Söders bästa gator

Jag sitter och bajsar och läser Södermalmsnytt. Södermalmsnytt är en av de här Stockholmstidningarna som går ut på att vara så lokalpatriotisk som bara möjligt. Man hyllar hur kulturelt och fint Södermalm är. Och hur stolt det är med arbetarklasstraditioner. Och sånt. Och så skriver man om hur bra restauranger det finns på Söder, vilka bra parker det finns och vilka fina gamla K-märkta kvarter det finns med gamla stugor uppe på berg. De gamla delarna av Söder. Där enbart folk som arbetar med kultur får bo (javisst, kulturarbetare har en egen extra bostadskö, sjukt nog). Det är precis som Östermalmsnytt, Västerort och de andra tidningarna. Alla är likadana. Men hyllar olika saker.

I det här numret hyllar de i alla fall Södermalms bästa gator. Gatorna som fått utmärkningen är Tjärhovsgatan, St. Paulsgatan och Verkstadsgatan. Jag håller inte riktigt med, jag anser nog att de finaste delarna ligger runt Mariaberget med bland annat Skinnarvikspromenaden och så vidare, med alla konstgallerier, den fina grönskan, utsikten mot vattnet och de slingriga vägarna genom gamla hus. Men skitsamma.

Tjärhovsgatan
Gatan där Kattarina Norra ligger, alldeles bredvid Kattarina Kyrka. Skolan där jag gick lågstadiet. Där gamla brandstationen ligger. Där låg även mitt gamla dagis Droskhäsken, som nu gjorts om till någon sexårsverksamhet. Björns Trädgård och Kvarnen ligger där med. Och Café 44. Och bageriet som alltid doftade underbart sena nätter och tidiga morgnar. Man kan tycka att det låter fint när jag beskriver det så här, men det är i ärlighetens namn en skitsunkig gata fylld med cigarettfimpar, snusk och skit. Mycket hundbajs, ölburkar och den lilla miniparken som ansluter till dagiset är fylld av sprutor från narkomaner. Skitgata, är vad det är. Skulle aldrig gå där när det är mörkt, speciellt med all droghandel kring Björns Trädgård.

St. Paulsgatan
Jag går alltid ST. Paulsgatan på vägen till jobbet. När jag ska till Münchenbryggeriet och ZTV-redaktionen, alltså. Mycket trevligare än att gå vidriga Hornsgatan (som är utnämnd till en av Europas snuskigaste gator). Men jag fattar inte varför den är bästa gatan? Finns en sunkig matbutik där och en pizzeria, och ett sushiställe. Går förbi Mariatorget som väl inte är världens grymmaste, men helt okej med fontänen och gungorna. Det enda jag gillar med ST. Paulsgatan är Seriegalleriet och de två seriebutikerna som ligger där. Speciellt den där man kan fynda skitgamla serier för ingenting alls. Men det är ingen fantastisk gata. Den är inte speciellt fin och inte särskilt spännande. Den är bara trevligare att promenera på än vidriga Hornsgatan.

Men sedan, det allra värsta! Verkstadsgatan! Den ligger fanimej vid Hornstull, det stora klimaxet av den vidriga gatan Hornsgatan! Sjukt mycket avgaser. Luktar lika mycket anus som Slussen på sommaren. Men av avgaser. Helt omöjligt att andas. Sämsta delen av Söder näst efter Södra Stationsområdet med Rosenlund inkluderat! Vadfan! Kan vi inte bara typ, gräva upp hela Hornstull och slänga över det till andra sidan bron? Till Mariehell med hela skiten! Hornstull hör hemma i HELVETET. I MARIE-HELL
.


Stadsgenomgång här. Jag bor i delen av Söder som kallas för Katarina. Mariatorget och Mariaberget ligger i Maria. Sofiaskolan ligger i Sofia. Och sedan ligger Hornstull i Högalid. Haha, bara det. Inget fint tjejnamn där. Bara Högalid. Högalid får inte vara med.

Skithög. Hög av lidande.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Va?! Är du galen? Jag bor på Hornstull efter att ha bott på både Sofia och Maria, och här är finare än nåt annat!! Nära till underbara Långholmen mm mm!:)

2008-03-01 @ 13:50:43
Postat av: Evis

Jag gillar Snörmakeriaffären på Hornsgatan.

Postat av: Hanna Fridén

Jag får medge att grönområdena är fina, faktiskt. Jag bara hatar, hatar och återigen hatar själva Hornstull. Som Skanstull. Slussen. T-Centralen. Urghghghl.

2008-03-01 @ 15:40:22
Postat av: Lo

Ja, det där var verkligen konstiga val av alla fina mysiga/inspirerande gator som finns att välja av på Söder... En av mina favoriter är Swedenborgsgatan, som egentligen är ganska ospektakulär men påminner om en trashig svensk version av Bleeker Street och därför alltid ger mig New York-känslor. Fin gata tycker jag.

Postat av: ida

guuuuuuuuh jag blir provocerad på riktigt! katarina är inte ens söder, det är landet gud glömde. typ samma kategori som västerås. det finns inte ens tunnelbana därborta! bara värdelösa bussar med tragiska människor. finns inte ens vatten liksom. asså inte för att försöka vara opartisk då mitt pass säger högalid, jag är uppväxt på verkstadsgatan och har hela min barndom på hornsgatan men östra söder är faktiskt lika kul som en grå öststat där det alltid regnar.

2008-03-01 @ 19:44:45
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: Bravo

haha, jag hade varit glad bara att få en lägenhet i sthlm :P

2008-03-02 @ 01:32:17
Postat av: Emma

hornstull är söders bästa del, in my opinion. viben är grym och människorna är inte lika skitnödiga som österut. östra söder är verkligen, som en tidigare kommentator skrev, öststatsfeel. ingen tunnelbana och galet trista områden. hornstull - let's unite and make ourselves heard! dock håller jag med om att verkstadsgatan knappast är top 3, men det var ingen av de nämnda gatorna.

2008-03-02 @ 14:31:17
Postat av: Helena

Oj, där sjönk du i mina ögon på allvar! Älskar hornstull, om man bor på Söder och missat tjusningen med denna del - är det illa! Hornsgatan är inte trevlig, men herregud hornstull är så mkt mer än så: långholmen, rejmers, utsikten från västerbron, street, bergsundsstrand, tanto...

2008-03-02 @ 15:07:39
Postat av: Hanna Fridén

Lo: Jag är väldigt fäst vid delarna kring Mariaberget, Münchebryggeriet och Skinnarviksberget med klimax i Skinnarviksgränd med alla gamla trähus!

ida: Hahaha, visst har du rätt! När man börjar gå längre in i Katarina, där längre bort längs Folkungagatan och Sofo så försvinner samtliga kommunikationer. Eller ja, bussar finns ju. Men kommunikationsmässigt så skulle jag hellre bo i Hornstull än längre bort i Katarina! Fast jag gillar second hand-stråken. Men i övrigt ganska dött, yes.

Bravo: Ja, men så är det ju. Hur mycket man än gnäller så vill man ju inte flytta heller, direkt! Förutom utomlands.

Emma: Yes, håller med! Långt bort på Folkungatan och hela Sofo har ruttna kommunikationer. Bara lite bussar. Jag som är mörkrädd och lat skulle nog inte vilja bo där med tanke på att jag lätt vill komma hem om nätterna.

Helena: Hahaha, men ha, är du allvarlig? :D Jag dissar ju min egen stadsdel med! Men jag antar att det var på skoj och ingen tokigt anal stadsdelspatriotism.

2008-03-02 @ 15:16:16
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

ida: Jamen precis! Gatukorsningen är ju klimaxet av smutsiga och äckliga Hornsgatan! Precis som Slussen är vidrigt. Spräng skiten!

2008-03-02 @ 16:05:02
URL: http://frankincense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback