Jag gillar pinsamma konfrontationer - I love awkward confrontations

English translation down below.

En av mina favoritsysselsättningar här i världen är att konfrontera folk som snackar skit om mig. Vissa hanterar det som så att de bara blir sura och snackar skit tillbaks, det gör inte jag, jag blir oftast smått road (om det inte handlar om pura lögner, då blir jag rent ut sagt förbannad, och då jävlar) och blir ivrig när jag ser gärningsmannen i fråga. Det är nämligen få saker som är så extraordinärt som någons ansiktsuttryck när man glatt går fram och hälsar, frågar hur läget är, kallpratar lite trevligt och sedan berättar exakt vad man hört och att det är självfallet att in formationen når källan, så att säga.

Folk blir helt enkelt lätt panikslagna. De flesta reagerar med att börja ljuga. Eller med att bortförklara sig. Först ljuger de, sedan berättar man hur många källor man hört exakt samma sak ifrån, då börjar de oftast stamma, titta nervöst runtomkring sig, ser ångestdrabbade och inser att jävlar, nu är de fångade med fingrarna i syltburken, och få vågar egentligen stå för det de säger. Efter ett tag blir folks röst brusten, agressiv och de börjar slänga ur sig frasen: "varför skulle jag ens bry mig om en så meningslöst person som du? Jag bryr mig inte det minsta" och då är man nära konfrontationsklimax, adrenalinet börjar bubbla i kroppen, ett litet lyckorus infinner sig, man blir pigg och glad och börjar småfnissa, och sedan kan lite olika situatuoner uppstå. Det är speciellt fint när individen blir aggressiv på riktigt, då finns det nämligen ingenting längre som styrker dem som person. Tyvär har jag fått reda på att detta tydligen ska vara ett konstigt beteende från min sida, och att folk helst undviker all form av konfrontation, snackar skit tillbaka och upphåller ett fint yttre, och det är ju bra för omgivningen, kan tyckas. Kanske.

Självklart finns det situationer där det handlar om missförstånd, men då reds det ut direkt. Ett missförstånd är självfallet bättre än faktiskt skitsnack, även om man ibland blir besviken om det i faktum handlar om en individ man själv stör sig på och vill ha en anledning till att kunna säga: "Jag gillar inte hanom/henne därför att..."

Om jag säger något om någon kan man med 100% säkerhet ta för givet att mitt tycke inför denna person redan är känt för individen i fråga, så jag själv slipper alltid den typen av situation. Det är nämligen tämligen idiotiskt att slänga ur sig saker man inte kan stå för i realiteten. Since the shit always hits the fan, så att säga. Sedan snackar jag inte heller skit om folk om det inte är på grund av en faktiskt situation, som exemplet i tidigare nämnda paragraf.

Med vissa undantag, såklart, jag kan uttala mig om åsikter en person har som jag anser vara dumma, och det finns många sådanna, att däremot säga att individen är dum eller ointelligent är en helt annan sak, och då kan man istället diskutera frågan. Ibland kan jag säga: "Jag ogillar den här personen, jag vet inte varför, men jag gör det. Jag har funderat, men jag kan inte komma på det, så förmodligen beror det nofg på något problem hos mig själv, som exempelvis omedveten avundsjuka. Tyvär. Jag avskyr det, med det finns ingen annan förklaring, då individen aldrig gjort mig något ont. Fan."

Det tycker jag är ett mycket bra förhållningssätt, dessvärre har jag aldrig hört någon annan resonera som så om sig själv, men jag tar för givet att det finns där ute, bara att jag missat det. Annars blir jag besvärad.

Stunden man uttalar sig illa, eller medvetet går in för att såra någon helt oprovocerat på ett annat vis, då är man nämligen en mycket, mycket dålig människa på alla plan. Då förtjänar man att få kvida lite i en, faktiskt, förtjänad situation som en konfrontation. Vilket i princip ingen som gör förstnämnda klarar av, alls.

Ni har sett det i bloggen, visserligen.



English

Something which I really love, which you might find kind of suprising, is confronting people who have the nerve to talk shit behind my back. When I hear about it I get amused, and the next time I lay my eyes on the culprit the evil gleam in my eyes come to life.

I walk up to them, I say hello, I'm overall really nice and friendly, and then I say: "Hey, I heard you said this and that and this about my, what do you have to say about that?" sometimes it's just a missunderstanding, and that's fine and dandy, no problems (except the fact that I miss out on some good adrenaline...) Usually people get really nervous, they start sweating, the lose eye contact with me and they start going on with really bad explanations, bno, I mean LIES. I can't deny the fact that I'm awfully scary when it comes to serious stuff, my voice is low pitched to begin with, my eyes are dark as sin itself and my stare is awfully intense. People get nervous, and I love it, it believe it gives me power.

Anyways, after a while, when they've really proved what low and stupid idiots they are, and they've proven the fact that they in fact can't stand up to their orginal nagging, that they can't take being confronted about it, they really start the bitching. And this is where it really gets funny, the adrenaline starts pouring and I get into intense giggle fits (the bad thing about me and adrenaline though... is the fact that this always happen when I get an adrenaline rush, no matter if I'm sprorting or if a friend just... broke their leg, it's kind of awful) and in the end they stand there, they're angry, they're sad, they're panicky and Iäm in intense bouts of laughter.

Quite wonderful, actually.

Me, I don't talk shit. Or yes, of course I do, I'm only human, but at least in decent enough (or socially inept) to be sure that the one I talk shit about already knows about my hatred for them, and I always dislike people for a reason. If I do dislike someone without a real reason, I see it as a fault in myself, not in them, and then there's not much to do about it but to shut the fuck up.

Kommentarer
Postat av: sophie

haha. så underbart. sparka lite på dem också.

Postat av: Hanna Fridén

sophie: Nej, inte sparka. Det handlar bara om att informera folk om att man vet vad de sysslar med, och samtidigt på en positiv adrenalinproduktion!

2007-05-27 @ 17:55:10
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: A

Jag tycker det är tufft av dig att konfrontera folk...Önskar jag var sådan själv. Det finns alldeles för mycket skitsnack i världen, så det är bara bra om någon är som du:) You go girl....

2007-05-27 @ 18:22:35
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: sofia

det låter jättebra hanna. Jag _tänker_ lika dant, även om jag bara konfronterar folk ifall det är någon jag bryr mig om som misskött sig. Men jag kanske borde bli en sån där jobbig jävel jag med ;)

2007-05-27 @ 18:48:49
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Lina

"Jag ogillar den här personen, jag vet inte varför, men jag gör det. Jag har funderat, men jag kan inte komma på det, så förmodligen beror det nofg på något problem hos mig själv, som exempelvis omedveten avundsjuka. Tyvär. Jag avskyr det, med det finns ingen annan förklaring, då individen aldrig gjort mig något ont. Fan."
soulmates! <3

2007-05-27 @ 19:35:47
Postat av: Lina

Glömde det självklara: <3

2007-05-27 @ 19:36:18
Postat av: Proserpina

Angående oförklarligt ogillande; jag gör på exakt samma vis, problemet ligger ju med största sannolikhet hos mig själv. Avskyr när personer pratar illa om/klankar ner på andra inför mig, för det ligger oftast ett litet "eller hur" inbakat i de negativa påståendena. Som om jag skulle hålla med? Knappast.

2007-05-27 @ 19:48:28
URL: http://proserpina.blogg.se
Postat av: Annika

Usch, Hanna. Jag snackar jättemycket skit om folk, som jag förmodligen inte skulle stå för om jag blev konfronterad. Nu känner jag mig som en extremt värdelös människa. Däremot skulle jag ALDRIG snacka skit om folk jag tycker om, och har aldrig sagt ett ont ord om mina vänner. Idioter i skolan händer det dock alldeles för ofta att jag öser galla över när de inte är i närheten. Men... jag måste ju få det UR mig! Och vad är poängen med att berätta det för dem och göra dem ledsna? Jag borde kanske skaffa en dagbok med lås där jag skriver av mig istället för att snacka skit... Jag beundrar dig.

2007-05-27 @ 23:26:28
URL: http://www.fatale.se
Postat av: masha

fast egentligen behöver man ju inte alltid bry sig heller. jag gillar verkligen inte alla och alla gillar inte mig. obefogat hat/ogillande eller inte. that's fine with me. men visst, jag förstår poängen.

2007-05-27 @ 23:28:00
Postat av: Sara

Det är bra med lite självobjetivitet när det kommer till skitsnack, det är oftast ens egna dåliga kvaliteter som man blir speciellt irriterad på när man finner dem hos någon annan.

2007-05-27 @ 23:58:50
URL: http://sarateresa.blogg.se
Postat av: Josephine

Men alltså, bara för att man snackar skit om en person så behöver ju inte det betyda att man medvetet vill såra personen. Alla snackar ju skit någon gång om någon. Och skitsnack tycker jag är precis vad det låter som, något man säger men inte lägger mycket tanke bakom, som att snacka skit Med någon (typ om vädret eller vad som hända i förra avsnittet av Grey's).
Fast jag håller med dig om att man bara ska säga sånt man kan stå för för rätt som det är så blir man konfronterad av någon och då kan man ju lika gärna erkänna direkt.
Jag tänker i alla fall fortsätta snacka skit, i förhoppning om att det inte kommer fram att jag tycker att Mia var ful i håret i lördags eller att Matilda är pinsam på fyllan. Och skulle det mot all förmodan komma fram så skit samma, inte ska man väl behöva lägga ner med ett av världens populäraste och äldsta nöjen bara för att man kanske hamnar i en knivig situation senare.

2007-05-28 @ 15:58:43
URL: http://josephinemarialinnea.blogg.se
Postat av: Linnea

du är modig

2007-05-28 @ 16:48:47
Postat av: Chairmanblade

Very interesting site. Lots of good information.

2008-01-10 @ 14:20:51
URL: http://chairmanblade.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback