Tack, Lisa Magnusson!

Jag har verkligen tyckt illa om Lisa Magnusson sedan hon började som krönikör på Aftonbladet. Varenda en av hennes krönikor har varit gnälliga skrifter utan någon slags poäng. Men det är väl egentligen skitsamma, gnällig kan man väl få vara, och tråkig kan väl vem som helst få vara utan problem.

Det som dock stört mig något otroligt är att hon gett intrycket av att vara en sådan där dålig feminist. En hatare som ska dra folk över en kam. En person som snackar skit om andra tjejer på grund av deras utseende och bittert slänger ur sig att hon bestämmer sig för att hata Heath Ledger (som hon tyckte var snygg och en underbar skådis) för att han dejtat en av Olsensystrarna, som hon då hävdat är spån (för att de gillar kläder, får uppmärksamhet, är söta?) och att hon bestämmer sig för att dra alla killar över en kam och bedyra hur hemska de är för att de är så rädda för mens.

Så jag har tagit mig för pannan och suckat för att media gett utrymme till ännu en hatisk idiot, istället för någon med vettiga budskap. En normal feminist som inte verkar leva i ett konstant regn av PMS och fördomar.

Och sedan idag så läser jag en till av hennes idiotiska krönikor och börjar skratta så att jag nästan dör. Jag fnissar så att det kittlas i magen och jag blir en smula kissnödig. Sedan sätter jag mig och smilar och börjar dundra med tangentbordet.


Varför?

Hennes senaste krönika handlar om hur mycket hon avskyr feminister. Att de är bittra. Rabiata. Hatiska. Och det är lustigt, med tanke på att Lisa själv förmedlar den bild hon själv säger sig hata. Och jag blir extremt lättad, eftersom att det här, tack och lov, inte innebär att feminismen på grund av medias kåthet på uppmärksamhet får ännu en hatisk och bitter galjonsfigur.

Tack Lisa! Tack för att du hatar feminister. Vi tycker inte om folk som dig, ni ger oss dåligt rykte. Så tack som fan att du ställer dig bort från oss. I flera debatter med folk som hatat feminister den senaste tiden så har de refererat just till dig som beviset för att vi drar alla över en kam, är bittra och hatar. Men nu när de gör det behöver jag inte längre säga: "Ja, vissa är självfallet idioter, det finns idioter överallt, och det är synd att media väljer att upplyfta dem, som Lisa Magnusson exempelvis som jag själv inte alls gillar."

Nu kan jag istället säga:

"Lisa Magnusson är inte feminist, hon hatar feminister precis som du. Din poäng?"

Tack! Jag är tacksam. Vi vill inte kopplas till förbittrade fjantar som du.

Kommentarer
Postat av: Szofia

Haha vad skönt att jag inte är den enda som inte pallar Lisa. Så kan vi förbittrade få vara ifred med vår ilska...

Postat av: Anonym

EXAKT mina tankar om henne! Blev också så jävla glad när hon sa att hon inte var feminist!

2008-03-11 @ 18:09:38
Postat av: Roockstar

Usch. Jag ogillar verkligen Lisa. Fyfan.

2008-03-11 @ 18:35:09
URL: http://www.roockstar.net
Postat av: Anonym

När jag först började läsa så tänkte jag "fan va jobbigt med ett personpåhopp", tyckte det verkade för enkelt och elakt. Sedan läste jag krönikan, nu tycker jag du har rätt.

2008-03-11 @ 18:49:47
URL: http://patriciabk.blogg.se
Postat av: Joe Kickass

Mmm, för det här inlägget var ju varken hatiskt eller bittert.
Go Team Lisa!

2008-03-11 @ 22:38:59
Postat av: Lisa Magnusson

Krönikan om Heath Ledger handlade om att jag kom på mig själv med några rätt sjuka fördomar, och i den senaste krönikan tar jag upp att jag tycker det är synd att en stor del är feminismen är så moraliserande och uppfostrande. Du får gärna kritisera mig och det jag skriver, men liksom, läs gärna texterna först i såna fall.

Och förbittrad fjant, moi? So is your face!

2008-03-11 @ 22:56:45
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19586
Postat av: Anonym

eh jag fattar inte din poäng. varför delar du upp kvinnor i feminister och icke-feminister?

2008-03-11 @ 23:20:36
Postat av: Hanna Fridén

Joe Kickass: Nähä? Är det hatiskt? Du store tid, det märkte jag aldrig! Du chockerar mig med din slående insikt!

Lisa Magnusson: Om du har andra grundtankar än vad som går fram så är det sälvfallet bra, men det är inte så dina texter uppfattas. Utan de uppfattas rätt och slätt som hatiska krönikor fyllda med påhopp, och reflektioner angående dina egna fördomar eller analyser på ideologier är inte något som träder fram. Kanske är det då snarare ditt sätt att gestalta dina tankar i språk som du bör kritisera, och inte dina läsares uppfattning? Du kan knappast känna dig nöjd med att dina tankar inte går fram, och det är lite pinsamt att du behöver bortföklara din bitterhet. Stå för den, om det är den linje du valt. Och försök inte hävda att det är djupgående analyser.

Anonym: Feminismen är, som du kanske vet, inte ett kön. Det är en politisk ideologi.

2008-03-11 @ 23:51:29
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: fia

Go team Hanna! Eller, go Team got a brain and know how to use it(?)

Håller med dig om att hennes krönikor är missriktade och ofta rent idiotiska. Men svaret du skrev på Lisas replik var ännu mer tänkvärt, moget och pedagogiskt.

"Hanna Fridén: Journalist, stylist, formgivare, konstnär, feminist och dagisfröken". I can see it happening...

2008-03-12 @ 01:23:41
URL: http://fiastankar.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Fia: Tack, Fia!

Fast jag skrev ett elakt inlägg om henne nu. Min mogenhet sträcker sig tyvärr enbart en mycket, mycket kort stund gällande vissa saker. Som exempelvis folk jag tycker är jobbiga, är jag rädd. Jag tror att jag skulle bli en dålig dagisfröken i långa loppet, men säkert en bra praktikant vid behov!

2008-03-12 @ 01:38:02
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: marie

lisa säger visserligen ingenstans att hon INTE är feminist. bara att hon inte är helt förtjust i de "uppfostrande" feministerna som ena sekunden snackar om systerskap, i nästa stund skäller på en brud för att hon rakar sig under armarna. jag är själv feminist, men det är brudar som dissar systerskapet till förmån för subkulturen feminist som fick mig att tröttna på att vara aktiv i en sån organisation..

2008-03-12 @ 09:13:56
Postat av: Vb

Yess, applåder till dig.Lisa började hårt på Aftonbladets blogg, under parollen duger jag som kolumnist på Ab?Varför ens fråga......

2008-03-12 @ 10:11:58
URL: http://vendettanbettan.wordpress,com
Postat av: äsch

va bråkar ni för? Lisa är min kompis!!
/saga-li

2008-03-12 @ 10:17:06
Postat av: ida

aldrig hört talas om människan förut, men efter att ha tryckt på länken får jag enbart intrycket av att hon är jävligt självironiserande snarare än hatisk. det står ju ingenstans att hon inte är feminist, jag skulle nog tvärtom läsa in att hon är det i orden "Det gör mig verkligen ledsen på riktigt att den så kallade kvinnokampen kommit att handla om YTA...".
men javene. kanske borde läsa resten av hennes krönikor.

2008-03-12 @ 10:22:33
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: Ella

Fast Hanna, prata för dig själv. "Utan de uppfattas rätt och slätt som hatiska krönikor fyllda med påhopp". Det gör de inte alls, i alla fall inte av mig. Jag gillar Lisa, av samma anledning som jag gillar dig: hon har ett jävla humör. =)

2008-03-12 @ 11:15:50
Postat av: Lisa Magnusson

Hanna, för att förstå mina krönikor behöver du bara läsa innantill. Så ja, när du tror att poängen med min senaste krönika är att jag inte är feminist utan tvärtom hatar alla feminister så lägger jag faktiskt skulden för det missförståndet på dig.

Och att jag är bitter, att jag försöker bortförklara min bitterhet, att jag försöker "hävda att det är djupgående analyser"??! Det här är ju bara babbligt hittepå från din sida.

2008-03-12 @ 11:52:23
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19586
Postat av: madeleine

håller verkligen med dig agående hennes artikel. skrev om den själv nyss..

2008-03-12 @ 12:57:22
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: Ella

Hanna, min poäng var inte humöret. Jag är ledsen om jag var otydlig.

Jag tycker att det är onödigt att du säger att Lisas krönikor ÄR si eller så eller att de UPPFATTAS på ett visst sätt, bara för att du gör det. Det avgör inte bara du utan alla som läser. Jag uppfattar dem inte alls som du och jag uppfattar inte Lisa som du gör heller.

För övrigt tyckte jag att det var en bra poäng att vi inte alls behöver hålla varandra om ryggen bara för att vi är kvinnor eller för att vi är ditten eller datten. Tycker man att "kvinnor ska hålla ihop" enbart för att de är kvinnor är man mansgris i exakt samma utsträckning som mansgrisarna.

2008-03-12 @ 13:12:12
Postat av: Lisa Magnusson

Hanna, mm, nu sade jag ju i och för sig "läs gärna texterna", inte "läs gärna texterna som fan läser bibeln och spruta sedan ur dig en förvirrad mix av förvridna citat och ännu mer babbligt hittepå för att kunna backa upp ditt case". Du verkar väldigt fixerad vid bitterhet för övrigt, problem?

Marie, "subkulturen feminist" ? JAA!! Precis så! Bra uttryck.

Ida, låter som du förstår mig alldeles utmärkt =)

Och Ella, tack, tänkte också på det där med "uppfattas" men orkade inte påpeka det.

2008-03-12 @ 18:30:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19586
Postat av: Anonym

"...när de gör det behöver jag inte längre säga: Ja, vissa är självfallet idioter, det finns idioter överallt, och det är synd att media väljer att upplyfta dem, som Lisa Magnusson exempelvis som jag själv inte alls gillar." Så nu tycker du inte, på grund av att Lisa inte visar sig vara feminist, att det är viktigt att poängtera att det finns idioter inom alla ideologier? För det är så det framgår att du menar, och om det stämmer att du menar att feminismen, i och med att lisa avslöjas som en feminismens motståndare, nu är renad från sådant som du tillskriver henne är minst sagt ganska märkligt för att inte säga obehagligt.

2008-03-12 @ 19:58:45
Postat av: Lina

jag är en trogen läsare av din blogg hanna och jag ser upp till dej. jag tycker du är en utmärkt förebild på alla sätt, tack för daglig inspiration!
men jag gillar faktiskt lisa magnussons blogg, första gången jag läste den nu ikväll och den roade mig, kanske för att jag är i en bitter sinnesstämning.

2008-03-12 @ 20:16:45
URL: http://www.linajoni.blogspot.com
Postat av: Atefeh

Hanna, jag håller fullständigt med dig och jag kunte inte sagt det bättre själv. Du tar orden från min mun. Jag har aldrig gillat Lisas krönikör, och man blir bara så less på henne så man ger upp efter ett försök. Att du orkar för det första ta dig igenom hennes krönikör, och sedan skriva ett inlägg och därefter DESSUTOM svara på hennes bittra försvarsinlägg är beundransvärt. Det hade inte jag orkat. En eloge till dig. Världen behöver fler som dig!

Se till individen

2008-03-12 @ 23:58:27
Postat av: Sabina

Lisa, var gärna en bitterfitta, men stå för det. Skyll inte ifrån dig. Jag har läst endast ett av dina inlägg som krönikör, det räckte. Det kanske inte ger mig rätten att uttala mig, men, det räckte. Ge dig nu.

2008-03-13 @ 01:35:35
URL: http://sabinairutan.blogg.se
Postat av: EN SOM VET

LISA MAGNUSSON: Hahaha. SHIT Lisa! De flesta av OSS på Aftonbladet tycker att du suger som skribent men det här tar priset, fett löjligt att glassa om hur HÅRD du kan vara och sedan inte ens kan stå för det vid kritik. DU är BARA hos oss på grund av din kompis, okej? Efter den här löjliga diskussionen blir det massmailing... hahaha. Joke of the week!

2008-03-13 @ 02:00:25
Postat av: Lisa Magnusson

EN SOM VET, well, nu var det ju inte p g a kontakter jag fick börja skriva för Aftonbladet, men snyggt försök ;)

Och jo, jag står för vad jag tycker. Det jag inte står för är andras feltolkningar. Du som själv jobbar på Aftonbladet och tror på det här med att stå för sina åsikter kan väl mejla mig så kan vi snacka mer.

2008-03-13 @ 12:25:26
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19586
Postat av: Cissi Wallin

Hela den här prylen/diskussionen/visa framfötterna-för-att.jag-är-en staaark-och-påläst-feministbrutta-skiten bajsar bara på allt det vi lättsamma och icke-anala kvinnliga skribenter strävar efter-Ett jämlikt medieklimat där unga skribenter med fitta ska slippa bli kallade både det ena och det andra i allt från Flashbacktrådar till såna här blogginlägg. Sure, luften är fri men Jesus vad trött jag är på er ordbajsande humorbefriade brudjävlar.

Lisa Magnusson har humor, ni har bara ängsligt flammiga utslag på halsen. Så förblir det, tyvärr.

2008-03-13 @ 17:50:59
Postat av: Cissi Wallin

Hela den här prylen/diskussionen/visa framfötterna-för-att-jag-är-en staaark-och-påläst-feministbrutta-skiten bajsar bara på allt det vi lättsamma och icke-anala kvinnliga skribenter strävar efter-Ett jämlikt medieklimat där unga skribenter med fitta ska slippa bli kallade både det ena och det andra i allt från Flashbacktrådar till såna här blogginlägg. Sure, luften är fri men Jesus vad trött jag är på er ordbajsande humorbefriade brudjävlar.

Lisa Magnusson har humor, ni har bara ängsligt flammiga utslag på halsen. Så förblir det, tyvärr.

2008-03-13 @ 18:19:12
Postat av: Linnéa

Cissi Wallin: Du gör det pinsamt uppenbart att du bara skiter utan att ha läst Hannas blogg och går in som en besatt groupie av Lisa. Snälla, om du tycker att Lisa är bra för att hon har HUMOR (en utan självkritik där hon bara hånar andra, i övrigt, skittötnigt och osäkert som fan) så läs Hannas blogg för fan. Hon är den tjej med mest självdistans och humor jag någonsin sett. Så LÄS, förihehelvete, och njut! Och efter det så garanterar jag att du kommer tycka att Lisa är en torrboll.

2008-03-14 @ 02:57:39
Postat av: Daniella

Lisa Magnusson: Shit, jag trodde att du var en kul brud men attityd förut och jag GILLADE det du skrev, men att du är skitfjantig nu och ska förklara bort det har riktigt sänkt dig i mina ögon. HALLÅ! Vi GILLAR dig för att du är lite dum i huvudet och bitter! Att tjabbla om att det är vad du säger är ju bara fjantigt och mesigt!! Som Hanna säger: Har du valt den rollen så STÅ för den! Aslöjligt att se att du inte kan stå för dina hårda ord och alla fjantiga kommentarer du kommit med nu. Nu har du en mindre läsare, eller, många mindre skulle jag tro. Äsch.

2008-03-14 @ 03:19:02
Postat av: Cec

Jag kände exakt samma oerhörda lättnad över detta. Tack Lisa!

2008-03-14 @ 08:45:54
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Anonym

Linnéa, jag har läst Hannas blogg och visst, hon är skön och kul men att skriva ett halvt A4 långt inlägg om hur mycket man hatar en annan kvinna och samtidigt kalla sig feminist förbryllar lite. Varför lägga all denna energi på att tycka illa och om och faktiskt mobba någon man bara inte råkar digga? Detta visar ju bara på att Hanna INTE är det HON utger sig för. En cool, skön mediebrutta som gör sin grej utan att för den delen vara i behov av att trycka ner andra för att känna sig lite vassare.

Fenimism för mig går även ut på att kvinnor håller varann om ryggen, de som inte gör det utan mest hatar andra med fitta åt höger och vänster lägger krokbenen åt sig själva. Och feminismen.

2008-03-14 @ 15:33:36
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Jag håller inte med dig alls. Likväl som jag kan skriva att jag tycker att en kille är en idiot så borde jag väl få göra det om kvinnor? Inte tänker jag hålla någon om ryggen bara på grund av att de råkar ha en vagina precis som jag. Jag grundar det utifrån individen. Att hålla någon om ryggen på grund av deras kön är väl separatistiskt om något och uppmuntrar knappast samarbete och jämställdhet.

Att hålla folk om ryggen oavsett vad är, enligt mig, att lägga krokben för feminismen. Se till individen, inte könet!

2008-03-14 @ 15:38:50
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

Det var jag som råkade posta ett anonymt inlägg(vart lite för snabb) Hanna, jag fattar din syn på saken men det jag menar är att kvinnor alltför ofta går för hårt åt och bitchar med andra kvinnor, det är ju ändå många brudars fel att vi inte kommit längre genusmässigt. Det är kvinnor som inte klarar av andra kvinnors framgång, skönhet, lycka... Har hört att det kallas kvinnlig avundsjuka...

Även om jag tyckt att du var en posig, uppblåst, anal idiotfitta så hade jag inte lagt energi på att skriva två långa blogginlägg om det. Tänk på att du är en förebild för många unga brudar som ser ditt program och slaviskt följer din blogg, tänk på att när du väljer att mobba(för inläggen om Lisa var inte "raka och bitska och arga på ett edgy vis" utan luktade unket av mobb)så sänder du signaler om att det är ok. Jag anser också att man ska se till individen och yadayada men face it, de flesta av både dina, mina och Lisas "fans" är kvinnor. Och jävligt duktiga på att backstabba varann som det är. Varför vattna det?

Fortsätt istället blogga om din värld, den är mycket mer intressant än dina låga påhopp.

Cis.

2008-03-14 @ 16:04:41
Postat av: Cissi Wallin

Linnéa, jag bara funderar... Vem av oss framstår som mest pinsam groupie? Bara undrar rara du.

2008-03-14 @ 16:10:40
Postat av: Cissi Wallin

Hanna, jag är inte ute efter att försvara Lisa till varje pris. Jag är ute efter att just upplysa problem. Ett av dem kan du bla läsa om i min förra Metrokolumn(Om Duktiga flickor) Problemet i detta fallet var simply att jag tyckte att du var en
kass förebild åt dina läsare när du ägnade såpass mycket utrymme i bloggen åt att sänka en annan människa. Du hade kunnat ta det med henne via hennes mejl, utan att dra in en halv mobb på köpet. Hoppas du fattar vad jag menar.

Sen tycker jag vi alla ska ge Lisa en chans, hon har ganska nyligen blivit krönikör i en av landets största tidningar och det tar en stund att hitta sin grej, framförallt när folk är blixtsnabba på att mobba. Jag tycker hon är en oslipad härlig diamant, rak, öppen och med ett eget språk.

En grej jag är nyfiken på är hur mkt hatmejl och skit DU får? Har näml påbörjat en form av research där jag kollar runt bland kvinnliga skribenter/medieprofiler ang deras dagliga skörd av skit. Vi blir troligtvis mer granskade och hatade än manliga och VARFÖR är det så? Hur bemöter du den skit du får?(med skit menar jag befängda rykten, anonyma mejl med hot osv) Blogga gärna om det.

C.

2008-03-14 @ 16:48:03
Postat av: Anonym

Hanna, jag är inte ute efter att försvara Lisa till varje pris. Jag är ute efter att just upplysa problem. Ett av dem kan du bla läsa om i min förra Metrokolumn(Om Duktiga flickor) Problemet i detta fallet var simply att jag tyckte att du var en
kass förebild åt dina läsare när du ägnade såpass mycket utrymme i bloggen åt att sänka en annan människa. Du hade kunnat ta det med henne via hennes mejl, utan att dra in en halv mobb på köpet. Hoppas du fattar vad jag menar.

Sen tycker jag vi alla ska ge Lisa en chans, hon har ganska nyligen blivit krönikör i en av landets största tidningar och det tar en stund att hitta sin grej, framförallt när folk är blixtsnabba på att mobba. Jag tycker hon är en oslipad härlig diamant, rak, öppen och med ett eget språk.

En grej jag är nyfiken på är hur mkt hatmejl och skit DU får? Har näml påbörjat en form av research där jag kollar runt bland kvinnliga skribenter/medieprofiler ang deras dagliga skörd av skit. Vi blir troligtvis mer granskade och hatade än manliga och VARFÖR är det så? Hur bemöter du den skit du får?(med skit menar jag befängda rykten, anonyma mejl med hot osv) Blogga gärna om det.

C.

2008-03-14 @ 16:55:18
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: Och Lisa hade kunnat ta sitt hat via mail, också. Som sagt. Lisa har valt en image, och hon måste lära sig vad man får för det. Om hon inte gillar den responsen så får hon byta. Men man får ta och lära sig att ta påhopp om man själv slänger sig med dem. Att behandla henne annorlunda än andra vore å andra sidan jäkligt illa. Ingen skulle exempelvis ha påpekat det här om jag skrivit det om bröderna Schulman som också är taskiga, absolut ingen, jag misstänker att folk reagerar så här för att Lisa är tjej. Och varför ska man hålla på och vara snäll, rar, gullig och omvårdande, daddande och tjafs bara för att Lisa är tjej? Om Lisa säger att folk är spån så får hon ta samma grej tillbaka, allt annat är könsseparatistiskt och innebär ett löjligt daddande och uppmyntrar snarare duktiga flickan-komplexet!

Angående påhopp, glåpord, hot osv. så får jag knappt något alls. Och nästan aldrig från tjejer. De som gör det är främst killar, och det baserar sig oftast på att de tycker att jag är smaklös som tar plats, är dum i huvudet för att jag har dagens outfit eller att jag borde dö för att jag är en sk. "äcklig feministhora". Och det har jag bloggat om flera gånger. Väldigt regelbundet.

2008-03-14 @ 17:04:23
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

Hanna, du har både rätt och fel. Samma som du tycker om mina åsikter. Problemet ligger nog till stor del i att du faktiskt tolkar och läser Lisas krönikor på "fel" sätt, du feltolkar och överreagerar. Som t.ex den om förbittade kvinnor

"Jag känner inget behov av att hänga med folk som ?fysiskt och/eller mentalt ? är 17 år, olagda och skitarga. Jag vill inte befatta mig med förbittrade kvinnor som ständigt känner sig förbisedda och förfördelade, sorten som aldrig kan se humorn i nåt" Hur tolkar du det? Jag tolkar det precis som det står. Och känner likadant. Lisa är självkritisk och har glimt i ögat i det hon skriver, hon balanserar hela tiden mellan humor och allvar och gör det både provocerande och på riktigt. Det är väl där den kvinnliga avundsjukan kommer in I guess...

Det var du som började, man kan nog säga så trots att vi växt ifrån sandlådan. DU började mobba Lisa öppet, klart hon besvarar skiten på samma sätt. Skulle inte du gjort det Fridén?

Problemet i hela debatten är även att vi kvinnliga feminsiter födda på åttiotalet är helt besatta av att "stå på egna ben" och "göra det själv" Vi är galna i att vara vår egen mentor, visa världen att vi VÅGAR tycka och tänka själva och då blir det såhär. Mobbigt, unket och jävligt dåligt för kvinnor överlag. Dubbelmoralen stinker.

2008-03-14 @ 17:24:16
Postat av: Cissi Wallin

Och Hanna, det hon skrev i krönikan om Olsensyrrorna var ju ett ERKÄNNANDE om sina egna fördomar. Hon beskriver ju hur hennes hjärna först tänkte att systrarna Olsen är spån men kommer senare till isnikt om sina egna fördomar. LÄS innan du mobbar. Forfucksake...

2008-03-14 @ 17:33:07
Postat av: Anonym

Och Hanna, det hon skrev i krönikan om Olsensyrrorna var ju ett ERKÄNNANDE om sina egna fördomar. Hon beskriver ju hur hennes hjärna först tänkte att systrarna Olsen är spån men kommer senare till isnikt om sina egna fördomar. LÄS innan du mobbar. Forfucksake...

2008-03-14 @ 17:33:40
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: Hur jag tolkar det här? "Jag känner inget behov av att hänga med folk som ?fysiskt och/eller mentalt ? är 17 år, olagda och skitarga. Jag vill inte befatta mig med förbittrade kvinnor som ständigt känner sig förbisedda och förfördelade, sorten som aldrig kan se humorn i nåt""

Hon förtrycker folk på grund av deras ålder. På grund av hur mycket de får ligga (utseendediss, even?) Jag ser ingen humor i det, jag ser bara någon som helt utan fog ska hoppa på folk för att de är unga. Det är ingen humor. Humor och med glimt i ögat vore väl om Lisa kunde vara kritisk mot sig själv, driva med sig själv. Inte strö fördomar och glåpord över andra.

Om jag går fram till dig och säger att du är en förbittrad gammal käring som inte får ligga, har jag då glimten i ögat? Nej. Då är jag en taskig och dum jävel. Det finns ingen humor i det. Det är bara elakt och självdhävdande på sämst vis möjligt. Man kan vara tuff utan att göra så också, genom att driva med sig själv och visa att man har självdistans exempelvis.

"Det var du som började, man kan nog säga så trots att vi växt ifrån sandlådan. DU började mobba Lisa öppet, klart hon besvarar skiten på samma sätt. Skulle inte du gjort det Fridén?"

Eh, jag har inte sagt att Lisa mobbat mig. Nu hittar du på konstiga saker, och jag föreslår att du låter bli och lyssnar på det jag säger istället. Jag har sagt att Lisa får klara av att hon får den typen av bemötande, vilket hon inte uppvisar att hon gör när hon försöker bortförklara det. Om hon ska vara HÅRD så bör hon STÅ för det om det är den typen av image HON VILL HA, som jag upprepat i hur många inlägg som helst nu! Hur mycket ska det behöva förtydligas? Läser du något av det? Läs det, istället för att hitta på tjafs om att jag hävdat att Lisa mobbat mig. Herregud.

"Problemet i hela debatten är även att vi kvinnliga feminsiter födda på åttiotalet är helt besatta av att "stå på egna ben" och "göra det själv" Vi är galna i att vara vår egen mentor, visa världen att vi VÅGAR tycka och tänka själva och då blir det såhär. Mobbigt, unket och jävligt dåligt för kvinnor överlag. Dubbelmoralen stinker."

Eh, vilken dubbelmoral? Det är du som hävdar att tjejer ska hålla ihop oavsett vad, INTE JAG, det är du som håller Lisa om ryggen som hoppar på tjejer i hennes krönikor, det är alltså du som är dubbelmoralisk. Och om man ska göra det i alla väder, varför då hoppa på mig? Du säger att man ska hålla ihop, samtidigt som du håller en som verkligen hoppar på folk om ryggen (medan jag brukar kritisera fenomenet i min blogg, som sagt, om du läser lite i den politiska fliken, eh! Och det är ju en av sakerna jag kritiserar LISA för.)

Det är du som är dubbelmoralisk. Och som sagt, jag har svårt att tro att du vill frå fram en åsikt. Du målar bara in dig i ett hörn och pratar emot något som både Lisa och du själv gör, och anklagar mig för dubbelmoral när jag aldrig ägnat mig åt könsseparatistiskt tjafs.

Kalla mig dubbelmoralisk när jag börjar hylla kvinnor som jag tycker är dumma i huvudet bara för att de är kvinnor istället.

2008-03-14 @ 17:47:07
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: Jag får knappt alls några, som sagt. Det händer väldigt sällan och jag har ALDRIG fått det per mail, enbart i bloggkommentarer. Och jag är ändå mycket mer känd än både du och Lisa, i övrigt (och borde knappast hysa någon avundsjuka för Lisa i och med att jag är kändare och har bättre jobb, öhöp?)

Men NEJ Cissi. Jag tänker aldrig någonsin hålla någon om ryggen bara för att de är kvinnor. Aldrig, aldrig någonsin. Jag värderar folk efter deras individ. Inte efter vad de har mellan benen. Och det STÅR jag för.

2008-03-14 @ 17:52:52
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

Haha Fridén. Bara genom att säga att du är "Mycket kändare än mig och Lisa" sänker du nivån på denna debatt avsevärt. Speciellt då det är jag som skriver för Sveriges största tidning medan du skriver för Stureplan och eftersom det är jag som både haft egen krönika i ett av landets största radioprogram och haft en huvudroll i en långfilm som vann två guldbaggar. Du kanske borde kolla din fakta lite bättre. Om vi ändå ska snacka "kändisskap" menar jag.

Vi kommer nog inte så mycket längre, du har svårt att ta in det jag säger och jag har svårt att ta in ditt. DU känns väldigt inmålad i hörn och det märks att du inte är särskilt trygg i dig själv eftersom du enbart tolkar saker oerhört enkelriktat. Jag gillar ändå dig och din approach, men du brister i dina resonemang och kan absolut inte stå för det, det kan jag. Sen sa jag inte att du påstått dig mobbad, ännu en av dina feltolkningar.

2008-03-14 @ 18:07:57
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: Varför är det att sänka nivån? Du pratar om avundsjuka, och jag tycker att det är långsökt att applicera allt på avundsjuka eftersom att man faktiskt kan ogilla någon för deras åsikter. Du fortsätter prata om avundsjuka i flera kommentarer, dock, och då poängterar jag för att göra det så klart som möjligt att det i mitt fall inte handlar om det. Men det är fint av dig att du ska överglänsa mig nu med att berätta vad du gör/gjort och tolkar det så otroligt hårt (var det inte du som var emot sånt? Jag tolkar för hårt när jag säger att det är jävligt att kalla folk för förbittrade 17-åringar som inte får ligga? Men du tolkar inte hårt när du drar så stora växlar på en sådan grej? Var är självinsikten, Cissi?)

Och angående det om mobbning, ursäkta vaddå? Du skrev: "Det var du som började, man kan nog säga så trots att vi växt ifrån sandlådan. DU började mobba Lisa öppet, klart hon besvarar skiten på samma sätt. Skulle inte du gjort det Fridén?"

Kan du förklara exakt vad du menar här om du inte menar att Lisa skulle ha gått tillbaks mot mig? När hon tydligen ska behandla mig på "samma sätt". Om du menar något annat så får du faktiskt lära dig att formulera dig bättre, eller så står du bara för att du skrev fel, vad är problemet? Varför denna stolthet? Varför inte erkänna när du skrivit ett fel? Varför vägra medge att du är dubbelmoralisk angående kvinnor och påhopp? Varför fortsätta hävda samma linje?

2008-03-14 @ 18:18:09
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

jag gör fel, jag är dubbelmoralisk, jag är extremt mänsklig. Är du?

Hela grejen handlade från början om att jag tycker det var lågt av dig att mobba Lisa. För läser man dina texter om henne kan man inte tolka det på annat vis.

C,

2008-03-14 @ 18:31:47
Postat av: Cissi Wallin

Hanna, du tycker jag svävar iväg, jag tycker detsamma om dig. Vi kommer nog som sagt inte längre. Du är väldigt arg och rabiat och går igång, varför så defensiv? Jag vill ju bara diskutera, inte bara knäcka någon med sylvass punchline.

Om man inte ser cynismen i Lisas krönikor så är det synd men vi har alla våra tolkningssätt, moralgränser and so on. Du har ett stort problem som du själv erkänner-"präktig med narcikomplex, alla har rätt till åsikt-min" För du verkar besatt av att vinna diskussioner, inte få ut nåt vettigt av dem. Tyvärr.

Varför skulle jag sjunka i trovärdighet om arbetsgivare googlar och hittar detta? Snälla berätta Fridén.

C.

2008-03-14 @ 19:28:32
Postat av: Cissi Wallin

Jag har hört mycket skit och konstigheter om dig och du har säkert hört detsamma om mig men jag har totalignorerat det folk tutat i mig om "den där posiga fittan Fridén" Jag ville skapa mig en EGEN uppfattning. Jag kommer varken lägga energi på att baktala dig eller ge onda ögat nästa gång vi springs på i smeten. Där är jag lika konsekvent som jag är när det gäller att ryta ifrån vid mobbing.

2008-03-14 @ 19:33:10
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: Jaha. Jag säger emot dig och därför är jag arg och rabiat. Cissi, att någon säger emot dig är inte synonymt med ilska. Men ja, jag är arg för att du försvarar en tjej som kallar unga feminister för olagda attackflator. Jag blir arg på alla som gör det? Varför? För att det är hemskt. Den här gruppen, om några, stöter på så många förhinder och blir kallade för så mycket skit och får höra av folk hur de minsan behöver knullas upp lite. Jag tycker inte om att du försvarar det. Jag tycker, som sagt, inte om någon som gör det.

Och angående "präktig med narcikomplex, alla har rätt till åsikt-min". Du försöker inte knäcka till mig, alltså? Genom att citera min text där jag driver med mig själv? Och säga att jag har "insikt om mig själv?" Jaha. Då vet jag. Det är väl inte riktigt det du gör intryck av, bara så du vet. Vill du komma undan med det påståendet så kan du försöka låta bli att göra just det i samma kommentar. Tips.

Och nej, jag har aldrig hört ett ord nämnas om dig någonsin. Och jag vet inte vem du är. Så oroa dig inte, du.

Och ska du ryta ifrån till Lisa som kallar unga feminister för olagda, attackflator? Va? Har du gjort det? Eller bara den som kritiserar en person som gör det?

2008-03-14 @ 19:46:39
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Daniel R.

Cissi Wallin: Men människa! Är du vuxen? Du har inte kommit med många vettiga argument här, istället går du på Hanna med klassiska härskartekniker, anklagar henne för att inte stå för sina ord (vilket hon KONSEKVENT GJORT!) pratar om hur mobbning är dåligt när du hajpar lisa som ENBART mobbar i sina krönikor och ska försöka göra ner henne på otroligt löjliga sätt!

Du skämmer ut dig ordentligt, jag säger som Hanna: Kul för dig när dina arbetsgivare hittar det här!

Du kan rädda dig själv genom att be om ursäkt och skärpa dig. Du kan börja med att säga att du inte tycker att det är bra att tjejer med åsikter ska bli bortfösta med orden att de behöver knulla. Det är vidrigt när det kommer från äldre herrar och det är vidrigt när det kommer från folk av samma kön.

Tänk om några av de här tjejerna ser upp till Lisa? Hur tror du att de känner sig?

2008-03-14 @ 19:53:31
Postat av: Cissi Wallin

Klart du ska ryta ifrån, alla ska ryta ifrån när man tycker nåt är fel. Jag tycker det är fel att säga nedsättande grejer om ensiklda personer och grupper i samhället(såsom unga feminister) Men man måste kunna vara cynsik och ironisera om allt. Problemet är fortf att vi tolkar Lisas texter på helt olika sätt, inte så mycket att göra åt.

Jag försöker absolut inte knäcka dig, oroa dig inte.

2008-03-14 @ 19:53:55
Postat av: Cissi Wallin

Är Daniella, Linnéa, Daniel S och Daniel R samma person? Jag vill inte tro det men ert sätt att uttrycka er i skrift påminner misstänkt mycket om varandras. Snälla Daniel R ge mig en blogglänk så jag vet att du är riktig. Annars kommer jag bara fortsätta tro på "kuppprylen" Be om ursäkt, haha, för VAD? Gjort bort mig? nu tar du/ni´i lite tycker jag. Har gjort betydligt värre grejer och överlevt.

2008-03-14 @ 20:04:57
Postat av: Hanna Fridén

Cissi Wallin: De flesta som läser min blogg är inte bloggare själva, och att kräva en blogglänk för att du ska kunna övertyga din paranoia över folk som inte håller med dig är pinsamt när du tidigare pratat om en massa namnlösa personer som ska ha benämt mig som "fittan Fridén".

Du kanske kan börja med att ge namn på dem om du ska kräva bevis på andras existens, eller?

2008-03-14 @ 20:20:01
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

Jag är paranoid absolut, det är ett både bra och dåligt drag. Intiutionen i det är bra.

Jag har aldrig kallat dig "Fitta" men hört andra säga det(violka nman jag ärligt inte minns eftersom det varit för mig relativt okända människor på krogen) vilket jag tycker är tråkigt, du verkar ändå va en vass brud.

2008-03-14 @ 20:23:44
Postat av: Cissi Wallin

Och varför måste du svara åt Daniel R? Kan han inte stå till svars själv? Klart jag tror att det är du som är Daniel R och co nu.

2008-03-14 @ 20:26:26
Postat av: Hanna Fridén

Jaha, så du menar att det inte var menat till mig när du anklagade alla för att vara jag? Jaha. Då vet jag. Då undrar jag vem annan i den här bloggen det är som heter Hanna Fridén, i så fall, om du nu inte syftade på mig!

Fortsätt du att komma med dina påhopp. Men jag ska äta middag undertiden, och göra roliga saker. Men jag läser det såsmåningom. Så känn dig inte ignorerad.

2008-03-14 @ 20:37:12
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Cissi Wallin

Jag har också ätit middag och har inga planer på "påhopp" Återigen har vi inte samma humor eller syn på saker. Sad.

Ha en trevlig kväll Fridén, no hard feelings.

C.

2008-03-14 @ 22:07:17
Postat av: Aurosia

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Jag tror tamejfan jag älskar dig, Hannah Fridén.
I alla fall dina inlägg. Dig känner jag ju inte (än?)
. ;)

2008-03-15 @ 13:38:02
URL: http://theheartbeatofadoll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback