Jag i Aftonbladet

Whee!

Jag i Aftonbladet om viktuppgång.

Fast jag känner att jag är väldigt smal på den där bilden. Så smal är jag inte i verkligheten. Jag skyller på att den där klänningen var så jävla tajt och rak, ska ni veta. Jag trodde att min buk skulle sprängas i hundra bitar när jag bar den, och tro mig, det var försiktiga steg så att inte stjärten skulle spricka. Som så många av mina andra kjolar. Hähä. Alla mina kjolar har spruckit i stjärten. Nästan.

Bara så ni vet. Den här illustrerar lite tydligare:

image2282

Kommentarer
Postat av: Johnny Scharonne

Bra artikel men dåligt bildval, som sagt. Det är som att Aftonbladet inte vågar visa en bild på någon som är "fylligare" än sådär.

Men du, du som jobbar på ZTV - du måste ta kontakt med dem. De måste gå ur sitt sammarbete med Playahead. ZTVs sida är rent sexistisk och tvingar folk att ange vilket kön de har. Som transsexuell och queer så blir jag så jävla förbannad på det där att jag håller på att spricka. De säger att de gör så för att folk inte ska "bli besvikna" om folk har en "dold agenda" och försöker lura i folk att de har ett "annat kön". Vad exakt har könen för funktion när man kommenterar ZTV-videor. Det är ju bara ännu en sexistisk grej för att man medvetet eller omedvetet ska kunna särbehandla män och kvinnor. Läs mer här: http://scharonne.wordpress.com/2008/03/14/playahead-ar-ackliga-sexister/

Postat av: Jonk

Jag blev nästan lite rörd när jag läste det där.

2008-03-14 @ 13:32:48
URL: http://sjalvstudier.blogspot.com
Postat av: grabb

Du är vacker.

2008-03-14 @ 13:35:04
Postat av: Anonym

Mamma som visade mig artikeln. "Bra tjej det" sa hon! Kul att någon agerar och inte bara pratar :)

2008-03-14 @ 13:50:10
URL: http://emmss.tjejsajten.se/
Postat av: S

Jag blev också lite rörd. Jättefint! En svimfärdig tjej gör ingen revolution.

2008-03-14 @ 14:00:55
Postat av: Johan

Bara så du vet, du är dagens hjälte i mina ögon. tänk om fler var som du. Cheers.:)

2008-03-14 @ 14:02:15
Postat av: Hanna P

fan vad bra du är.

2008-03-14 @ 14:02:25
URL: http://hannapannapersson.blgospot.com
Postat av: Rickard

Läste rpecis artikeln i aftonbladet och blev väldigt glad över vad jag läste. Jag har haft flera flickvänner som hela tiden pratar om 'jag är för tjock' och 'gud va jag är ful'. Tjejer idag får en felaktig uppfattning om hur man ska se ut. Det är inte hälsosamt att vara så smal och knappt äta någon mat. min åsikt är att tjejer ska ha lite former, det ska inte vara ett 'skelett' mn kramar när man kramar sin egen flickvän. Du är en bra förebild, keep going!

2008-03-14 @ 14:02:45
URL: http://rkarlsson.blogspot.com
Postat av: T

Well played!

2008-03-14 @ 14:11:57
URL: http://www.theresaflodman.se
Postat av: Daniella

Jag såg artikeln om dej och jag måste bara kommentera. Du är en riktig bra förebild och ser verkligen riktigt bra ut nu! Jag är 171cm och väger 62kg, det är många som rynkar på näsan när jag säger att jag är stolt över det. Jag skrattar bara åt dem, det är ju synd om, vilka ideal de har. Tack för att du försöker att förändra det. Du är en hjälte i mångas ögon, inte bara mina. Ha det bra!

2008-03-14 @ 14:12:26
Postat av: alma

du är grym.

2008-03-14 @ 14:13:26
URL: http://whatalmawears.blogspot.com
Postat av: therese

Hejja på!

Läste precis om dig på Aftonbladet. Jag blir liksom stolt över att det finns goda förebilder och människor som gör någonting åt dagens vridna ideal.

Keep up the good work!!!
Du är jävligt vacker som du är.

2008-03-14 @ 14:26:02
URL: http://luggkomplex.blogspot.com
Postat av: Cajsa

Fin intervju, jag känner mig riktigt peppad nu! Tack.

2008-03-14 @ 14:26:48
URL: http://cajsitadesign.blogspot.com
Postat av: Matilda

Du är verkligen något utöver det vanliga. Fan vad bra gjort! Hoppas att du mår bra och trivs med din kropp. Dagens idol, utan tvekan. Heja Hanna!

2008-03-14 @ 14:31:33
Postat av: Ida

Jag tyckte det var en bra artikel och jag tycker der är fint att du tänker ett steg längre. Det går inte en dag utan att jag hör hur unga tjejer (äldre för den delen oxå) tala om sin vikt på ett skrämmande sätt.

2008-03-14 @ 14:43:58
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: WonderWoman

Sund smalhet, så som det ska vara. Starkt jobbat. Betyg: 4 Delicatobollar av 5 möjliga.

2008-03-14 @ 15:22:59
Postat av: Meli

Hur lyckas du ta upp benet så där? =P lite annorlunda bild kan man säga!

För övrigt så har det gått över till en religion snart - att vara smal! :S
Önskar själv att jag var liiite mer rundare =( men allting verkar dock bara lägga sig endast runt magen på mig om jag försöker :@

2008-03-14 @ 16:03:27
URL: http://melip.blogg.se
Postat av: pöjk

Härligt initiativ! ...men oljeshots? Huvaligen! =)

2008-03-14 @ 16:14:25
Postat av: Skarus

Jävligt fint att det precis under artikeln ligger en annons för hjälp till viktnedgång... =/

2008-03-14 @ 16:17:25
URL: http://0biotika.blogspot.com
Postat av: Padde

Verkligen modigt av dig att ta tag i detta när du inser att det finns folk som vill/ville bli lika "smal" som du var då. Själv ligger jag 10kg under vad jag ska, och har svårt att få upp min vikt, men är nöjd ändå.

När det gäller tjejer vill jag hellre ha någon som är nöjd med sin kropp än någon som klagar varje dag och skippar en massa måltider. Skönhet sitter verkligen på insidan =)

2008-03-14 @ 16:55:26
Postat av: Cec

Ni är inte bara klok, ni är vigolant också!

2008-03-14 @ 17:23:01
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Miss T

En stor applåd för dig som tar upp detta ämne!!!

2008-03-14 @ 17:49:42
Postat av: Emilia

Lite knäppt bildval, "Gick upp i vikt - i protest" och en bild på dig där du är jättesmal. Fast ja, jag menar ju det inte som kritik till dig, skitbra artikel!

2008-03-14 @ 18:18:57
Postat av: Emilia

Och ja förresten, du har snygg kropp!

2008-03-14 @ 18:20:00
Postat av: Tompa

Dagens kvinna, verkligen underbar artikel... visa den för min 12 åriga lillasyster, försöker hitta lite alternativa förebilder åt henne.

2008-03-14 @ 18:51:46
Postat av: Kenneth

Du var snyggare tidigare. I Ryssland hade du inte ansetts för smal då. Nu skulle dom säga att du är fet. Svenskarna blir bara fetare och fetare.

2008-03-14 @ 19:03:06
Postat av: Hanna Fridén

Kenneth: Varsågod och flytta till Ryssland, då! Jag skulle inte ha något emot om du stack från Sverige med dina ohälsosamma åsikter.

Hur mycket väger du själv, förresten? Jag tror säkert att du har en mycket högre BMI än jag men vill propsa på att tjejer ska vara svaga, väna och bantade. Det är ändå i princip enbart äckliga kontrollerande svin som säger sånt som du gör nu. Sadistiska psykopater.

2008-03-14 @ 19:10:04
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Agnes

Bra skrivet! Vacker gul klänning dock.

2008-03-14 @ 19:13:06
URL: http://agnesjohansson.wordpress.com
Postat av: Jesper

Jag gillar den nya Hanna bättre! Du är en vacker och fascinerande kvinna. Härligt initiativ!

2008-03-14 @ 19:56:16
Postat av: Fia

Du är grym! Grymt snygg och grymt härlig som går emot den sjuka trenden.

2008-03-14 @ 20:00:43
Postat av: Kenneth

Är jag ett svin nu också, för att jag säger som det är? Alla håller inte med er.

2008-03-14 @ 20:57:57
Postat av: tessan

säger du att hanna är fet så säger du ju inte som det är. svin.

hanna jag vet inte hur du såg ut innan men jag tycker du har sjukt grym kropp nu! så jävla coolt att göra nått åt saken och inte bara beklaga sig över dagens sjuka ideal.

2008-03-14 @ 21:30:09
Postat av: Kenneth

Jag sa inte att hon är fet, jag sa att hon skulle anses fet i Ryssland. Stor skillnad. Svenskar är överlag fetare.

2008-03-14 @ 22:02:03
Postat av: Peyton

Haha! Diggar posen på bilden! ;)

2008-03-15 @ 02:16:58
URL: http://sweetwater.blogg.se
Postat av: vad har vi här då?

Fyfan va vidrigt av dig o göra allt för o få lite uppmärksamhet...Någon fick det tydligen inte som liten. Ta o håll käft o håll dig borta från media för fan. Vi vill se fina söta tjejer. Det spelar nog ingen roll om du går upp i vikt eller inte, tror inte någon annan tjej sagt att du är snygg o vill efterlikna dig. I mina ögon var du högst medioker o duger till ett skjut under krigstider. Inte mer.

Med vänliga hälsningar Klabbe

2008-03-15 @ 05:50:38
Postat av: Lotta

herregud vilken härligt sjuk pose =)

Tycker förresten at artikeln i AB var bra.
Folk måste börja tänka till innan alla skall försöka svälta sig till döds.

2008-03-15 @ 09:13:31
URL: http://saxiquine.blogg.se
Postat av: maria

Superfin bild.

2008-03-15 @ 09:44:35
URL: http://marialundqvist.webblogg.se
Postat av: Aurosia

Som jag just kommenterade i ett av de övre inläggen här, så är du en bedårande bra tjej.

Jag tror i och för sig inte att följande ord kommer behövas, men till dig och till andra:

låt ingen få dig att tro att det är BRA att vara ett vandrande skelett. Att det är sunt och snyggt. Låt ingen trycka ner dig och få dig att tro att det inte är okej att ha kvinnliga former.
Ta aldrig åt dig av idioter som försöker trycka ner dig angående din kropp.

Din kropp är bara din. Den ska du bo i. Den är som ditt hus.
Se till att ingen gör inbrott i det huset. Ha ett alarm.

Det vill säga:

ha en bra självkänsla.

För det är så väldigt viktigt.

2008-03-15 @ 13:11:46
URL: http://theheartbeatofadoll.blogg.se
Postat av: Sara

Kenneth: HAHAHAHA man kan ju bara skratta åt dig.
Att antyda att Hanna är fet är inte att säga som det är. det är ju skrattretande, du är antagligen jävligt ful själv.

Jag tycker Hanna har en fantastisk kropp, och vad du än tycker fortfarande smal! dock inte undernärd.

2008-03-15 @ 13:44:23
Postat av: Anonym

damn du va riktigt söt.
och vääääldigt vig.

2008-03-15 @ 14:26:15
Postat av: Eomin

Jag tycker du har gjort en underbar sak. Det är precis som du säger, man måste någonstans vara en bra förebild så länge det finns någon som ser upp till en.

Jag känner verkligen igen problemet med övervikt... Jag vägde som mest 145 kilo. Har gått ner 55 kilo nu och kämpar med det sista. Jag behandlades som en människa som var pestsmittad när jag var som störst, precis som om de skulle smittas och som att jag var gravt utvecklingsstörd eftersom okända människor kunde säga saker om mig när jag stod en meter ifrån och tro att jag inte skulle bry mig.

2008-03-15 @ 14:58:01
URL: http://eomin.blogspot.com
Postat av: josefin

DU ÄR BÄST.

2008-03-15 @ 17:04:10
Postat av: Athena

Intressant inlägg. Det skriver din artikel att du har snabb ämnesomsättning, men ändå går du så raskt upp i vikt. Har man riktig snabb ämnesomsättning kan man inte gå upp i vikt hur mkt man än gör, så du är och förblir en jojo-bantande tjej som är beroende av vilka vindar som drar. Just nu är majoriteten av Sveriges kvinnlga befolkning trötta på smalheten, och därför uppmärksammas dom som går åt annat håll eftersom de själva har svårt att nå upp till idealet. Jag skulle hyllat dig, om du sagt i din artikel att din vikt inte är någons ensak, men du har gjort de som händer hela tiden - en kropp blir bedömnd och du suktar efter beröm där folk ska värdera din handlingar som bra/dåliga. Och eftersom detta har att göra med ngt högt personligt, din kropp, tycker jag att hela ditt budskap faller - och artikeln blir som alla andra vikt-artiklar. Man ska inte uppmärksamma folks kroppar, de är deras verktyg och inget som ska kollas och jämföras under lupp med. Hade du nämnt om naturlig spinkighet vore jag lite mer nöjd, för vad svenska folkets kvinnor OCH män behöver förstå är att 1. En kvinnas kropp ska aldrig behöva diskuteras 2. Om en kvinna har former eller inte former står INTE för hur kvinnlig hon är.
Och tills sist till er alla, kvinnor som män som värderar, upskattar, synar, kommenterar, apploderar och fäller diverse kommenterar. Ni är en produkt va er tid - oavsätt vad ni tycker. Ert tyckande verkar endast baseras på vad som är "rätt" att tycka för stunden. Jag är en kvinna, en tänkande, levande och intelligent varelse vars kropp inte står för HELA mig. Jag är jag i mina handlingar inte mitt sätt att se ut.Mångas sätt att se kvinnor och kroppar vilar egentligen på föreställningen att kvinnan är hennes kropp, hon ska va vacker, vara på ett visst sätt (oavsätt om de är smal eller rund) och helst inte stå för egen vilja och tycke utan vara ointelligent. Vet ni när dessa tankar kom först i bruk? Under 1700-talet - upplysningns tid av Immanuel Kants torra sätt att nervärdera kvinnan. idag är det 2008...begrunda kvinnans frihet och ni inser att ni är så bundna, tom under medeltidens mumslimska samhälle hade kivnnan en helt annan kontroll över sin kropp.

2008-03-15 @ 18:25:57
Postat av: Athena

Intressant inlägg. Det skriver din artikel att du har snabb ämnesomsättning, men ändå går du så raskt upp i vikt. Har man riktig snabb ämnesomsättning kan man inte gå upp i vikt hur mkt man än gör, så du är och förblir en jojo-bantande tjej som är beroende av vilka vindar som drar. Just nu är majoriteten av Sveriges kvinnlga befolkning trötta på smalheten, och därför uppmärksammas dom som går åt annat håll eftersom de själva har svårt att nå upp till idealet. Jag skulle hyllat dig, om du sagt i din artikel att din vikt inte är någons ensak, men du har gjort de som händer hela tiden - en kropp blir bedömnd och du suktar efter beröm där folk ska värdera din handlingar som bra/dåliga. Och eftersom detta har att göra med ngt högt personligt, din kropp, tycker jag att hela ditt budskap faller - och artikeln blir som alla andra vikt-artiklar. Man ska inte uppmärksamma folks kroppar, de är deras verktyg och inget som ska kollas och jämföras under lupp med. Hade du nämnt om naturlig spinkighet vore jag lite mer nöjd, för vad svenska folkets kvinnor OCH män behöver förstå är att 1. En kvinnas kropp ska aldrig behöva diskuteras 2. Om en kvinna har former eller inte former står INTE för hur kvinnlig hon är.
Och tills sist till er alla, kvinnor som män som värderar, upskattar, synar, kommenterar, apploderar och fäller diverse kommenterar. Ni är en produkt va er tid - oavsätt vad ni tycker. Ert tyckande verkar endast baseras på vad som är "rätt" att tycka för stunden. Jag är en kvinna, en tänkande, levande och intelligent varelse vars kropp inte står för HELA mig. Jag är jag i mina handlingar inte mitt sätt att se ut.Mångas sätt att se kvinnor och kroppar vilar egentligen på föreställningen att kvinnan är hennes kropp, hon ska va vacker, vara på ett visst sätt (oavsätt om de är smal eller rund) och helst inte stå för egen vilja och tycke utan vara ointelligent. Vet ni när dessa tankar kom först i bruk? Under 1700-talet - upplysningns tid av Immanuel Kants torra sätt att nervärdera kvinnan. idag är det 2008...begrunda kvinnans frihet och ni inser att ni är så bundna, tom under medeltidens mumslimska samhälle hade kivnnan en helt annan kontroll över sin kropp.

2008-03-15 @ 18:28:07
Postat av: Hanna Fridén

Athena: För det första föreslår jag att du läser näringslära innan du påstår att det är omöjligt. Precis som det inte är omöjligt för en person med långsam ämnesomsättning att gå ner i vikt så är inte heller motsatsen en omöjlighet - Det är bara svårare. Och vaddå snabbt? Det här har tagit jättelång tid att genomföra. Och det har inneburit en massa jobb.

I övrigt, på vilket sätt hävdar du att jag inte tar kontroll över min egen kropp och trotsar en syn genom att gå upp? Och varför skulle det vara fel att vara stolt över något som man tycker är bra? Jag tänker inte vara en hymlande mes som inte är villig attstå för när jag gör ett bra jobb. Speciellt när jag vet att det jag gör uppmuntrar många tjejer till något bra. Varför är du så jantelagsstyrd?

Och, i övrigt. Folk utvecklas efter deras förebilder och rådande trender. Man måste sträva efter att ändra dessa om man vill ha en förklaring. Eftersom att du verkar förstå att trender ändras så tycker jag att det är konstigt att du inte förstår det här med, med tanke på att det borde vara tämligen uppenbart.

Nej. Jag tycker att det är konstigt att du är emot utveckling. Emot nya förebilder. Och ska försvara rådande trender med att det alltid funnits trender. Om alla tänkte som du så skulle vi inte ha kvinnlig rösträtt idag, utan då skulle vi bara sitta ner på stjärten och säga: "Jahapp, ja, såhär är det. Nä, jag ska inte försöka genomdriva någon förändring jag. Nejnej. Och hu! Tänk vad hemskt om någon skulle få för mig att jag kände mig DUKTIG för att jag gjorde något bra? Nej, GUD vad hemskt! Det är nog bra att jag bara sitter här och inte tar någon uppmärksamhet, inte försöker ändra... Men jag kan ju säga det jag är dålig på, antar jag, för det ska man väl göra som kvinna hihihihihiihihihi."

Nej. Usch. Håller inte med dig alls. Stenålderstänk, enligt mig.

2008-03-15 @ 18:38:39
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Athena

Su komemr förstå tid nog, du befinner dig i ett samhälle som ger utrymme till att bekymmra sig över kroppar och deras sätt att funka. Vore det att du BARA vände dig till modeindustrin, så fine.men du vämnder dig till allmänheten och de är där som jag tycker de blir farligt. Precis som det är lika korkat att sträva efter att se smal ut om man har en benstomme som är tjock, så är de fel att uppmana folk att gå upp i vikt. Du nomraliserar ett visst utseende, och det är de som är FEL. Det ska inte finnas en norm på hur e kvinna ska se ut elelr bör se ut, hon ska inte se ut för nån annan än sig själv.Att det blvit en sådan debatt som denna har att göra med att kvinnor över lag är så intresserade över att fälla kommentarer om varandras kroppar. Fråg dig själv, varför finns ingen liknande debatt kring hur männens kroppar ska eller inte ska se ut? VARDÖR?det handlar inte om att män inte bryr sig om sina kroppar, det finns sjuka ideal där med,tror mig. Men de gör inrättar inte hela livet utefter hur deras kroppar ska se ut. Ja,kanske i vissa kretsa, men knappast i alla.Du är ung, du befinner dig i en krets av männsikor (du skriver att du är stylist m.m) där bantning och mode verkar hålla hand, inte så konstigt att du tror att det är ett ideal som man ska sträva efter, oavsätt om den går mot det spinkiga eller med de runda modet. Det du gör fel i är att ännu igen, fastslå ett ideal. Det FINNS inget ideal, det är de som ska nås ut,inte att man ska springa mot ytterligare ideal. EN kropp är en kropp,ingen produkt!
Och du...inte alla går upp i vikt om de så sätter i sig det ena feta ingrediensera efter det andra.

Och jag pratade INTE om att kvinnan ska sitta tyst och itne göra ngt av sin situation, ska man göra ngt så gör de på ett klokt sätt. Och det, min vän, är INTE att larva efter ett annat ideal!Bort med idealet är min åsikt!

och för att tillägga,jag är 22 och jag är också männsiksa, men itne min vikt och inte min kropp.Det är nog den stora skillanden mellan de som orkar bry sig om sina kilon och mig.

2008-03-15 @ 21:06:15
Postat av: A

DU är för jävla bra. som andra redan sagt: det är så skönt att se någon som inte bara beklagar sig, utan faktiskt tar ett steg i kampen mot alla sjuka ideal.
& vacker som sjutton är du.

2008-03-16 @ 16:02:55
URL: http://sitdown-comedy.blogspot.com
Postat av: JG

Athena:
du är också väldigt ung och det stavas "oavsett".

2008-03-17 @ 16:11:34
Postat av: Sanna

Bra jobbat!

2008-03-17 @ 17:27:00
URL: http://bumbi.blogg.se
Postat av: Athena

hahaha...oj vad viktnojjan hjälper 850 miljoner fattiga,eller 250000 fattiga i Sverige...i rest my case för de gär är ju sååå mycket viktigare

och kom nu inte med..."mn vad gör duuuu här då"

värstvärlden står för 80 % av världens konsumtion och resurser och här klankar vi ner på varandras kroppar och synar dom...

jaja,jag är ung, men varit med om så himla mkt så jag lever och agerar som om jag vore äldre.

kom igen en annan dag,lyxfjantar!

2008-03-19 @ 23:35:06
Postat av: :(

meh, man har ju knappast ett bmi på 14 pga "hög ämnesomsättning", varför inte vara ärlig istället?

2008-03-21 @ 13:45:26
Postat av: :)

Svar till ":("
:
Om du läst på lite mer så skulle du snabbt funnit att glutenintolerans ger mycket kraftig viktnedgång.

2008-03-22 @ 09:48:42
Postat av: Eve

Du är underbart vacker! Det bästa är att du också står för att man inte ska vara undernärd, utan ha former! Tack för att du förgyllde min dag!

2008-03-24 @ 21:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback