Lisa Magnusson kanske inte gillar sin valda image

Det var ganska roande med Lisa Magnussons svar här till mig, i min blogg. Lisa försöker påpeka att hennes krönikör fyllda med slagord och påhopp i själva verket är analyser om fördomar samt utvärderingar av feminismen idag. Jag tycker att det är lite konstigt att Lisa inte kan stå för den linje hon valt, när hon nu uppenbarligen önskat den eftersom att det är den linje som följer samtliga av hennes skriverier, och försöker bortförklara det vid händelse att hon får bitterheten påpekad, och får samma typ av bemötande tillbaks. Smärtsamt.

Det vore som om jag skulle hävda att min text om henne var en djupgående analys av hennes person, när det, som jag hoppas är uppenbart för alla, är en text där jag helt enkelt visar upp mitt hat för någon jag finner vara en sanlös dålig skribent och även en idiot.

Lisa. Du vill ha en hatfull image. Jag må tycka att den är fånig, men om det är den linje du valt och önskar så är det kanske lite fjolligt att bortförklara sig. Visa lite stake och stå för din bitterhet istället för att hävda att det är seriösa texter och analyser.

Eller, än bättre kanske: Skippa den linjen, det är ganska fjantigt. Och mothugg kommer du få, i samma språk. Och när det inte är önskvärt från din sida är det kanske dags på att fundera på om det var den typen av respons du ville ha? För skriker man om idioter hit och dit så får gemena man inte höra att de är häftiga och tuffa. De får höra att de är fjantar. Att förvänta sig att dina läsare ska censurera ut alla påhopp, alla skällsord och alla fördomar och bara se till de få orden därimellan är inte särskilt rimligt. Om det är ett seriöst bemötande du vill ha: prova en seriös ton. Det går liksom inte att hävda att skriverierna du gjort är vad du vill hävda i min blogg.

Beskyll inte dina läsare för att de är idioter för att de tolkar dina texter synnerligen normalt och mänskligt. Det är inte deras läsande det är fel på, utan det är i så fall ditt eget språk du ska kritisera.



Fast, vad vet jag? Jag kan ju testa med att börja min nästa debatt med att kalla alla runt om mig för idioter. Och sedan hävda att det är en seriös analys av samhället. Vi kan ju se hur bra det funkar. Eller äh. Nä. Tror inte det.





Lustigt nog så skulle dock en av hennes läsare kommentera på det förra inlägget och påpeka att det var bittert och hatisk. Nähä? Oj? Vilken slående analys? Jag är chockad! Så om alla hennes läsare briljerar med en sådan fantastisk analyktiskt förmåga så kan väl Lisa klara sig ändå. Grattis!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kolla tävlingen på min blogg!

Ha en bra dag :)

Postat av: carlos

JAG HÅLLER MED!!

2008-03-12 @ 08:52:20
Postat av: anna

Hej!
Jag har en skoluppgift nu där jag ska läsa 3 populära bloggar under en tid, b.la. din och sedan "analysera" dom. Jag undrar ifall du skulle kunna tänka dig att svara på lite frågor via mailkontakt eller så, det skulle vara nice.

Det här inlägget var väldigt roligt förresten.

2008-03-12 @ 09:47:39
URL: http://ciggy.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Jenny: Jag tänker inte dra skit över en rörelse på grund av vad vissa säger om mig. Nu är det såhär att jag var inbjuden till samma grej, om att prata om feminism och bloggar. Inbjuden av FI med motiveringen att de tyckte att jag var bra (men jag var jättesjuk med bronkit). Nu vet jag inte om det här innefattar alla inom partiet, det antar jag att det inte gör. Men ska vi säga såhär, det finns självfallet en hel del personer som inte gillar mig. Det finns bland kvinnor, män, feminister, moderater, socialdemokrater osv. Vi är nämligen alla människor, oavsett ideologi. Och precis som jag inte vill att Lisa ska dra alla över en kam så tänker jag knappast göra det heller.

Det vore lite som att hata invandrare för att vissa kallat mig hora, eller?

Och varför dessa som hatar mig gör det, det tänker jag inte gå in på. Det vore väldigt fördomsfullt att gissa på varför de inte gillar mig. Men sedan vore det ju roligt om dessa komma och argumenterade i min blogg, såklart.

2008-03-12 @ 13:02:02
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Susse

Det spelar väl ingen roll om man läser ELLE eller glor på porr. Är man feminist, i den bemärkelsen att man vill att kvinnor och män ska ha lika rättigheter samt samma lön för lika arbete, så spelar det väl ingen roll om man gillar ha stringtrosor på sig men vägrar att raka sig under armarna?

Det Jenny skriver skriver "inte anses som en riktig feminist av ultrafeministerna, kanske beror det på ditt modeintresse och att du skriver mycket om killar" låter alltså väldigt knäppt i mina öron.

LOL på det.

2008-03-12 @ 13:20:47
URL: http://sussetorarpsbacke.blogspot.com
Postat av: Josefin

"att du inte anses som en riktig feminist av ultrafeministerna, kanske beror det på ditt modeintresse och att du skriver mycket om killar"

hahha för att hon skriver mycket om killar, vad har det med något att göra? umgås "riktiga" feminister bara med kvinnor eller?

2008-03-12 @ 13:22:06
Postat av: Anonym

Hej!

Först tänkte jag bara säga att du har en skit bra blogg och ett roligt program!

sedan undrar jag ifall du inte kan skriva något om dina åsikter vad det gäller könsroller, mindrevärdeskomplex (hos tjejer?) och hetronormers betydelse för kvinnan?

2008-03-12 @ 13:59:12
Postat av: http://dontletthemfoolya.blogg.se/

Jag har också skrivit om Lisa Magnussons text om feminister och jag håller med dig Hanna. Jag blir frustrerad. Läs gärna och kommentera alla ni som känner för det.

2008-03-12 @ 16:41:30
URL: http://dontletthemfoolya.blogg.se/
Postat av: jag

sä jävla bra skrivet!

Och även ditt svar till jenny!

omnia.blogg.se - en smart blogg

2008-03-12 @ 20:31:32
URL: http://omnia.blogg.se
Postat av: Atefeh

Gud vad trött jag blir på såna som Jenny.
Vad tänker hon med? Orka...
Ibland tappar man verkligen hoppet på mänskligheten. Drastiskt jag vet, men det finns så många därute som inte kan tänka ordentligt, fullt ut.

2008-03-13 @ 00:05:10
Postat av: Joe Kickass

Meh, wtf. Varför fick jag bara ett stycke? Tvinga mig inte citera SCUM.

Och förutom att Cartago bör förstöras anser jag även att det är just att läsare reagerar "normalt"(som du väljer att kalla det) och förutsägbart som gör dom till idioter.

Och det finns ju en ganska relevant poäng att ta hänsyn till också; Det hon säger stämmer. De är idioter.

2008-03-13 @ 12:06:14
Postat av: Mimmi

"jag kan tala om att du inte är särskilt populär hos feminister heller." Snygg generalisering där! Den "bistra sanningen" är nog att majoriteten av alla feminister inte känner till dig överhuvudtaget Hanna, helt enkelt eftersom vi är så många och långtifrån alla läser bloggar. Nå, jag är iaf en ultrafeminist och jag tycker att du är grym.

2008-03-13 @ 14:58:03
URL: http://bigmouth.se/produktplacering
Postat av: Viktor

Gud vad skönt med en "modebloggare" som har något vettigt att säga, en som kan vara en förebild för yngre tjejer,en som inte är hel-puckad A lá Blondinbella

2008-03-14 @ 12:27:33
Postat av: Viktor

Nej jag såg nu att jag du skrev för nåt stureplans-trams och tar därför tillbaka allt jag sa.

2008-03-14 @ 12:32:11
Postat av: L

Fan, vad du svara bra på både Magnusson och Jennys inlägg! Jag skulle vilja se krönikor av dig istället av Magnusson. Go Girl!
Ha en bra helg/L

2008-03-14 @ 16:36:01
Postat av: emma

Du skriver så himla mycket bättre och roligare och smartare än lisa. Jag läste hennes jag-gillar-inte-feminism-blogg och sedan grät jag nästan en skvätt för att den var så väldigt dålig och ändå får hon äran att kalla sig krönikör. Huvva!
Mer hanna åt folket!

2008-03-14 @ 20:30:47
URL: http://blogg.aftonbladet.se/2607
Postat av: Ela

kan inte instämma mera. Lisa magnusson är fruktansvärt dålig och jag begriper inte hur hon har hamnat på innelistor än mindre aftonbladet.

2008-03-14 @ 23:38:55
URL: http://konstigtattvaraela.blogg.se
Postat av: fröken

Bra att någon reagerat OCH uttryckt om Lisas blogg. Endel av hennes texter har väl gått för sig, men om man verkligen är så naiv att man inte vill inse meningen med feminism och väljer att dissa medsystrar plus anklaga dem för "syster-krig", då går det liksom över min smärtgräns. Meningen är väll att kämpa för jämställdhet. MED sina systrar. Då har säkert Lisa råkat hänga på fel ställe om det är hennes uppfattning av oss. Take back the night är förövrigt en mycket bra idé, med en mycket bra point. Lisa har sina stunder det ger jag henne. Men jag är jävligt glad att jag råkade hitta hit till din blogg! Hejaheja!

2008-03-15 @ 22:01:49
URL: http://froken.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback