Red eye

13dec06-ansikteHaha, jag trodde inte att jag skulle passa i de här bågarna, men jag tycker att det fungerar! Det är samma bågar som Sébastien, dvs. killen längst till höger på den svartvita bilden, hade på sig! De är vackert röda.



Dagens outfit (liten bild, klicka blllrp)

Glasögon: Retrobågar, Spectacles of Africa.
Medaljonghalsband: Top Girl.
Top: Hm, Brunogallerian.
Svarta jeans: Gul & Blå.
Armband: HM, Brunogallerian.




 

Kommentarer
Postat av: retrobågar

Julfestglasögon??

Postat av: Hanna Fridén

retrobågar: Ja, vilken bra idé! :D

2006-12-13 @ 17:56:21
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Gosh, vad snyggt! Jag blir förvånad!

2006-12-13 @ 18:19:10
Postat av: Rikard

Jag älskar dig!

2006-12-13 @ 18:31:04
Postat av: Ollie

"Att jag säger åt dig att inte vara fräck och otrevlig mot mina vänner, som du kanske kommer ihåg, kanske inte handlar om att jag tar åt MIG på ett personligt plan, utan det kanske handlar om att jag tycker att du ska behandla folk med respekt?"

Det handlar inte om att du tar åt DIG på ett personligt plan, utan att du tar KRITIK på ett personligt sätt. Jag var aldrig kritiskt mot dina vänner, inte heller mot dig, utan mot dina glasögon och det faktum att du ansåg att de var nödvändiga för att tillföra skönhet i den annars osköna vardagen. Det var DEN definitionen av skönhet jag inte ställde mig bakom. Alttså: Jag kritiserade TINGET glasögon, det materiella tinget, och absolut inte någon persons utseende. Därmed är jag inte otrevlig mot dina vänner, och om du ändå tycker det så förhåller det sig uppenbarligen så att du trots allt - även om du inte vill erkänna det - tar kritik på ett personligt plan, på något annat sätt kan jag inte tolka det. Men nu ber jag dig en sista gång snällt (med respekt, för det är du värd) att sluta terrorisera min annars så insiktsfulla blogg.

2006-12-13 @ 18:33:07
URL: http://mellanrummet.blogg.se
Postat av: Lina

hehe...jag kan inte låta bli att tänka på de skitstora glasögonen i plast som jag hade nä'r jag började första klass...och jag var söt i dem och fullkomligt älskade dem...men jag har ändå till i dag lite svårt för stora retrobågar a la 70 och 80-tal. jag blev nog lite skadad för livet när jag hade de där lila skitstora mongoglasen hehe. kanske har det också att göra med att jag har haft glasögon sen jag var två (numera linsbärare)....du ser söt och rolig ut (nu menar jag inte HAHA hånfullt rolig, utan mer som hihihi..mysigt julrolig...de är ena riktiga julglas det dära....

2006-12-13 @ 18:43:14
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Ollie

"Kul för dig att du MENADE något annat, men vad du faktiskt menar spelar ingen roll Ollie, det är vad du skriver som räknas. Jag menar, Hitler var kanske god på insidan, men han var ett jävligt ruttet ägg utåt, inte sant? Om du ska påpeka att du MENADE något annat så kan du, som helt vanliga människor, säga: "Jag ber hemskt mycket om ursäkt som uttryckte mig klantigt, det här menade jag istället.""

kommentar:

Problemet låg inte i hur jag formulerade mig, eller vad jag menade, utan i hur du läste detta och misstolkade det. Jag kan inte behöva stå till svars för andras tillkortakommanden, eller allt för hastigt dragna slutsatser. Ledsen, men på den punkten viker jag mig inte. Däremot var jag ovetandes om att dessa bågar gick till välgörenhet, och välgörenhet har jag naturligtvis inget emot, så länge den sköts väl.

2006-12-13 @ 18:44:27
URL: http://mellanrummet.blogg.se
Postat av: Lina

ps du är så himla gullig på den lilla bilden...gillar den..mkt.

2006-12-13 @ 18:45:58
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

Ollie, du kan ju försöka hålla svaren i rätt tråd istället. Jag förstår att du har svårt att ta att jag kritiserade dig för att du var otrevlig, och jag märker att du inte kan ta kritik utan bara förväntar dig att kunne ge den utan att få svar på tal.

Du kan inte beskylla någon annan för att de inte råkar tolka ett inlägg precis som du vill att de ska tolka det om du är vag. Ordalaget du använde är inte neutralt, det är otrevligt, om du menade något annat så får du specifiera det från början.

"Däremot var jag ovetandes om att dessa bågar gick till välgörenhet, och välgörenhet har jag naturligtvis inget emot, så länge den sköts väl."

Och isf. kan du kanske försöka läsa igenom och kolla upp saker innan du kritiserar dem, eller tycker du att det är rätt att du hoppade på både mig och Spectacles of Africa för att du var för lat för att klicka på deras länk? Skärpning, Ollie!

2006-12-13 @ 19:02:10
Postat av: Damon

Haha, basha Ollie totalt säger jag. Jag står på Hannas och Spectacles sida benhårt. Förresten, nu är det bara 22 timmar kvar Hanna, vad väntar du på?! Förlåt för Off-topic!

On-topic: Kan vi enas om att Hanna är en kameleont? Dina pojkvänner måste vara överlyckliga: ett förhållande, ett tjugotal olika utseenden ;)

2006-12-13 @ 19:10:03
URL: http://damonrasti.blogspot.com
Postat av: Sabor

Coola bågar :)
Du skulle passa som glasögon modell ;)
Ha en fin fortsatt lucia ;)

2006-12-13 @ 19:15:27
URL: http://sabor.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Du har inte ens läst igenom den, du ville bara racka för att jag pratar om stil. Men det här ville du inte svara på, för du verkar tro att det är hederfullt att bara ignorera när du har fel, istället för alla andra som faktiskt, ber om ursäkt. Men vett och reson verkar du i vilket fall inte ha så gott om"

kommentar:

Jag anser att klädstil, mode, trender etc. är bidragande orsaker till förtryck, utfrysning och segregering i samhället. Dessutom styrs denna industri av en marknadsekonomi som grundar sig på konsumtion, och mot detta hyser jag både en stor rädsla och respekt. Jag anser att mänskligt identitetsskapande så lite som möjligt - även om det är omöjligt att helt utesluta - skall styras av yttre faktorer, där exempelvis utseende och stil hör till de största bovarna. Jag tänker alltså inte be om ursäkt för mina fasta övertygelser. Däremot ber jag som sagt om ursäkt för att jag inte visste att denna "bågförsäljning" gick till välgörenhet och solidaritet. Detta är givetvis bara positivt, om den sköts väl, och där erkänner att jag hade fel.

"Nej, du uttryckte dig extremt illa, du kanske inte själv tycker det, men alla vet att det inte är trevligt att uttrycka sig så, förutom du, uppenbarligen.Och du kan inte förklara bort det med att specifiera exakt vad du menade i efterhand och sedan hävda att jag ska ha tolkat det precis på det vis du vill att jag ska tolka det, du får förstå att jag tolkar ordet "märkligt" som just "märkligt" och det är otrevligt. Menar du något annat så får du specifiera det från början, och inte hävda att det är mitt fel att du tolkas."

kommentar:

Att läsa en text är alltid att tolka. Men detta innebär inte att det är adekvat att läsa och tolka en text precis hur som helst, utan man måste alltid kunna rättfärdiga sin läsning genom att placera in den inom rimlighetskonventioner.

"Sluta hävda att jag terroriserar dig, det är löjligt. Du får svar på tal, om du skriver ett svar så får du svar på det, vilket du ändå måste förstå. Om du inte vill ha en diskussion så finns det ett väldigt enkelt sätt att lösa det på: Sluta svara. Det är ett steg du borde kunna ta alldeles själv, däremot så tänker inte jag låta bli att bemöta dina otrevligheter för att du säger att jag inte ska!"

kommentar:

Det är givande med diskussion, om den håller sig på en rimlig nivå. Det gjorde inte denna från från början, då det handlade om smutskastning snarare än om konstruktivt resonerande. Dessutom ligger det i diskussionens natur att båda parter alltid vill ha sista ordet.

Min avsikt har aldrig varit att vara otrevlig. Om det ändå uppfattas på detta vis så kan jag bara beklaga.

2006-12-13 @ 19:27:29
URL: http://mellanrummet.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Magdalena: Jag med!

Rikard: Hoppla! Tack! :D

Lina: Ja, men det kan jag förstå, nostalgi kan slå åt två håll: underbart och vedervärdigt! Och tack!

Damon: BLOGG.SE FUNKAR INTE OCH JAG KAN INTE UPPDATERA :( *gråta*

Haha, vad kul att du säger det, det brukade vara ett stående skämt mellan mig och Ola som jag var tillsammans med i två år, ehu!

Sabor: Tack så mycket! Och tack detsamma, glad Lucia! :D

Ollie:

"Jag tänker alltså inte be om ursäkt för mina fasta övertygelser."

Nej, det behöver du inte göra, och det har jag inte bett dig om, vad jag sagt är att jag inte anser att det är rätt att säga att jag uppmuntrar den typen av konsumtion som är dålig ur de perspektiv du nämnde tidigare, för det gör jag inte.

"Min avsikt har aldrig varit att vara otrevlig. Om det ändå uppfattas på detta vis så kan jag bara beklaga."

Om du försöker ändra din approach till "mogen" här så skulle korrekt sätt att uttrycka sig vara: "Det var inte för avsikt att vara otrevlig, men jag inser att saker tolkas annorlunda och det var synd att jag inte var mer specifik. Jag ber om ursäkt."

Då skulle jag ha sagt: "Vad bra, då är vi ense! Jag ber om ursäkt för att jag blev så arg!"

Men det gjorde du inte, för du kan fortfarande inte se felet i ditt agerande och anser fortfarande att rätt från min sida vore att jag tolkade ditt inlägg precis som du ville, vilket du inte kan kräva - fortfarande, däremot så kan man gå med på att det är olyckligt när saker blir vaga, och att det är onödigt att använda ord som löper stor risk till att bli negativt tolkade.

Eller vad säger ni andra, om ni fick kommentaren att det var "märkligt" gällande en bild på er, skulle ni ta det positivt eller negativt?

2006-12-13 @ 19:58:26
Postat av: Samuel

OLLIE! Tips till dig, du kan behöva det!
Din kommentar var otrevlig och du kan inte förklara bort det.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9175885182&s=1

2006-12-13 @ 20:01:26
Postat av: Sandra S.

Ollie: Sorry, men Hanna har faktiskt rätt. Alla skulle ha tolkat det du skrev som otrevligt.

2006-12-13 @ 20:07:53
Postat av: Chrystopher

Ollie: Lägg ägg.

2006-12-13 @ 20:12:25
Postat av: Kerstin

Wow - du ser apacoool ut ju :)

2006-12-13 @ 20:24:21
URL: http://kerstinrosalia.blogspot.com/
Postat av: Peter

Alltså jag fattar inte riktigt vad jag har missat. Tycker ändå att jag brukar hänga här rätt ofta. Vem är Ollie och varför är Ollie så arg? Om man inte gillar är det väl bara att sluta läsa? Fast jag kanske har missat nåt. Sorry i så fall. Oavsett gillar jag brillorna som fan. Dom är ju fullkomligt vedervärdiga. Och därför självklart bedårande. Tycker jag.

2006-12-13 @ 21:02:32
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: Ollie

Ja, det är synnerligen underligt. Det verkar som allt fler sluter upp bakom antagandet att den kommentar jag skrev skulle vara "otrevlig", som att "trevlig" skulle vara synonymt med "medhållsam". Det stora problemet visar sig tydligt i följande citat:

"Eller vad säger ni andra, om ni fick kommentaren att det var "märkligt" gällande en bild på er, skulle ni ta det positivt eller negativt?"

Har jag nu helt plötsligt kommenterat en bild? Svar: nej, det har jag inte. Jag kommenterade ett inlägg där det stod att några specifika glasögon skulle tillföra skönhet till vår vardag, och att dessa glasögon måste man minsann ha, och har man dem inte så måste man skaffa, skaffa, skaffa. Det var alltså detta antagande jag kommenterade med att jag tyckte det var en märklig definition av skönhet, inte att - och detta orkar jag snart inte älta något mer - att personerna på bilden på något sätt var skulle vara fula. Jag tyckte faktiskt de som var med på fotot rentav var riktig snygga, men eftersom detta enligt mig är ganska irrelevant så avstod jag från att explicit skriva det i kommentaren. Sen när blev bloggskrivandet en frizon för åsiktsberättigande? Sen när blev det fel att ifrågasätta ett blogginlägg? Och sen när blev ifrågasättandet synonymt med att vara otrevlig?

2006-12-13 @ 21:08:23
URL: http://mellanrummet.blogg.se
Postat av: Anonym

...och jag är fullt förstående för alla er som slutit upp bakom Hannas argumentering. Om detta fenomen finns mer att läsa i ett av blogginläggen på Mellanrummet.

2006-12-13 @ 21:13:16
URL: http://mellanrummet.blogg.se
Postat av: Linda K

nu ser du så där bibliotekarie-söt ut igen :)

2006-12-13 @ 21:28:27
URL: http://iabloggar.blogspot.com
Postat av: Samuel

Ollie: Det som är skönheten är kombinationen, och den fanns på bild. Det var några killar som var med på bild och det var centrum i Hannas inlägg. Det som uppvisades var bilden på killarna bärandes dessa glasögon, du kommenterade bilden.

Så länge du inte specifikt utesluter bärarna på bilden så tolkas kommentaren som att den läggs på helheten eller individerna själva.

Du kan inte komma undan Ollie, du har betett dig dåligt på flera vis. Först fäller du en kommentar som i princip alla skulle tolka som oförskämd, Hanna blir arg för hon vill skydda sina vänner (vilket du också måste förstå att hon vill) sedan kommer du tillbaka och hävdar att Hanna slängt könsord runtom sig och säger att hon "terroriserat" din blogg. Så vitt jag kunde se, i hennes första inlägg till dig, fanns det inget könsord inkluderat. Men du tog bort hennes inlägg.

Att sedan i flera inlägg säga att hon ska "respektera dig och inte terrorisera din blogg" är det löjligaste, skriver du så får du svar, precis som Hanna skrev till dig. Om du skäms så mycket över konversationen så kan du helt enkelt låta bli att svara.

Dessutom ser du ut som den som terroriserat eftersom att du inte kunde svara på hennes kritik utan började dra förhastade slutsatser om hennes person, specs of africa osv. istället. Förutom det spridde du ut det i olika inlägg i hennes blogg.

Skärp dig Ollie, lär dig ta lite kritik.

2006-12-13 @ 21:28:48
Postat av: Anonym

Tycker det verkar som en tröstlös debatt. Båda har lika mycket rätt som fel. visserligen ligger det lite i när den där Ollie säger att blogginlägg också måste få ifrågasättas. En blogg är ju lika offentlig som tex. en dagstidning, och ibland har bloggen faktiskr fler läsare... Detta är ju givetvis inte en ursäkt för att inte ha vett och etikett, men på det stora hela verkar det som ni båda borde skaka hand och lägga gammalt groll åt sidan...

Jävla snygg sida förresten!!!

2006-12-13 @ 21:30:01
URL: http://interactingarts.org/blogs/
Postat av: Lina

klock!!!

2006-12-13 @ 21:33:24
URL: http://mittlivsomstudent.blogspot.com
Postat av: Ollie

"Det var några killar som var med på bild och det var centrum i Hannas inlägg. Det som uppvisades var bilden på killarna bärandes dessa glasögon, du kommenterade bilden."

kommentar:

Jag kommenterade texten.

2006-12-13 @ 21:39:10
Postat av: Hanna Fridén

Interactingarts: Hej! Jag har föreslagit för Ollie, för många inlägg sedan, att vi skulle ta det via mail istället. I mitt senaste svar föreslog jag även en uppgörelse, men det ville han inte gå med på!

Och man får väldigt gärna kritisera min blogg, det gör folk ofta, och så länge ingen är otrevlig så tycker jag att det är bra. Jag är på inget vis felfri och alla förslag är goda förslag. De enda jag blir arga på är folk som Ollie som skrivit en kommentar som löpte extremt stor risk att bli väldigt jobbig för mina fem killkompisar som ställde upp som modeller för ett ideellt projekt. Ollie fällde en kommentar som inte var menad att såra, jag försöker upplysa honom om att man måste vara försiktigare, tänka efter på vad man säger, och inte säga saker som till största sannolikhet kan tolkas som "ni ser konstiga och fula ut".

På internet bör man vara övertydlig för att undvika onödiga kontroverser, helt enkelt. Och det är det som Ollie inte går med på! Han verkar anse att alla ska tolka hans inlägg på hans personliga vis, jag anser att det finns många vis att tolka på, och vissa typer som löper större risk för att tolkas negativt, och de anser jag att man kan undvika för en trevlig gemenskap.

Det anser dock inte Ollie.

Och tack så mycket!

2006-12-13 @ 21:45:26
Postat av: Hanna Fridén

Ollie: Och hur ska ska vi veta det? Skönheten beskrivs med en bild i detta sammanhang, när folk sa "snyggt" så kommenterade de bilden, på vilket vis avviker just din kommentar från bilden om du inte är noga med att påpeka detta för att undvika missförstånd? Var inte vag Ollie, inte på nätet, det orsakar missförstånd.

2006-12-13 @ 21:47:58
Postat av: Hanna Fridén

Ps. Jag menar alltså att du inte kan förutsätta att alla ska tolka ditt inlägg precis utifrån din ursprungsmening om du inte är tydlig med hur du uttrycker dig. Andra anpassar sig Ollie, jag anpassar mig Ollie, varför gör inte du det Ollie?

2006-12-13 @ 21:49:32
Postat av: Ollie

Ok, Hanna, jag vill begrava stridsyxan. Jag tycker människorna på bilden är riktigt snygga, och ber så hemskt mycket om ursäkt att min kommentar var otydlig. Det vore synd att fortsätta detta käftande när din blogg i övrigt faktiskt är riktigt seriös och bra.

2006-12-13 @ 22:03:57
Postat av: Hanna Fridén

Ollie: Sweet! Jag ber om ursäkt för att jag är en bråkig bitter tjej, then och drog upp stridsyxan för mitt beskyddartänkande! Däremot så får du tycka att min blogg suger, om du vill! Det har du all rätt till och det tänker jag inte förebrå dig det minsta för om du tycker! It's just my friends, don't be mean to them :( Så, tack ändå, det är alltid roligt att diskutera, och lite lite roligt att bråka, för den lilla belöningen man får när det är slut, alltså :) För när en kontrovers är uppklarad, jävlar vad glad man blir då! Kramar på dig, Ollie!

2006-12-13 @ 22:35:16
Postat av: retrobågar

Just hemkommen från en trevlig julfest läser jag igenom Hannas blogg och upptäcker att hela raddan av kommentarer beror på --oss.
Med min virtuella svensklärarrödpenna i handen vill jag ge min uppfattaning av hur Hannas
"Och jag kommer fortsätta prata om dem, för de gör ett himla bra jobb (gå in på bloggen och läs) och tillför dessutom skönhet till vår vardag, eminent!"
har uppfattats av mig:
Med avseende på syftning, satsbyggnad etc så framgår det klart att Hanna avser att fortsätta att skriva om oss, dvs oss två, som står bakom Spectaclesforafrica. Hanna måste syfta på oss, som personer, eftersom glasögon näppeligen kan avses med "gör ett himla bra jobb (gå in på bloggen och läs)".
Beträffande (de) "tillför dessutom skönhet till vår vardag" väljer jag att tolka detta som ett uttryck för den inre känsla av skönhet som ett givmilt sinne ger.
Avslutningsvis är jag glas att alla är nöjda och glada.

2006-12-13 @ 22:59:48
URL: http://spectaclesforafrica.blogg.se
Postat av: Annika

Retrobågar - ni är bäst.
Hanna - så även du!

2006-12-13 @ 23:31:27
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: jossan

njaa.. dom e roliga på det sättet att man kan ha dom som festglasögon, dvs när man e jättepackad å alla tycker att man är snygg ändå.. annars tycker jag dom passar bättre på min mamma när hon var i tonåren...

2006-12-14 @ 09:10:15
URL: http://jossansgarderob.blogg.se
Postat av: Stina

Så otroligt uppfriskande att läsa en het debatt på morgonkvisten! Skönt med människor som har åsikter.

2006-12-14 @ 10:08:29
URL: http://kladstrecket.blogspot.com
Postat av: Lina

ollie...jag tänkte inte lägga mej i...men..nu måste jag....jag har inget emot folk som kritiserar och säger sin uppfattning..tvärtom och det är bara kul. men du hänger ju upp dej på petitesser. MÄRK INTE ORD...gud vad larvigt.

2006-12-14 @ 10:35:05
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: mallan

ja, dyker upp här igen, det skadar inte dig för att få höra av mig- du är min idol och dina vänner verkar va coola, alltihop i en hög! snart ska jag skriva om dig i min blogg och tipsar dig för mina läsare. du är helskön!

2006-12-14 @ 12:49:33
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: Sandra

Fin bild!

2006-12-18 @ 15:24:37
URL: http://swegirl86.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback