Mensas nya provtest!

Full, trött och mätt. Hemma från jobbet på Teatron. Bestämmer mig för att testa Mensas nya test, det som inte är Raven. Det var ännu töntigare än Raven, hundra gånger lättare än Raven. Jag tog tid. Testet tog 12 sekunder att göra. Och jag fick full pott. Jag skulle då alltså vara smartare än 99% av världens befolkning, detta tror jag är ungefär lika sant som att, ja, lika sant som att det skulle bo en Tyranousarus Rex under min säng, lika sant som att jag egentligen skulle vara ett tentakelmonster med 12 könsorgan eller lika sant som att mina buskar under armarna faktiskt vid något tillfälle någonsin skulle ha kapaciteten att börja lukta svett.

Det är helt enkelt inte särskilt troligt, och jag förkastar återigen allt som har med IQ att göra.
Nu ska jag jobba och titta på läcka modebilder.



Nu har jag i alla fall fått hävda mig mot alla som tar för givet att man snackar strunt. De som på allvar tror att man kan basera IQ utifrån samtalsämnen. Men nej, stackars er, då mode och stil inte relaterar till IQ så kan man faktiskt inte utvärdera en persons IQ beroende på vad de säger om kläder. Och ett klädintresse är inte synonymt med låg IQ. Oh, vilken shock!

Inte för att IQ, återigen, spelar någon roll. Det är prestationen som spelar roll. Jag super och gillar kläder. Därför är det hela, trots hög IQ, inte värt mer än någon annan som super och gillar kläder.

Att supa och gilla kläder tycker jag är en bra egenskap.

Kommentarer
Postat av: DiscoDan!

Men! Din tok! Jag vet inte om du har 12 könsorgan eller inte, men stod det verkligen att du var smartare än 99% av världens befolkning? Minns jag rätt så var ju dom där nättesten på sidan (förr i tiden iaf) inte alls vetenskapligt säkerställda. Det var ju mer typ en rolig grej. Som typ "om du inte löser dom här, så kommer du förmodligen ha svårt att klara det riktiga testet". Men jag kanske har fel? Får väl ta o kolla in sidan...

Postat av: Fröken SötSur

Jag tycker också att supa och gilla kläder är bra egenskaper, mycket bra egenskaper!

2007-03-17 @ 07:34:13
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Hanna Fridén

DiscoDan: Ordet "världen" användes inte, dock "befolkningen". Jag tycker i vilket fall att det är löjligt, hela den här grejen med IQ alltså. Jag kan inte komma över det. Jag driver alltså mycket gärna med den.

Fröken SötSur: Ja, nu har jag kläder på mig och är lite på väg till bakisstadiet, perfekt!

2007-03-17 @ 08:46:00
Postat av: Roockstar

Måste bara berätta för dig att jag fullkomligt kräks på alla dessa modebloggar. Din är dock av någon anledning den enda jag är villig att acceptera. Såå, fortsätt som du gör så fortsätter jag att läsa och kolla på bilder. :)

Rock on!

2007-03-17 @ 10:39:18
URL: http://www.roockstar.net
Postat av: Undran

En fotograf som alltid har med sig själv på sina bilder är en ........ fotograf.

2007-03-17 @ 10:39:35
Postat av: Ivana

Jag vågar inte göra testet, jag är livrädd inför resultatet trots att jag tror att det bara är ett skämt. Tänk att få se att man är starkt underbegåvad haha!

2007-03-17 @ 10:53:13
URL: http://pimpgizmo.blogspot.com
Postat av: My

Då är du mer begåvad än mig, som bara har ett IQ mellan 126 och 135 enligt de nya testet... Jag är alltså smartare än 98% av befolkningen (INTE)! Mensainläggen uppskattas, keep up the good work!

2007-03-17 @ 11:08:28
Postat av: My

Korrektion: Jag är smartare än minst 96% av befolkningen. Rätt ska vara rätt. Det här fascinerar mig så mycket att jag tvingade min lägenhetsbuddie A. att göra testet också. Också han fick strålande resultat.

2007-03-17 @ 11:57:57
Postat av: Felicia

Whoh, respekt!

2007-03-17 @ 12:02:54
URL: http://charmingsaturday.blogg.se
Postat av: Michaela

Haha, läste du inte deras disclaimer som fanns i början? Du får hata dem så mycket du vill, men återge korrekta fakta i alla fall. Som tur är så fick jag också bättre än 135, annars hade jag nog fått skämmas.

Supa och kläder är bra intressen, som inte behöver diskuteras i samma mening som IQ. Iofs kan för mycket supande minimera IQ i längden. ;) T.ex. anterograd/retrograd amnesi som alkisar med Korsakoffs syndrom uppvisar. Finafina grejer!

2007-03-17 @ 12:12:37
URL: http://www.pickamela.deviantart.com
Postat av: Rajraj

12 sekunder? Snälla, isf chansade du väldigt väldigt bra. Om man nu kan chansa bra. Men grattis

2007-03-17 @ 13:25:40
Postat av: Zombielicious

The fuck? Jag fick <115. Jag tror inte att det där testet fungerar ^^ 84% ligger lika med eller under det där yatta yatta hej och hå. Jag är nog inte riktigt i den nivån egentligen ;)

2007-03-17 @ 13:34:06
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Zombielicious

The fuck? Jag fick 115. Jag tror inte att det där testet fungerar ^^ 84% ligger lika med eller under det där yatta yatta hej och hå. Jag är nog inte riktigt i den nivån egentligen ;)

2007-03-17 @ 13:36:26
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Zombielicious

The fuck? Jag fick 115. Jag tror inte att det där testet fungerar ^^ 84% ligger lika med eller under det där yatta yatta hej och hå. Jag är nog inte riktigt i den nivån egentligen ;)

2007-03-17 @ 14:18:19
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Linda - Sjuktbra.blogg.se

jag fick 115.. är det dåligt tro ? har ingen uppfattning :)

2007-03-17 @ 15:07:11
URL: http://sjuktbra.blogg.se
Postat av: Meritpoäng

Hanna snälla kan du skriva ett inlägg om dina tankar om meritpoäng? Skulle vara väldigt intressant att få ta del av dina åsikter.

2007-03-17 @ 15:16:55
Postat av: Meritpoäng

Hanna snälla kan du skriva ett inlägg om dina tankar om meritpoäng? Skulle vara väldigt intressant att få ta del av dina åsikter.

2007-03-17 @ 15:18:13
Postat av: anonym fullis.

bara att acceptera att du har bra iq, även om du inte tycker om det.

2007-03-17 @ 16:26:34
Postat av: cc

Fick du samma resultat på båda provtesten?

2007-03-17 @ 16:31:20
Postat av: Klina

Hög IQ eller inte...jag håller med dig, att gilla kläder och supa det är bra egenskaper det!

2007-03-17 @ 16:52:04
URL: http://Klina.blogg.se
Postat av: E

Du fyller väl år idag! Grattis grattis! :)

2007-03-17 @ 17:55:10
Postat av: johanna

löjligt lätt! minns att jag fick 17 av 18 på det förra. försökte komma på vilken jag gjorde fel på men lyckades aldrig. :O
fick i alla fall också 135+ på det som är ny, det tog dock längre tid än tolv sekunder för mig.
tolv sekunder liksom! jag är imponerad!

2007-03-17 @ 17:56:05
URL: http://www.roikaspian.se
Postat av: johanna

öhm. "det som är ny"? nytt, jag menar nytt!
tror att du fattar det (135+!! *skoja*) men jag hatar när andra rättar mig, alternativt när andra ser att jag har skrivit fel men inte rättar mig ändå.
alltså: "ny" = "nytt"!

2007-03-17 @ 17:58:58
URL: http://www.roikaspian.se
Postat av: Hanna Fridén

Roockstar: Tack! Jag är lite mer burdus och ironisk än de andra, kanske därför! Jag gillar andra modebloggar också dock, men ser det som väldigt smickrande att du väljer ut min!

Undran: Jag tycker alltid att det känns skumt att kalla mig för fotograf, i och med att jag halkade in på det... på ett bananskal. Hm.

Ivana: Ja, det skulle ju inte vara så kul i och för sig! Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att du skulle vara underbegåvad!

My: Möjligtvis har jag marginellt, maaarginellt högre IQ. Men jag är nog inte smartare.

Felicia: FASHION = HIGH IQ!

Michaela: Haha, du gör en Martin Kallisti! Ibland slarvar jag, jag vet inte ens vad du pratar om, men jag ska läsa mitt inlägg och läsa deras sida igen så att jag får en ärlig chans! :D Jag tror att du kan tänkas ha en högre IQ än jag, förövrigt. Jag vet inte varför, det är bara en feeling, som man säger.

Rajraj: Varför tar du det för givet? Det är tio frågor, tänker man snabbt så tar det inte lång tid att först titta på de två bilderna och sedan välja korrekt alternativ. Jag har en mycket god perception och brukar felsöka kod genom att scrolla den ultrasnabbt och ändå se var den avviker. Bara för att du inte kan något så ska du inte ta för givet att andra inte kan!

Zombielicous: Nej, din IQ är på 250, minst!

Linda: Nej, det är bra! Medel är 100, tror jag. Tror jag i alla fall. Vet inte säkert.

Meritpoäng: Ja, kanske! Men jag är blåst och vet inte vad meritpoäng är. Så jag måste få en minnesbeta först.

anonym fullis: Jag ska utföra en lobotomi på mig själv!

cc: Jag gjorde aldrig det andra. Jag vill inte göra det andra. Tänk om jag skulle få ett sämre resultat? Nej, det är inte helt godtagbart. Jag nöjer mig med fullpotten jag fick på det första.

Klina: Ja, ha kul och vara estetisk! My kind of thing!

E: Imorn, söndag! :D Tack så mycket!

johanna: Det är för att jag är otålig, allt måste gå snabbt för mig annars vill jag bara spy. Lalalallalalalal.

2007-03-17 @ 18:44:32
Postat av: Rajraj

alltså, skitbra resultat men 12 sekunder? Kom igen, det går inte faktiskt. Det är både psykiskt och fysiskt omöjligt. Dock impad ändå.

2007-03-17 @ 18:45:20
Postat av: henk

dessutom är det vetenskapligt bevisat att högre IQ ger mindre bakfylla. Ditt supande går tydligen väl ihop med din förmodat skyhöga IQ.

2007-03-17 @ 18:45:26
Postat av: C

Haha..jag vet inte vad jag ska tro, men det testet var ju helt sjukt lätt! Jag och mina två vänner gjorde det och vi fick alla tre 135..!?

2007-03-17 @ 19:44:45
Postat av: Michaela

Haha, trevligt att du tror att jag har en hög /högre IQ, men det viktiga är väl vad man använder den till. Min intelligens är rätt begränsad till vissa områden, då jag är jävligt skärpt. På andra områden är jag en lallande idiot, men smart nog att kunna försöka dölja det med fina termer och efterkonstruktioner. ;)

Grattis! *hostar sig vidare ner i TV-soffan*

2007-03-17 @ 21:34:25
URL: http://www.pickamela.deviantart.com
Postat av: Zombielicious

Jag ligger nog snarare en aning under ;)
Fast enligt en kommentar i min blogg är 115 det lägsta man kan få, så då lät det ju lite mer korrekt kanske :D

2007-03-18 @ 12:23:46
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Jorma Lindgren

Bra jobbat!!
:-)

2007-03-18 @ 15:41:11
URL: http://jormas-sd-blogg.blogspot.com/
Postat av: icki

För att vara nån som tycker IQ är irrelevant pratar du väldigt mycket om det. Jag tror inte för en sekund att du skulle göra det om du fick kasst resultat på testen.

Så - ditt försök att bevisa det korkade med IQ-tester säger egentligen motsatsen.

Men jag har jävligt lågt IQ så jag kan ha fel.

2007-03-18 @ 19:16:51
URL: http://irriterad.blogsome.com
Postat av: Anonym

gör den här också då? http://www.illvet.se/

2007-03-19 @ 09:46:50
Postat av: Erika

Saxat från deras F.A.Q.:

"Brukar de som gör testet bli godkända?

SVAR: Ca ¼ av dem som gör det standardiserade testet visar resultat i percentil 98 och 99. De flesta som gjort testet tycker ändå att det har varit både spännande och lärorikt. Kommentar: Det finns inget som heter att bli godkänd på ett IQ-test."

2007-03-19 @ 12:08:59
Postat av: Hanna Fridén

Rajraj: Skyll i så fall på min klocka.

henk: Bakis är jag i princip aldrig, faktiskt. Men jag trodde snarare att det hade med min höga ämnesomsättning att göra! Då blir man snabbt full, snabbt nykter och sedan inte bakis.

2007-03-19 @ 19:59:11
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag tror vi har liknande åsikter om det hela. Ville med att saxa det där satta hela frågan om IQ-tester i perspektiv och få folk att inse att man inte skall sätta så mycket värde i dem.

Menade alltså inget med att ta med just det, jag tog med hela frågan for att ge ett sammanhang, s.a.s.

2007-03-19 @ 20:28:44
Postat av: Anonym

Gud vad du tjatar om IQ...

2007-03-21 @ 12:01:08
Postat av: Anonym

Du har en inneboende som är utsedd til Sveriges smartaste, hur kan du bevisa att du gjort detta mensa test alldeles själv, utan hjälp och fusk?

2007-03-21 @ 13:24:54
Postat av: fatta

Testa svara bara A på alla, eller B whatever. Du får samma resultat haha.

2007-03-21 @ 20:35:27
Postat av: unik individ

fatta:
ja, det blir bottenpoäng i alla fall, inget konstigt med andra ord. 115 eller mindre.

2007-03-22 @ 13:01:01
Postat av: The Dude

Tjenare !



Jag har själv gjort rätt många olika IQ tester och liknande mest för att jag finner njutning i det hela (vet inte varför). Men vad jag förstått när det kommer till IQ så menar man att en individ som har högre IQ än en annan "ser" vissa saker mycket lättare än den som har lägre IQ.



Betyder IQ att man födds smart... dvs vet redan saker som andra behöver lära in... självklart inte. Däremot så betyder det att den invididen kan ha det mycket lättare att ta in, bearbeta och utveckla informationen som den får. Till skillnad från den med lägre IQ.



Jag kan sitta på 150 IQ medans du själv har 90... men om jag vägrar gå i skolan och lära mig saker medans du sliter ihjäl dig... ja, då kommer det bli nåt av dig medans jag lär bli uteliggare.



En individ på 150 IQ kan använda informationen den får till mycket mer än en individ på 90... betydligt mycket mer.



Men av min personliga erfarenhet... människor som tar en negativ ställning till saker som dom inte riktigt vet nåt om... ja, det brukar va utav rädsla =). Tycker du lägger lite väl mycket negativ energi på hela den här "IQ" grejen...



Förresten... "Att supa och gilla kläder tycker jag är en bra egenskap." ... Att gilla kläder är det inget fel på. Men att supa skulle va en bra egenskap... det va det dummaste jag hört...

2008-04-17 @ 23:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback