat av: tova

förresten skrev jag om det för ett tag sedan om det är någon som är intresserad (öh):
http://irinisa.blogg.se/1202662157_ideal.html

2008-03-28 @ 15:24:49
Postat av: leia

Ätstörningar sedan 10 år, ett helvete som är så jävla svårt att ta sig ur.
Det är absolut inte värt det!!!!

Snälla söta...vilken dag och tid är programmet? Vill inte missa.
Har du lust att gå in på min blogg å svara så kan jag som tack skriva ett inlägg om det å länka vidare.

Nice day

2008-03-28 @ 16:42:39
URL: http://leiastankar.blogg.se
Postat av: Andreas

Bra initiativ !

Skönhet sitter inte i vikt utan i utstrålning och en god självbild utav sig själv :)

Lycka till med jobb och allt i framtiden

/ Andreas

2008-03-28 @ 17:27:19
Postat av: ronnie

bra initiativ!!! synd att du inte intervjuar mig. jag är ball!

kram!

2008-03-28 @ 17:45:50
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Karolina

Fler lider av undervikt än av fetma visar undersökningen. Inte övervikt, utan fetma. Väsentlig skillnad!

Annars är det grymt bra att du tar upp, ifrågasätter och diskuterar dagens sjuka ideal, det är viktigt. Du är riktigt bra Hanna!

2008-03-28 @ 17:49:36
Postat av: ronnie

för jag har ju också skrivit om det typ

här>> http://wasabilicious.blogg.se/1206567345_i_am_only_happy_when_.html#comment

och i resten av hela bloggjäveln! ;)

2008-03-28 @ 17:50:53
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: My

Hoppas du kommer ta upp det omvända problemet också..de som är smala och inte kan rå för detta, de som försöker gå upp i vikt men inte lyckas..

2008-03-28 @ 17:57:15
Postat av: Miriam

du är typ min idol eller något. sorgligt nog så har jag inte ztv, så jag får väl fortsätta med att livnära mej på din blogg.
Man ser ut som man ser ut, och vikten har ingenting med snygghet att göra. att någon kämpar extra för det, behövs. du skriver både tankeväckande och humoristiskt, och jag har fastnat totalt :)

2008-03-28 @ 18:19:23
URL: http://miandthebear.blogg.se
Postat av: Lina

Har själv haft svår anorexi, vägde 35 till mina 178cm.. Sen blev det bättre i och med hotet om tvångsvård, gick upp 30 kg på egen hand och allt kändes kanon. Mådde riktigt bra i nästan två år tills en kris triggade igång skiten igen. Alla dessa år liksom. 10 . FATTA! 10 år är för mig ett dunkel, minns egentligen ingenting. All den förmåga hos alla fantastiska starka tjejer som blir sjuka. Det är den man bör fokusera på. Hur mycket samhället går miste om. För det handlar nästan alltid om år. Många år..Hoppas verkligen du fortsätter uppmarksamma diskutera och "tjata" om detta även om medierna tröttnar. Jag är säker på att du har den kraften!
Ha en fantastisk kväll!

2008-03-28 @ 23:53:55
Postat av: emma

Även jag är en tjej som har länge lidit av svåra ätstörningar och jag uppskattar dig och ditt engagemang så otoligt mycket Hanna. Tack!

2008-03-29 @ 22:24:03
Postat av: Kajsa

Jag är friskskriven sen tre år för min anorexi (yay!). Dessvärre har jag lätt för att tappa i vikt och svårare att gå upp i vikt.

Sen kan man ju inte direkt påstå att saker bli bättre när folk tycker att jag ser "skitsnygg" ut nu när jag drar stl. 25 i byxor.. Jag vill gå upp i vikt men pallar inte av allas kommentarer.

2008-03-29 @ 22:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback