Om vikt i Aftonbladet - igen

Tjonka! I Aftonbladet idag igen, nu den tryckta versionen. Jag diskuterades i radio i morse också, Metropol, angående min viktuppgång. Melinda Wrede jobbar där (kollega på ZTV, också programledare) och berättade det hela. Kommer inte riktigt ihåg vilka som var med, men de hade tydligen varit positivt inställda. Ja, förutom EN kvinna som kom med väldigt skumma argument.

Hon sa att det inte kan vara hälsosamt att gå upp en tredjedel av sin vikt. Och att fetman faktiskt ökar i Sverige.

För det första skulle jag vilja påstå att det är väldigt konstigt att tro att folk blir uppmuntrade till fetma av att man går upp till en hälsosam vikt. Det är ett extremt konstigt argument.

För det andra är det väldigt intressant att man som underviktig kan kritiseras för att gå upp i vikt. Vi är alla olika, och vissa är, som ni kanske vet, väldigt stora av naturen utan att lida av några som helst hälsobesvär förutom att de möjligen har svårare att röra på sig och därav kan få följdproblem på grund av det. Men sådanna problem har underviktiga också. Folk som är väldigt underviktiga av naturen löper större risk att få köldskador, permanenta blåmärken och en naturlig fallenhet för näringsbrist betyder även att musklerna är speciellt utsatta. Så det är knappast som så att enbart naturlig övervikt kan orsaka problem. Däremot så blir inte någon som har en naturlig och ofarlig övervikt någonsin kritiserad för att denne går ner, för allt i vårat samhälle säger att man absolut inte får vara överviktig. Men som smal, ja då jävlar, då kan det kritiseras med viktuppgång. Ännu ett exempel på hur sjukt hjärntvättade vi är. Är smal alltid bättre? Nej, det är det inte.

För det tredje. Ja, fetman ökar i Sverige. Men det gör också undervikten. Det är beräknat att anorexi och andra former av svältsjukdomar ökar med 15% varje år, och det är främst tjejer i en påverkbar ålder som får det. Medianvikten har alltså inte skiftat, däremot har det blivit större extremer. Självfallet ska man uppmuntra att alla ska vara friska, men det finns absolut inget ideal i dagens samhälle som uppmuntrar folk till att bli överviktiga. Det är andra problem som orsakar det.

Så alla som kritiserar viktuppgången med argumentet att fetman ökar i Sverige borde nog tänka till en gång till, eller tror de på allvar att folk sitter och tänker: "Åh, den här tjejen som var sjukligt underviktig går upp till normalvikt, åh, jag måste nog bli sjukligt överviktig tror jag annars är jag ful och passar inte in!"

Nä. Tror inte det.



Synd bara att bilden på mig i Aftonbladet är så ful. Jag ser ut som en äggskalle. Och det är synd. Jag vill fånga en ung målgrupp med det här. Målgruppen som tittar i modemagasin, känner att de måste vara så himla piffiga hela tiden och lider av en stor stress vad gäller deras utseende. Man fångar inte upp dem om man har en ful bild. Inte till en början. Man leder in med något snyggt och läckert, visar åsikterna, försöker förändra. En tjej som känner att hon måste vara döläcker hela tiden och därav skadar sig själv genom svält kommer inte att se på den där bilden och säga: "Fett! Jag kan gå upp i vikt och fortfarande duga som jag är! Fortfarande känna mig snygg". Så det är väldigt synd.

Kommentarer
Postat av: Felicia

Bra skrivet, jag gillar din blogg!

Postat av: Sanna

Vilken märklig sak att säga. Överhuvudtaget. Att någon når normalvikt (oavsett håll) och är glad över det, och att då komma dragande med att det inte kan vara hälsosamt och att fetman ökar? Nä, det låter smått absurdt. Har inte haft en tanke åt det hållet när jag läst din blogg.

2008-03-25 @ 23:41:38
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Em-pem

Titta tävlingen på min blogg! Stora vinst chanser. Mer info på bloggen! / Em-pem

2008-03-26 @ 00:04:03
URL: http://www.metrobloggen.se/empem
Postat av: johanna

underligt underligt
när jag gick ner massor haglade lovorden, käre väl va läcker jag blivit!
När jag gick upp 10 kilo och införskaffade ett par riktigt sköna brön istället för ett par tomma stackars påsar (som snarare såg ut att höra hemma under ett par ögon än på min bröstkorg)har inte en människa sagt någonting
jag som är så jävulskt estetiskt tilltalande med min fladdrande rumpa borde näst intill ha en religion till min ära
men icke! viktuppgång är för bövelen ohälsosamt!

2008-03-26 @ 00:29:14
URL: http://fghrst.blogg.se
Postat av: Anonym

Du menar att det är synd att du i praktiken inte motsvarar det du talar om?

2008-03-26 @ 00:29:33
Postat av: rebecca

läste artikeln i aftonbladet idag, och trots att du tyckte bilden på dig själv var ful så fångade du i varje fall min uppmärksamhet som 17åring, och att läsa den artikeln var det bästa jag gjort på länge, tack för att du står på dig! det behövs i ett samhälle som detta.

2008-03-26 @ 01:01:51
URL: http://nogg.se/bouh
Postat av: Linda

Du är så älskvärd. Hoppas du kan påverka.

2008-03-26 @ 01:04:46
Postat av: anna

fantastiska människa. så är det.

2008-03-26 @ 01:09:24
Postat av: Monika Gustavsson

Hejsan!

Jag gör samma resa som dig och att vara underviktig är inte kul. Får sitta på dyna, sova med extra madrass, kläderna sitter helt fel ..... Jag äter och äter och det är inte mycket som fastnar. Det tråkiga är att många som inte känner mig tror att jag INTE äter...om de bara såg mig vid familjens middagar. Jag äter min portion, tar om 2 ggr, äter upp barnens ev. kvarlämnade mat. När vi sedan dukar av kan jag äta upp det sista, som har samma portionsstorlek som den jag tog från början. Nu har jag fått 2 kg mer på mig, men behöver även muskler. Tack för en super blogg!!!

2008-03-26 @ 05:47:15
Postat av: eli

Skitbra! grattis som fan! jag har alltid också varit gränsen på undervikt/ätstörd och vill bara gå upp. one i mål, one more to go.
( alltså skitbra artikel/inlägg också! feminism!)

2008-03-26 @ 08:38:31
Postat av: eli

jag håller med om vad du säger när de frågar vad smalidealen beror på. det är inte så enkelt som att det är för att " man vill vara snygg" utan det är helt enkelt förtryck. vid dåligt självförtr ( som man får av ideal man inte kan leva upp till) vill man skaffa sig kontroll på det enda sätt man kan- sätta upp ideal som en ändå inte kan bli till. det är ett slags sätt att ge upp men överlämna sig åt idealen. lite ( symboliskt) som att skära sig i armarna, men mer accepterat.

och alla som inte är inblandade i det ( killar t ex ) skiter i det, att vi sitter och förtrycker oss.

2008-03-26 @ 08:45:59
Postat av: Susanita

Tycker dina inlägg har varit just sunda och en frisk fläkt i en märklig debatt. Hur kan normalvikt inte längre ses som "normalt", samhället börjar/har en ohälsosam syn på vad som är övervikt idag. Ja, fetman ökar i Sverige liksom i övriga västvärlden men som du så riktigt påpekar så gör även undervikten det samma.

Ps. tycker ditt foto i pappersversionen av Aftonbladet var snyggt. Ds

2008-03-26 @ 08:57:48
URL: http://www.modette.se/susanita
Postat av: ronnie

oavsett vad. det du har gjort genom att ta up den här debatten är starkt tufft och modigt. ditt budskap kommer fram och om någon opponerar sig har du faktiskt en liten armé av fans som kan tala för dig när du nte är där. jag marknadsför dig iallfall stenhårt så fort jag får tilfälle fr att jag tycker att du förtjänar all uppmärksamhet du kan få just för att du har den unika förm¨gan att faktiskt göra något riktigt vettigt av den!

2008-03-26 @ 09:09:58
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Nancy

Ser dig som en förebild som mitt i smeten av smalhysterin faktiskt genomförde en viktuppgång trots att du innan hade en kropp som för många var idealet!

2008-03-26 @ 11:01:53
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: reboot

Jo, jag har tänkt på det här med vikt. Att det är så sjukt laddat. Det där (nästan) fascistisk motståndet till övervikt. Tom prat om att överviktiga inte ska få rätt till sjukvård på samma villkor som normalviktiga. Människovärdet i omvänd propotion till vikten.

Och samtidigt försöker jag gå ner. För jag vill må bra. Vara frisk, stark och lycklig.

Det är väldigt komplicerat det här. Det handlar inte bara om vackert kontra fult..

2008-03-26 @ 12:38:50
URL: http://reboot.blogg.se/
Postat av: karin

något jag ändå måste kommentera är en sak som jag ofta tänkt på i bloggar. om någon kommenterar bloggarens vikt och påpekar att den har tjocka höfter eller stor mage så kommer det alltid försvar från någon annan, typ "du duger som du är". men skriven någon att bloggaren är smal så får den oftast medhåll i stil med "guud, håller med, har du anorexia?" vetinte riktigt vad jag vill poängtera, men tycker ändå det är lite intressant hur vi behandlar tjockhet och smalhet.

2008-03-26 @ 12:45:46
Postat av: There She Goes Again...

Du sätter ord på mina tankar Hanna, tack!

2008-03-26 @ 14:22:26
URL: http://thereshegoesagain.blogg.se/
Postat av: Andreas

Tror kanske du missar att alla inte har samma "hälsosamma vikt", det kan variera från person till person. Exempelvis kanske det inte är "hälsosamt" för någon som måste låta hela sitt liv kontrolleras av träning och kostval att hålla den idealvikt som någon myndighet för tillfället tillskriver. Sen är vi helt enkelt olika fysiologiskt.

2008-03-26 @ 14:48:23
Postat av: Hanna P

du är så jävla vettig!

2008-03-26 @ 15:40:03
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Mia

Äsch, de var väl tvugna att ta in någon som kunde argumentera emot med några konstiga argument för att få det hela mer intressant. Det var väl de enda tänkbara motargument de kom på, och det finns väl alltid någon som kan tänka sig stå för dem.
Men jag håller med om att det är en mycket sned diskussion runt vikt över huvudtaget.
Artikeln i aftonbladet fångade mitt intresse iallafall, innan hade jag inte hittat hit.

2008-03-26 @ 21:33:15
Postat av: viktoria

Kloka ord från en klok tjej. Du är bara sååå snygg såsom du ser ut nu :) Hoppas du känner själv att kroppen mår mycket bättre också och att du gjort detta för din egen skulle även om du vill föregå med gott exempel. :) go girl.

2008-03-26 @ 22:29:24
URL: http://www.viktoriab.bloggagratis.se
Postat av: annie

haha, vad var det för någon tokig människa? snacka om fetma? det du gjorde var ju sunt och jävligt bra. inspirerande. du är snygg!

2008-03-26 @ 22:47:48
URL: http://chiudore.blogg.se/
Postat av: antonia

jag tyckte bilden på dig var den finaste jag sett.
du verkar vara dig själv hela tiden, det är något beundransvärt.
gillar dig!

2008-03-27 @ 00:16:26
Postat av: Anonym

Hmm, jag tillhör nog en helt annan generation, eller kanske bara en helt annan kultur eller samhällsgrupp.
I min värld har all form av viktuppgång alltid uppmuntrats medan människor som "bantat" blivit föremål för all sorts negativ kritik. Konstigt hur saker och ting kan bli helt omvänt på några år....
Alla grupper har sina social aktier och olika kriterier för att få dem att stiga. Det kan vara pengar, utbildning, mode, politisk åsikt, musik, resor, vikt, ja egentligen vad som helst.
Jag har alltid aktat mig för homogena grupper då de ofta "pålägger" en vissa åsikter och attribut för att man ska få vara med.
När jag gick ned i vikt pg.a av stress och sjukdom för några år sedan fick jag ständigt höra hur "hemsk" jag såg ut, bekanta använde tom. ordet äcklig.
Alla hade en åsikt om min vikt och hur jag såg ut. Visserligen kan jag håla med om att jag kanske hade sett bättre dager
med insjukna kinder och benig röv, men vad fan hade alla andra med det att göra?!

Så länge jag mår bra och har en kropp som fungerar så skiter jag fullständigt i hur mycket eller lite jag väger.

Jag ger dig en eloge för att du anstränger dig för att vara en bra förebild för andra unga människor. Samtidigt som jag tycker att det är väldigt trist att det behövs i ett samhälle där vi kämpar för frihet och individualism

2008-03-28 @ 15:13:06
Postat av: My

Hmm, jag tillhör nog en helt annan generation, eller kanske bara en helt annan kultur eller samhällsgrupp.
I min värld har all form av viktuppgång alltid uppmuntrats medan människor som "bantat" blivit föremål för all sorts negativ kritik. Konstigt hur saker och ting kan bli helt omvänt på några år....
Alla grupper har sina social aktier och olika kriterier för att få dem att stiga. Det kan vara pengar, utbildning, mode, politisk åsikt, musik, resor, vikt, ja egentligen vad som helst.
Jag har alltid aktat mig för homogena grupper då de ofta "pålägger" en vissa åsikter och attribut för att man ska få vara med.
När jag gick ned i vikt pg.a av stress och sjukdom för några år sedan fick jag ständigt höra hur "hemsk" jag såg ut, bekanta använde tom. ordet äcklig.
Alla hade en åsikt om min vikt och hur jag såg ut. Visserligen kan jag håla med om att jag kanske hade sett bättre dager
med insjukna kinder och benig röv, men vad fan hade alla andra med det att göra?!

Så länge jag mår bra och har en kropp som fungerar så skiter jag fullständigt i hur mycket eller lite jag väger.

Jag ger dig en eloge för att du anstränger dig för att vara en bra förebild för andra unga människor. Samtidigt som jag tycker att det är väldigt trist att det behövs i ett samhälle där vi kämpar för frihet och individualism

2008-03-28 @ 15:14:02
Postat av: sus

har själv haft ätstörningar i massvis med år och tycker det du gör är väldigt inspirerande! du är snyggare nu, absolut!
har faktiskt, på senaste tiden, sett mig själv i spegeln och tyckt att jag är på tok för smal. jag tror att jag är på rätt väg och med fler som du kommer idealen förhoppningsvis sakta förändras.

2008-03-29 @ 10:31:09
Postat av: Spark

visst är det som du säger! jag var ute o dansa på påskafton och det man nästan bara såg va skitsmala tjejer som sprang omkring, och direkt kände iaf jag mig äcklig och fet även om jag är normalviktigt, tränar osv. men det är ju dom som får all uppmärksamhet, så har det vart i alla tider. tycker det är hemskt att självsvält börjar bli accepterat, men jag tycker också det är synd att man har fördomen att alla tjejer som e smala inte äter..och att alla större personer lever på mcdonalds. vilka fördomar!

2008-03-29 @ 11:42:12
URL: http://spark.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback